W201: Hoe de 190 de weg baande voor compacte Mercedessen

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

07 jun 2014 17:33

De 190 had de zware taak alle kenmerkende eigenschappen van een Mercedes te combineren in een compacte wagen. Dit lukte, en met succes.
De 190 had de zware taak alle kenmerkende eigenschappen van een Mercedes te combineren in een compacte wagen. Dit lukte, en met succes.
Mercedes-Benz-History-84F319.jpg (93.13 KiB) 5696 keer bekeken
Bij Mercedes-Benz werd al heel lang nagedacht over de lancering van een compact model onder het executive segment. De ideeën waren er al voor de jaren '20 en '30 en vanaf 1950. Vele studies werden bedacht, sommigen al tot in detail uitgewerkt, maar het kwam om onduidelijke redenen nooit van een daadwerkelijk debuut.

In 1970 kreeg het idee voor een compacte Mercedes-Benz een onverwachte duw in de rug van Jimmy Carter, die als president de Clean Air Act van kracht stelde. Deze specificeerde het totale toegelaten brandstofverbruik voor de voertuigen van alle merken die in Amerika auto's verkochten. De wetgeving stond bekend als de ''Corporate Average Fuel Economy'' (CAFE). In 1985 was een verbruik van 8,3 liter op 100 kilometer al een behoorlijke uitdaging voor de autoindustrie, ook voor Mercedes-Benz. Omdat de Verenigde Staten een zeer belangrijke markt vormden voor Mercedes-Benz, werd er direct begonnen met de ontwikkeling van compactere en zuinigere modelseries.

In januari 1974 werden de belangrijkste eisen voor een compacte, zuinige Mercedes-Benz gedefinieerd door Professor Hans Scherenberg, toenmalig Hoofd van Ontwikkeling. "Het is duidelijk dat dit een typische Mercedes-Benz moet worden. We mogen dus geen compromissen sluiten wat betreft verfijning, veiligheid en de karakteristieke eigenschappen waar Mercedes-Benz bekend om staat." Het eerste plan van aanpak voor modelserie 201 bevatte op 4 februari 1974 de volgende omschrijving: "Het doel van dit product is niet om toe te treden tot de markt voor middenklasse voertuigen, een markt die al vele jaren vertegenwoordigd wordt door merken als Opel en Ford. In tegendeel, het 201 model zal zich duidelijk onderscheiden van deze modellen door de kenmerkende eigenschappen die klanten verwachten voor wat betreft kwaliteit, veiligheid en verfijning." Professor Werner Breitschwerdt volgde Scherenberg in 1977 op als Ontwikkelingshoofd; hij zag geen enkele reden deze speerpunten aan te passen.

Met deze documenten was de cirkel rond: traditionele Mercedes-Benz merkwaarden zoals comfort, veiligheid, een lange levensduur en betrouwbaarheid die voorheen kenmerkend waren voor vele generaties grotere modellen, moesten nu worden toegepast in een compact voertuig zonder enige opofferingen. Dit was een enorme uitdaging voor de ingenieurs. Het is dan ook niet verrassend dat de verwachtingen hoog waren onder journalisten, toen de auto's uit de 201 serie in november 1982 werden onthuld voor de wereldpers in het Spaanse Seville. De pers werd niet teleurgesteld.
Het design was de eerste verrassing. Bruno Sacco was verantwoordelijk voor de auto die uniek was, maar ook onmiskenbaar een Mercedes-Benz. Daarnaast had de compacte Mercedes een luchtweerstandscoëfficient van 0,33 en een verfijnd, ongecompliceerd ontwerp met een ontwijfelbaar jeugdige en dynamische elegantie.

