Poll: Waar gaan we voor: Vol elektrisch of Brandstofcel

Belangrijke mededelingen over het forum.

Poll: Waar gaan we voor: Vol elektrisch of Brandstofcel

Elektrisch, vanwege de lagere kosten;
3
5%
Elektrisch, vanwege ontwikkelingen van de accutechnologie;
2
3%
Elektrisch omdat de brandstofcel technologie niet vergenoeg ontwikkeld is;
0
Geen stemmen
Brandstofcel, vanwege de grotere actieradius;
30
51%
Brandstofcel, vanwege de ontwikkelingen op waterstof gebied;
16
27%
Anders, graag je reactie hieronder.
8
14%
 
Totaal aantal stemmen: 59
Gebruikersavatar
Arthur
Beheerder
Berichten: 17285
Lid geworden op: 08 jan 2008 21:51
Mercedes-Benz: A207 E200 CGI 2010
Specialisatie: Fotografie
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

30 jan 2011 18:26

Afbeelding
Onderzoek in opdracht van Mercedes-Benz Nederland

Let op: Om te kunnen stemmen moet je ingelogd zijn
.
Beste Lezers,

Bedankt voor jullie positieve reacties op het vorige topic. De resultaten zijn wederom zeer bruikbaar.

De voorraad fossiele brandstoffen lijkt eindig te zijn. Op langere termijn zal er dus gekeken moeten worden naar een goede opvolger. Deze opvolging lijkt te komen uit de hoek van de brandstofcel techniek en de vol elektrische voertuigen.
Op welke van deze twee zet u in, en waarom?
Of zet u ergens anders op in?


Onze nieuwe Think Clear Newsletter is ondertussen ook weer uitgekomen, deze staat onder in dit topic. In deze nieuwsbrief staan het laatste nieuws en achtergronden van Mercedes-Benz op het gebied van duurzaamheid. Deze nieuwsbrief verschijnt eens in de 3 weken en zullen we bij ieder topic de meeste recente beschikbaar stellen,


Bij Mercedes-Benz Nederland respecteren we de mening van de Mercedes liefhebbers en we kijken daarom met veel plezier uit naar jullie ideeën over dit onderwerp.
Bijlagen
Think Clear Newsletter 4.pdf
(569.02 KiB) 506 keer gedownload
A Convertible is a way of living. 8-)
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44419
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

31 jan 2011 06:13

Ik heb 'Brandstofcel, vanwege de ontwikkelingen op waterstof gebied' in de hoop dat het een verbrandingsmotor wordt :)
#doeslief
Gebruikersavatar
ai
Berichten: 2597
Lid geworden op: 23 okt 2007 12:33
Mercedes-Benz: E320CDI 2004 Avantgarde - BMW E60 530D 2007 - W201 190D 2.0 1984
Specialisatie: E-Klasse / Taxi
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

31 jan 2011 06:23

Brandstofcel: vanwege grote actieradius :owja:
Mercedes E320CDI 2004 Avantgarde
BMW E60 530D 2007 High-Executive
Niks rijdt zo fijn als een 6 in lijn
Gebruikersavatar
ruub-sterw201
Berichten: 6352
Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
Mercedes-Benz: W201 + S203
Specialisatie: W201
Locatie: Sliedrecht

31 jan 2011 06:50

ik heb gekozen voor Brandstofcel, in de hoop dat je motor nog geluid maakt.
190D, Deutz Fahr 64', S203 200K
Gebruikersavatar
Lorinser jr
Berichten: 1404
Lid geworden op: 18 okt 2007 13:22
Mercedes-Benz: W210 E55 AMG
Specialisatie: Levensgenieter
Locatie: Doetinchem

31 jan 2011 06:58

Brandstofcel offcourse :goedzo:
Gebruikersavatar
mj-man
Berichten: 574
Lid geworden op: 16 okt 2007 15:54
Mercedes-Benz: R129 W203 R170 W169
Locatie: hellevoetsluis

31 jan 2011 08:30

ik ben maar eens heel eerlijk geweest en heb anders ingevuld omdat ik bij de keuze toch ga voor de laagste kosten. :sst: Op dit moment nog steeds diesel, maar dat kan zomaar veranderen naar benzine, electrische hybride of een brandstof cell hybride.
Gebruikersavatar
gerardwb
Berichten: 4574
Lid geworden op: 10 mar 2008 17:20
Mercedes-Benz: w220 s 320 cdi, s204 200 cdi, w639 112cdi, w221 320cdi 4 matic
Locatie: Słupsk/polen

31 jan 2011 08:38

die 2 voorstellen spreken mij niet aan , aangezien ik nu diesel rij kunnen ze toch ook maken van oude frituurvetten en van koolzaad olie en die brandstoffen kun je in princiepe verbouwen op een akker
Gebruikersavatar
Jester
Berichten: 705
Lid geworden op: 23 sep 2009 15:33
Mercedes-Benz: E36
Specialisatie: Denken in oplossingen
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

31 jan 2011 10:11

Als het dan toch groen moet dan de brandstofcel.
Steeds die verleng snoeren meenemen en uitrollen is zoveel werk :lol:
En natuurlijk een acceptabele actieradius, en als er vul stations zijn kun je tanken en weer verder rijden.
Bij een Elektrische auto heb je dat niet en moet je dus wachten tot alles weer opgeladen is.
Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.
The lissensed fool.

