De Mercedes-AMG GT (C190): alles over de nieuwe superster

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7559
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

10 sep 2014 15:08

Daar is hij dan! Na een enorm teaseroffensief is de Mercedes-AMG GT eindelijk officieel onthuld.
Daar is hij dan! Na een enorm teaseroffensief is de Mercedes-AMG GT eindelijk officieel onthuld.
AMGGT34.jpg (181.51 KiB) 5121 keer bekeken
Mercedes-AMG heeft gisteravond bij het hoofdkwartier in Affalterbach de nieuwe AMG GT (C190) onthuld, die als 462 pk sterke GT of als 510 pk sterke GT S in een druk bezet sportwagensegment gaat strijden. De sportwagen zal in het voorjaar van 2015 voor het eerst in de showrooms staan, de prijs is momenteel nog niet bekend.

Eindelijk is de auto dan officieel gepresenteerd na het gigantische teaser-offensief van de heren uit Affalterbach. De GT is de tweede auto die geheel door Mercedes-AMG zelf ontwikkeld is, omdat het een echte rijdersmachine moet zijn. Dat is goed gelukt met de 462 pk sterke GT en de 510 pk sterke GT S, goed voor prestaties als een 0-100 km/h tijd van 3,8 seconden en een topsnelheid van 310 km/h. De GT haalt 4,0 seconden en maximaal 304 km/h welke elektronisch begrensd is.

Biturbo binnen de V
De nieuwe 4,0-liter V8 biturbo motor is speciaal voor de GT ontwikkeld en is, hoe markant ook, de nieuwste toevoeging aan de BlueDIRECT motorenreeks. Het blok, met de aanduiding M178, is nauw verwand aan de 2,0-liter turbo motor uit de A45 AMG, wat zich vertaald naar de identieke boring en slag verhouding. De brandstof wordt ingespoten via piezo-injectoren en de turbo's bevinden zich niet buiten de cilinderbanken maar ertussen (''in de V''). Dankzij de dry-sump smering wordt de motor ook bij hoge dwarskrachten optimaal gesmeerd.

AMG GT S standaard met Performance uitlaatsysteem
De Mercedes-AMG GT S is standaard met een Performance uitlaatsysteem uitgerust, welke volledig-variabel gestuurde uitlaatkleppen bevat. De bestuurder kan daarmee het motorgeluid aanpassen: afhankelijk van de gekozen DYNAMIC SELECT rijmodus beleeft de bestuurder de V8 comfort-georiënteerde en geschikt voor de lange afstanden, of juist emotioneel, krachtig en met de indruk van een echte raceauto. In de AMG DRIVE UNIT bevindt zich een speciale knop waarmee de aansturing van de uitlaatkleppen direct te beïnvloeden is. De nieuwe sportwagen van Mercedes-AMG beschikt over een eigen klankkarakteristiek die zich overduidelijk typeert als een echte AMG, maar die zich ook duidelijk onderscheid van andere sportwagens. Het systeem met de uitlaatkleppen is voor de GT uitvoering optioneel leverbaar.

Zoals Tobias Moers, voorzitter van de bedrijfsleiding bij Mercedes-AMG GmbH, al aangaf: ''De GT wordt gebouwd met het motto ''Handcrafted by Racers'' - dat zegt alles over de herkomst en onze aard en spirit.''

Gewichtsverdeling van 47/53 procent
De optimale circuitprestaties worden mogelijk gemaakt door de combinatie van een aluminium spaceframe, een V8 biturbo motor met dry-sump smering, een 7-traps versnellingsbak met dubbele koppeling vlak aan de achteras, een sperdifferentieel, een sportonderstel met dubbele aluminium draagarmen en een leeggewicht van slechts 1.540 kg. Het concept: een motor achter de vooras en een transaxle aandrijflijn, goed voor een gewichtsverdeling van 47% vóór en 53% achter. Samen met het lage zwaartepunt leidt dit tot een zeer behendig rijgedrag waarmee hoge bochtsnelheden mogelijk zijn. Met slechts 3,3 kg per 1 pk behoort de AMG GT tot de top in zijn segment. Het gecombineerd verbruik volgens NEFT ligt bij 9,3 liter per 100 km voor de GT en 9,4 liter per 100 km voor de GT S.
Het platform van de AMG GT weegt 231 kg, wat mogelijk is gemaakt dankzij het slim toepassen van lichte metaalsoorten. De achterklep is van staal, de voorklep van magnesium. Het spaceframe bestaat voor ruim 90% uit aluminium.

