Mercedes-AMG GT: preview door Charlie Turner

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7558
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

27 jun 2014 23:39

De AMG GT is bijna af. Kan hij de strijd aan met de 911 en de F-Type?
De AMG GT is bijna af. Kan hij de strijd aan met de 911 en de F-Type?
image.jpg (49.64 KiB) 4081 keer bekeken
Charlie Turner, werkende voor Top Gear, kreeg onlangs de kans om de nieuwe sportwagen van AMG te testen. Dit zijn zijn bevindingen.

Wat is het?
Kort antwoord: dit is AMG's rivaal voor de 911 en de F-Type. Een wat langer antwoord is dat we hier te maken hebben met een door AMG compleet nieuw ontwikkelde sportwagen.
Nu de laatste SLS'en van de band rollen is AMG er klaar voor om toe te treden tot de kern van het sportwagensegment, welke gedomineerd wordt door de legendarische 911 en de onwerkelijk fraaie F-Type. Vandaag voelen we de ''GT S'' aan de tand, een minder krachtige ''GT'' variant die enige tijd later pas beschikbaar zal worden. Deze wordt aangedreven door een nieuwe 4-liter twin-turbo V8 met een behoorlijke 510 pk en 651 Nm koppel (zoals de 911 Turbo en F-Type V8S). Ja, dit gaat 100% naar de achterwielen.

Dus geen enorme 6,2-liter atmosferische V8 meer?
Klopt, ondanks dat AMG's geschiedenis bestaat uit atmosferische V8-perfectie heeft het bedrijf inmiddels bewezen dat ook met downsizing, turbo's en een verbeterde efficiëntie nog steeds een geluid geleverd kan worden dat je nekharen overeind doet staan. De A45 bewees tevens dat men ook AWD beheerst, dus is het niet meer dan terecht om te stellen dat AMG op de technologische toer is.

Ok, maar hoe klinkt het?
Bij het starten klinkt er in de cabine het diepe gemene gedonder van een onvervalste AMG V8, van buiten blaft het apparaat tot leven om te laten weten dat het menens is. Het overschakelen bonst zoals zijn legendarische voorgangers en wanneer er in race mode flink tekeer wordt gegaan knalt het apparaat als geen ander. Zelfs bij plankgas hoor je de V8 nog hameren, boven het gebulder van de uitlaat uit. Dit is geweldig.

Hoe ziet het er in het echt uit?
Denk aan een gekrompen SLS qua verhoudingen. De AMG GT S staat op een SLS platform waarvan de wielbasis met 50 mm is afgenomen. Dankzij verdere aanpassingen aan de koets is de auto in zijn geheel 70 mm korter. Zijn houding is echter niet mis: de GT S is met 1.939 mm net zo breed als zijn grote broer. Als je met je ogen knijpt kun je de basisvormen door de camouflage heen zien. Het is typisch Mercedes-AMG schuin van voren gezien, dankzij de lange motorkap, de ver naar achter geschoven cabine en een korte kont. Het is eenvoudig, overzichtelijk en zelfs in vermomming heel aantrekkelijk.

Maar waarom is het ding nog vermomd? Is de auto al af, en hoe ben je voorbij de beveiliging gekomen?
De vermomming zit er nog op omdat de auto nog niet klaar is voor zijn onthulling. Van horen zeggen zou de GT S 98% af moeten zijn, maar volgens Tobias Moers (AMG-baas, hoofdbestuurder van vandaag en de reden dat ik nog niet ben weggetrapt door flinke kerels in beveiligingsuniform) is er nog wat afstellingswerk nodig aan de calibratie bij weinig grip, evenals wat overige bijna onmerkbare finesse. Laat je echter niet misleiden door de vermomming, dit apparaat is het echte werk. Ik ben hier omdat het binnenvallen van 911/F-Type territorium een zware klus is en Moers is duidelijk enorm trots op wat AMG heeft opgeleverd. Hij kan niet wachten om het te onthullen. Die zelfverzekerdheid is een van de redenen waarom AMG zo'n aanstekelijk merk is: dit zijn autoliefhebbers met een geschiedenis in de racerij en een constante strijd om de beste te zijn. Als het AMG embleem er op zit, moet het wel het beste zijn dat er kan zijn.

Voordat je over het rijgedrag praat, hoe is het binnenin?
Stap in via de conventionele deuren (geen vleugeldeuren, dit is een meer 'alledaagse' AMG dan de SLS) en het voelt gelijk heel serieus aan. Koolstofvezel mengt met leer en koud aluminium, alles afgewerkt met de karakteristieke handgemaakte detail en nauwkeurigheid.
De middentunnel bevat, refererend aan de motor, 8 knoppen: links vooraan kun je schakelen tussen comfort, sport, sport plus en race, met een extra instelling om je eigen voorkeuren te bewaren. De andere knoppen bieden de mogelijkheid om onafhankelijk van elkaar AMG's optimale instellingen te negeren. Mocht je dus willen rommelen met de ophanging, tractiecontrole, uitlaat en nog meer, dan druk je simpelweg op de betreffende knop en pas je het aan.
Onze testauto is voorzien van een optioneel glazen dak waardoor je een extra gevoel van ruimte krijgt. De tellers, grafische weergaves en andere informatiebronnen leunen sterk op die van moederbedrijf Mercedes-Benz, zij het aangepast door AMG met andere kleurtjes en effecten. Zelfs het Burmeister geluidssysteem is uitzonderlijk, iets wat Moers nogal gepast demonstreert met behulp van AC/DC.
De GT S is ook relatief praktisch: het is in feite een hatchback met een kofferbak groot genoeg voor een weekend aan bagage, of de in de automobielindustrie typerende standaard van twee golftassen. In tegenstelling tot de 911 zijn hier geen achterzitplaatsen te vinden. De GT S is een echte tweezitter.

