Vito V220 Houd in erna turbodruk weg.

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
maurice25
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 aug 2018 21:26

09 aug 2018 21:40

Beste mensen,

Eergister een MB Vito 220 112 CDI uit 2003 gekocht, en nu (na 2 dagen) meteen op de koffie gekomen...! :x
Gister ff snel t idee gehad dat de bus van t over schakelen van 1 na 2 een klein beetje inhield maar dacht nog ik rijd vast
met iets te weinig toeren. Vanmiddag bij t wegrijden van een stoplicht hield hij duidelijk in en ging niet meer boven de 25 tot 2800 toeren.
Auto geparkeerd, opnieuw gestart en deed t weer ff normaal... Tot ik weer moest optrekken en hield weer in met t zelfde resultaat.
Gestopt op het tankstation ff gewacht en wederom gestart. Wat me meteen opviel was dat ie met gas geven toen ik stil stond sneller reageert, zo'n beetje als mn vorige vito (110D) zonder turbo... De auto reed op zich goed alleen werkt de turbo totaal niet meer mee, verder geen vreemde geluiden en klinkt ie "netjes". Staat de auto nu ff stil loopt ie als een trein, maar na 5 a 10 min valt de turbodruk weer weg.
Een kennis heeft m thuis op zn labtop uitgelezen, gaf een fout code aan maar kon er geen details van zien, hij is zelf monteur en vermoed op een lekke slang.
Is er iemand die een vermoeden heeft wat er aan de hand zou zijn...?

Grt maurice
Gebruikersavatar
deJongTimer
Donateur
Berichten: 1622
Lid geworden op: 21 jul 2018 13:27
Mercedes-Benz: MB SLK350 R171
Locatie: Kop Noord-Holland

09 aug 2018 22:00

Mijn eerste reactie zou zijn, terug naar waar je het hebt gekocht.
Als ik aanneem dat het zonder garantie is, vermeld dan op zijn minst hier even de Foutcode zoals die uitgelezen is.
Ervaring delen is Kennis vermenigvuldigen. :goedzo:
maurice25
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 aug 2018 21:26

10 aug 2018 09:13

Ik heb idd contact met de verkoper opgenomen, een handelaar, die wilde me een andere turbo geven wat hij nog liggen had.
Ik heb getekend voor geen garantie daarbij ook "maar" 2200 euro betaald. De auto word vanmiddag in een garage uitgelezen, ik hoop wel echt dat het
een defecte slang is oid... De auto heeft hier en daar wat plekjes maar ziet er verder redelijk netjes uit, liep zeer goed met de testrit... De motor
loopt ook erg netjes, nu ook ondanks de turbo problemen. Heb nu zelfs t idee dat hij onderop zonder turbo wat pittiger is maar boven de 25 - 3000 toeren aanzienlijk langzamer. Verder doen ook alle opties het goed... airco etc werkt naar behoren. Frustrerend dat het binnen 2 dagen al gebeurd.
Gebruikersavatar
deJongTimer
Donateur
Berichten: 1622
Lid geworden op: 21 jul 2018 13:27
Mercedes-Benz: MB SLK350 R171
Locatie: Kop Noord-Holland

10 aug 2018 16:59

Zonder uitlezen en een goede diagnose is zomaar een Turbo uitwisselen geen goed begin.
Ik heb een vermoeden van een dicht geslipt Roetfilter, maar laat zeker even weten wat je bezoek aan de Garage heeft opgeleverd.
Ervaring delen is Kennis vermenigvuldigen. :goedzo:
maurice25
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 aug 2018 21:26

10 aug 2018 18:35

Net terug van de garage maar deze heeft de vito niet uit kunnen lezen, hij kwam er gewoonweg niet in. Wat nu opviel (zeer dom van mij) is dat het
engine check lampje niet werkt... ook niet bij het op contact zetten. De controlle lampjes in de cockpit zitten vast erop gesoldeerd dus kun je niet handmatig verwijderen. De monteur vermoed dat er echt gekloot is aan het computer systeem... ECU? Alle slangen e.d. zagen goed uit er was wel een kabel overgebroken van een vaccuum pompje vlak voor het stekkertje, hier zat zwarte tape over en bleek over gebroken te zijn. Deze heeft hij opnieuw gesoldeerd maar ook zonder resultaat... Deze vaccuum pomp zou de turbo bedienen. Wat ik me wel afvraag is of de computer/ECU gereset moet worden na het maken van zon kabel, want hij blijf waarschijnlijk gewoon in z'n nood programma lopen (komt niet boven de 28 - 3000 toeren) na het repareren...
Een andere klant gaf aan met zon zelfde vito het zelfde probleem te hebben gehad en het zou na de olie te verversen opgelost zijn. Geen idee of dat uberhaubt mogelijk is... Wel is nu een keer op de autobaan het olielampje gaan branden...
Zeer zonde allemaal want ik heb de auto afgelopen dinsdag gekocht voor 2200 euro maar ben eigenlijk niet van plan nog veel geld hierin te steken...
Dan maar naar de sloop
Gebruikersavatar
deJongTimer
Donateur
Berichten: 1622
Lid geworden op: 21 jul 2018 13:27
Mercedes-Benz: MB SLK350 R171
Locatie: Kop Noord-Holland

