Mercedes-Benz EQC ondergaat laatste hittetests in Spanje

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

16 jun 2018 19:07

Als onderdeel van voertuigvalidatie moeten er testritten gemaakt worden in zeer koude en zeer warme klimaten. Voor elektrische auto's als de EQC brengt dit nieuwe uitdagingen met zich mee.
Als onderdeel van voertuigvalidatie moeten er testritten gemaakt worden in zeer koude en zeer warme klimaten. Voor elektrische auto's als de EQC brengt dit nieuwe uitdagingen met zich mee.
EQC-HEP-22.jpg (107.1 KiB) 3583 keer bekeken
Mercedes-Benz is in het kader van elektrificatie van personenwagens hard aan het werk om nog vóór 2020 meerdere volledig elektrische auto’s in de verkoop te brengen. Na enkele kleinseries, zoals de SLS AMG Electric Drive, is het nu tijd voor massaproductie en de eerste auto hiervoor wordt de EQC, als onderdeel van het nieuwe label Mercedes EQ. De EQC ondergaat inmiddels de laatste tests voordat de eerste exemplaren in 2019 geleverd worden. Het debuut staat gepland voor dit najaar, waarschijnlijk op een speciaal evenement in Stockholm.

De EQC is ongeveer 4,76 meter lang en valt daarmee tussen de GLC en GLE in. De wagen wordt in Bremen op dezelfde lijn gebouwd als de GLC, maar deelt verder geen enkel plaatwerk deel met de inmiddels succesvolle SUV. De EQC beschikt over twee elektromotoren op de vooras en de achteras van elk 150 kW. Mercedes-Benz geeft met het oog op het certificeringsproces zelf nog geen waarden op voor de prestaties, maar de auto zal waarschijnlijk slechts vijf seconden nodig hebben om vanuit stilstand naar 100 km/h te accelereren. Alle energie zit opgeslagen in een ongeveer 600 kilo wegend accupakket (70 kWh) in de vloer van de wagen. Het bereik van de in totaal 2,4 ton wegende auto zou liggen op “meer dan 400 kilometer”.

Momenteel rijden de EQC prototypes rond waar anderen op vakantie zijn: in Spanje worden momenteel enkele testritten gemaakt die onderdeel uitmaken van het programma rond heet-klimaattesten. Nadat eerder al het programma voor wintertestritten werd afgewerkt trok het convooi naar het binnenland van Spanje voor testritten bij intensieve zonnenbestraling en temperaturen rond de 50 graden.

De klimaattesten hebben een bijzondere prioriteit bij elektrische voertuigen in verband met het laden en koelen van de accu’s, de aandrijflijn en de aansturingsapparatuur bij extreme hitte. Natuurlijk worden ook de klassiekere punten getest omtrent rijdynamiek en rijcomfort.

“Kort voor de afronding van de ontwikkeling kunnen we met onze pre-productie testvoertuigen nog eenmaal een extreem belangrijk en interessant testprogramma afwerken”, aldus Michael Kelz, Chief Engineer voor de EQC. “Na succesvolle koudetests in de winter bij -35 graden hebben we er het volste vertrouwen in dat we ook de hittetests naar behoren afronden. We zijn hard op weg naar de productielancering!”

De eerste uitdaging is de droge hitte. Waar de accu van een elektrische auto bij zeer lage temperaturen weinig vermogen kan leveren, kan de hitte voor schade zorgen. Het doel van de extreme tests in Spanje is daarmee onder andere het bereiken van een optimaal management van de fysische eigenschappen. Zo wordt er gekeken naar het koelingstraject voor de accu’s: hoe doorstaan deze de uitdaging van de vraag naar hoge prestaties? Hoe reageert een vrijwel volgeladen accu op verder laden? Hoe beïnvloedt de hitte het bereik? Hiertoe worden de auto’s onder andere gereden tot de accu’s volledig leeg zijn.

Een ander thema van de testritten is de beklimatisering van het interieur, zowel tijdens als vóór de rit. Hierbij worden antwoorden verkregen op vragen als “Werkt de voorklimatisering snel genoeg?” en “Wordt het bereik correct berekent aan de hand van de temperaturen?”. Daarnaast wordt ook gekeken en geluisterd naar de geluidsproductie onder hitte van bijvoorbeeld de compressoren van de klimatiseringssystemen.

Ook fijnkorrelig stof is een belangrijk punt waar naar gekeken wordt. De ingenieurs willen daarbij onder andere weten waar het stof zich tijdens het rijden ophoopt en of het afdichtingsconcept zich staande houdt in de praktijk.