Welke andere trucs en bijzonderheden zijn er?
De auto waar wij vandaag mee hebben gereden heeft een optioneel Dynamic Pakket, welke carbon-keramische remschijven en een actief-ondersteunde motor en versnellingsbak bevat. Inderdaad, actief ondersteund. Doordat de aandrijflijn rust op vier magnetorheologische steunen (twee voor de front-middengeplaatste motor en twee voor de versnellingsbak achterin) kan de GT S tijdens het nemen van bochten zijn massa tegengewicht bieden. Normaal gesproken worden aandrijflijnen ondersteund door rubberen bussen om trillingen in het voertuig te verminderen. Deze NVH-reducerende bussen (Noise, Vibrations en Harshness) vervormen echter en beïnvloeden dankzij verplaatsende massa's het bochtengedrag. Doordat de steunen actief gemaakt zijn kan de ECU nu de steunen al naargelang stijver of slapper maken en kan de enorme klont massatraagheid in het midden van de auto reageren op de eisen van het rijgedrag. Het maakt rustig en comfortabel cruisen op de snelweg mogelijk, maar biedt eveneens de scherpte bij sportief rijden.

Hoe voelt het op de weg?
Ik ben teruggezet op de passagiersstoel terwijl Moers de GT S tot leven brengt met de bijbehorende grom. We betreden een vochtig maar drogend testcentrum in Papenburg op weg naar een circuit welke voorzien is van exacte replica's van de slechtste wegen in Duitsland, gescanned en nagemaakt op het testterrein. De GT S voelt solide en zeker aan. Het onderstel maakt diepe indruk door letterlijk Duitsland's slechtste weg probleemloos te neutraliseren. Vervolgens betreden we de hoge-snelheidsbaan waarbij de GT S zonder enige moeite blijft versnellen terwijl de V8 grom plaats maakt voor het gedonder uit de uitlaten.
We bereiken al snel de 250 km/h op de helling van 49,7 graden, terwijl Moers enthusiast is over het gebrek aan windgeruis.
Na enkele rondes op hoge snelheid rijden we naar een exacte kopie van de Hockenheim Ring, middenin het enorme testcomplex. Hier komt de GT S echt tot leven. Op het drogende circuit wordt duidelijk hoe geweldig de auto in staat is om de 510 pk over zijn achterwielen te verdelen, evenals hoe voorspelbaar hij uitbreekt wanneer het uitgelokt wordt.
Moers duikt de bochten in terwijl hij steeds later op de rem trapt en eerder gas geeft. De GT S brult en knalt zich van bocht naar bocht. Meer drama nodig? Eerder gas geven laat hem op commando driften. De wat oudere AMG's werden beperkt door de af en toe recalcitrante transmissies, maar de vernieuwde 7-bak met dubbele koppeling schakelt zonder enige vertraging, zo goed als de beste bakken die er nu zijn. Terwijl de rondes zich opstapelen zet de combinatie van de GT S zijn vermogen, grip en dynamiek steeds snellere rondetijden neer.
Wat we van deze geheime testsessie leren is dat de AMG GT S als geen ander belichaamt wat wij zo enorm waarderen aan de eigenaardige aanpak van de mensen uit Affalterbach. De 911 en de F-Type moeten zich enorm zorgen gaan maken...

Wanneer krijgen we hem in het echt te zien?
Het internet staat vol met geruchten over de datum van de onthulling, waarbij een sterke voorkeur bestaat voor de Autotentoonstelling in Parijs in september. Echter, aangezien dit een belangrijke auto is voor AMG, zetten wij ons geld in op een wat exclusievere lancering bij het hoofdkantoor van AMG, zodat de GT de aandacht kan opeisen voordat de show begint.
Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:

57905 57906 57907 57908

57909 57910 57911 57912

Bron: Top Gear
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7558
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

30 jun 2014 11:18

Automobile Mag heeft blijkbaar ook meegereden met de AMG GT mule. Zij melden nog wat over de verschillende uitvoeringen:
Er zullen twee varianten leverbaar worden: de AMG-GT en de AMG-GT S. De standaard GT beschikt over een limited-slip differentieel en banden in de maat 255/35 R19 en 295/30 R19. De S versie krijgt daarentegen een nog sneller reagerend E-diff en banden in de maat 265/35 R19 en 295/30 R20. Voor beide varianten zijn het Michelin Pilot Super Sports banden. Optioneel zijn profielloze cup banden met zachtere compound leverbaar. Ook het vermogen verschilt: de GT S zal 510 pk leveren, de standaard GT zal 461 pk leveren.
Bron: AutomobileMag.com
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Plaats reactie