10 aug 2018 18:48

Eerst maar weer even op de koffie bij de Handelaar.
Ik hoop echt voor je dat het netjes word opgelost !
Succes
Ervaring delen is Kennis vermenigvuldigen. :goedzo:
maurice25
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 aug 2018 21:26

18 aug 2018 19:36

Ik ben toch naar een mercedes dealer geweest om de bus te laten nakijken. Die vertelde me dat de kabelboom en de dikke plus kabel vervangen moet worden... daarbij zou de egr klep vasthangen en miste verschillende delen weer onderdelen... bouten en moertjes.
Eerst zou de kabelboom vervangen moeten worden om hem erna goed uit te kunnen lezen.
Echt ff een dilemma wat ik moet doen nu aangezien de handelaar me ook laat zitten ermee...
Gebruikersavatar
deJongTimer
Donateur
Berichten: 1622
Lid geworden op: 21 jul 2018 13:27
Mercedes-Benz: MB SLK350 R171
Locatie: Kop Noord-Holland

18 aug 2018 20:34

Dit lijkt een dure les geweest te zijn en zal juridisch ook weinig oplossen vrees ik.
Op de vraag of jou bus de kosten waard zijn en/of je dat er nog aan wilt besteden, kun je het beste zelf beoordelen.
Mogelijk kun je ergens terecht die de kabelboom kan herstellen zodat uitlezen weer mogelijk word.
Ervaring delen is Kennis vermenigvuldigen. :goedzo:
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

18 aug 2018 21:29

Die missende onderdeeltjes kun je toch eerst plaatsen, kijken of dat verschil maakt.
Logboek S500.
maurice25
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 aug 2018 21:26

19 aug 2018 16:17

Enig idee wat een kabelboom kost waar ik een nieuwe kan krijgen...?
Gebruikersavatar
deJongTimer
Donateur
Berichten: 1622
Lid geworden op: 21 jul 2018 13:27
Mercedes-Benz: MB SLK350 R171
Locatie: Kop Noord-Holland

19 aug 2018 17:32

Een nieuwe kun je ongetwijfeld bij de Dealer bestellen, maar als het goedkoper moet kijk of bel es even met Mercedes Sloperijen.

www. onderdelenlijn.nl
Ervaring delen is Kennis vermenigvuldigen. :goedzo:
maurice25
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 aug 2018 21:26

20 aug 2018 17:17

Nog even een vraagje...?

Als ik de EGR klep zou vervangen, moet deze dan opnieuw ingeleerd worden?
Gebruikersavatar
deJongTimer
Donateur
Berichten: 1622
Lid geworden op: 21 jul 2018 13:27
Mercedes-Benz: MB SLK350 R171
Locatie: Kop Noord-Holland

20 aug 2018 18:34

Je zult zowiezo de Foutmeldingen moeten wissen, dus heeft Reparatie van de kabelboom prioriteit.
Als je de kabelboom zorgvuldig volgt, kom je vast het punt tegen waar het mogelijk gesaboteerd is.
Ook je Motor management lampje even nakijken.
Ervaring delen is Kennis vermenigvuldigen. :goedzo:
maurice25
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 aug 2018 21:26

27 aug 2018 16:53

Probleem opgelost! :)
Een kennis van me kwam aan met een spuitbus EGR klep reiniger, na deze gebruikt te hebben merkte ik iets van verschil.
De turbo werkte iig vaker mee als normaal, vandaar dat ik t vermoede had dat deze de oorzaak misschien zou zijn.
Naar een andere garage geweest als de vorige en deze zou de auto nakijken en bleek dus idd de EGR klep kapot te zijn en wat kabels van de
kabelboom. Deze heeft hij gerepareerd en de EGR klep vervangen... De auto loopt nu al 3 dagen helemaal top! :)
Thnx voor het meedenken van jullie...!!

Grt maurice...
Gebruikersavatar
deJongTimer
Donateur
Berichten: 1622
Lid geworden op: 21 jul 2018 13:27
Mercedes-Benz: MB SLK350 R171
Locatie: Kop Noord-Holland

27 aug 2018 22:53

Mooi dat het is opgelost nu, je ook meteen een goede garage hebt gevonden en wens je veel fijne kilometers.
Ervaring delen is Kennis vermenigvuldigen. :goedzo:
Plaats reactie