Rechter achterband slijtage.

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
amd
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 nov 2005 21:38
Locatie: Ravels

16 nov 2005 21:53

Ik heb nu een jaar (zo'n 12.000 km mee gereden)geleden nieuwe banden (Goodyear) op mijn E 220 cdi (W210) laten leggen,nu zag ik gisteren dat de rechter achter band al veel meer slijtage vertoont over het ganse loopvlak,dan de linker achter band.Is dit normaal?Het is niet omdat ik de wagen hevig laat optrekken,ik laat de wagen altijd rustig vetrekken.
Gebruikersavatar
Marcel S600
Berichten: 4660
Lid geworden op: 13 jul 2005 10:34
Mercedes-Benz: ex-W220 S600 -v12-
Specialisatie: Truckertje
Locatie: Tilburg

16 nov 2005 22:05

ik had ook deze kwaal met de achter banden bij mijn w210,heb spoorverbreders er op laten zetten :goedzo:
Oprichting Mercedesforum: 03 jul 2005 12:14
Ik ben lid sinds:13 jul 2005 10:34
Auto van de maand in 2009
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 71&t=22412
Prive:W124 300E & W210 E230 & W210 E220CDI & W220 S600-V12
Bedrijfswagens:311 CDI & 515 CDI 2009
Winnaar weekend W212 E-klasse rijden! Door Mercedes-Benz Nederland 2010
amd
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 nov 2005 21:38
Locatie: Ravels

16 nov 2005 22:12

marcel w210 schreef:ik had ook deze kwal met de achter banden bij mijn w210,heb spoorverbreders er op laten zetten :goedzo:
Ja maar bij mij is het enkel de achterband die al harder is afgesleten dan de linkerband.
Rob02
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 sep 2005 22:23

16 nov 2005 22:21

Een r.a.band slijt over het algemeen sneller dan een l.a. omdat je een rechter bocht sneller neemt dan een linker bocht.Bij een rechterbocht heeft het r.a. wiel meer wielspin ondanks alle tractiesystemen.
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44431
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

17 nov 2005 07:04

Rob02 schreef:Een r.a.band slijt over het algemeen sneller dan een l.a. omdat je een rechter bocht sneller neemt dan een linker bocht.Bij een rechterbocht heeft het r.a. wiel meer wielspin ondanks alle tractiesystemen.
Ja maar bij een linkerbocht heb je meer druk op je r.a. wiel.

Zou niet je r.a. rem aan kunnen lopen ? Krik je auto eens op en voel of beide achterwielen even soepel draaien.
#doeslief
Gebruikersavatar
IKONENGOLD
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 okt 2005 10:55
Locatie: Vlaanderen

17 nov 2005 11:49

Rob02 schreef:Een r.a.band slijt over het algemeen sneller dan een l.a. omdat je een rechter bocht sneller neemt dan een linker bocht.Bij een rechterbocht heeft het r.a. wiel meer wielspin ondanks alle tractiesystemen.
Die slijtage heft zich op bij het nemen van een bocht links en rechts.
Dus het voorgaande klopt geheel niet!Het is wel abnormaal dat één band sneller afslijt.
Wat je zelf kunt doen is de bandendruk alle 4 nazien!
Daarna nagaan dat je wiel vrijloopt over dezelfde as (links en rechts)
En dan de goedkoopste oplossing > naar een bandencenter.
Voor een kleine 40 € maken ze een heel uitlijnrapport van de 4 wielen, afwijkingen stellen ze direct bij, en je krijgt hier een schriftelijke afprint van. Meestal mag je na 5000km nog eens terug binnenkomen om GRATIS de afstelling te controleren. Zij kunnen ook snel zeggen als er verdere problemen zijn (ophanging e.a.) en dan pas naar de garage.
Als ikzelf nieuwe banden laat plaatsen laat ik dit steeds controleren. Wat is dit bedrag uiteindelijk t.o.v. 4 nieuwe banden???
Doen dus?
amd
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 nov 2005 21:38
Locatie: Ravels

19 nov 2005 16:47

Donderdag moet de wagen bij de mercedes dealer binnen voor een grote service beurt,en dan zullen ze de slijtage van de rechter achterband wel nazien,hopelijk weet ik dan waaraan het ligt.
Gebruikersavatar
christiaan
Berichten: 986
Lid geworden op: 04 jul 2005 12:45
Mercedes-Benz: W201 Brabus AB4, W204 Avantgarde
Specialisatie: W201
Locatie: Neerbeek
Contacteer:

20 nov 2005 23:48

SLIJTAGE RECHTS EN LINKS IS BIJ BOCHTEN WEL DEGELIJK VERSCHILLEND!
Een rechterbocht heeft een kleinere radius voor de rechterachterband dan een linkerbocht die voor de linkerband heeft. De rechterachterband komt ook meer slecht afgewerkte wegkanten en putdeksels tegen dan de linkerachterband. Het verhaal van Rob02 klopt wel degelijk.
Een aanlopende achterrem is voor een achterwielaandrijver niet van invloed op je bandenslijtage. Het is een zeer ongezonde zaak voor je aandrijflijn en je remblokken rechts achter, maar de band merkt dat niet.
Groeten,

