Ik zal me even kort voorstellen, ik ben Elmo, 22 jaar jong en al 7 jaar bezig met het restaureren van een Mercedes w114 250CE, dit doe ik samen met mijn vader. Het einde is zeer dicht in de buurt, 30 juli gaat ze naar de keuring.
Echter nu heb ik vorig weekend een probleem gehad met kortsluiting en nu heb ik in de gehele auto geen stroom meer.. Alle zekeringen zijn goed en de relais ook. Het probleem is als volgt:
Vrijdagavond had ik ineens stroom, auto startte, lampen deden het, perfect. Motor uit, nog een keer starten en startte, zet ik de lichten aan en pats boem dood, alle stroom weer weg...
Vandaag gekeken met een maat die elektrotechniek gestudeerd heeft, niks kunnen vinden. Startmotor en dynamo hebben constant 12,6V, vanaf zekering 1 is hij doorgelust naar lichtschakelaar en contactslot (zoals hoort volgens het elektrisch schema, niks aan gedaan). Allebei op 0 en staat 12,6V op de zekering, lichtschakelaar omdraaien en geen volt meer. Van lichtschakelaar doorgelust naar contactslot (dus geen volt meer op lichtschakelaar) en ook dan op geen enkele stand volt. soms op stand 1 maar daarna dood. Dus op eea manier krijg ik geen volt meer zodra ik 1 vd schakelaars omdraai.
Alle zekeringen eruit gehad om te kijken of er dan wel volt te meten is, nergens volt te meten bij de schakelaar... Accu is vol.
Ik kijk uit naar jullie reactie!
Met vriendelijke groet,
Elmo Barends
W114 250CE geen stroom meer...
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 04 sep 2016 16:56
- Mercedes-Benz: w114 250CE coupe
- Locatie: Brielle
- Bijlagen
-
- Elekschema w114 250CE -2.pdf
- (625.94 KiB) 232 keer gedownload
- pascalvd
- Berichten: 5149
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
Ff stap voor stap
Je had ineens stroom had je iets bijzonders gedaan waardoor je stroom kreeg ?
Je starte en de motor liep en verlichting werkte
Motor uit
Weer starten motor liep en zodra de verlichting er bij kwam in eens niks meer alles dood en zekering heel
Meten blijkt stroom op de zekering te staan ook na de zekering
Stroom loopt tot de verlichtings schakelaar en dan niks meer te meten bij het omdraaien van de schakelaar
Krijg je wel stroom op je contact slot?
Met restaureren heb je de schakelaars los gehad van de kabelboom ?
De lichtschakelaar heeft bijv. Diverse draden door lopen en inwendig gekruist als bijvoorbeeld daar net een draad verkeerd zit
Ik zou eerst kijken of de motor weer wil lopen en dan zal je alles moeten na lopen alle lampen er uit en kijken of dan wat gebeurd door middel van meten en zo alles weer 1 voor 1 op bouwen tot je de boos doener vind
En alle zekering contacten wat op schuren wil vaak ook nog storingen verhelpen
Succes gr Pascal
Ps ik weet niet van waar je komt maar evt. Zou ik je ook een dag in het weekend kunnen helpen
Je had ineens stroom had je iets bijzonders gedaan waardoor je stroom kreeg ?
Je starte en de motor liep en verlichting werkte
Motor uit
Weer starten motor liep en zodra de verlichting er bij kwam in eens niks meer alles dood en zekering heel
Meten blijkt stroom op de zekering te staan ook na de zekering
Stroom loopt tot de verlichtings schakelaar en dan niks meer te meten bij het omdraaien van de schakelaar
Krijg je wel stroom op je contact slot?
Met restaureren heb je de schakelaars los gehad van de kabelboom ?
De lichtschakelaar heeft bijv. Diverse draden door lopen en inwendig gekruist als bijvoorbeeld daar net een draad verkeerd zit
Ik zou eerst kijken of de motor weer wil lopen en dan zal je alles moeten na lopen alle lampen er uit en kijken of dan wat gebeurd door middel van meten en zo alles weer 1 voor 1 op bouwen tot je de boos doener vind
En alle zekering contacten wat op schuren wil vaak ook nog storingen verhelpen
Succes gr Pascal
Ps ik weet niet van waar je komt maar evt. Zou ik je ook een dag in het weekend kunnen helpen
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 04 sep 2016 16:56
- Mercedes-Benz: w114 250CE coupe
- Locatie: Brielle
Nee de lichtschakelaar geeft niks, alleen de contactschakelaar op stand 1 geeft stroom. Ik heb dan verlichting in me hemel/toerenteller (achteraf ingebouwd, ja ook gecheckt met deze afgekoppeld).
De kabelboom hebben we tijdens de restauratie laten zitten dus nergens aangezeten, ook niet aan licht/contactschakelaar.
Ik ga dinsdag de contacten v.d. zekeringen even goed schoonmaken en aansluitingen mss helpt dat ja. Zekeringen zelf zijn nieuwe torpedo-zekeringen.
