oproep van Pupkin op het MercedesForum.nl om weer een aantal Mercedesen te laten figureren in de serie, vertrokken we zondag 12 februari samen met Els en de 280SL richting Zaandam, waar de eerste opnamen waren voor de serie “van God los”.
Het begon onderweg al met sneeuwbuien dus dat beloofde niet veel goeds. Daar aangekomen konden we samen met de crew en acteurs gebruik maken van een lekker ontbijtje met hete koffie, dat was wel nodig want het was ver onder nul en bijna alles speelde zich buiten af. We waren goed voorbereid met thermokleding en al maar als je steeds stil staat krijgt je het toch snel heel erg koud. De opnames begonnen rond een uur of twaalf in een garage van een autobedrijf op een verlaten industrie terrein. Ik moest de 280SL naar binnen rijden en hem op een aangewezen plaats klaar zetten. Toen ik hem had neergezet en uitstapte kwam er een man naar me toe lopen die zei dat de 280SL leek op een wagen waar hij in een film, mee had gereden, dit bleek Gijs Naber te zijn die Cor van Hout speelt in “De Heineken ontvoering”. Ik zei dat kan goed kloppen want de auto heeft daar ook in meegedaan.
Aardige gast die Gijs Naber, heeft het een en ander uitgelegd over de gang van zaken op de set, en hoe het toeging op de set van “De Heineken ontvoering”.
De opnames begonnen met Angela Groothuizen, Gijs Naber en Fred Goessens samen met regisseur André van Duren bij de 280SL.
Angela Groothuizen moest de 280SL van buiten naar binnen rijden. Dat ging haar overigens goed af (haar vriend schijnt ook zo'n wagen te hebben) wat niet weg neemt dat het nog wel vijf keer over moest.
Dat was trouwens met iedere scene die gedraaid werd. Bewondering voor de acteurs onder deze barre omstandigheden. Ons was verzocht om buiten te gaan staan in verband met de opnames. Toen het van buiten naar binnen rijden er op stond en er alleen nog binnen scenes opgenomen moesten worden mochten we gelukkig ook binnen gaan staan. Het was toch wel iets te koud buiten. Binnen moest je natuurlijk wel goed op letten dat je niet in beeld stond en muisstil zijn. Dus dat betekende ook gsm uit. Els kwam er tijdens een opname achter dat ze niet één telefoon bij zich had, die ze braaf uitgezet had, maar nog een tweede in haar tas had die niet uit stond. Dan breekt het zweet je toch even uit. Er ging nog bijna een gasfles om ook, terwijl Els zich omdraaide raakte ze met haar tas een lange smalle gasfles achter haar die een poosje heen en weer stond te wiebelen maar uiteindelijk toch braaf bleef staan. Eind goed al goed.
Het is mooi om te zien hoe ze alles van alle kanten filmen, alle shots worden een aantal keer met verschillende camera posities gedraaid.
Na de opnames in de garage moesten we naar Westknollendam, wat een kleine 10 km verderop lag. We kwamen aan bij een klein woonwagenkamp van zo’n 6 dubbele wagens, hier werden de rest van de opnames geschoten. Inmiddels was het behoorlijk gaan sneeuwen. De 280SL was nog niet nodig voor de eerste opnames.
Bij de woonwagens was weinig ruimte dus wij zijn tijdens deze opnames in de bus gaan zitten die verderop op een parkeerplaats stond, wachtend op een teken dat we weer nodig waren. Rond een uur of zes kwam de hele crew naar de bus en hebben we lekker met z’n allen gegeten. Daarna verdween iedereen weer richting woonwagenkamp. Inmiddels was het donker en vonden we het toch een beetje lang gaan duren dus zijn we even de benen gaan strekken en naar de opname locatie gelopen. Daar aangekomen bleek alles nog al uit te lopen en kregen we te horen dat we niet meer nodig waren.
Op film dag 2 ben ik met m’n dochter naar de set gereden, zij wilde ook wel eens meemaken hoe het er op een filmset aan toe gaat.
Na eerst weer een ontbijt met dit keer een lekker ei met spek, op naar het woonwagenkamp.
Er moesten een aantal buitenopname gemaakt worden met de 280SL die niet wilde starten. (heb ik de bobine kabel voor los gemaakt)
De regisseur vroeg of ik en Cilia (m’n dochter) mee wilden figureren. Dat was natuurlijk niet tegen dovemans oren gezegd.
Wij stonden bij een ouwe Amerikaan die we wilden kopen, Angela moest de 280SL starten wat `ie uiteraard niet deed, wij moesten dan omkijken wat er aan de hand was. Tot daar ons film debuut, laat het grote geld nu maar komen.
De 3e dag ben ik er alleen heen gereden, ik hoefde pas om vijf uur aanwezig te zijn, want ze wilde wat opnamen in het donker maken.
Je kunt trouwens alles op monitors meekijken, zo krijg je een beetje een indruk hoe het filmen in zijn werk gaat.
Om een uur of zeven kwamen Roy en z’n opa ook aanrijden, zijn C200 werd gereden door Gijs Naber, en was ook nodig voor een avond opname. Alles liep natuurlijk weer uit en uiteindelijk ging ik rond elf uur pas op huis aan met weer een grote ervaring rijker.
Remke bedankt voor de uitnodiging en de uitleg op de set. Ook de kok wilde ik nog even bedanken voor het lekkere warme eten wat we kregen voorgeschoteld. (herterug op een filmset, heerlijk)
Hier nog wat linken naar de vorige serie van "van God los"
Van God Los auto's 2011: http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 77#p386277
Alle info van 2011, incl. de afleveringen: http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 68#p406568
Van God Los auto's 2012: http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 59#p470659
Na een Mijn R107 280SL 1982 in de serie "van God los"
- Lorinser jr
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: 18 okt 2007 13:22
- Mercedes-Benz: W210 E55 AMG
- Specialisatie: Levensgenieter
- Locatie: Doetinchem
mooie documentatie
gr richard
gr richard
- Arthur
- Beheerder
- Berichten: 17285
- Lid geworden op: 08 jan 2008 21:51
- Mercedes-Benz: A207 E200 CGI 2010
- Specialisatie: Fotografie
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Aanstaande Zondag 13 mei 20:20 op Nederland 3, aflevering "Zwarte Dagen" uit de serie "Van God Los", onder regie van Andre van Duren.
De SL komt een aantal keren in beeld (ik met m'n dochter ook als het goed is. )
De SL komt een aantal keren in beeld (ik met m'n dochter ook als het goed is. )
A Convertible is a way of living.