Nieuw schakelprogramma ''I'' - Individual en ''RACE''
Om de bestuurder nog directer te kunnen laten schakelen is de communicatie tussen motor en aandrijflijn flink verbeterd: de grenzen van de schakelprestaties en de reactietijd zijn duidelijk verlegd en zijn via AMG DYNAMIC SELECT volledig naar wens aan te passen. Daarbij kan gekozen worden voor ''C'' (Controlled Efficiency), ''S'' (Sport), ''S+'' (Sport Plus) en voor het eerst ''I'' (Individual). De GT S zal daarnaast de keuze bieden voor het programma ''RACE'' voor op het circuit, met de kortst mogelijke schakeltijden en een krachtig en emotioneel motorgeluid. In ''M''-modus kan handmatig geschakeld worden.

AMG DYNAMIC PLUS pakket voor de GT S
Standaard beschikt de GT over een mechanisch sperdifferentieel op de achteras, de GT S wordt standaard voorzien van een elektrisch aangestuurd sperdifferentieel waarmee de grip naar de aangedreven wielen verder geoptimaliseerd wordt en de bochtensnelheden hoger kunnen zijn. Daarnaast is de GT S standaard uitgerust met een sportonderstel met elektrisch geregelde demping genaamd AMG RIDE CONTROL, welke optioneel ook voor de GT leverbaar is. De sport-parameterbesturing beschikt over een variabele stuuroverbrenging. De GT beschikt over een demping op de aandrijfas, voor de GT S is optioneel het AMG DYNAMIC PLUS pakket leverbaar. Hierbij zijn de draagarmen en de naafstukken aan beide assen vervaardigd uit gesmeed aluminium. Een directe verbinding met de schokbrekers aan de achterwielen reduceert ongewenste lastbewegingen
Het remmen gebeurt via een high-performance composiet remsysteem met bij de GT intern geventileerde en geperforeerde 360 mm remschijven rondom, en bij de GT S met 390 mm schijven met rode remklauwen. Optioneel is voor beide modellen een keramisch-composiet remsysteem beschikbaar met 402 mm schijven vóór en 360 mm schijven achter.

Geen LED Multibeam vanwege ruimtegebrek
Centraal in de voorzijde bevindt zich een driedimensionaal gevormde diamantgrille met centrale Ster, De enkele lamel is voorzien van AMG schrift. De sportwagen beschikt over LED high performance schijnwerpers met gestyleerde wenkbrauwen als dagrijdverlichting, parkeerverlichting en richtingaanwijzers, evenals drie verschillende grootlichtreflectoren (geen Multibeam!) waardoor de GT zijn karakteristieke blik krijgt. Aan de achterzijde bevinden zich voor de richtingaanwijzers 18 losse LED's die elk na elkaar vanuit het midden naar buiten oplichten.

Wat verder opvalt bij de GT zijn de lange motorkap met de bekende ''powerdomes'' en de ver naar achter geplaatste cabine, de grote wielen en de breed uitziende achterzijde. Onder de achterklep bevindt zich de bagageruimte. Opvallend aan de zijkant zijn de koepelvormige daklijn en de deuren zonder raamstijlen.

De schouders van de wagen zijn bewust bespaard gebleven van extra lijnen of vouwen, enkel aan de onderzijde strekt een karakteristieke lijn zich uit die verder gaat in de achterbumper en het ontwerp wat lichter moet laten lijken, in ieder geval wat betreft de optiek. De tijdloze luchtuitstroomopeningen met elk twee vinnen zijn een typerend element van de sportwagens met de Ster. Om het totaalplaatje niet te verstoren is er geen antenne zichtbaar.

Interieurdesign: sportieve proporties
Radicaal sportieve verhoudingen zijn duidelijk aanwezig in het interieur en geven een nieuwe ruimtelijke indruk. De bestuurder bevindt zich in een omgeving met een diep geplaatst instrumentarium en een dominante, convex gevormde hoge middenconsole. Extra kracht wordt aan het ontwerp gegeven door de vier centraal geplaatste uitstroomopeningen van de klimaatregeling, met nog eens een enkele uitstroomopening links en rechts op het dashboard. De hoge schouderlijn, hol uitgevoerde deurbekleding en de dynamische middenconsole maken van de GT een echte rijmachine samen met de diepe zitpositie.
Duidelijk aanwezig is het inmiddels bekende vrijstaande scherm, de AMG DRIVE UNIT is ontworpen als acht cilinders in V-opstelling, de knop ''Engine Start Stop'' is rood verlicht en bevindt zich aan de bestuurderszijde.

