SLK R170 dak opent of sluit soms niet

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
zorro1972
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 aug 2016 12:15
Mercedes-Benz: SLK 200

11 jul 2018 20:34

Hallo iedereen, wij rijden met een toffe SLK 200 R170 bouwjaar 1998.
Perfecte leuk rijdende wagen maar echter met een probleem dat op geen enkel forum te vinden is. Het is namelijk zo dat het dak niet bedienbaar is wanneer de wagen ongeveer een tiental minuten stil staat. De bedieninsknop knippert, maar niet met een frequentie als wanneer er een bepaalde sensor niet bereikt is, want dan knippert deze veel sneller. Alle sensoren reeds gekontroleerd en deze komen allen perfect binnen. Wanneer we dan een paar meter rijden met de wagen en hem stil leggen en contact opnieuw aan, maar niet starten, dan kan het dak perfect bediend worden. Eens de motor stil gelelgd wordt, moet dezelfde procedure gevolgd worden, dus paar meter rijden, stil leggen en contact opnieuw aan. Dit is zowel bij het openen van het dak als bij het sluiten. Heeft iemand een idee? Ik heb onder andere ook reeds de K40 relais module reeds vervangen dus dit kan het ook niet zijn.
Alvast vriendelijk bedankt!!
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

11 jul 2018 20:41

Weten doe ik niks, puur giswerk dus...
Heb je het niveau van je hydrauliek pomp achtereen gecontroleerd?
Is je boordspanning in orde en hoog genoeg om die pomp voldoende druk te laten opbouwen? Kabelbomen die langs de scharnieren vh dak zijn getyrapt willen met de jaren wel eens een gebroken draad herbergen.
En tot slot, soms bij extreme temperaturen wil het dak of beter gezegd de haken die van de stijl boven de voorruit in het dak grijpen na sluiten, klemmen. Een flinke dreun met de vuist (en reinigen en smeren) wil wel eens helpen.
Tot zover my 10 cents.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
zorro1972
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 aug 2016 12:15
Mercedes-Benz: SLK 200

11 jul 2018 20:51

Bedankt rené voor het meedenken. Spijtig genoeg heb ik de door u genoemde oplossingen reeds gekontroleerd. Olieniveau in orde. Pomp slaat gewoon niet aan dus bouwt sowieso geen druk op. Nadat er een paar meter gereden is wordt de procedure wel gestart, dus ramen naar beneden, pomp slaat aan enz.
De haken boven de voorruit klemmen ook niet, en dan zou het probleem enkel zijn bij het openen, maar bij het sluiten zelfde probleem.
Had ook gedacht aan een stroomprobleem, maar reeds batterij vervangen en ook alternator gekontroleerd en is volledig in orde.
Ben ten einde raad
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

11 jul 2018 20:55

Nou nou :) Je ligt niet ondersteboven in de sloot en het dak doet t nog wel...
Anyway. Ik weet ook nog dat je af fabriek althans het dak van een SLK alleen kan bedienen als je stil staat. Nu is de quizvraag ook irt wat je beschrijft: “Hoe weet de dakelektronica dat je stil staat?”. Want het lijkt er een beetje op dat daar een kromme volt zit...

P.s. Als ik het antwoord had zou ik het je geven.
Is dat ding ovrgs nog origineel of zit er een aftermarket geinpakket op waarmee je al rijdend of met je sleutel eea kan bedienen al dan niet met driehoekige raampjes omhoog... Is dat het geval wens ik je al helemaal sterkte met zoeken
Laatst gewijzigd door René SLK230 op 11 jul 2018 21:52, 2 keer totaal gewijzigd.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
zorro1972
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 aug 2016 12:15
Mercedes-Benz: SLK 200

11 jul 2018 21:10

Rene, u hebt het waarschijnlijk over een comfort module? Nee dat is niet gemonteerd, het is volledig origineel, dus dat is het ook al niet. :-(
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

11 jul 2018 21:17

Mooi. Nog even de SLK R170 handleiding er bij gepakt.
Voorwaarde voor bediening is dat
-contact op II staat,
-je stil staat,
-EN de handrem is aangetrokken.

