De safetycar van Mercedes krijgt voortaan de toevoeging ‘GT‘ achter de naam en hoest een niet misselijke 591 pk op – een plus van 20 paarden. Daarnaast zijn de schakeltijden verkort en is ligt de auto een fractie beter in de bochten met de toegevoegde AMG RIDE CONTROL Performance-vering. Voor een stoet hongerige F1-auto’s uitrijden ging nog nooit zo comfortabel. De auto is origineel gebleven aan de reguliere SLS AMG GT, op de einddemper na, die maakt nu iets herrie voor het hoorplezier van toeschouwers. Sportieve geste toch?
Achter het stuur zal -wederom- Bernd Mayländer (41) plaatsnemen. Samen met co-piloot Pete Tibbets (45) mogen ze tijdens hevige regenval of ongelukken voor de stoet uitrijden. En grote kans dat dit aankomend weekend al zal gebeuren. Sinds de Grand Prix van Singapore op het menu staat (2008) mocht de safetycar nog iedere race uitrukken.
De C63 AMG Estate F1 Medical Car blijft vooralsnog ongewijzigd.
Voor de liefhebbers, hieronder het rijtje met alle AMG-voertuigen die dienst mochten doen als duurbetaald uithangbord safetycar.
- 1996:C 36 AMG (W 202)
- from 1997:CLK 55 AMG (C 208)
- 2000:CL 55 AMG (C 215)
- from 2001:SL 55 AMG (R 230)
- 2003:CLK 55 AMG (C 209)
- from 2004:SLK 55 AMG (R 171)
- from 2006:CLK 63 AMG (C 209)
- from 2008:SL 63 AMG (R 230)
- from 2010:SLS AMG (C 197)
- from 2012 (Hockenheim GP):SLS AMG GT (C 197)
- 1996:C 36 AMG (W 202)
- 1997:C 36 AMG (W 202); E 60 AMG (W 210)
- from 1998:C 55 AMG Estate (S 202)
- from 2001:C 32 AMG Estate (S 203)
- from 2004:C 55 AMG Estate (S 203)
- since 2008: C 63 AMG Estate (S 204)