Spyvideo: Mercedes A45 AMG op de Nürburgring

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Autoblog
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 jul 2005 23:26

17 aug 2012 17:05

Mercedes-A45-AMG-Nurburgring.jpg
Mercedes-A45-AMG-Nurburgring.jpg (20.33 KiB) 3709 keer bekeken
De nieuwe Mercedes A-Klasse is al een (zeer) grote stap in de goede richting ten opzichte van zijn voorgangers. En de AMG variant die er ook nog aan zit te komen wordt helemaal lekker. Een A-Klasse met meer dan 300 pk. Wie had dat ooit gedacht?

Hoeveel pk’s de 2 liter turbomotor van de A45 AMG gaat leveren is nog niet precies bekend, maar schattingen lopen uiteen van 330 pk tot 370 pk. Uiteraard is het niet verstandig om al dat vermogen los te laten op de voorwielen. Daarom zal de A45 AMG beschikken over vierwielaandrijving.
De CLA (vierdeurs coupé) zal overigens ook als CLA45 AMG op de markt komen. En we kunnen nog veel meer nieuwe AMG modellen verwachten in de toekomst.
Bron: Autoblog.nl
Dit account plaatst de Mercedes-Benz gerelateerde berichten van de website Autoblog.nl en kan geen privé-berichten ontvangen of versturen.
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44423
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

17 aug 2012 17:07

Gaaaaaaaaaaaaaaaaf :goedzo:
Wie had ook gedacht dat ik dát over een A-Klasse zou zeggen.

Ik ben A-Fan!
#doeslief
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7559
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

17 aug 2012 17:47

Gaaf ding, kan niet wachten op de uiteindelijke versie.

Trouwens wel een bizar slecht filmpje, niet het geduld hebben om em een paar keer voorbij te zien gaan, maar gewoon tijd vullen met een slowmo met slechte muziek eronder.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Dieter and the benz
Berichten: 226
Lid geworden op: 08 aug 2011 19:28
Specialisatie: Naar mooie benzen kijken
Locatie: West-Vlaanderen Belgie

18 aug 2012 12:25

Hé, voor het eerst vond ik een A al leuk maar nu vind ik hem nog veel leuker! Laat die maar komen hoor! 8-)
“A day without sunshine is like, you know, night.” (Steve Martin)
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7559
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

24 aug 2012 16:04

Iemand interesse in een rij-impressie met de A45 AMG? ik heb een tijdschrift (''Car'') dat eventjes met het enige A45 AMG prototype heeft gereden. Tis engels, maar ik kan het wel inscannen en desnoods vertalen...
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44423
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

24 aug 2012 16:10

Graag!
#doeslief
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7559
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

24 aug 2012 20:04

Van de A45 AMG bestaat momenteel maar één prototype. CAR Magazine heeft mee mogen rijden.
Van de A45 AMG bestaat momenteel maar één prototype. CAR Magazine heeft mee mogen rijden.
AMG STAAT VOOR ANARCHIE
Dit is de Audi-RS3-pestende nieuwe A45 AMG - de enige die momenteel bestaat.
Niemand heeft er nog mee gereden, maar ons mannetje krijgt een exclusieve rit als passagier.


Deze A45 AMG, de enige bestaande, is zojuist teruggekomen van die martelkamer van de Nürburgring, ook wel bekend als de Nordschleife. R&D baas Toby Moers zet zijn korte en dunne gestalte achter het afgeplatte stuurwiel, trekt de rode gordel strak, stelt de spiegels af en drukt op de startknop. Omdat ik toch 60 cm langer ben kan ik over zijn rechter schouder kijken om het unieke instrumentarium te aanschouwen. De snelheidsmeter stopt pas bij 300 km/h, de toerenteller kapt richting 6200 rpm en de rest van het dashboard ligt verscholen onder een grof verknipt camouflagezeil. Zelfs al bij stationair draaien klinkt de 2,0-liter turbomotor zoals geen andere A-Klasse motor. Dit is een hele mechanische en melodieuze krachtcentrale. De geavanceerde vier-cilinder motor is altijd rustloos maar opvallend verfijnd, en gooit er soms een fluit of een knal tussendoor om zijn aanwezigheid te onderstrepen. Terwijl wij wegrijden bij de fabriek klinkt er een hongerige grom uit het direct ingespoten blok, versterkt door een korte overbrugging tussen motorruimte en middenconsole. Onder voortdurend gasgeven gaan hoge toeren gepaard met hetzelfde kunstmatige overslaan als dat van de SLS.

Binnen een straal van 50 km om Affalterbach lijkt AMG carte blanche te hebben voor wat betreft het overtreden van de snelwegcode. Buiten de stadsgrenzen verandert ons kleine beplakte prototype direct in een racepaard, en tijdens ons 90-minuten durende ritje zien we nog vele andere volbloeden op steroïden. Terwijl Herr Moers geen tijd nodig lijkt te hebben om de grens van grip te vinden grijp ik nog steeds naar een niet-bestaand handvat. Terwijl hij ons timewarped door Duitsland's ''andere'' groene hel, spreekt TM over het project waar hij zich aan heeft toegewijd. "Na jaren met achterwielaangedreven auto's was de A-Klasse iets totaal anders voor mij, iets waar ik in het begin totaal niet op zat te wachten. Vijf deuren, een futloze vier-cilinder motor, terminaal onderstuur - je kan je wel voorstellen wat er door mijn hoofd ging. Toen realiseerde ik mij ecther, dat dit een unieke kans was om de regels te herschrijven, om een nieuwe standaard te definiëren, om de concurrentie flink tegengas te bieden. Vanaf dag 1 wilde ik dat deze auto beter zou worden dan de Audi RS3 en de BMW 1M Coupé. Met beter doel ik niet op sneller zijn in een rechte lijn, of vlugger een aantal bochten afwerken, ik bedoel een superieur totaal."