Knippert de knop langzaam is er een systeemstoring.
Knippert de knop snel dan is of het kofferbakdeksel niet goed dicht of het afdekzeiltje boven de bagage (heeft ook een microswitch) niet gesloten.

Nu krijgt de besturingsmodule van het dak zn signalen via microswitches w.o. die dus ook van de handrem, tevens antwoord op de eerder door mij
gestelde vraag. Het lijkt er dan dus verdacht veel op alsof toch een van die signalen niet goed binnen komt... Zoals van de handremschakelaar.

Heb ovrgs ook wel eens gelezen dat er slechte solderingen kunnen voorkomen op printplaten zoals waar dat relais op zit. Voor de volledigheid ook even bij goed licht nauwgezet inspecteren misschien. Aan de ander kant lijkt er in wat je beschrijft een patroon te zitten, wat die oorzaak weer niet aannemelijk maakt.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
zorro1972
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 aug 2016 12:15
Mercedes-Benz: SLK 200

11 jul 2018 21:27

Rene, toch een paar lichtgevende zaken die u opnoemt.

Eerst en vooral wist ik niet dat de handrem steeds moet aanstaan. Heb daar nooit op gelet dus ga dit alleszins uittesten.
Verder is het zo dat de schakelaar inderdaad traag knippert. Het is trouwens daarmee dat ik weet dat er geen microswitch mankeert want heb dit met alle schakelaars gesimuleerd (dus afgekoppeld) en dan knippert schakelaar snel.

Traag knipperen is dus een systeemstoring. Wat zou daar dan juist mee bedoeld worden?
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

11 jul 2018 21:34

Geen idee. Maar zou ook die handrem er steeds ff opzetten EN zonodig de handremschakelaar doormeten.
Waar ie zit en de rest weet ik niet. Hier houdt mijn kennis op.
Suc6 en hoop dat je t vindt en tbv andere SLK liefhebbers nog even laat weten hoe het is afgelopen tzt
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
SterMatthijs
Berichten: 63
Lid geworden op: 07 nov 2012 22:30
Mercedes-Benz: R170 200, MB100 camper (Chinook), R129, V50 (Volvo), Fiat Ducato camper (2.8JtD)
Specialisatie: Uitpluizen en camper techniek
Locatie: omg Utrecht

12 jul 2018 13:49

probleem komt vaker voor zo lees ik hier en bij SLK world. Mogelijk "denkt" je auto dat hij rijdt door een storing? Is ook een wild guess. uitlezen kan dat aantonen.

of heb je een dakmodule geinstalleerd waarmee het dak met 1x drukken opengaat? Is volgens mij waar René SLK230 het over heeft. Deze wil ook wel eens storingen geven via de Canbus, zie
janr schreef:Misschien helemaal niet aan de orde maar zijn er niet orginele stroomgebruikers gemonteerd? Ik had in mijn slk een dakmodule die op zich heel prettig was. Maar opeens deed hij het niet meer en ook het dak werkte niet meer. Wagen uitgelezen en er kwamen meerdere canbus storingen aan het licht. Het dakmodule is verwijderd en de problemen zijn over.
Groet Jan
- Vuile handen maken licht werk -
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

12 jul 2018 21:45

zorro1972 schreef: u hebt het waarschijnlijk over een comfort module? Nee dat is niet gemonteerd, het is volledig origineel, dus dat is het ook al niet. :-(
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
SterMatthijs
Berichten: 63
Lid geworden op: 07 nov 2012 22:30
Mercedes-Benz: R170 200, MB100 camper (Chinook), R129, V50 (Volvo), Fiat Ducato camper (2.8JtD)
Specialisatie: Uitpluizen en camper techniek
Locatie: omg Utrecht

