Brabus 800 E V12 Cabriolet – sterkste en snelste cabriolet

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7564
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

08 jul 2011 17:24

De Brabus 800 V12 Biturbo, de snelste open vierzitter ter wereld.
De Brabus 800 V12 Biturbo, de snelste open vierzitter ter wereld.
BRABUS
Duitsland, 8 juli 2011

Eerst de sedan, daarna de coupé en nu de cabriolet: met de 800 pk (588 kW) sterke Brabus 800 V12 Biturbo krachtcentrale in de koets van de dakloze Mercedes E-Klasse breidt Brabus de legendarische E V12 familie verder uit. Net als zijn naasten is de Brabus E V12 Cabriolet een sportwagen gebouwd op superlatieven: de speciale uitvoering haalt een topsnelheid van maar liefst 370 km/h en is daarmee de sterkste en snelste vierzits cabriolet ter wereld. De wagen wordt op bestelling gebouwd voor prijzen vanaf € 478.000,-.

Om tot deze supercar te komen hebben de Brabus ingenieurs kennis geput uit het bouwen van de verscheidene E V12 sedans en coupés. Het vereiste een zeer nauwkeurig aanpassingsproces om de Brabus 800 V12 Biturbo motor samen met een versterkte vijf-traps automatische transmissie in de motorruimte van de E-Klasse Cabriolet te plaatsen.

De sterkste motor in het Brabus gamma is gebaseerd op de drie-kleps V12 motor uit de huidige Mercedes W221 S600. De motorenfabriek van Brabus herbouwt deze motor op alle fronten. Een speciale krukas met langere slag en grotere zuigers vergroot samen met een opboring van de cilinders de motorinhoud van 5,5 naar 6,3 liter. Verdere aanpassingen aan de werking binnenin de motor omvatten onder meer geoptimaliseerde cilinderkoppen voor betere luchtstroming en sportnokkenassen.

De randapparatuur van de motor is net zo extensief herontworpen: twee speciale uitlaatspruitstukken met geïntegreerde grotere turbo’s zorgen voor een efficiënter drukvullingsproces. Het Brabus biturbo systeem is tevens voorzien van vier water-lucht intercoolers welke ook een grote bijdrage leveren aan de uitzonderlijke vermogenstoename. Het roestvrijstalen sportuitlaatsysteem met vier eindpijpen is speciaal gemaakt voor de E-Klasse Cabriolet. Ook het inlaatsysteem is volledig herontworpen: onder de speciaal gefabriceerde motorkap met geïntegreerde raim-air luchthapper van koolstofvezel bevindt zich een compleet nieuw ontwikkeld inlaatspruitstuk.

De perfecte interactie tussen alle prestatie-toenemende maatregelen wordt verzorgd door een nieuw geprogrammeerd elektronisch motormanagement systeem.

De Brabus 800 V12 Biturbo aandrijflijn, voorzien van high-tech smeermiddelen van technologiepartner Aral, transformeert de vierzits cabriolet tot ‘s werelds krachtigste en snelste van zijn soort. 800 Pk (588 kW) bij 5.500 tpm en een maximum koppel van 1.420 Nm, elektronisch begrensd in de auto tot 1.100 Nm, zijn even uniek als de rijeigenschappen die de auto levert.

De sterke cabriolet is uitgerust met een voor hoge prestaties geschikt Brabus gelimiteerd slip differentieel met een vergrendelingsmate van 40%, en sprint vanuit stilstand naar 100 km/h in slechts 3,7 seconden. Na 9,9 seconden heeft de exclusieve wagen al een snelheid van 200 km/h. De 300 km/h grens wordt gepasseerd na 23,9 seconden. Afhankelijk van de eindverhouding kan de Brabus 800 E V12 Cabiolet een topsnelheid halen van 370 km/h.

Complexe aerodynamische eigenschappen zijn essentieel voor een goede richtingsstabiliteit en een actieve veiligheid in een auto welke zulke hoge snelheden kan behalen. De sportieve en toch elegante Brabus aerodynamica-verbeterende componenten zijn tot in detail verfijnd in de windtunnels, en zoals in de Formule 1 zijn deze vervaardigd uit ultra-licht maar zeer sterk koolstofvezel.

De voorzijde van de Brabus is gevormd om lift op de vooras te verminderen en om een maximale hoeveelheid koellucht naar de radiatoren en voorremmen van het V12 model te leiden. Luchtuitlaten in de flanken leiden de hete lucht zo snel mogelijk weg van de warmtewisselaars. LED dagrijverlichting geïntegreerd in de voorbumper geeft de E V12 Cabriolet een onmiskenbare uitstraling die ook in de spiegels snel herkend kan worden.