Actieve en passieve veiligheid waren vele generaties lang de kernaspecten van Mercedes-Benz. Modelserie 201 zette hierbij de nieuwe standaard, zowel in vergelijking met overige Mercedes-Benz modellen als met de concurrentie. Een belangrijke rol in de actieve veiligheid werd vervuld door de onafhankelijke multi-link achterwiel ophanging met vijf links verspreid over verschillende punten. In oplage 1/1983 van het Duitse tijdschrift Auto Motor und Sport werd deze aan de hand van een 190E model als volgt omschreven: "Bij het configureren van de ophanging hebben de ingenieurs van Mercedes-Benz zich gericht op de hoogste graad van rijveiligheid zonder dat de dynamische aspecten hieronder zouden lijden. De 190E heeft hierdoor het beste bochtengedrag van alle Mercedessen, met grotendeels neutrale onderstuur/overstuur eigenschappen, zeer hoge doch vrijwel volledig afwezige belastingssituaties, en een immens rijplezier. [...] De moeiteloosheid waarmee de 190E bochten neemt is simpelweg verbazingwekkend. Voor de gemiddelde 190E bestuurder zullen de reserves in de ophanging een kalmerend effect hebben."

Een van de vele factoren hierin was de multi-link onafhankelijke achterwiel ophanging, bedacht door Dr. Kurt Enke en kort na diens dood uitgewerkt door Manfred von der Ohe. Het werd de standaard voor alle latere achterassen van Mercedes-Benz. Ook buiten het merk werd het systeem de basis voor vele andere achterasontwerpen in de daaropvolgende jaren. Modelserie 201, een relatief kleine Mercedes-Benz, zette daarmee de traditie voort van een trendsetter zijn met innovatieve ontwerpen.

Serie 201 was net zo compromisloos als het aankwam op passieve veiligheid. Het was de veiligste auto in zijn klasse en stond op gelijk niveau met de toenmalige S-Klasse, serie 126. Zelfs in 1991 was een model uit de 201-serie in vergelijking met veel nieuwere auto's het voorbeeld van veiligheid in een overlap crashtest.

Hiermee werd een doelstelling, die in eerste instantie een utopie leek, werkelijkheid: het ontwikkelen van een compacte Mercedes-Benz zonder in te leveren op welke kernwaarde dan ook. Hiermee werd niet alleen de basis voor succes gelegd voor alle varianten van de 190, maar tevens voor verder succes voor Mercedes-Benz in het compactere segment. Vanaf mei 1993 zette het merk het wereldwijde succes voort met modelserie 202, waarbij de C-Klasse aanduiding debuteerde. Waar de Mercedes-Benz C-Klasse begon als "baby-Benz" is het tegenwoordig een van de populairste voertuigen in het premiumsegment.
Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:

57619 57620 57621 57622

57623 57624 57625 57626

57627 57628 57629 57630

57631 57632 57633 57634

57635 57636 57637 57638

57639 57640 57641 57642

57643 57644 57645 57646

57647 57648 57649 57650

57651 57652 57653 57654

57655 57656 57657 57658

57659 57660 57661 57662

57663 57664 57665 57666

57667 57668 57669 57670

57671 57672 57673 57674

57675 57676 57677 57678

57679 57680

Bron: eMercedesBenz.com
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

07 jun 2014 19:05

Interessant!
Wat is de story eigenlijk met die electro aangedreven auto's?
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

07 jun 2014 21:28

Er is helaas niet heel erg veel van te vinden, maar op de volgende website staat nog wel wat:

http://ranwhenparked.net/2013/12/16/a-l ... -vehicles/

De 190's met elektroaandrijving hadden twee permanent bekrachtigde gelijkstroom elektromotoren, 1 per achterwiel, met 22 pk. De accu was een sodium-nikkel-chloride accu. Een handjevol modellen met verschillende layouts voor motoren en accu's werden ingezet voor een testprogramma (samen met auto's van andere merken) op het eiland Rügen om te kijken of elektrische auto's voldeden aan de eisen van dagelijks gebruik. 7 exemplaren hadden de sodium-nikkel-chloride accu's, 3 hadden een nikkel-cadmium accu's en een range van slechts 40 km. Deze auto's hadden wél een versnellingsbak.
Elke auto woog 1400 kg (meer dan een 190D), geen van de auto's had een versnellingsbak, en ze hadden een bereik van ongeveer 110 km. Omdat de 190's twee accupakketten hadden, voorin en achterin, was er weinig bagageruimte over. Toen Mercedes vanaf 1993 doorging met elektrisch aangedreven C-Klasse's, hebben ze de accupakketten dermate klein kunnen krijgen dat de bagageruimte even groot was als de gewone benzine en diesel C's. De elektrische C werd aangedreven door een 48 pk asynchrone elektromotor en had net als de 190 een bereik van ongeveer 110 km. Het ZEBRA (leesbaar op de laatste foto) staat voor Zero-Emission Battery Research Activities. De auto's zijn nooit voor serieproductie bedoeld.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Stefan
Berichten: 6634
Lid geworden op: 31 jul 2010 21:22

