w639 viano 2005 Luchtvering probleem

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
De man met de baard
Berichten: 43
Lid geworden op: 29 jul 2018 13:53
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz Viano

19 aug 2018 11:27

Dag,

Ik heb een w639 viano 2005 in bezit. Zit 1 probleempje aan en dat is dat de luchtvering het niet doet op de achteras. Krijg op de dash een rood lampje met een busje en een pijltje omhoog en de knoppen in de achterklep om de hoogte van de bus af te stellen reageren niet. Auto is niet ingezakt en compressor is ook niet kapot want deze geeft wel reactie als ik er stroom op zet.
Iemand ervaring of tips wat het zou kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7293
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

19 aug 2018 11:36

zou eens uitlezen om te beginnen.
W220L
Berichten: 3441
Lid geworden op: 19 okt 2005 08:53
Mercedes-Benz: E55 AMG
Specialisatie: Wachten

19 aug 2018 11:37

Is de reactie dat de pomp daadwerkelijk druk levert of is het " het maakt geluid dus het is goed " ?
De man met de baard
Berichten: 43
Lid geworden op: 29 jul 2018 13:53
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz Viano

19 aug 2018 12:34

Met stroom erop maakte hij inderdaad geluid, wat dus, als ik jou reactie zie, zou betekenen dat het niet meteen "goed" is?

Auto is uitgelezen en gaf aan dat er geen signaal/stroom loopt naar de compressor. Zou denken dat er kabelbreuk is of misschien een module of iets dat niet goed werkt..

Is er iemand die letterlijk kan helpen hiermee door er naar te kijken of tenminste mij een degelijke (niet veel te dure dealer) specialist kan aanbevelen? :)
De man met de baard
Berichten: 43
Lid geworden op: 29 jul 2018 13:53
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz Viano

19 aug 2018 12:36

Omgeving Den Haag zou mooi zijn of ergens in Zeeland/Brabant. Kan als er niets in de buurt zit ook een klein stukje reizen, altijd fijn met zo'n lekkere bak
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

19 aug 2018 12:52

Bij het vervangen van een compressor voor luchtvering die aan z’n eind is wordt geadviseerd om meteen
ook het relais te vervangen door een nieuwe.
Dat is nog te proberen voor ca 10-12 euro.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
De man met de baard
Berichten: 43
Lid geworden op: 29 jul 2018 13:53
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz Viano

19 aug 2018 13:15

Ja zeker, beter om te kijken naar de simpele zaken in plaats van direct met geld te smijten. Enig advies waar ik heen kan gaan om eerlijk en goed geholpen te worden?
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

19 aug 2018 15:52

Als je weet welk relais het is en waar het zit is het voor iedereen plug en play, zelf met 2 linker voeten ;)
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
douwewe
Berichten: 607
Lid geworden op: 09 jan 2010 14:59
Mercedes-Benz: w126
Specialisatie: w126
Locatie: sexbierum

23 aug 2018 06:41

Bij mijn vito een 638 zit bij de radio een schakelaar die ik zon 5 sec moet vast houden om bij een rood brand luchtvering lampje de pomp te activeren.
Ik ben al een poosje net due luchtvering bezig.
Zo eenvoudig als het us zo vervelend begint het te worden.
Heb na veel zoeken eindelijk uitgevonden dat de slang kopppelingen boven op de luchtbalgen lek zijn.
Helaas zijn deze niet te vervangen want die zitten geintregreerd in de balg
een probleem word pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
en een probleem is zo groot als jij hem maakt

Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
Gebruikersavatar
Wieger
Berichten: 727
Lid geworden op: 14 okt 2013 10:41
Mercedes-Benz: W169 A200; W906 313cdi; W906 314cdi; W639 113cdi; W639 cdi 3.0
Locatie: Westerkwartier (Gr.)

23 aug 2018 09:09

douwewe schreef:Heb na veel zoeken eindelijk uitgevonden dat de slang kopppelingen boven op de luchtbalgen lek zijn.
Bij de V-klasse (W638) die m'n broer had was een lekkende koppeling meestal een (ietwat) beschadigde leiding en anders een een beschadigd o-ringetje wat er in zit.
Kun je de leiding nog iets inkorten (en het voor de zekerheid 't o-ringetje vervangen) of zit er geen speling meer in?
Gebruikersavatar
douwewe
Berichten: 607
Lid geworden op: 09 jan 2010 14:59
Mercedes-Benz: w126
Specialisatie: w126
Locatie: sexbierum

23 aug 2018 09:16

Ik heb een extra lange slang erin gemonteerd.
Zal van de week nieuwe oringen plaatsen en tevens afdichtende loctide gebruiken.
Ik wil van die lekkage af
een probleem word pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
en een probleem is zo groot als jij hem maakt

Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
Gebruikersavatar
Wieger
Berichten: 727
Lid geworden op: 14 okt 2013 10:41
Mercedes-Benz: W169 A200; W906 313cdi; W906 314cdi; W639 113cdi; W639 cdi 3.0
Locatie: Westerkwartier (Gr.)

23 aug 2018 12:26

Controleer ook even binnenin de koppeling, er wil nl. wel eens een stukje kunststof van de slang achterblijven (aan het metalen klemmende deeltje) wat ook voor een slechte afdichting kan zorgen.
Gebruikersavatar
douwewe
Berichten: 607
Lid geworden op: 09 jan 2010 14:59
Mercedes-Benz: w126
Specialisatie: w126
Locatie: sexbierum

23 aug 2018 18:10

Tip voor de topic starter
De stekker verbiningen willen nog wel eens geoxdeerd zijn
En ook de kabels net buiten de stekker oxideren ook zidat er geen stroom meer door loopt en afbreekt
een probleem word pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
en een probleem is zo groot als jij hem maakt

Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
Gebruikersavatar
Wieger
Berichten: 727
Lid geworden op: 14 okt 2013 10:41
Mercedes-Benz: W169 A200; W906 313cdi; W906 314cdi; W639 113cdi; W639 cdi 3.0
Locatie: Westerkwartier (Gr.)

23 aug 2018 20:13

douwewe schreef:De stekker verbiningen willen nog wel eens geöxideerd zijn.
En ook de kabels net buiten de stekker oxideren ook zidat er geen stroom meer door loopt en afbreekt
Bij de W638 wil dat inderdaad wel gebeuren.
Of dat bij de W639 (die de TS heeft) ook zo is weet ik niet. Ik dacht dat de compressor daar in een droger (binnen) klimaat zit...

@TS: wellicht overbodig, maar zekering(en) nog wel OK?
Dit topic (en de verwijzing daaring) ook al gezien?
Gebruikersavatar
douwewe
Berichten: 607
Lid geworden op: 09 jan 2010 14:59
Mercedes-Benz: w126
Specialisatie: w126
Locatie: sexbierum

23 aug 2018 20:18

er moet ook ergens een relais zitten die de pomp inschakeld
gezien die bij een nieuwe pomp verkocht worden zullen daar ook de nodige problemen mee zijn
een probleem word pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
en een probleem is zo groot als jij hem maakt

Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
Plaats reactie