C219 Rempedaal gevoel (SBC remsysteem)

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
B-Buster
Berichten: 71
Lid geworden op: 17 jan 2016 14:40
Mercedes-Benz: CLS 500 | Opel Omega 3.0
Specialisatie: Detailing

15 aug 2018 20:10

Goedenavond,

Ik heb mijn 2007 CLS 350 ingeruild op een CLS 500 uit 2004 en dus van de latere reminstallatie naar een auto met SBC remsysteem gegaan. Dat is even wennen maar dat komt goed, ik vind het wel een mooie techniek en de SBC pomp die ongetwijfeld nog eens langskomt kan ik wegstrepen tegen de pomp van de directe injectie van mijn vorige CGI waar ik nu geen last meer van ga hebben.

Echter merk ik sinds het begin dat ik ermee rijd dat het rempedaal geen vloeiende slag maakt, waardoor het doseren lastig is. In plaats van geleidelijk kunnen intrappen gaat mijn pedaal in een soort van stappen. Wil je wat extra remkracht uitoefenen terwijl je al aan het remmen bent dan schiet hij meten een stukje door en wordt het een oncomfortabele rem actie. Hetzelfde wanneer je bijna stilstaat en remkracht wilt afbouwen, dan schiet hij ineens een stukje terug. Remmen an sich doet de auto uitstekend, foutcodes geeft de Star Diagnose niet aan.

Aangezien het een soort artificial pedaal is kan ik me alleen voorstellen dat er iets in die constructie niet lekker loopt, maar op het oog zie ik geen problemen.

Mijn MB specialist heb ik ermee laten rijden en die vertelde mij dat het wennen is aan dit remsysteem, maar ik kan mij niet voorstellen dat Mercedes dit zo bedoeld heeft in een dergelijke auto. Weet iemand wellicht of en zo ja wat hieraan te doen kan zijn?

De auto heeft 65.000 km gereden en nee, ik rijd niet met klompen. :lol:
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11247
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

15 aug 2018 20:21

Ook ik ben vorig jaar van een MB met klassiek hydraulisch remsysteem overgestapt naar een exemplaar (W211) met SBC. De vertraging en controle over de auto bij hard remmen en noodstop is ronduit voortreffelijk.

Net als jij moest ik wel wennen, doordat de denkbeeldige curve waarlangs bij verder intrappen vh rempedaal de vertraging toeneemt anders is. Het toe- en afnemen in duidelijke stappen zoals je beschrijft herken ik niet.

Het enige dat ik kan bedenken dat invloed zou kunnen hebben is te lang geleden ververste remvloeistof, lucht, of, als de auto lang stil zou hebben gestaan en/of wat achterstallig onderhoud zou hebben, vervuilde remklauwen waardoor remblokken niet lekker heen en weer willen bewegen, of minder goed gangbare plunjers. Zijn je schijven vlak en zonder haarscheurtjes?

Zou dat alles ff (laten) checken als dat nog niet is gebeurd. Ovrgs moet het verversen vd remvloeistof en ontluchten ivm dat SBC vzv ik weet gedaan worden icm “de computer”.
Laatst gewijzigd door René SLK230 op 15 aug 2018 20:31, 2 keer totaal gewijzigd.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

15 aug 2018 20:29

+1 voor wat René al schrijft.
Het is even wennen maar ik vind het een heerlijk remsysteem. Stoterig of remgedrag in stapjes
herken ik ook absoluut niet, perfect doseerbaar en fantastisch bij een noodstop die mij 1x
buiten mijn schuld overkomen is.
Ook mijn advies is beginnen met de remvloeistof verversen, en ja dat moet met Stardiagnose/Xentry
van MB.
Verder valt mij de lage km-stand op...als de auto veel (buiten?) stil heeft gestaan kan het ook zomaar
dat de remcupjes in de remklauwen niet lekker soepel in- en uitgaan maar schoksgewijs omdat ze plat
gezegd “vastgerot” zitten.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
B-Buster
Berichten: 71
Lid geworden op: 17 jan 2016 14:40
Mercedes-Benz: CLS 500 | Opel Omega 3.0
Specialisatie: Detailing

15 aug 2018 22:56

Goed om te weten dat dat niet hoort, het is de enige ergernis over de CLS dus dat moet op te lossen zijn. Het is de ene keer meer merkbaar dan bij een volgende rit dus dan klinkt de vloeistof aannemelijk. Dat wordt stap 1 dus.

Hij heeft inderdaad veel stilgestaan verwacht ik, want gezien de afwezigheid van instapschade is het niet aannemelijk dat er dagelijks de boodschappen mee zijn gehaald bij de buurtsuper. De schijven zijn netjes vlak, geen scheurtjes er blijven geen remblokken hangen.

Verder helemaal met jullie eens, het remmen van dit systeem is super.
Plaats reactie