“Andere landen, andere gewenningen” – ook dit thema speelt een belangrijke rol bij de testprogramma’s die Mercedes-Benz uitvoert. Het is van belang dat de systemen aan boord van de voertuigen in alle landen correct functioneert. Voorbeelden zijn de herkenning van de verschillend vormgegeven verkeersborden, de herkenning van tolpoorten en het detecteren van de snelheidslimieten. Op vragen als deze proberen de ontwikkelingsingenieurs antwoorden te krijgen, ook tijdens de intensieve testweken in Spanje.

De systematische voertuigvalidatie behoort tot de omvangrijke standaardprocedures tijdens de ontwikkeling van elke Mercedes-Benz. Hiermee worden de hoge kwaliteitsstandaarden verzekerd. Voordat een auto in productie kan gaan, moet het een nauwkeurig gedefineerde gereedheidsstatus bereiken. Dat verloopt via meerdere stappen: in het begin wordt veel getest middels digitale simulaties. Daarna volgt de validatie van losse componenten in speciale testopstellingen en uiteindelijk ook in testvoertuigen.

De vele aspecten vóór het marktdebuut van een nieuwe auto:
- Volledig digitaal: digitale validatie richt zich op alle aspecten van voertuigontwikkeling, zoals de samenbouw, crashtesten, aerodynamiek, rijdynamiek, NVH (Noise, Vibration, Harshness) en rijprestaties.
- Tests op proefopstellingen en in prototype voertuigen. Hiermee worden onderdelen en subsystemen in hun geheel getest op onder andere de samenhang met het voertuig en de levensduur en efficiëntie van de componenten, ook bij extreme omgevingsomstandigheden en in dagelijks gebruik. Bij de EQC gaat bijzondere aandacht natuurlijk uit naar de aandrijflijn en de accupakketten.
- Eénderde/tweederde: validatie van een nieuwe Mercedes-Benz gebeurt voor ca. 35% digitaal en 65% in de praktijk.
- Extra aandacht gaat uit naar het onderzoek naar de hoorbare geluiden in de auto. De EQC is elektrisch en heeft geen geluid van een verbrandingsmotor, waardoor andere geluiden als windruis en het rollen van de banden meer naar de voorgrond treden. De ingenieurs profiteren van jarenlange ervaring in het vakgebied van geluidsonderzoek.
- Voor de EQC zijn bijna 200 prototypes en pre-productie voertuigen gebouwd en getest.
- Voor de vrijgave van een auto voor productie moeten honderden mensen hun goedkeuring geven, voor zowel de subsystemen en alle individuele onderdelen tot aan het complete voertuig in alle varianten en uitvoeringen.
- De EQC heeft een ontwikkelingsproces van ongeveer 4 jaar doorlopen en is gedurende drie winters en drie zomers getest bij temperaturen tussen -35 graden en 50 graden boven nul. De wagen is onder andere getest in Duitsland, Finland, Zweden, Spanje, Italië, Dubai, Zuid-Afrika, Noord-Amerika en China.
Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:

67436 67437 67438 67439

67440 67441 67442 67443

67444 67445 67446 67447

67448 67449 67450 67451

67452 67453 67454 67455

67456 67457 67458 67459

Bron: Mercedes-Benz Passion Blog, beelden door Daimler AG
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
DB200
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 mei 2015 22:35
Mercedes-Benz: 200D /8; 190D 2.5

17 jun 2018 12:25

Interessant nieuwsbericht dat laat zien dat Mercedes-Benz de zaken serieus aanpakt. Deutsche Gründlichkeit ten voeten uit. Heel anders dan Tesla, waarvan een Model S spontaan in brand kan vliegen.

Tesla Belonging To Mary McCormack Husband Spontaneously Combusts In LA Street:
https://www.zerohedge.com/news/2018-06- ... -la-street

Deze brandende Tesla produceert nu zo veel rook en andere vuiligheid, daar kan een sjoemeldiesel tijdens zijn hele levensduur nooit tegenop :lol: .
Gebruikersavatar
S_W204
Berichten: 3602
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:19
Mercedes-Benz: W204 C250 Avantgarde AMG (MY2012)

17 jun 2018 12:32

Ik ben erg benieuwd! Vraag mij wel eens af of mijn C de laatste benzineauto voor mij zal zijn.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

17 jun 2018 13:05

DB200 schreef:Interessant nieuwsbericht dat laat zien dat Mercedes-Benz de zaken serieus aanpakt. Deutsche Gründlichkeit ten voeten uit. Heel anders dan Tesla, waarvan een Model S spontaan in brand kan vliegen.
Mercedes (en AMG ook) neemt het altijd heel serieus. Met hele vloten aan testwagens worden miljoenen testkilometers afgelegd over periodes van 2-4 jaar in alle denkbare omgevingen. Soms staan tests in het teken van algehele voertuigprestaties, en soms wordt er speciaal iets georganiseerd voor de toeleveranciers van subsystemen.