Ja motor en lichten hebben het 1 jaar lang goed gedaan. Toen kortsluiting gehad in lampje vd hemel. Na wat checken en rommelen aan de draden ineens stroom in de auto, gestart en alles deed het, ook lampen. Motor uit en even later weer starten, toen verlichting aangedaan en toen viel alles dood met omzetten van de lichtschakelaar.
Spanning van de zekering loopt naar aansluiting op lichtschakelaar, deze eraf gehaald en aan elkaar gezet direct naar contactslot, wederom alleen spanning op stand 1 en stand 2 niks, alle zekeringen eruit gehaald en zelfde euvel. Met meten hadden we om de contactstekker 2x spanning, 2x niks en 2x weerstand (of 1x nisk en 3x weerstand).
Rare is dat als de lichtschakelaar naar links staat, dus naar parkeerlicht, er wel spanning opstaat maar lichten doen niks..
-> Pascal ik woon in Brielle, zuid-west van Zuid-Holland (het water oversteken bij Hoek van Holland).
De kabelboom hebben we tijdens de restauratie laten zitten dus nergens aangezeten, ook niet aan licht/contactschakelaar.
Ik ga dinsdag de contacten v.d. zekeringen even goed schoonmaken en aansluitingen mss helpt dat ja. Zekeringen zelf zijn nieuwe torpedo-zekeringen.
Ja motor en lichten hebben het 1 jaar lang goed gedaan. Toen kortsluiting gehad in lampje vd hemel. Na wat checken en rommelen aan de draden ineens stroom in de auto, gestart en alles deed het, ook lampen. Motor uit en even later weer starten, toen verlichting aangedaan en toen viel alles dood met omzetten van de lichtschakelaar.
Spanning van de zekering loopt naar aansluiting op lichtschakelaar, deze eraf gehaald en aan elkaar gezet direct naar contactslot, wederom alleen spanning op stand 1 en stand 2 niks, alle zekeringen eruit gehaald en zelfde euvel. Met meten hadden we om de contactstekker 2x spanning, 2x niks en 2x weerstand (of 1x nisk en 3x weerstand).
Rare is dat als de lichtschakelaar naar links staat, dus naar parkeerlicht, er wel spanning opstaat maar lichten doen niks..
-> Pascal ik woon in Brielle, zuid-west van Zuid-Holland (het water oversteken bij Hoek van Holland).
- René SLK230
- Berichten: 11254
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Elektrische storingen hebben soms de meest onwaarschijnlijke oorzaken. Kan het zijn dat je in de groep van de verlichting ergens een plus en min / massa hebt omgedraaid?
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 04 sep 2016 16:56
- Mercedes-Benz: w114 250CE coupe
- Locatie: Brielle
Zou niet moeten mogen want alles deed het een hele tijd goed en daar nergens aan gezeten, alleen een kortsluiting gehad op verlichting hemel en contactslot.. Dacht zelf ook ergens kortsluiting met plus/massa, maar op de schakelaars zit geen massa helaas.
En het nare is dat ik alle zekeringen los had en toen met multi-meter nog steeds geen spanning meten als een v.d. schakelaars gedraaid stond..
Maargoed, keer dat extra checken kan geen kwaad, wat je al zegt, kan de raarste oorzaken hebben!
iig bedankt alvast!
Ik zit er iig aan te denken om nieuwe kabel te trekken van de zekering naar lichtschakelaar, mss dat op eea manier de kabel het niet meer trekt, wat is de juiste dikte, 1,5 mm2 of 2,5 mm2? Ik weet dat in de nieuwere auto's .75mm2 zit maar dat lijkt me voor deze auto wat te weinig omdat eigenlijk niks met relais geschakeld is (uiteraard staat dat op de to-do list)
En het nare is dat ik alle zekeringen los had en toen met multi-meter nog steeds geen spanning meten als een v.d. schakelaars gedraaid stond..
Maargoed, keer dat extra checken kan geen kwaad, wat je al zegt, kan de raarste oorzaken hebben!
iig bedankt alvast!
Ik zit er iig aan te denken om nieuwe kabel te trekken van de zekering naar lichtschakelaar, mss dat op eea manier de kabel het niet meer trekt, wat is de juiste dikte, 1,5 mm2 of 2,5 mm2? Ik weet dat in de nieuwere auto's .75mm2 zit maar dat lijkt me voor deze auto wat te weinig omdat eigenlijk niks met relais geschakeld is (uiteraard staat dat op de to-do list)
- René SLK230
- Berichten: 11254
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
- Bijlagen
-
- 5E2C2BE3-4EA3-4290-8B70-25015AFC0B87.jpeg (159.2 KiB) 778 keer bekeken
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- Jeroen
- Berichten: 25803
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Enne... De massaverbindingen naar chassis en blok zijn goed? Kunnen ook inwendig corroderen. Overbruggen met een hulpstartkabel doet soms wonderen.
