Dankje Foetske, mooi aanbod. Ga morgenochtend alleen al op vakantie dus helaas lukt dit niet. Hou je graag op de hoogte, wellicht daarna?..Foetske schreef:Ik wil komende zaterdag wel komen luisteren. Sleutelen gaat niet, niet de tijd, maar ff luisteren kan wel.
Dieselspecialist gezocht voor MB100
- SterMatthijs
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 07 nov 2012 22:30
- Mercedes-Benz: R170 200, MB100 camper (Chinook), R129, V50 (Volvo), Fiat Ducato camper (2.8JtD)
- Specialisatie: Uitpluizen en camper techniek
- Locatie: omg Utrecht
- Vuile handen maken licht werk -
- SK
- Berichten: 5670
- Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
- Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
- Specialisatie: pizza con filtri dell'aria
Het is een OM616
Compressietest
Zijn de kleppen wel eerst gesteld?
Zo niet, dan is kleppen stellen van i.i.g. cilinder 2 en vervolgens nog eens op die cilinder compressie meten handig te doen.
Als de compressie dan nog niet goed is, dan als volgt:
1) motorflush toepassen, misschien zitten de zuigerveren van cilinder 2 vast (=compressieverlies) en komen ze zo weer los. Vervolgens weer compressie meten op i.i.g. cilinder 2;
2) Als dat niet helpt, dan is de kans dat er interne schade/slijtage is wat een revisie vereist zeer groot.
In geval van nr. 2 (revisie), zou ik de OM616 eruit halen, de onderdelen daavan verkopen (OM616's liggen bijvoorbeeld ook in boten) en een OM601 of OM602 kopen en inbouwen.
Bij voorkeur de OM602 want sterker, maar dat is een vijfcilinder dus het moet wel passen. De OM601 en OM602 waren er in diverse varianten.
Deze blokken zijn een stuk goedkoper en naar mijn mening een stuk fijner. De brandstofpomp ontlucht bijvoorbeeld automatisch en kleppen stellen hoeft niet meer.
Ken je het volgende forum al? http://forum.mb100.de
Compressietest
Zijn de kleppen wel eerst gesteld?
Zo niet, dan is kleppen stellen van i.i.g. cilinder 2 en vervolgens nog eens op die cilinder compressie meten handig te doen.
Als de compressie dan nog niet goed is, dan als volgt:
1) motorflush toepassen, misschien zitten de zuigerveren van cilinder 2 vast (=compressieverlies) en komen ze zo weer los. Vervolgens weer compressie meten op i.i.g. cilinder 2;
2) Als dat niet helpt, dan is de kans dat er interne schade/slijtage is wat een revisie vereist zeer groot.
In geval van nr. 2 (revisie), zou ik de OM616 eruit halen, de onderdelen daavan verkopen (OM616's liggen bijvoorbeeld ook in boten) en een OM601 of OM602 kopen en inbouwen.
Bij voorkeur de OM602 want sterker, maar dat is een vijfcilinder dus het moet wel passen. De OM601 en OM602 waren er in diverse varianten.
Deze blokken zijn een stuk goedkoper en naar mijn mening een stuk fijner. De brandstofpomp ontlucht bijvoorbeeld automatisch en kleppen stellen hoeft niet meer.
Ken je het volgende forum al? http://forum.mb100.de
- SterMatthijs
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 07 nov 2012 22:30
- Mercedes-Benz: R170 200, MB100 camper (Chinook), R129, V50 (Volvo), Fiat Ducato camper (2.8JtD)
- Specialisatie: Uitpluizen en camper techniek
- Locatie: omg Utrecht
Super bedankt SK. je hebt er duidelijk veel verstand van.
Inbouw OM602 past dus voor zover jij weet, incl. aansluiting op de bak en vooras?
Inbouw OM602 past dus voor zover jij weet, incl. aansluiting op de bak en vooras?
SK schreef:Het is een OM616
Compressietest
Zijn de kleppen wel eerst gesteld?
Zo niet, dan is kleppen stellen van i.i.g. cilinder 2 en vervolgens nog eens op die cilinder compressie meten handig te doen.