Voor een nog betere richtingsstabiliteit bij zeer hoge snelheden, en om hogere bochtsnelheden mogelijk te maken, heeft Brabus het koetswerk van de E-Klasse Cabriolet verbreed. Nieuwe voorschermen vergroten de spoorbreedte en bieden de benodigde ruimte voor de brede 9,5Jx19 wielen, voorzien van 265/30 ZR 19 banden.

Speciale koolstofvezel achterschermen voegen 60 millimeter toe aan de breedte van de Brabus E V12 Cabriolet. Deze bieden tevens de ruimte voor tien-inch brede wielen voorzien van high-performance banden tot de maat 295/30 ZR 19, geleverd door de technische partners Continental, Pirelli of Yokohama.

Professioneel ontwerpwerk is ook toegepast op elk detail van de ophanging: speciale onderdelen zijn specifiek ontworpen voor de voor- en achteras van de Brabus E V12 Cabriolet. Deze bieden een breder bereik aan individuele ophangingsinstellingen. Deze componenten worden bijgestaan door een Brabus schroefveer ophanging die gecalibreerd is op het hogere motorgewicht. De ophanging werd ontwikkeld in samenwerking met Bilstein en bevat tien selecteerbare instellingen voor de demping aan voor- en achterzijde. De rijhoogte kan worden aangepast met maximaal 35 millimeter om te voldoen aan de persoonlijke voorkeur van elke bestuurder.

Het Brabus remsysteem kan makkelijk de ongelofelijke prestaties van de auto overmeesteren. Deze bestaat uit 380 x 37 millimeter, geventileerde en van groeven voorziene stalen remschijven en vaste aluminium remklauwen met twaalf zuigers op de vooras. De achterkant stopt door middel van 360 x 28 millimeter schijven met vaste aluminium remklauwen met zes zuigers.

Natuurlijk beschikt de Brabus E V12 Cabriolet ook over een speciaal en exclusief interieur. Het eerste exemplaar uit de beperkte productieserie, welke zijn debuut vierde bij Brabus Middle East in Dubai, de bedrijfstak in de Verenigde Arabische Emiraten, toont wat dit betreft het voorbeeld. De cockpit is voorzien van een perfect afgewerkte combinatie van lippenstift-rood en zwart leder.

Het ergonomisch gevormde Brabus sportstuur en de inleg van origineel koolstofvezel op het dashboard, de middenconsole en zijafwerking voegen sportieve highlights toe. De snelheidsmeter met 400 km/h grens is een herinnering aan het unieke prestatiepotentieel van de open vierzitter, ook als deze stil staat.
Klik op onderstaande foto's voor een vergroting:

38783 38784 38785 38786 38787

38788 38789 38790 38791 38792

38793 38794 38795 38796 38797

38798 38799 38800 38801 38802

38803 38804 38805 38806 38807

38808 38809 38810 38811 38812

Bron: Brabus persbericht, via eMercedesBenz.com
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
René
Berichten: 8265
Lid geworden op: 04 mei 2008 22:22
Mercedes-Benz: S204 C220 CDI BE 2010
Specialisatie: ik heb 2 linkerhanden
Locatie: Monster
Contacteer:

08 jul 2011 18:15

Om met onze oosterburen te spreken: Affengeil!!! :twisted:
***Sterren stralen overal***

Logboek van mijn S210
Gebruikersavatar
ruub-sterw201
Berichten: 6355
Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
Mercedes-Benz: W201 + S203
Specialisatie: W201
Locatie: Sliedrecht

08 jul 2011 18:38

Ja, deze wil ik wel als opvolger van mn huidige cabrio. 800 pk, sodeju :owja:
190D, Deutz Fahr 64', S203 200K
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44431
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

08 jul 2011 18:44

Holy-moses :o
370km/u, als er een klein beetje afwijking in de teller zit, dan kan de naald weleens naar 400 km/u gaan :o
Speciale koolstofvezel achterschermen voegen 60 millimeter toe aan de breedte van de Brabus E V12 Cabriolet. Deze bieden tevens de ruimte voor tien-inch brede wielen voorzien van high-performance banden tot de maat 295/30 ZR 19, geleverd door de technische partners Continental, Pirelli of Yokohama.
Ik ben benieuwd of ze banden kunnen maken voor deze snelheden.