Net als dat de A250 Sport oneindig superieur is tegenover de aflopende A200, staat de A45 AMG een flink eind boven de A250. Zijn 2,0-liter motor is goed voor 350 pk en 450 Nm koppel - de RS3 doet het met 340 pk en 450 Nm en de 1M met 340 pk en 500 Nm.

Ondanks dat de cijfers nog niet definitief zijn, wordt verwacht dat de AMG van 0 naar 100 km/h sprint in 4,6 seconden, 0,3 seconden sneller dan de BMW en even vlug als de Audi. Waar alle drie de wagens 250 km/h behalen, kan alleen bij de Mercedes de grens opgerekt worden tot 280 km/h via het optionele Driver's Package.

Een andere troef van de A45 is efficiëntie. De auto zal 1 op 13,1 rijden en verslaat daarmee BMW's 1 op 10,3 en Audi's 1 op 10,9. Wat kost dat? Sales en Marketing baas Mario Spitzner speelt met het verschil tussen de €67.340 voor de RS3 en €82.300 voor de 1M, maar Tobias Moers merkt op dat de A45 AMG de vijand ook moet verslaan op wat men krijgt voor het geld.

De speciaal aangepaste 4MATIC vierwielaandrijving brengt 60% van de actie naar de achterwielen waarmee torque-steer, onderstuur en tegensturing in trage bochten voor de eerste twee versnellingen wordt voorkomen. Deze duidelijke krachtverdeling is vooral merkbaar met het ESP uit wanneer met grote eenvoud overstuur kan worden gecreëerd. Met ESP in Sport krijg je het beste van twee werelden: genoeg levendigheid bij het insturen en volgas uitkomen en voldoende computergestuurde feedback om te voorkomen dat de achterkant een compleet rondje maakt. In tegenstelling tot de BMW 1M, die al bij het noemen van het woord ''bocht'' geobsedeerd raakt door zijdelings schuifwerk, is de wegligging van de A45 een stuk geraffineerder. "Modulariteit is het woord waar ik naar zocht", aldus Moers terwijl hij met exacte pedaalbediening net een vierwieldrift volbrengt. "Gas, besturing, remmen, ophanging, elektronica - deze modules werken samen in een soepel, progressief en volledig beheersbaar verband. Intuïtief weggedrag gaat niet per se over onderstuur en overstuur. Waar het eigenlijk om gaat is dat ertussen in, de vele tussenstappen, het samenspel van invoer en reactie. Daarmee excelleert de A45 AMG, met het willig zijn in de handen van de bestuurder."

Om dit doel te bereiken heeft AMG een eigen variant ontwikkeld van de McPherson voorwielophanging. Toe-in, toe-out, camber en caster werden allemaal opnieuw bepaald voor meer accuratesse, een betere stabiliteit en een structurele stijfheid die zelfs de C63 overtreft. Ook nieuw is een strakkere ophanging, stevigere schokbrekers, dikkere anti-rolbeugels, een breder wielspoor en grotere 235/35 R19 banden. Net als de A250 Sport is de A45 uitgerust met een unieke parameterbesturing gebaseerd op comfortbesturing maar met een elastische torsiestaaf en stevigere bussen. De versterkte zeven-traps DCT transmissie wordt aangestuurd door een opnieuw geprogrammeerde zwarte doos die kortere schakeltijden en dynamischere schakelpatronen moet bieden. De motor leeft onder de code M133 en is een aangepaste variant van de M254 uit de A250 Sport. Behalve de 1.991cc aan inhoud en het cilinderblok is bijna elk bewegend deel nieuw. Er zijn nu twee radiateurs, een grotere water-water intercooler, de turbo met variabele geometrie is vergroot en het volledig herontworpen uitlaatsysteem is voorzien van vier verchroomde eindstukken.

"We hebben een hoop werk verricht om deze auto beter bestuurbaar te maken dan de tegenstanders", aldus Moers, terwijl hij de prototype terug slingert richting Affalterbach. "Een voorbeeld is de uitzonderlijke stabiliteit bij hoge snelheden. Waar de luchtweerstand onveranderd bleef, hebben de windtunnel experts de neerwaartse druk aan de voorzijde vergroot en de opwaartse druk aan de achterzijde verkleind. Ik ben ook zeer tevreden over het rijgedrag, maar de grootste verbetering in vergelijking met de basisauto ligt bij de besturing, de aandrijflijn en de 4MATIC vierwielaandrijving." Je kunt de passie horen, je kunt het voelen. BMW en Audi hebben een Stervormig probleem.
Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:

45278 45279 45280

45281 45283 45282

Bron: CAR Magazine, Augustus 2012 (gekocht exemplaar dus geen link)
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11520
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

25 aug 2012 15:16

:goedzo:

Ik had alleen wel verwacht dat de motor in lengte richting zou liggen. Het lijkt op het plaatje dat hij toch dwars ligt.

Het zou toch niet waar zijn dat een Mercedes-Benz beter stuurt dan de rest...... De autoweek weet dit vast te verdraaien tot een waardeloos sturende auto met als groot nadeel dat er geen trekhaak achter kan o.i.d.
Greetz Raimon

⭐ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⭐


Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Plaats reactie