Vreemd geluid bij OM651 (Nu mét filmpje)

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
BenzMercedes
Berichten: 420
Lid geworden op: 05 apr 2008 20:12
Locatie: Groningen

13 aug 2018 15:07

Mijn GLK (220 CDI) uit 2009 met 120.000 km maakt een korte ratel (geen ketting issues zegt mijn garagehouder) bij het starten. Vervolgens hoor ik snerpend geluid als ie stationair loopt. Continue met dezelfde snelheid. En dat geluid komt weg vlak voor de voorruit. Dus niet bij de multiriem etc. De ene keer het er wel en de andere keer niet.
Iemand enig idee?

Misschien ben ik een azijnpisser, maar het irriteert mij.
Laatst gewijzigd door BenzMercedes op 18 aug 2018 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Foetske
Berichten: 902
Lid geworden op: 21 jan 2010 06:58
Mercedes-Benz: W108-280SEL4.5,W460.2-G320cdi,Suzuki LJ80,Volvo C306 met OM613,2xE320CDI combi's,Fordje F100pickup 1964'(6.2d)W220-S500. Puch Haflinger, W123 240D.
Specialisatie: dieselinspuiting
Locatie: Netersel (NB)
Contacteer:

13 aug 2018 15:30

Scheelt het als de airco aanstaat? Bij hoge temperaturen kan het afblaasventiel in de condensor wel eens een k*t geluid geven, en dat geluid omschrijf je. Als je gas geeft, wordt de aircodruk iets hoger, en is er niets aan de hand. Komt zelden voor, maar het bestaat.
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

13 aug 2018 16:15

Afblaasventiel? A/C is toch een gesloten systeem, met een druksensor om de boel af te schakelen als de druk te hoog oploopt.
Logboek S500.
Foetske
Berichten: 902
Lid geworden op: 21 jan 2010 06:58
Mercedes-Benz: W108-280SEL4.5,W460.2-G320cdi,Suzuki LJ80,Volvo C306 met OM613,2xE320CDI combi's,Fordje F100pickup 1964'(6.2d)W220-S500. Puch Haflinger, W123 240D.
Specialisatie: dieselinspuiting
Locatie: Netersel (NB)
Contacteer:

13 aug 2018 16:21

Ja, ik heb de verkeerde benaming: het ventiel waar de druk (in het systeem) afgeblazen wordt. Ofwel, waar de kou ontstaat. Dat kan in een zeldzaam geval een snerpend geluid zijn, en als het voorkomt, dan alleen met hoge temperaturen (dus als het buiten erg heet is, en je zet het systeem aan.)
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

13 aug 2018 16:25

Expansieventiel bedoel je?
Logboek S500.
BenzMercedes
Berichten: 420
Lid geworden op: 05 apr 2008 20:12
Locatie: Groningen

14 aug 2018 00:22

Is dat de enige optie?
Foetske
Berichten: 902
Lid geworden op: 21 jan 2010 06:58
Mercedes-Benz: W108-280SEL4.5,W460.2-G320cdi,Suzuki LJ80,Volvo C306 met OM613,2xE320CDI combi's,Fordje F100pickup 1964'(6.2d)W220-S500. Puch Haflinger, W123 240D.
Specialisatie: dieselinspuiting
Locatie: Netersel (NB)
Contacteer:

14 aug 2018 00:44

plorie schreef:Expansieventiel bedoel je?
Zo heet dat wel, geloof ik. En nee, het lijkt me niet de enige optie. Maar het zóu kunnen, en een testje (a/c aan/uit) is zo gauw gebeurt.

Maar ik denk dat er meer kansen gemaakt worden, als je probeert het geluid vast te leggen, en hier te plaatsen. Maakt de vind-kans 100 keer groter.

Want andere optie: hogedrukpomp common-rail, regelklep common rail..
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed
BenzMercedes
Berichten: 420
Lid geworden op: 05 apr 2008 20:12
Locatie: Groningen

18 aug 2018 11:01

BenzMercedes
Berichten: 420
Lid geworden op: 05 apr 2008 20:12
Locatie: Groningen

18 aug 2018 21:19

Iemand?
Foetske
Berichten: 902
Lid geworden op: 21 jan 2010 06:58
Mercedes-Benz: W108-280SEL4.5,W460.2-G320cdi,Suzuki LJ80,Volvo C306 met OM613,2xE320CDI combi's,Fordje F100pickup 1964'(6.2d)W220-S500. Puch Haflinger, W123 240D.
Specialisatie: dieselinspuiting
Locatie: Netersel (NB)
Contacteer:

18 aug 2018 22:58

Ik vermoed dat de spanner van de distributie op spanning komt, of een hydraulische klepstoter die bij het starten wat rammelt. In beide gevallen, niet te druk over maken.
Die kettingspanner weet ik niet, kan lek terugslagklepje zijn , (als die er al in zit), maar als het een klepstoter is, niks aan doen...!
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed
BenzMercedes
Berichten: 420
Lid geworden op: 05 apr 2008 20:12
Locatie: Groningen

20 aug 2018 23:11

Bedankt
Plaats reactie