Meer volgers op je twitter acount? klik.
Geld verdienen via hetinternet?
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25766
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

31 jan 2011 10:58

In de meest ideale situatie komen er 100% groene energiecentrales waarvan de overcapaciteit in de daluren als er weinig energie gevraagd wordt door het electriciteitsnet, wordt gebruikt voor het maken van waterstof. Hoewel het meer energie kost om waterstof te maken dan het aan energie opbrengt bij verbranding en het dus weer ontstaan van water, kan waterstof dan een goed transportabele drager van energie zijn.
Het bestaande netwerk van tankstations kan langzaam maar zeker overschakelen op waterstof. In de brandstofcel in de auto kan door verbranding van de getankte waterstof dan weer electriciteit worden opgewekt voor de aandrijving.
Een systeem met een electromotor op elk wiel is veel efficiënter dan een verbrandingsmotor op waterstof volgens mij.
Het ontbreken van het geluid van een verbrandingsmotor wil ik best opgeven voor het hebben van het volledige koppel vanaf zo'n 0 Rpm.
Volgens mij zal het ontbreken van een grote verbrandingsmotor ook prachtige carrosserievormen mogelijk maken.

Mijn ideeén :$

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
rene_fb
Berichten: 749
Lid geworden op: 23 jun 2010 10:21
Mercedes-Benz: S205 C300
Locatie: DE, Bayern
Contacteer:

31 jan 2011 13:07

Een brandstofcel heeft nog één groot voordeel, waar Jeroen ook al aan begon.
Je kunt het tussendoor makkelijk bijvullen. Je komt bij een tannkstation en 5 minuten later kun je weer weg. Met volledig elektrisch zal je dit nooit lukken. Deze hebben een vele malen langere laadtijd. Veel kilometers maken wordt lastiger.

Verder is het nog maar de vraag of accu's veel goedkoper worden. Deze worden wel goedkoper, maar de overheid gaat deze dan wel weer extra belasten, want heel milieuvriendelijk zijn accu's ook niet bepaald. Ook de beperkte levensduur en gewicht van accu's levert nog wel problemen op.

De gemiddelde levensduur van een Mercedes zal toch iets hoger liggen dan de houdbaarheid van de accu's... met alle gevolgen vandien.

Gr, René
Gebruikersavatar
Mr.W210
Berichten: 267
Lid geworden op: 27 nov 2009 16:59
Mercedes-Benz: W211 220CDI Elegance 2005
Specialisatie: Gecertificeerd prutser
Locatie: Wagenberg
Contacteer:

31 jan 2011 17:16

Ik heb "Anders" gekozen.
Ik geloof het wel dat we voor vol-electrisch gaan. It is inevitable. Fossiele brandstoffen zij eindig. Zonne-energie ook wel, maar dat duurt nog ff. We gaan zeker de accu verbeteren, maar ik ben er heilig van overtuigd dat het dak van 'n auto over een x aantal jaren plaats biedt aan hoogwaardige zonnecellen die genoeg zonne-energie opvangen om een auto voort te bewegen.

Geloof me, ik kan erg genieten van 't geluid een AMG V8, ...but times are a changin', en een volgende generatie zal gewoon niet beter weten.

René
Mookie
Mijn andere hobby op www.vanmook.net.
Mijn W211 logboek.
Mijn W210 logboek. (VERKOCHT)
Verbruik W211 220CDI 2005 op Spritmonitor.
bart37
Berichten: 889
Lid geworden op: 03 feb 2009 19:27
Mercedes-Benz: Peugeot 107, Renault Scenic
Specialisatie: W202, audio, elektra, koeling
Locatie: Vlaardingen

31 jan 2011 18:00

Ik denk ook dat de brandstofcel meer toekomst heeft, alhoewel ik, sinds de versnellingsbak van mijn S202 stuk ging, voor woon-werkverkeer momenteel al elektrisch rij, namelijk op een E-max 90s elektrische scooter........ (uiteraard wel de "Mercedes" onder de elektrische scooters :) ):
Bijlagen
1973411887_emax_110s_electric_scooter.jpg
E-max_electric_scooter.JPG
Dit ís de motor
Dit ís de motor
Als ik met mijn Benz op de bestemming was aangekomen, had ik altijd spijt dat de rit alweer voorbij was.... Nu rijd ik een Peugeot 107, en o wat ben ik blij als ik er ben!
Gebruikersavatar
Goofy 300E
Berichten: 117
Lid geworden op: 13 jun 2010 00:28
Mercedes-Benz: Mercedes C200T 1997
Specialisatie: starters/dynamo's
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

10 feb 2011 15:08

Electrisch met range-extender
Je krijgt een mens makkelijk in een Mercedes.
Maar een Mercedes krijg je nooit uit een mens.
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

10 feb 2011 15:12

bart37 schreef:Ik denk ook dat de brandstofcel meer toekomst heeft, alhoewel ik, sinds de versnellingsbak van mijn S202 stuk ging, voor woon-werkverkeer momenteel al elektrisch rij, namelijk op een E-max 90s elektrische scooter........ (uiteraard wel de "Mercedes" onder de elektrische scooters :) ):

Hoe bevalt dat in de praktijk? Dit is namelijk serieus iets wat wij overwegen voor de zaak (mijn vrouw had vroeger een Vivacity brom-scoot).
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
messengr
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 okt 2010 07:30
Mercedes-Benz: C250cgi Estate (ex testwagen Mercedes)
Specialisatie: DRUKWERK
Locatie: Sluis

13 feb 2011 10:49

Ik kies duidelijk voor brandstofcel.
Het nadeel van elektrisch is de kleine actiradius en de enorm lange laadtijd van het accupack (tot 16 uur)

Je zal maar ergens even vlug naar toe moeten.

Als ik van Zeeuws-Vlaanderen naar groningen wil ben ik met een elektrisch aangedreven auto 3 dagen onderweg omdat dan minimaal 3x de accu's leeg zijn.
Als dat niet de-motiverend werkt, dan weet ik het ook niet meer.

gr. Bram
Plaats reactie