08 jun 2014 00:10

Leuke stukkies geschiedenis heb je weer verzameld. Bij deze bedankt voor al je filmpjes en feiten. :goedzo:
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

08 jun 2014 08:10

Inderdaad een mooi stukje geschiedenis...
Vrij opmerkelijk die electro geschiedenis, heb me nooit gerealiseerd dat dit al in de vroege jaren 70 in onderzoek was...
Deze vind ik echt wel gaaf, check the size van dat batterypack :lol:
Volgens mij zien we daar ook al de eerste variant op parkeer sensoren...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

08 jun 2014 12:06

Knudde1969 schreef:Leuke stukkies geschiedenis heb je weer verzameld. Bij deze bedankt voor al je filmpjes en feiten. :goedzo:
Alstu :D

Die W123 is ook geweldig inderdaad, al ging hij volgens dat artikel maar 80 km/h, met zo'n gigantisch pakket :lol: Ach ja, het moet ergens beginnen. Inmiddels al B's met elektroaandrijving klaar, er staat een rijimpressie van in de Autovisie en ze zijn er best lovend over, een geduchte concurrent voor de i3, zonder de aparte looks.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

08 jun 2014 19:09

Een 124 zonder rechter buitenspiegel heb ik nog nooit gezien, de foto hier boven is de eerste...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44419
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

08 jun 2014 19:16

Was inderdaad optie in die tijd.
#doeslief
Gebruikersavatar
schim
Berichten: 2991
Lid geworden op: 30 mei 2010 17:11
Mercedes-Benz: uiteraard

10 jun 2014 21:38

Ze moesten ook wel met wat compacters komen, anders was M.B hetzelfde lot beschoren als RR en Bentley.
After all is said & done, a lot more is said, than done.
Gebruikersavatar
ruub-sterw201
Berichten: 6352
Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
Mercedes-Benz: W201 + S203
Specialisatie: W201
Locatie: Sliedrecht

11 jun 2014 00:41

Mooi verhaal! De 190 is nog steeds de ideale auto voor mij. Het gaat niet kapot, elke keer als ik hem zie staan vind ik hem nog mooi, het gaat niet kapot, is vrij zuinig, groot genoeg en gaat niet kapot 8-) Inmiddels de 470.000 km gepasseerd en staat nu buiten te wachten om met een afgeladen tweeasser de dag morgen door te brengen. op naar de half miljoen kilometers!
190D, Deutz Fahr 64', S203 200K
Gebruikersavatar
michael6129
Berichten: 2508
Lid geworden op: 17 aug 2009 00:16
Mercedes-Benz: Geen momenteel, ex Carlsson CM60, W211 E500, 1996 C36 AMG
Locatie: Limburg

14 jun 2014 01:18

ruub-sterw201 schreef:Mooi verhaal! De 190 is nog steeds de ideale auto voor mij. Het gaat niet kapot, elke keer als ik hem zie staan vind ik hem nog mooi, het gaat niet kapot, is vrij zuinig, groot genoeg en gaat niet kapot 8-) Inmiddels de 470.000 km gepasseerd en staat nu buiten te wachten om met een afgeladen tweeasser de dag morgen door te brengen. op naar de half miljoen kilometers!
eigenlijk gewoon super om te lezen hoe de 190 een bezitter zoals jou en vast nog vele andere iedere dag doet :D En als toevoeging mooie aan een 190 is dat ze niet stuk te krijgen zijn, of had je dat al door :P
Plaats reactie