Als de compressie dan nog niet goed is, dan als volgt:
1) motorflush toepassen, misschien zitten de zuigerveren van cilinder 2 vast (=compressieverlies) en komen ze zo weer los. Vervolgens weer compressie meten op i.i.g. cilinder 2;
2) Als dat niet helpt, dan is de kans dat er interne schade/slijtage is wat een revisie vereist zeer groot.
In geval van nr. 2 (revisie), zou ik de OM616 eruit halen, de onderdelen daavan verkopen (OM616's liggen bijvoorbeeld ook in boten) en een OM601 of OM602 kopen en inbouwen.
Bij voorkeur de OM602 want sterker, maar dat is een vijfcilinder dus het moet wel passen. De OM601 en OM602 waren er in diverse varianten.
Deze blokken zijn een stuk goedkoper en naar mijn mening een stuk fijner. De brandstofpomp ontlucht bijvoorbeeld automatisch en kleppen stellen hoeft niet meer.
Ken je het volgende forum al? http://forum.mb100.de
- Vuile handen maken licht werk -
- SK
- Berichten: 5670
- Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
- Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
- Specialisatie: pizza con filtri dell'aria
hallo, nee ik weet niet zeker of een vijf cilinder (OM602 of de opvolger daarvan de OM605) er in past.
Vandaar de link naar het Duitse MB100 forum.
Daar zal vast wel een slimmerik ooit hebben uitgevonden of het wel of niet kan.
De volgende link heb je ook veel aan: http://archiv.mb100.de
Kan een vijfcilinder wel, dan is het goedkoopste en meest robuuste om een atmosferische voorkamer OM602 90/94pk erin te lepelen (zit o.a. in W201 en W124). Imho technisch ideaal (lekker veel koppel en pk's) maar duurder een OM602 122/129pk met turbo en DI en de brandstofpomp vervangen voor een mechanische (zit o.a. in Sprinter en W210). OM605 113pk atmosferisch zit in W202/W124 en OM605 150pk turbo zit o.a. in W202/W210. Ook bij de OM605 zou mijn voorkeur zijn een mechanische pomp te plaatsen. Let op dat de kop niet uitgesteld is.
Ben je aangewezen op een viercilinder, dan een OM601 2.0 72/75pk uit een W201/124 of een OM601 2.3turbo 100pk uit een Vito/V-klasse.
Die eerste is erg betrouwbaar maar vind ik te licht voor jouw MB100 (staat je niet blind op dezelfde pk's als jouw OM616) De laatste vreet vrij snel koppakkingen. Misschien kan je dan net zo goed een CDI erin zetten. Houd rekening met het max. nm en pk wat de bak aankan van de MB100.
Koppakkingen van Elring gebruiken voor alle bovenstaande motoren.
I.p.v. voor een paar duizend euro een blok kopen zou ik in Duitsland/België/Frankrijk (zo heb je geen extra auto op je naam staan bij RDW) een auto kopen met werkende motor. Dan kan je de techniek gelijk testen en weet je (hopelijk) de onderhoudshistorie). Een roestbarrel of schadeauto met perfect blok is imho ideaal.
Vandaar de link naar het Duitse MB100 forum.
Daar zal vast wel een slimmerik ooit hebben uitgevonden of het wel of niet kan.
De volgende link heb je ook veel aan: http://archiv.mb100.de
Kan een vijfcilinder wel, dan is het goedkoopste en meest robuuste om een atmosferische voorkamer OM602 90/94pk erin te lepelen (zit o.a. in W201 en W124). Imho technisch ideaal (lekker veel koppel en pk's) maar duurder een OM602 122/129pk met turbo en DI en de brandstofpomp vervangen voor een mechanische (zit o.a. in Sprinter en W210). OM605 113pk atmosferisch zit in W202/W124 en OM605 150pk turbo zit o.a. in W202/W210. Ook bij de OM605 zou mijn voorkeur zijn een mechanische pomp te plaatsen. Let op dat de kop niet uitgesteld is.
Ben je aangewezen op een viercilinder, dan een OM601 2.0 72/75pk uit een W201/124 of een OM601 2.3turbo 100pk uit een Vito/V-klasse.
