Rechter achterband slijtage.
Ik heb nu een jaar (zo'n 12.000 km mee gereden)geleden nieuwe banden (Goodyear) op mijn E 220 cdi (W210) laten leggen,nu zag ik gisteren dat de rechter achter band al veel meer slijtage vertoont over het ganse loopvlak,dan de linker achter band.Is dit normaal?Het is niet omdat ik de wagen hevig laat optrekken,ik laat de wagen altijd rustig vetrekken.
- Marcel S600
- Berichten: 4660
- Lid geworden op: 13 jul 2005 10:34
- Mercedes-Benz: ex-W220 S600 -v12-
- Specialisatie: Truckertje
- Locatie: Tilburg
ik had ook deze kwaal met de achter banden bij mijn w210,heb spoorverbreders er op laten zetten
Oprichting Mercedesforum: 03 jul 2005 12:14
Ik ben lid sinds:13 jul 2005 10:34
Auto van de maand in 2009
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 71&t=22412
Prive:W124 300E & W210 E230 & W210 E220CDI & W220 S600-V12
Bedrijfswagens:311 CDI & 515 CDI 2009
Winnaar weekend W212 E-klasse rijden! Door Mercedes-Benz Nederland 2010
Ik ben lid sinds:13 jul 2005 10:34
Auto van de maand in 2009
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 71&t=22412
Prive:W124 300E & W210 E230 & W210 E220CDI & W220 S600-V12
Bedrijfswagens:311 CDI & 515 CDI 2009
Winnaar weekend W212 E-klasse rijden! Door Mercedes-Benz Nederland 2010
- Peter
- Oprichter
- Berichten: 44431
- Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
- Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
Ja maar bij een linkerbocht heb je meer druk op je r.a. wiel.Rob02 schreef:Een r.a.band slijt over het algemeen sneller dan een l.a. omdat je een rechter bocht sneller neemt dan een linker bocht.Bij een rechterbocht heeft het r.a. wiel meer wielspin ondanks alle tractiesystemen.
Zou niet je r.a. rem aan kunnen lopen ? Krik je auto eens op en voel of beide achterwielen even soepel draaien.
#doeslief
- IKONENGOLD
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 25 okt 2005 10:55
- Locatie: Vlaanderen
Die slijtage heft zich op bij het nemen van een bocht links en rechts.Rob02 schreef:Een r.a.band slijt over het algemeen sneller dan een l.a. omdat je een rechter bocht sneller neemt dan een linker bocht.Bij een rechterbocht heeft het r.a. wiel meer wielspin ondanks alle tractiesystemen.
Dus het voorgaande klopt geheel niet!Het is wel abnormaal dat één band sneller afslijt.
Wat je zelf kunt doen is de bandendruk alle 4 nazien!
Daarna nagaan dat je wiel vrijloopt over dezelfde as (links en rechts)
En dan de goedkoopste oplossing > naar een bandencenter.
Voor een kleine 40 € maken ze een heel uitlijnrapport van de 4 wielen, afwijkingen stellen ze direct bij, en je krijgt hier een schriftelijke afprint van. Meestal mag je na 5000km nog eens terug binnenkomen om GRATIS de afstelling te controleren. Zij kunnen ook snel zeggen als er verdere problemen zijn (ophanging e.a.) en dan pas naar de garage.
Als ikzelf nieuwe banden laat plaatsen laat ik dit steeds controleren. Wat is dit bedrag uiteindelijk t.o.v. 4 nieuwe banden???
Doen dus?
- christiaan
- Berichten: 986
- Lid geworden op: 04 jul 2005 12:45
- Mercedes-Benz: W201 Brabus AB4, W204 Avantgarde
- Specialisatie: W201
- Locatie: Neerbeek
- Contacteer:
SLIJTAGE RECHTS EN LINKS IS BIJ BOCHTEN WEL DEGELIJK VERSCHILLEND!
Een rechterbocht heeft een kleinere radius voor de rechterachterband dan een linkerbocht die voor de linkerband heeft. De rechterachterband komt ook meer slecht afgewerkte wegkanten en putdeksels tegen dan de linkerachterband. Het verhaal van Rob02 klopt wel degelijk.
Een aanlopende achterrem is voor een achterwielaandrijver niet van invloed op je bandenslijtage. Het is een zeer ongezonde zaak voor je aandrijflijn en je remblokken rechts achter, maar de band merkt dat niet.
Groeten,
Christiaan
Een rechterbocht heeft een kleinere radius voor de rechterachterband dan een linkerbocht die voor de linkerband heeft. De rechterachterband komt ook meer slecht afgewerkte wegkanten en putdeksels tegen dan de linkerachterband. Het verhaal van Rob02 klopt wel degelijk.
Een aanlopende achterrem is voor een achterwielaandrijver niet van invloed op je bandenslijtage. Het is een zeer ongezonde zaak voor je aandrijflijn en je remblokken rechts achter, maar de band merkt dat niet.