En galvanische corrosie doet nare dingen met de zekeringen van nikkel in koperen lipjes.
gr J
En galvanische corrosie doet nare dingen met de zekeringen van nikkel in koperen lipjes.
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- pascalvd
- Berichten: 5149
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
Als je van de kabelboom niks los gehad hebt zou je daar theoretisch geen storing in verwachten
Je hebt niet toevallig een geschilderd massa punt ? Waardoor je een slechte massa trekt
Op je lichtschakelaar kan je zo een draad op zetten hier zitten schroeven op de aansluitingen netzo als op de zekering kast
Hmm briele ligt inderdaad niet om de hoek 200km van mij weg neemt by the way niet weg dat ik daar niet te beroerd voor ben om die afstand te overbruggen
Je hebt niet toevallig een geschilderd massa punt ? Waardoor je een slechte massa trekt
Op je lichtschakelaar kan je zo een draad op zetten hier zitten schroeven op de aansluitingen netzo als op de zekering kast
Hmm briele ligt inderdaad niet om de hoek 200km van mij weg neemt by the way niet weg dat ik daar niet te beroerd voor ben om die afstand te overbruggen
-
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 19 apr 2007 22:36
- Mercedes-Benz: 190E 1986 - 190c 1964 - 220SEb 1963 - 300se coupe 1963 - 190e 1991 niet rijdend 300se seddan 1963 - 230se 1963 - 190e 1992 -
- Locatie: Doetinchem
- Contacteer:
bij de heckflosse serie worden nog katoenen kabels gebruikt voor de voeding (volgens mij bij de w113 w114 w115 w116 ook)
deze worden naar velen jaren erg hard ook het koper wat er in zit
dus als je de kabelboom verschoven hebt of weggedrukt etc heb je zeer waarschijnlijk die kabel beschadigt/gebroken (of door de kortsluiting)
bij onze heckflosses heb ik de kabelbomen helemaal los gehaald en die kabels vervangen de rest kan je laten zitten
vervolgens weer netjes met katoen tape omwikkelen en het ziet er weer als origineel uit
het is geen werkje wat je in een dag doet en dan heb ik het in en uitbouwen van de kabelboom niet mee gerekend
KOPPEL AUB WEL DE ACCU ELKE AVOND AF je zal niet de eerste zijn waar de auto vanaf brand door sluiting
12v dc is qua brand onveiliger als 230v ac
deze worden naar velen jaren erg hard ook het koper wat er in zit
dus als je de kabelboom verschoven hebt of weggedrukt etc heb je zeer waarschijnlijk die kabel beschadigt/gebroken (of door de kortsluiting)
bij onze heckflosses heb ik de kabelbomen helemaal los gehaald en die kabels vervangen de rest kan je laten zitten
vervolgens weer netjes met katoen tape omwikkelen en het ziet er weer als origineel uit
het is geen werkje wat je in een dag doet en dan heb ik het in en uitbouwen van de kabelboom niet mee gerekend
KOPPEL AUB WEL DE ACCU ELKE AVOND AF je zal niet de eerste zijn waar de auto vanaf brand door sluiting
12v dc is qua brand onveiliger als 230v ac
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 04 sep 2016 16:56
- Mercedes-Benz: w114 250CE coupe
- Locatie: Brielle
Bedankt voor de reacties, ik gaat morgen iig even kijken naar de stroom toevoer kabel en deze vervangen. Hopelijk helpt dat. Gelukkig zijn mijn kabels koper van binnen en plastic van buiten accu staat idd netjes afgekoppeld, zoals je al zegt, 12V met 70A is aardig wat spanning en gaat gemakkelijk in de brand....
-> Pascal bedankt voor het aanbod! Wie weet tuf ik in augustus wel langs als de Mercedes werkt kan je de mooie keur zien haha.
-> Pascal bedankt voor het aanbod! Wie weet tuf ik in augustus wel langs als de Mercedes werkt kan je de mooie keur zien haha.
- Jeroen
- Berichten: 25803
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Off Topic: Door mijn eigen stommiteit deze zomer een aantal keren een oplazer gehad in mijn boot (natte handen en voeten) van 12V. Nooit geweten dat 12V zo zeer kon doen.
gr J
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- plorie
- Berichten: 20882
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Vermogen... spanning valt wel mee het is alleen wel spannendElmo1995 schreef:12V met 70A is aardig wat spanning
Logboek S500.
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 04 sep 2016 16:56
- Mercedes-Benz: w114 250CE coupe
- Locatie: Brielle
Haha ja dus dat.
Vandaag de hoofddraad vervangen, 6mm2, helaas zelfde probleem. Alles wat ik weet afgekoppeld gehad wat eventueel stroom kan ontnemen. Nu licht en contactschakelaar bestellen en hopen dat dat het is...
Vandaag de hoofddraad vervangen, 6mm2, helaas zelfde probleem. Alles wat ik weet afgekoppeld gehad wat eventueel stroom kan ontnemen. Nu licht en contactschakelaar bestellen en hopen dat dat het is...