Standaard staat de GT op 10-spaaks lichtmetaal met afmetingen 9x19 en 11x19, met de bandenmaten 255/35 R19 en 295/35 R19. De GT S staat aan de voorzijde op 265/35 R19 met 9x19 velgen en aan de achterzijde op 295/30 R20 met 11x20 velgen. In combinatie met het AMG DYNAMIC PLUS pakket zijn voor de GT S optioneel speciaal ontwikkelde sportbanden leverbaar van het type Michelin Pilot Sport Cup 2.

De prijs is op dit moment nog niet bekend. Geniet ondertussen van de vele foto's van het lanceringsevenement in Affalterbach.
Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:

58491 58492 58493 58494

58495 58496 58497 58498

58499 58500 58501 58502

58503 58504 58505 58506

58507 58508 58509 58510

58511 58512 58513 58514

58515 58516 58517 58518

58519 58520 58521 58522

58523 58524 58525 58526

58527 58528 58529 58530

58531 58532 58533 58534

58535 58536 58537 58538

58539 58540 58541 58542

58543 58544 58545 58546

58547 58548 58549 58550

58551 58552 58553 58554

58555 58556 58557 58558

58559 58560 58561 58562

58563 58564 58565 58566

58567 58568 58569 58570

58571 58572 58573 58574

58575 58576 58577 58578

58579 58580 58581 58582

58583 58584 58585 58586

58587 58588 58589 58590

58591 58592 58593 58594

58595 58596 58597 58598

58599 58600 58601 58602

58603 58604 58605 58606

58607 58608 58609 58610

58611 58612 58613 58614

58615 58616 58617 58618

58619 58620 58621 58622

58623 58624 58625 58626

58627 58628 58629 58630

58631 58632 58633 58634

58635 58636 58637 58638

58639 58640 58641 58642

58643 58644 58645 58646

58647 58648 58649 58650

58651 58652 58653 58654

58655 58656 58657 58658

58659 58660 58661 58662

58663 58664 58665 58666

58667 58668 58669 58670

58671 58672

Bron: Mercedes-Benz Passion Blog, persfoto's van Daimler A.G., live-foto's van Mercedes-Benz Passion Blog
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

10 sep 2014 16:51

Prachtige fotoreportage, en ook in andere kleuren dan geel gewoonweg een machtige auto om te zien!
Normaal ben ik niet zo gelijk fan van een nieuw model, en al zeker niet bij de huidige generatie, maar dit is 'm echt wel hoor! :applaus: :goedzo:

Inclusief I-pad, doe die er ook maar bij, ik vind het wel best! :lol:
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44426
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

10 sep 2014 16:57

Geweldig verhaal.
Als je online het nieuws in de gaten houdt zie je vrijwel allemaal dezelfde plaatjes van die geel/goude en die zilveren.

Je hebt er weer een geweldig verhaal van gemaakt, R.E.S.P.E.C.T. :applaus:
#doeslief
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7559
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

10 sep 2014 17:32

Graag gedaan en bedankt voor de complimenten :D . Was nog een hele klus al die plaatjes te uploaden, volgens mij 186 stuks :S

Inderdaad, de goudgele en de zilvere zie je terugkomen omdat die rode bij de live launch was in AMG HQ, terwijl alle websites nu voornamelijk moeten leunen op persfoto's van de auto in allerlei omgevingen. Gelukkig was die Duitse Mercedes blog MBpassion.de daar ter plekke en konden ze ook bijvoorbeeld die rode op de foto zetten (met redelijk standaard uiterlijk, lijkt mij zo).

Het was best een gaaf evenement, via een stream te volgen en nu nog te zien in herhaling: http://www.daimler.com/dccom/0-5-7153-1 ... 0-0-0.html. Kwamen een hoop AMG's even kort langs, Nico Rosberg kwam een gele GT het podium oprijden. Verder natuurlijk wat praatjes over AMG, het bedrijf, de kernwaarden, het succes (32.000 auto's in 2013, 40.000 auto's in 2014 is realistisch). En dan is de stream uiteindelijk afgelopen maar, zoals je op de foto's ziet, gaat het feestje nog even door.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

10 sep 2014 17:44

Wel een grappig detail dat gedurende die presentatie die Bernd Schneider een heus aantal keren zijn tekst kwijt was...
Op dat moment was het net een schooljochie die zijn dictee uit zijn hoofd moet opzeggen voor de klas :lol:
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7559
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

10 sep 2014 18:59

Ja dat viel mij ook al op :lol: Tobias Moers had dat ook, maar slechts een enkele keer.