12 jul 2018 23:28

René SLK230 schreef:
zorro1972 schreef: u hebt het waarschijnlijk over een comfort module? Nee dat is niet gemonteerd, het is volledig origineel, dus dat is het ook al niet. :-(
Sorry, gemist in de snelheid van lezen..
- Vuile handen maken licht werk -
Gebruikersavatar
Ton Selhorst
Berichten: 880
Lid geworden op: 23 mar 2014 16:40
Mercedes-Benz: Geen SLK meer
Specialisatie: In de ruimte lullen

14 jul 2018 10:54

Lastige situatie :evil:

Hier een link met een overzicht van componenten en een blokschema.
Ik hoop dat je het Duits een beetje begrijpt.
Mijn gok is het snelheid signaal pin 56.

Het relais bij je dakpomp zou ik ook verdenken, maar het blijft gokken 8-)

Overigens zie ik geen signaal in het schema van de handrem???

Maar wellicht dat het overzicht meer inzicht geeft

https://www.motor-talk.de/forum/aktion/ ... tId=701456
Laatst gewijzigd door Ton Selhorst op 15 jul 2018 07:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

14 jul 2018 11:21

Ha, een schema. Kende ik niet. Je hebt gelijk Ton. [...]Wel zoals je zegt een signaalgever 47 die signaleert of minder snel dan 8 km/uur wordt gereden als voorwaarde. En waar haalt dat ding zn info vandaan... Ik zou die printplaten ns trekken en inspecteren op verkleuring, scheurtjes in soldeerpunten en de aansluitingen schoonmaken met contactspray.

Bedankt voor de terugkoppeling !!! Hte forum heeft zn meerwaarde weer opgeleverd. Cool dat je met wat gis-, redeneerwerk en het schema met aanwijzingen van Ton t.a.v. die snelheid de oorzaak hebt gevonden en het probleem hebt weten te tackelen. Zal je post toevoegen aan Bofkonts SLK Tips en trucs. :goedzo:
Laatst gewijzigd door René SLK230 op 10 aug 2018 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Ton Selhorst
Berichten: 880
Lid geworden op: 23 mar 2014 16:40
Mercedes-Benz: Geen SLK meer
Specialisatie: In de ruimte lullen

14 jul 2018 11:37

Het blijft gokken René .
We kunnen alleen tips geven die een richting kunnen geven.
Maar voor hetzelfde geld zit er ergens een simpel massa probleem....

Ik hoop dat hij het probleem vind, zeker met dit weer :lol:
zorro1972
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 aug 2016 12:15
Mercedes-Benz: SLK 200

17 jul 2018 08:17

Allen, eerst en vooral bedankt voor het willen meedenken over mijn probleem. Het probleem is nog steeds niet opgelost, het enige constante is dat telkens met de wagen moet gereden worden, vervolgens stoppen stil leggen en contact aan. Mag NIET gestart worden maar dak bedienen met enkel het contact aan. Is natuurlijk lastig voor de batterij, maar daar ondervind ik momenteel nog geen problemen mee. Gisteren nog een ritje gedaan langs de Noordzeekust en in het afkomen begon het in terneuzen water te gieten. Snel langs de kant en proberen dicht doen, maar lukte niet. Auto stil gelegd en contact opgezet en vervolgens ging het dak netjes dicht. Het lijkt wel alsof de wagen eerst moet gereset worden. De handrem had ik inderdaad ook reeds geprobeerd, maar deze was geen voorwaarde.
De snelheidsvoorwaarde lijkt mij ook onmogelijk: bijvoorbeeld dak ligt open, ik probeer te sturen en er gebeurt niets, knop knippert traag. Wanneer ik echter de knop in de andere richting bedien, hoor ik de relais aanslaan en begint de pomp te draaien. Uiteraard komt pomp op druk en ziet hij dat dak reeds open is dus cyclus stopt. Dan knippert de knop niet. Indien hij denkt dat ik aan het rijden ben zal hij ook deze beweging niet starten. Het blijft een mysterie.
Plaats reactie