Distributietiming W108 280SE

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
TimW108
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 aug 2018 10:45
Mercedes-Benz: W108 280SE

13 aug 2018 10:50

Hallo,

Ik ben bezig met het reviseren van een 280SE cilinderkop.
Ik heb de timing afgetekend, maar weet niet met zekerheid te zeggen of de timing van de onsteking/rotor juist is.

Wat zijn de markeringstekens hiervan, hoe kan ik deze vinden?

Graag hoor ik of iemand mij hier mee kan helpen!

Dankjewel alvast voor de reacties!
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5148
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

13 aug 2018 13:04

Als het goed is staat er een streepje op het rotor huis dit cilinder 1 en is gelijk aan de ondstekings graden op het vliegwiel
Ik weet het ff niet maar als je de graden weet zet je de motor op deze graden en steekt de rotor op het streepje er in

Nb volgens mij tussen de 30 en 40 graden


Succes gr Pascal
TimW108
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 aug 2018 10:45
Mercedes-Benz: W108 280SE

13 aug 2018 14:23

Dankjewel Pascal,

Dus ik kan de rotor onafhankelijk afstellen t.o.v. de nokkenas/krukas?

Wat zijn de officiele merktekens van de krukas en nokkenas, weet je dat toevallig ook?

Groeten Tim
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25792
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

13 aug 2018 18:31

Ik denk wel dat de rotor in de buurt van het contact van cilinder 1 moet staan als zuiger 1 op het bovenste dode punt staat. Dus geheel onafhankelijk?...
Had je krukas en nokkenas niet even op 0 (BDP) moeten zetten en controleren waar de merktekens staan?
Puntje, pijltjes etc op onderkant blok en/of bovenkant kop is redelijk gebruikelijk.
@Pascal: Dit is hoogstwaarschijnlijk een M130 ipv een M110.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5148
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

14 aug 2018 09:14

ik ging er dus van uit dat de motor netjes op de merkt tekens stond dan is het namelijk een klein stuk je verder draaien en er in steken
de verdeler van de m130 past er op 2 manieren in die van de m110 daarin tegen die zit op een tandwiel dus deze kan op meer manieren en verdraait ook nog eens bij het plaatsen door de vertanding

maar even het boek er op na geslagen bij een 280se 1968/72 met een m130 motor

static ignition setting = 8 graden BTDC
at idilling speed = 2 tot 4 graden ATDC met vacuum
at 1500 rpm = 12 tot 19 graden BTDC zonder vacuum
at 3000 rpm = 30 graden BTDC zonder vacuum
dwell angele is 39 tot 41 graden

ATDC = after top dead center
BTDC = before top dead center

merktekens staan op het voorste vliegwiel en nokkenas tandwiel deze dient weer overeen te komen met de vaste merk tekens op het nokkenas lager en aanwijzer op het blok kan niet missen

@jeroen daar was ik mij van bewust dat het om de m130 ging en de m110 niet die was er nog niet in het w108 tijdperk
zolang alles orgineel is dan klopt het wat ik schrijf
anders moet de ts op zoek naar het motor nummer (staat bij de enkelnokkers onderaan bij cilinder 6 net onder de kop
bij de dubbelnokkers vooraan naast de verdeler )
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25792
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

14 aug 2018 09:50

:goedzo: Top info Pascal.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
TimW108
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 aug 2018 10:45
Mercedes-Benz: W108 280SE

14 aug 2018 10:15

Dankjewel allemaal, ik heb de tekens gevonden! Achter het nokkenastandwiel.

Bedankt voor de info, de rotor staat nu inderdaad op 8 graden BTDC!

Nu nog kleppen stellen dichtbouwen en horen hoe hij loopt.

Groet Tim
Plaats reactie