S_W204 schreef:Ik ben erg benieuwd! Vraag mij wel eens af of mijn C de laatste benzineauto voor mij zal zijn.
Zal een beetje afhangen van je budget. De EQC gaat naar verwachting in Duitsland nieuw rond de €70.000 kosten. De EQA zal een stukje bereikbaarder worden, maar als die in 2020 nog op de markt moet verschijnen moeten we inmiddels toch al wel prototypes zien rondrijden.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

30 jun 2018 22:26

Hier is nog een soort rijimpressie met Jonny Smith (voormalig Fifth Gear) met de EQC. De wagen heeft flippers op het stuur die bij de EQC de mate van energieterugwinning (sterkere terugwinning = duidelijkere vertraging bij 'gas' los). De auto krijgt ook een sportmode waarbij er meer vermogen naar de achteras gaat. Opvallend (en persoonlijk gelukkig maar) ziet de auto er van binnen uit zoals de andere Benzen en niet zo radicaal anders met rare kleurtjes, alternatieve stoffen/materialen etc. Ook van buiten zal een conventionelere vormgeving het geval zijn, in tegenstelling tot München's i-modellen.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

30 jun 2018 22:40

Als we (nog ff los van kosten) dan tóch elektrisch gaan op den duur, is zoiets wel een heel stoere bak :goedzo:
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11185
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

30 jun 2018 22:43

Scootmobiel is ook elektrisch René voordat deze budgetair bereikbaar is 8-) :owja:
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

30 jun 2018 23:04

Deze gaat geloof ik 90k kosten. Koop ik nog wel een paar keer een 6-cylinder afdankertje :D
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

01 jul 2018 23:00

Daar lijkt het wel op. Even afgaande op de eerder genoemde €70.000, is dat hetzelfde als de Tesla Model S 75D (instapper). Die kost in Nederland €87.120.

Waar het vandaan komt dat verschil, zeg het maar. De Duitse prijs komt mede tot stand door een €2.000 Umweltbonus en een MwSt van €11.176,31. In Nederland hebben we €15.000 BTW en €40 recyclingsbijdrage...
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

01 jul 2018 23:07

Ja heel gek dat nadat de banken gered zijn en de crisis is bezworen de BTW niet weer terug van 21 naar 19 procent is gegaan. Scheelt je zo maar 1k op een nieuwe auto.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
S_W204
Berichten: 3602
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:19
Mercedes-Benz: W204 C250 Avantgarde AMG (MY2012)

01 jul 2018 23:18

Let maar op dat ze straks ook BPM gaan heffen op elektrische auto's. Zou mij niets verbazen.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

01 jul 2018 23:43

S_W204 schreef:Let maar op dat ze straks ook BPM gaan heffen op elektrische auto's. Zou mij niets verbazen.
:owja:
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

02 jul 2018 08:02

S_W204 schreef:Let maar op dat ze straks ook BPM gaan heffen op elektrische auto's. Zou mij niets verbazen.
Dat zal wel moeten want alle brandstof en emissiegerelateerde zaken zullen niet meer te belasten zijn omdat ze niet meer van toepassing zijn. En dan dacht je dat ze dat verlies graag nemen en dat ze blij zijn met het groter geheel (een schonere natuur)? Juist :owja: Een schone automobilist is een gasbrander op de schatkist. Voor de cadeautjes hebben we Sinterklaas. Dat geld wordt hoe dan ook gewoon terugverdiend en anders gaan andere kosten wel omhoog.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3822
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

02 jul 2018 09:30

Ik hoorde laatst al een DNB-pipo zeggen dat de btw wel verder omhoog kon... :o

Dat is natuurlijk ook wel zo eerlijk. Je moet niet alle tekorten terugverdienen over de rug van de automobilist. :P
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Gebruikersavatar
Lecram
Berichten: 2053
Lid geworden op: 21 aug 2005 20:10
Mercedes-Benz: Viano Marco Polo V6 cdi 2011 | BMW 330e 2020
Locatie: Barendrecht

02 jul 2018 14:29

Borgmonster schreef:Ik hoorde laatst al een DNB-pipo zeggen dat de btw wel verder omhoog kon... :o

Dat is natuurlijk ook wel zo eerlijk. Je moet niet alle tekorten terugverdienen over de rug van de automobilist. :P
Tsja, die kadootjes van Rutte aan Shell en Unilever moeten ergens van betaald worden. Ik snap niet dat er nog mensen op VVD stemmen
Plaats reactie