Er staat pas 222km op het kombi-instrument, zouden ze al zo hard gereden hebben?
Brabus-E-Cabrio-16.jpg
Ik hoop over een week of 3 deze te rijden, echter met iets minder vermogen 8-)
#doeslief
Gebruikersavatar
ruub-sterw201
Berichten: 6355
Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
Mercedes-Benz: W201 + S203
Specialisatie: W201
Locatie: Sliedrecht

08 jul 2011 18:47

Peter schreef:Er staat pas 222km op het kombi-instrument, zouden ze al zo hard gereden hebben?
Zal wel teruggedraait zijn :twisted:
190D, Deutz Fahr 64', S203 200K
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44431
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

08 jul 2011 18:55

ruub-sterw201 schreef:
Peter schreef:Er staat pas 222km op het kombi-instrument, zouden ze al zo hard gereden hebben?
Zal wel teruggedraait zijn :twisted:
Of de snelheid achteruit ook hebben getest ;)
#doeslief
Gebruikersavatar
ruub-sterw201
Berichten: 6355
Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
Mercedes-Benz: W201 + S203
Specialisatie: W201
Locatie: Sliedrecht

08 jul 2011 19:05

Ik ben benieuwd hoe dat gaat als je open rijdt, en zulke bizarre snelheden haalt. Maargoed, de gemiddelde oliesjeik meld zich hier vast wel aan, dan vragen we het 8-)
190D, Deutz Fahr 64', S203 200K
Gebruikersavatar
michael6129
Berichten: 2509
Lid geworden op: 17 aug 2009 00:16
Mercedes-Benz: Geen momenteel, ex Carlsson CM60, W211 E500, 1996 C36 AMG
Locatie: Limburg

08 jul 2011 19:14

Waarschijnlijk is de top snelheid begrenst met open kap denk ik zo? Ik neem aan dat het dak trouwens ook dicht kan? daar zie ik niks over staan zo snel, mag trouwens wel een dak bij zitten voor de prijs. :D. Wel een prachtige wagen, maar toch net iets te extreem voor mij. Ik neem genoegen met een AMG :lol:
Verwijderd13263
Berichten: 5521
Lid geworden op: 24 apr 2010 22:08

08 jul 2011 19:20

Bruut ding, en dat interieur Brabus weet daar altijd wel iets heel moois van te maken. In plaats van het rood al het leer in Designo zand en dan is deze cabrio perfect!
Dit account is op verzoek van de gebruiker zelf permanent verwijderd.
Gebruikersavatar
ruub-sterw201
Berichten: 6355
Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
Mercedes-Benz: W201 + S203
Specialisatie: W201
Locatie: Sliedrecht

08 jul 2011 23:49

michael6129 schreef:Waarschijnlijk is de top snelheid begrenst met open kap denk ik zo?
Ja, dat is een goeie inderdaad. boven de 200 km/h is het zo gezellig niet meer zonder dak.
190D, Deutz Fahr 64', S203 200K
Gebruikersavatar
S300turbodiesel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 08 aug 2009 17:28
Mercedes-Benz: w213 e350e
Specialisatie: Water transport
Locatie: NL/BE

09 jul 2011 10:22

prachtwagen
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44431
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

09 jul 2011 11:39

ruub-sterw201 schreef:Ja, dat is een goeie inderdaad. boven de 200 km/h is het zo gezellig niet meer zonder dak.
Mwah, ik vind het met 200+ nog best aangenaam in een cabrio hoor. Ik wel best de topsnelheid zonder kap testen (A)

Hier was het de auto (en niet ik) die niet harder wilde (winterbanden limit).
Hier mee van die SLK
#doeslief
Gebruikersavatar
ErikH
Berichten: 1808
Lid geworden op: 01 mar 2010 11:28
Mercedes-Benz: S203 C200K
Specialisatie: S203
Locatie: Zwolle

09 jul 2011 12:50

Waarom gaat dit soort tuning nooit gepaard met wat stijl?

Wat een afzichtelijk interieur! +o(
ooo--\*/--ooo

Mijn oude MB S203 C200Kompressor logboek.
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44431
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

09 jul 2011 16:23

ErikH schreef:Waarom gaat dit soort tuning nooit gepaard met wat stijl?

Wat een afzichtelijk interieur! +o(
Ach, je kunt hem bij Brabus vast wel in een ander kleurtje krijgen ;-)
#doeslief
MURPHY
Berichten: 815
Lid geworden op: 13 jul 2007 04:10
Mercedes-Benz: ML 350 -W164/E 200 CDI W212
Locatie: Suriname/Nederland

10 jul 2011 22:32

Meesterlijk :twisted:

Gr,

J.F
Plaats reactie