W212 E200CGI "09 Rateld geluid bij remmen op motor

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
MitchV
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 feb 2015 16:21
Mercedes-Benz: E200 CGI W212 2009

28 jun 2018 14:00

Hallo,

Mijn E200CGI uit 2009 maakt een ratelend (ronkend, niet metaal-op-metaal achtig) geluid. Alsof er een tweede motor aanslaat dat met 100-200rpm ronddraait.
Dit geluid doemt op wanneer ik bijna stilsta voor een stoplicht, wanneer de automaatbak de laatste terugschakeling doet net boven 1000 toeren.
Ook wanneer ik de rem loslaat, en de auto dus volledig op de motor remt, hoor ik het geluid.
Het geluid is ook weer geheel weg voordat ik daadwerkelijk geheel stilsta, waardoor het dus lijkt alsof het toerental afhankelijk is.
Het aparte is dat ik het tot nu toe alleen heb gehoord in de warme maanden, afgelopen winter geen last van gehad, maar afgelopen zomer wel af en toe eens gehoord.
In eerste instantie dacht ik dus automatisch aan de airco, echter als ik de clima geheel uitschakel doemt het geluid toch nog steeds op.
Het geluid is ook niet afhankelijk van de "S" of "C" stand, in beide standen kan het geluid voorkomen.
Hierbij wel de kanttekening dat de auto warm moet zijn. Bij het koud vertrekken heb ik nog nergens last van.
Ook is het niet een systematisch probleem, er zijn ook tal van momenten dat ik tot stilstand kom bij een stoplicht zonder het geluid te hebben gehoord.

Waar kan ik naar gaan zoeken? Een poelielager dat bij een bepaalde temperatuur en toerental geluid afgeeft? Of misschien een hitteschild van de uitlaat dat ergens onder de auto los zit?
Er branden verder ook geen lampjes, er lekt nergens vloeistof en de auto rijdt gewoon als normaal.
Misschien nog handig om te vermelden: het is een benzine-motor en de kilometerstand is +-120.000
Plaats reactie