Ik had wel iets van: Bernd zet toch een enthusiast gezicht op joh. :lol: Wel een gaaf evenement vond ik het. Nu zelf nog een keer mogen meemaken (A)
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20701
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

10 sep 2014 19:07

prachtig ding...jammer van de achterste remklauwen - dat had mooier gekund

greetingz,
Gebruikersavatar
RuunerW221
Forum Held
Berichten: 2004
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:12
Mercedes-Benz: S205 200 cdi bleutec, VW Crafter
Specialisatie: VIS
Locatie: Drenthe

10 sep 2014 19:10

Gave reportage van een gave wagen :honger: :goedzo:
Dat vinden wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

10 sep 2014 19:19

De daklijn doet me denken aan een E-Type :)
Afgezien van de MB-designtaal, lijkt het wel een Britse sportwagen (TVR).

Omdat AMG samenwerkt met Aston Martin, ben ik benieuwd of en welke spin offs er komen.
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
Doa
Berichten: 1502
Lid geworden op: 01 dec 2012 18:19
Mercedes-Benz: W205
Locatie: Oostende

10 sep 2014 20:24

die SLS gaf mij bij het eerste zicht al een super car gevoel, bij deze helaas niet.
er is iets mis met de vorm van de neus, dat scherm maakt het interieur mooi in plaats van prachtig en al bij al heb ik het gevoel dat dit een net niet 911 is
wel benieuwd hoe dat ding zal rijden
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

10 sep 2014 20:57

Doa schreef:die SLS gaf mij bij het eerste zicht al een super car gevoel, bij deze helaas niet.
't is dan ook geen supercar dus dat klopt dan wel
Doa schreef:...en al bij al heb ik het gevoel dat dit een net niet 911 is
dan heb je gelijk de benchmark te pakken, 't is een directe 911-concurrent

Bij AMG, en Porsche :lol: , zullen ze dan ook best gespannen zijn of 911-rijders te verleiden zijn tot een overstap.
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
Doa
Berichten: 1502
Lid geworden op: 01 dec 2012 18:19
Mercedes-Benz: W205
Locatie: Oostende

10 sep 2014 21:04

is fors duurder dan de porsche en ik kan me eerlijk gezegd niet inbeelden dat het rijgedrag de porsche zal overtreffen dus ik vrees er voor
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44426
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

10 sep 2014 21:04

SK schreef:Bij AMG, en Porsche :lol: , zullen ze dan ook best gespannen zijn of 911-rijders te verleiden zijn tot een overstap.
En als 911-rijders eenmaal een keer met een AMG hebben gereden, willen ze echt niet terug.
Met een AMG kan (bijna) iedereen hard rijden, met een 911 ben je in mijn ogen een regelrechte held als je mij (in de E220 CDI) in de bochten in de buitengebieden kunt en durft bij te houden.
#doeslief
Gebruikersavatar
Xelaw210
Berichten: 3151
Lid geworden op: 06 mar 2006 15:07
Mercedes-Benz: Kijkende op de Japanse veilingen
Specialisatie: Tuning, audio.
Locatie: Valletta (Malta)

10 sep 2014 21:12

Peter schreef:
SK schreef:Bij AMG, en Porsche :lol: , zullen ze dan ook best gespannen zijn of 911-rijders te verleiden zijn tot een overstap.
En als 911-rijders eenmaal een keer met een AMG hebben gereden, willen ze echt niet terug.
Met een AMG kan (bijna) iedereen hard rijden, met een 911 ben je in mijn ogen een regelrechte held als je mij (in de E220 CDI) in de bochten in de buitengebieden kunt en durft bij te houden.
+1 zeker als het een klein beetje glad is!

Ik heb een aantal auto's gereden met veel pk's gehad maar een porsche is altijd uitkijken als je in de bocht zit en het heeft iets geregend om niet te vroeg op het gas te gaan!
Me ex zei .. " Je mag kiezen: Je auto of ik"
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

10 sep 2014 22:10

Peter schreef:
SK schreef:Met een AMG kan (bijna) iedereen hard rijden
Dat is dan misschien ook precies een argument voor de echte coureurs (die jou dus minimaal wel bij houden) om die overstap niet te maken...
In ieder geval zal je mij niet snel in zo'n platgeslagen kever zien zitten, en dat heeft niks met mijn rijvaardigheid te maken, al kan ik een mooie 911 best waarderen...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Plaats reactie