Die eerste is erg betrouwbaar maar vind ik te licht voor jouw MB100 (staat je niet blind op dezelfde pk's als jouw OM616) De laatste vreet vrij snel koppakkingen. Misschien kan je dan net zo goed een CDI erin zetten. Houd rekening met het max. nm en pk wat de bak aankan van de MB100.
Koppakkingen van Elring gebruiken voor alle bovenstaande motoren.
I.p.v. voor een paar duizend euro een blok kopen zou ik in Duitsland/België/Frankrijk (zo heb je geen extra auto op je naam staan bij RDW) een auto kopen met werkende motor. Dan kan je de techniek gelijk testen en weet je (hopelijk) de onderhoudshistorie). Een roestbarrel of schadeauto met perfect blok is imho ideaal.
- SterMatthijs
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 07 nov 2012 22:30
- Mercedes-Benz: R170 200, MB100 camper (Chinook), R129, V50 (Volvo), Fiat Ducato camper (2.8JtD)
- Specialisatie: Uitpluizen en camper techniek
- Locatie: omg Utrecht
Dank! ik kan voorlopig wel even vooruit zo. Laat het hier weten als ik wat verder ben.
SK schreef:hallo, nee ik weet niet zeker of een vijf cilinder (OM602 of de opvolger daarvan de OM605) er in past.
Vandaar de link naar het Duitse MB100 forum.
Daar zal vast wel een slimmerik ooit hebben uitgevonden of het wel of niet kan.
De volgende link heb je ook veel aan: http://archiv.mb100.de
Kan een vijfcilinder wel, dan is het goedkoopste en meest robuuste om een atmosferische voorkamer OM602 90/94pk erin te lepelen (zit o.a. in W201 en W124). Imho technisch ideaal (lekker veel koppel en pk's) maar duurder een OM602 122/129pk met turbo en DI en de brandstofpomp vervangen voor een mechanische (zit o.a. in Sprinter en W210). OM605 113pk atmosferisch zit in W202/W124 en OM605 150pk turbo zit o.a. in W202/W210. Ook bij de OM605 zou mijn voorkeur zijn een mechanische pomp te plaatsen. Let op dat de kop niet uitgesteld is.
Ben je aangewezen op een viercilinder, dan een OM601 2.0 72/75pk uit een W201/124 of een OM601 2.3turbo 100pk uit een Vito/V-klasse.
Die eerste is erg betrouwbaar maar vind ik te licht voor jouw MB100 (staat je niet blind op dezelfde pk's als jouw OM616) De laatste vreet vrij snel koppakkingen. Misschien kan je dan net zo goed een CDI erin zetten. Houd rekening met het max. nm en pk wat de bak aankan van de MB100.
Koppakkingen van Elring gebruiken voor alle bovenstaande motoren.
I.p.v. voor een paar duizend euro een blok kopen zou ik in Duitsland/België/Frankrijk (zo heb je geen extra auto op je naam staan bij RDW) een auto kopen met werkende motor. Dan kan je de techniek gelijk testen en weet je (hopelijk) de onderhoudshistorie). Een roestbarrel of schadeauto met perfect blok is imho ideaal.
- Vuile handen maken licht werk -
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 21 jan 2010 06:58
- Mercedes-Benz: W108-280SEL4.5,W460.2-G320cdi,Suzuki LJ80,Volvo C306 met OM613,2xE320CDI combi's,Fordje F100pickup 1964'(6.2d)W220-S500. Puch Haflinger, W123 240D.
- Specialisatie: dieselinspuiting
- Locatie: Netersel (NB)
- Contacteer:
Een 2.1 cdi uit n vito heb ik nog..
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 21 jan 2010 06:58
- Mercedes-Benz: W108-280SEL4.5,W460.2-G320cdi,Suzuki LJ80,Volvo C306 met OM613,2xE320CDI combi's,Fordje F100pickup 1964'(6.2d)W220-S500. Puch Haflinger, W123 240D.
- Specialisatie: dieselinspuiting
- Locatie: Netersel (NB)
- Contacteer:
Tijdje geleden, ben benieuwd hoe het afgelopen is eigenlijk...!