Christiaan
190E Brabus 3.0 AB4, Fully loaded
190E 2.6 '91 airco automaat
Halve 190E "AvantKARde" (aanhanger dus)
Gebruikersavatar
christiaan
Berichten: 986
Lid geworden op: 04 jul 2005 12:45
Mercedes-Benz: W201 Brabus AB4, W204 Avantgarde
Specialisatie: W201
Locatie: Neerbeek
Contacteer:

20 nov 2005 23:52

Ben al over de 400 berichtjes zie ik zo.
Over een tijdje zal ik hier nog wat foto's posten over 1 van mijn achterbanden (links achter) die over een deel van het loopvlak aan de binnenzijde meer dan kaal was. Het was niet de gehele omtrek en de band was zo ver naar de eeuwige jachtvelden dat op die plek de draadjes er al doorkwamen. Voor de rest nog 2,5 tot 3 mm profiel. Ik noem het merk pas als hun antwoord bekend is. Dat betekend goede of slechte reclame............
Loop anders even binnen bij je bandenleverancier, kleine kans dat die band niet in orde was. (Produktiefout?)
Groeten,

Christiaan
190E Brabus 3.0 AB4, Fully loaded
190E 2.6 '91 airco automaat
Halve 190E "AvantKARde" (aanhanger dus)
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44431
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

21 nov 2005 05:50

christiaan schreef:.......Een aanlopende achterrem is voor een achterwielaandrijver niet van invloed op je bandenslijtage....
Niet ? Hmmm.. Mij lijkt als 1 wiel zwaarder loopt als de andere, dat deze dan ook sneller slijt.... Het kan ook nog weleens de linkerachterrem zijn omdat het diff dan meer kracht op het rechterwiel gooit...

Christiaan, in jou geval lijkt me een uitlijnverhaal of dat er speling op 1 van je vele reactiestangetjes zit of misschien wel een achterasrubber, omdat de band scheef is afgesleten...

Het valt mij wel op dat bij de meeste achterwielaandrijvers juist de rechterachterband vaak sneller versleten is als de rest.

Ik ben benieuwd wat er uit het uitlijnen komt, ook kan het geen kwaad om je auto een keer over de remmentestbank te rijden, wie weet...

Succes in ieder geval !

Peter
#doeslief
Rob02
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 sep 2005 22:23

21 nov 2005 13:39

Als je over het algemeen naar de achterbanden van Mercedes kijkt is de r.a. band altijd kaler dan l.a. en dit heeft niets met de uitlijning te maken.
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44431
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

21 nov 2005 16:11

Rob02 schreef:Als je over het algemeen naar de achterbanden van Mercedes kijkt is de r.a. band altijd kaler dan l.a. en dit heeft niets met de uitlijning te maken.
Dot wordt door velen bevestigd. Als je op bijv. een zandweg vol gas geeft (spinnende wielen), dan zie je je rechterspoor meer. Een goede monteur (25 jaar benz ervaring) vertelde dit ook, de aandrijving is altijd (onverklaarbaar :-? ) meer op het r.a. wiel als het l.a. wiel.
#doeslief
Gebruikersavatar
martin
Berichten: 636
Lid geworden op: 12 sep 2005 19:32
Locatie: veghel

22 nov 2005 11:41

zou het misschien aan de draairichting van de motor liggen? :o :oops: :D
IT"S A KIND OF MAGIC
amd
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 nov 2005 21:38
Locatie: Ravels

24 nov 2005 21:31

Mijn wagen is vandaag naar de dealer geweest voor een grote service beurt.De slijtage van de rechterachter band is normaal zeggen ze daar ook.Maar nu sta ik nog voor andere kosten.De voorste remblokken vernieuwen,de achterste remleidingen vernieuwen(er is een scheurtje aanwezig),De voorste schokdempers moeten vervangen worden,Alsook de rubbers van de draagarmen,waarna de wagen nadien moet uitgelijnd worden.Dit alles zou een hele werkdag in beslag nemen,dus weer een kostelijke grap.
Gebruikersavatar
christiaan
Berichten: 986
Lid geworden op: 04 jul 2005 12:45
Mercedes-Benz: W201 Brabus AB4, W204 Avantgarde
Specialisatie: W201
Locatie: Neerbeek
Contacteer:

25 nov 2005 09:45

@Peter: In mijn geval hebben die wielen altijd trillingen gegeven en de bewuste l.a. band is niet over de gehele omtrek kaal. Dat is maar voor 30 % of zo. Reactiearmen zijn allemaal nieuw.
Wordt vervolgd.

@A.M.D. Succes bij de dealer. Kost een mooi sommetje geld en helaas allemaal noodzakelijk om je heilige koe veilig te houden.
Groeten,

Christiaan
190E Brabus 3.0 AB4, Fully loaded
190E 2.6 '91 airco automaat
Halve 190E "AvantKARde" (aanhanger dus)
Plaats reactie