Klik op onderstaande foto's voor een vergroting:BRABUS
Duitsland, 8 juli 2011
Eerst de sedan, daarna de coupé en nu de cabriolet: met de 800 pk (588 kW) sterke Brabus 800 V12 Biturbo krachtcentrale in de koets van de dakloze Mercedes E-Klasse breidt Brabus de legendarische E V12 familie verder uit. Net als zijn naasten is de Brabus E V12 Cabriolet een sportwagen gebouwd op superlatieven: de speciale uitvoering haalt een topsnelheid van maar liefst 370 km/h en is daarmee de sterkste en snelste vierzits cabriolet ter wereld. De wagen wordt op bestelling gebouwd voor prijzen vanaf € 478.000,-.
Om tot deze supercar te komen hebben de Brabus ingenieurs kennis geput uit het bouwen van de verscheidene E V12 sedans en coupés. Het vereiste een zeer nauwkeurig aanpassingsproces om de Brabus 800 V12 Biturbo motor samen met een versterkte vijf-traps automatische transmissie in de motorruimte van de E-Klasse Cabriolet te plaatsen.
De sterkste motor in het Brabus gamma is gebaseerd op de drie-kleps V12 motor uit de huidige Mercedes W221 S600. De motorenfabriek van Brabus herbouwt deze motor op alle fronten. Een speciale krukas met langere slag en grotere zuigers vergroot samen met een opboring van de cilinders de motorinhoud van 5,5 naar 6,3 liter. Verdere aanpassingen aan de werking binnenin de motor omvatten onder meer geoptimaliseerde cilinderkoppen voor betere luchtstroming en sportnokkenassen.
De randapparatuur van de motor is net zo extensief herontworpen: twee speciale uitlaatspruitstukken met geïntegreerde grotere turbo’s zorgen voor een efficiënter drukvullingsproces. Het Brabus biturbo systeem is tevens voorzien van vier water-lucht intercoolers welke ook een grote bijdrage leveren aan de uitzonderlijke vermogenstoename. Het roestvrijstalen sportuitlaatsysteem met vier eindpijpen is speciaal gemaakt voor de E-Klasse Cabriolet. Ook het inlaatsysteem is volledig herontworpen: onder de speciaal gefabriceerde motorkap met geïntegreerde raim-air luchthapper van koolstofvezel bevindt zich een compleet nieuw ontwikkeld inlaatspruitstuk.
De perfecte interactie tussen alle prestatie-toenemende maatregelen wordt verzorgd door een nieuw geprogrammeerd elektronisch motormanagement systeem.
De Brabus 800 V12 Biturbo aandrijflijn, voorzien van high-tech smeermiddelen van technologiepartner Aral, transformeert de vierzits cabriolet tot ‘s werelds krachtigste en snelste van zijn soort. 800 Pk (588 kW) bij 5.500 tpm en een maximum koppel van 1.420 Nm, elektronisch begrensd in de auto tot 1.100 Nm, zijn even uniek als de rijeigenschappen die de auto levert.
De sterke cabriolet is uitgerust met een voor hoge prestaties geschikt Brabus gelimiteerd slip differentieel met een vergrendelingsmate van 40%, en sprint vanuit stilstand naar 100 km/h in slechts 3,7 seconden. Na 9,9 seconden heeft de exclusieve wagen al een snelheid van 200 km/h. De 300 km/h grens wordt gepasseerd na 23,9 seconden. Afhankelijk van de eindverhouding kan de Brabus 800 E V12 Cabiolet een topsnelheid halen van 370 km/h.
Complexe aerodynamische eigenschappen zijn essentieel voor een goede richtingsstabiliteit en een actieve veiligheid in een auto welke zulke hoge snelheden kan behalen. De sportieve en toch elegante Brabus aerodynamica-verbeterende componenten zijn tot in detail verfijnd in de windtunnels, en zoals in de Formule 1 zijn deze vervaardigd uit ultra-licht maar zeer sterk koolstofvezel.
De voorzijde van de Brabus is gevormd om lift op de vooras te verminderen en om een maximale hoeveelheid koellucht naar de radiatoren en voorremmen van het V12 model te leiden. Luchtuitlaten in de flanken leiden de hete lucht zo snel mogelijk weg van de warmtewisselaars. LED dagrijverlichting geïntegreerd in de voorbumper geeft de E V12 Cabriolet een onmiskenbare uitstraling die ook in de spiegels snel herkend kan worden.
Voor een nog betere richtingsstabiliteit bij zeer hoge snelheden, en om hogere bochtsnelheden mogelijk te maken, heeft Brabus het koetswerk van de E-Klasse Cabriolet verbreed. Nieuwe voorschermen vergroten de spoorbreedte en bieden de benodigde ruimte voor de brede 9,5Jx19 wielen, voorzien van 265/30 ZR 19 banden.
Speciale koolstofvezel achterschermen voegen 60 millimeter toe aan de breedte van de Brabus E V12 Cabriolet. Deze bieden tevens de ruimte voor tien-inch brede wielen voorzien van high-performance banden tot de maat 295/30 ZR 19, geleverd door de technische partners Continental, Pirelli of Yokohama.
Professioneel ontwerpwerk is ook toegepast op elk detail van de ophanging: speciale onderdelen zijn specifiek ontworpen voor de voor- en achteras van de Brabus E V12 Cabriolet. Deze bieden een breder bereik aan individuele ophangingsinstellingen. Deze componenten worden bijgestaan door een Brabus schroefveer ophanging die gecalibreerd is op het hogere motorgewicht. De ophanging werd ontwikkeld in samenwerking met Bilstein en bevat tien selecteerbare instellingen voor de demping aan voor- en achterzijde. De rijhoogte kan worden aangepast met maximaal 35 millimeter om te voldoen aan de persoonlijke voorkeur van elke bestuurder.
Het Brabus remsysteem kan makkelijk de ongelofelijke prestaties van de auto overmeesteren. Deze bestaat uit 380 x 37 millimeter, geventileerde en van groeven voorziene stalen remschijven en vaste aluminium remklauwen met twaalf zuigers op de vooras. De achterkant stopt door middel van 360 x 28 millimeter schijven met vaste aluminium remklauwen met zes zuigers.
Natuurlijk beschikt de Brabus E V12 Cabriolet ook over een speciaal en exclusief interieur. Het eerste exemplaar uit de beperkte productieserie, welke zijn debuut vierde bij Brabus Middle East in Dubai, de bedrijfstak in de Verenigde Arabische Emiraten, toont wat dit betreft het voorbeeld. De cockpit is voorzien van een perfect afgewerkte combinatie van lippenstift-rood en zwart leder.
Het ergonomisch gevormde Brabus sportstuur en de inleg van origineel koolstofvezel op het dashboard, de middenconsole en zijafwerking voegen sportieve highlights toe. De snelheidsmeter met 400 km/h grens is een herinnering aan het unieke prestatiepotentieel van de open vierzitter, ook als deze stil staat.
Bron: Brabus persbericht, via eMercedesBenz.com