Hallo,
Ik ben bezig met het reviseren van een 280SE cilinderkop.
Ik heb de timing afgetekend, maar weet niet met zekerheid te zeggen of de timing van de onsteking/rotor juist is.
Wat zijn de markeringstekens hiervan, hoe kan ik deze vinden?
Graag hoor ik of iemand mij hier mee kan helpen!
Dankjewel alvast voor de reacties!
Distributietiming W108 280SE
- pascalvd
- Berichten: 5149
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
Als het goed is staat er een streepje op het rotor huis dit cilinder 1 en is gelijk aan de ondstekings graden op het vliegwiel
Ik weet het ff niet maar als je de graden weet zet je de motor op deze graden en steekt de rotor op het streepje er in
Nb volgens mij tussen de 30 en 40 graden
Succes gr Pascal
Ik weet het ff niet maar als je de graden weet zet je de motor op deze graden en steekt de rotor op het streepje er in
Nb volgens mij tussen de 30 en 40 graden
Succes gr Pascal
- Jeroen
- Berichten: 25800
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Ik denk wel dat de rotor in de buurt van het contact van cilinder 1 moet staan als zuiger 1 op het bovenste dode punt staat. Dus geheel onafhankelijk?...
Had je krukas en nokkenas niet even op 0 (BDP) moeten zetten en controleren waar de merktekens staan?
Puntje, pijltjes etc op onderkant blok en/of bovenkant kop is redelijk gebruikelijk.
@Pascal: Dit is hoogstwaarschijnlijk een M130 ipv een M110.
gr J
Had je krukas en nokkenas niet even op 0 (BDP) moeten zetten en controleren waar de merktekens staan?
Puntje, pijltjes etc op onderkant blok en/of bovenkant kop is redelijk gebruikelijk.
@Pascal: Dit is hoogstwaarschijnlijk een M130 ipv een M110.
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- pascalvd
- Berichten: 5149
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
ik ging er dus van uit dat de motor netjes op de merkt tekens stond dan is het namelijk een klein stuk je verder draaien en er in steken
de verdeler van de m130 past er op 2 manieren in die van de m110 daarin tegen die zit op een tandwiel dus deze kan op meer manieren en verdraait ook nog eens bij het plaatsen door de vertanding
maar even het boek er op na geslagen bij een 280se 1968/72 met een m130 motor
static ignition setting = 8 graden BTDC
at idilling speed = 2 tot 4 graden ATDC met vacuum
at 1500 rpm = 12 tot 19 graden BTDC zonder vacuum
at 3000 rpm = 30 graden BTDC zonder vacuum
dwell angele is 39 tot 41 graden
ATDC = after top dead center
BTDC = before top dead center
merktekens staan op het voorste vliegwiel en nokkenas tandwiel deze dient weer overeen te komen met de vaste merk tekens op het nokkenas lager en aanwijzer op het blok kan niet missen
@jeroen daar was ik mij van bewust dat het om de m130 ging en de m110 niet die was er nog niet in het w108 tijdperk
zolang alles orgineel is dan klopt het wat ik schrijf
anders moet de ts op zoek naar het motor nummer (staat bij de enkelnokkers onderaan bij cilinder 6 net onder de kop
bij de dubbelnokkers vooraan naast de verdeler )
de verdeler van de m130 past er op 2 manieren in die van de m110 daarin tegen die zit op een tandwiel dus deze kan op meer manieren en verdraait ook nog eens bij het plaatsen door de vertanding
maar even het boek er op na geslagen bij een 280se 1968/72 met een m130 motor
static ignition setting = 8 graden BTDC
at idilling speed = 2 tot 4 graden ATDC met vacuum
at 1500 rpm = 12 tot 19 graden BTDC zonder vacuum
at 3000 rpm = 30 graden BTDC zonder vacuum
dwell angele is 39 tot 41 graden
ATDC = after top dead center
BTDC = before top dead center
merktekens staan op het voorste vliegwiel en nokkenas tandwiel deze dient weer overeen te komen met de vaste merk tekens op het nokkenas lager en aanwijzer op het blok kan niet missen
@jeroen daar was ik mij van bewust dat het om de m130 ging en de m110 niet die was er nog niet in het w108 tijdperk
zolang alles orgineel is dan klopt het wat ik schrijf
anders moet de ts op zoek naar het motor nummer (staat bij de enkelnokkers onderaan bij cilinder 6 net onder de kop
bij de dubbelnokkers vooraan naast de verdeler )
- Jeroen
- Berichten: 25800
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Top info Pascal.
gr J
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Dankjewel allemaal, ik heb de tekens gevonden! Achter het nokkenastandwiel.
Bedankt voor de info, de rotor staat nu inderdaad op 8 graden BTDC!
Nu nog kleppen stellen dichtbouwen en horen hoe hij loopt.
Groet Tim
Bedankt voor de info, de rotor staat nu inderdaad op 8 graden BTDC!
Nu nog kleppen stellen dichtbouwen en horen hoe hij loopt.
Groet Tim