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed
- SterMatthijs
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 07 nov 2012 22:30
- Mercedes-Benz: R170 200, MB100 camper (Chinook), R129, V50 (Volvo), Fiat Ducato camper (2.8JtD)
- Specialisatie: Uitpluizen en camper techniek
- Locatie: omg Utrecht
Hoi Foetske, het project is stil komen te liggen door een verbouwing thuis en een reis met een andere camper, dus de MB100 staat nog altijd stil. Heb nog altijd de wens om er mee aan de gang te gaan en hem op te knappen, hoop van de zomer als de corona ellende achter de rug is. Heb je die 2.1 cdi/vito nog?
- Vuile handen maken licht werk -
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 21 jan 2010 06:58
- Mercedes-Benz: W108-280SEL4.5,W460.2-G320cdi,Suzuki LJ80,Volvo C306 met OM613,2xE320CDI combi's,Fordje F100pickup 1964'(6.2d)W220-S500. Puch Haflinger, W123 240D.
- Specialisatie: dieselinspuiting
- Locatie: Netersel (NB)
- Contacteer:
Yep, die heb ik nog, draaiend en wel. Is standaard 90 pk, maar chippen brengt een betrouwbare 120 tot 135 pk.SterMatthijs schreef: ↑30 mar 2020 18:04 Hoi Foetske, het project is stil komen te liggen door een verbouwing thuis en een reis met een andere camper, dus de MB100 staat nog altijd stil. Heb nog altijd de wens om er mee aan de gang te gaan en hem op te knappen, hoop van de zomer als de corona ellende achter de rug is. Heb je die 2.1 cdi/vito nog?
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed
- SterMatthijs
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 07 nov 2012 22:30
- Mercedes-Benz: R170 200, MB100 camper (Chinook), R129, V50 (Volvo), Fiat Ducato camper (2.8JtD)
- Specialisatie: Uitpluizen en camper techniek
- Locatie: omg Utrecht
Dat is mooi, zeker als ie past. Ik hou het in gedachten en ik laat het je weten als ik er mee aan de slag ga. Voor nu, het beste!
- Vuile handen maken licht werk -
- SterMatthijs
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 07 nov 2012 22:30
- Mercedes-Benz: R170 200, MB100 camper (Chinook), R129, V50 (Volvo), Fiat Ducato camper (2.8JtD)
- Specialisatie: Uitpluizen en camper techniek
- Locatie: omg Utrecht
Hoi, is even geleden maar de motor loopt inmiddels weer als een zonnetje. 2x kleppen stellen verder en 1x brandstofpomp vervangen. Nieuwe motor was dus niet nodig hoewel ik er nog altijd graag een met meer vermogen in zou leggen. Komt nog wel eens maar nu blij dat ie alweer een ruim jaar soepel rijdt. Nu wel een kapotte ruitenwissermotor en kachelmotor maar dat is een ander topic. Dank voor de tips.
- Vuile handen maken licht werk -
- Toni043
- Berichten: 1060
- Lid geworden op: 27 dec 2020 16:30
- Mercedes-Benz: W205
- Locatie: Zuid Limburg
Bedankt voor de terug koppeling! Wordt gewaardeerd
Logboek S205:
viewtopic.php?t=106578
viewtopic.php?t=106578
- Jeroen
- Berichten: 25790
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Och... Zo'n oude bus is gewoon een beetje onthaasten
gr J
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- SterMatthijs
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 07 nov 2012 22:30
- Mercedes-Benz: R170 200, MB100 camper (Chinook), R129, V50 (Volvo), Fiat Ducato camper (2.8JtD)
- Specialisatie: Uitpluizen en camper techniek
- Locatie: omg Utrecht
Zeker waar!
Ik hou de kleppen in de gaten, ik wist niet dat dit zo gevoelig lag bij dit type. Meer hellingen en zwaarder belasten = eerder stellen. Klopt dat? Soms zit er maar 20-30k km tussen…
Ik hou de kleppen in de gaten, ik wist niet dat dit zo gevoelig lag bij dit type. Meer hellingen en zwaarder belasten = eerder stellen. Klopt dat? Soms zit er maar 20-30k km tussen…
- Vuile handen maken licht werk -