Groeten,
Christiaan
190E Brabus 3.0 AB4, Fully loaded
190E 2.6 '91 airco automaat
Halve 190E "AvantKARde" (aanhanger dus)
190E 2.6 '91 airco automaat
Halve 190E "AvantKARde" (aanhanger dus)
- christiaan
- Berichten: 986
- Lid geworden op: 04 jul 2005 12:45
- Mercedes-Benz: W201 Brabus AB4, W204 Avantgarde
- Specialisatie: W201
- Locatie: Neerbeek
- Contacteer:
Ben al over de 400 berichtjes zie ik zo.
Over een tijdje zal ik hier nog wat foto's posten over 1 van mijn achterbanden (links achter) die over een deel van het loopvlak aan de binnenzijde meer dan kaal was. Het was niet de gehele omtrek en de band was zo ver naar de eeuwige jachtvelden dat op die plek de draadjes er al doorkwamen. Voor de rest nog 2,5 tot 3 mm profiel. Ik noem het merk pas als hun antwoord bekend is. Dat betekend goede of slechte reclame............
Loop anders even binnen bij je bandenleverancier, kleine kans dat die band niet in orde was. (Produktiefout?)
Groeten,
Christiaan
Over een tijdje zal ik hier nog wat foto's posten over 1 van mijn achterbanden (links achter) die over een deel van het loopvlak aan de binnenzijde meer dan kaal was. Het was niet de gehele omtrek en de band was zo ver naar de eeuwige jachtvelden dat op die plek de draadjes er al doorkwamen. Voor de rest nog 2,5 tot 3 mm profiel. Ik noem het merk pas als hun antwoord bekend is. Dat betekend goede of slechte reclame............
Loop anders even binnen bij je bandenleverancier, kleine kans dat die band niet in orde was. (Produktiefout?)
Groeten,
Christiaan
190E Brabus 3.0 AB4, Fully loaded
190E 2.6 '91 airco automaat
Halve 190E "AvantKARde" (aanhanger dus)
190E 2.6 '91 airco automaat
Halve 190E "AvantKARde" (aanhanger dus)
- Peter
- Oprichter
- Berichten: 44431
- Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
- Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
Niet ? Hmmm.. Mij lijkt als 1 wiel zwaarder loopt als de andere, dat deze dan ook sneller slijt.... Het kan ook nog weleens de linkerachterrem zijn omdat het diff dan meer kracht op het rechterwiel gooit...christiaan schreef:.......Een aanlopende achterrem is voor een achterwielaandrijver niet van invloed op je bandenslijtage....
Christiaan, in jou geval lijkt me een uitlijnverhaal of dat er speling op 1 van je vele reactiestangetjes zit of misschien wel een achterasrubber, omdat de band scheef is afgesleten...
Het valt mij wel op dat bij de meeste achterwielaandrijvers juist de rechterachterband vaak sneller versleten is als de rest.
Ik ben benieuwd wat er uit het uitlijnen komt, ook kan het geen kwaad om je auto een keer over de remmentestbank te rijden, wie weet...
Succes in ieder geval !
Peter
#doeslief
- Peter
- Oprichter
- Berichten: 44431
- Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
- Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
Dot wordt door velen bevestigd. Als je op bijv. een zandweg vol gas geeft (spinnende wielen), dan zie je je rechterspoor meer. Een goede monteur (25 jaar benz ervaring) vertelde dit ook, de aandrijving is altijd (onverklaarbaar ) meer op het r.a. wiel als het l.a. wiel.Rob02 schreef:Als je over het algemeen naar de achterbanden van Mercedes kijkt is de r.a. band altijd kaler dan l.a. en dit heeft niets met de uitlijning te maken.
#doeslief
Mijn wagen is vandaag naar de dealer geweest voor een grote service beurt.De slijtage van de rechterachter band is normaal zeggen ze daar ook.Maar nu sta ik nog voor andere kosten.De voorste remblokken vernieuwen,de achterste remleidingen vernieuwen(er is een scheurtje aanwezig),De voorste schokdempers moeten vervangen worden,Alsook de rubbers van de draagarmen,waarna de wagen nadien moet uitgelijnd worden.Dit alles zou een hele werkdag in beslag nemen,dus weer een kostelijke grap.
- christiaan
- Berichten: 986
- Lid geworden op: 04 jul 2005 12:45
- Mercedes-Benz: W201 Brabus AB4, W204 Avantgarde
- Specialisatie: W201
- Locatie: Neerbeek
- Contacteer:
@Peter: In mijn geval hebben die wielen altijd trillingen gegeven en de bewuste l.a. band is niet over de gehele omtrek kaal. Dat is maar voor 30 % of zo. Reactiearmen zijn allemaal nieuw.
Wordt vervolgd.
@A.M.D. Succes bij de dealer. Kost een mooi sommetje geld en helaas allemaal noodzakelijk om je heilige koe veilig te houden.
Groeten,
Christiaan
Wordt vervolgd.
@A.M.D. Succes bij de dealer. Kost een mooi sommetje geld en helaas allemaal noodzakelijk om je heilige koe veilig te houden.
Groeten,
Christiaan
190E Brabus 3.0 AB4, Fully loaded
190E 2.6 '91 airco automaat
Halve 190E "AvantKARde" (aanhanger dus)
190E 2.6 '91 airco automaat
Halve 190E "AvantKARde" (aanhanger dus)