Hallo,
Ik heb een MB B-klasse 180 CDI uit 2009, uitgerust met een Audio 50 APS NTG 2.5. Nu wil het geval, dat deze geen Nav DVD's of muziek CD's leest. Error code volgt dan: "CD niet zichtbaar" Naar de MB garage geweest en mijn vrouw gevraagd of ze ff op de balie wil liggen en vragen hoe dat nou kan. Zij krijgt altijd antwoord, want de balie heeft dan een veel leukere uitstraling Uiteraard zei een vriendelijke monteur, die zijn ogen niet in zijn zak had, dat de laser lens waarschijnlijk nagekeken moet worden. Door verwezen naar een bedrijf in Zeewolde. Die moest voor een indicatie en prijsopgave eerst het fabrikaat weten, model, type etc. etc. Daarvoor moet hij gedemonteerd worden. Nou zou ik dat zelf wel kunnen, maar voor ik dat ga doen mijn vraag of jullie hier misschien ervaring mee hebben? Ik heb namelijk de volgende vragen:
- Kan je een Audio 50 APS niet gewoon reinigen met een lensreiniger? Ik heb wel ergens gelezen, dat ze daar niet zo goed tegen zouden kunnen.
- Wat is het fabrikaat trouwens, model en type. Ik denk een Harman Becker, omdat ik ook een Harman Kardon installatie heb.
- Uitwisselen met een goed werkend exemplaar, kan dat? De garage zegt van niet, want hij moet dan tegen een hoofdprijs eerst compliant worden gemaakt met de ECU of boordcomputer van de auto. Ik kan er nl. één kopen voor € 225 met 1 jaar jongere navigatie DVD's
- Kosten van onderzoek/reparatie laserlens liggen rond de €150 - €250 bij mbnaviworld
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen om een goede keuze te maken, voordat ik de boel sloop en nog verder van huis ben.
Groet, ralph
W245 manco aan Audio 50 APS
- mbnaviworldnl
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 28 mar 2016 02:49
- Specialisatie: telematica en electronica
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
voor de goede orde: geen lens maar complete drive voordat hier misverstanden over ontstaan hebben wij geoffreerd
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
+1plorie schreef:Da's toch geen rare prijs voor een complete vervanging.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Correct, met excuses. Bevestigd gelijk mijn matige kennis in deze materie.mbnaviworldnl schreef:voor de goede orde: geen lens maar complete drive voordat hier misverstanden over ontstaan hebben wij geoffreerd
Nou Kees, daar komt vlgs de garage nog wel kosten bij voor het compliant maken met mijn systeem ECU/boordcomputer. Het schijnt dat een vreemde unit niet zomaar plug and play is.plorie schreef:Da's toch geen rare prijs voor een complete vervanging.
- Sneaky Pete
- Donateur
- Berichten: 1986
- Lid geworden op: 08 mar 2014 19:18
- Mercedes-Benz: R171 SLK 350
- Locatie: Zuid-Oost Brabant
Ik zou eerst eens gewoon zo'n reinigings CD proberen. Hij doet het nou toch al niet meer berijp ik dus heb je weing te verliezen. helpt dat niet kun je 'm ook even demonteren en kijken of je het lensje niet schoon kunt maken. Als dat allemaal niks helpt kun je die drive altijd nog laten vervangen.
Wat betreft vervangen door een ander goedwerkend exemplaar, als ik me goed herinner heeft MB miv okt 2010 een antidiefstal beveiling in die NTG2.5 units aangebracht. Dat betekent dat die NTG2.5 gekoppeld is aan de VIN van de auto. MB houdt een bestand bij van units die gejat zijn. Als jij een gebruikte unit in wil laten bouwen moet ie gekoppeld worden aan de VIN van je auto. Eerst wordt dan gekeken of ie in de lijst van gestolen units voorkomt. Zoja heb je pech en gaat het feest niet door. Zo nee, koppelen ze 'm gewoon aan jouw auto. Geen idee of ze daar de hoofdprijs voor vragen maar zoveel werk is het niet volgens mij, dus als ze daar een absurd bedrag voor vragen zou dat niet helemaal reëel zijn. Maar je hebt toegang dat dat systeem bij MB nodig dus dealer of erkend servicepartner. Ik dacht die beveiliging pas in werking treed na de eerste 50 keer uit/aan zetten zodat je altijd kunt testen of ie het doet. Maar heb je een NTG2.5 die gefrabiceerd is vóór oktober 2010 heb je volgens mij geen last van die diefstalbeveiling.
Wat betreft vervangen door een ander goedwerkend exemplaar, als ik me goed herinner heeft MB miv okt 2010 een antidiefstal beveiling in die NTG2.5 units aangebracht. Dat betekent dat die NTG2.5 gekoppeld is aan de VIN van de auto. MB houdt een bestand bij van units die gejat zijn. Als jij een gebruikte unit in wil laten bouwen moet ie gekoppeld worden aan de VIN van je auto. Eerst wordt dan gekeken of ie in de lijst van gestolen units voorkomt. Zoja heb je pech en gaat het feest niet door. Zo nee, koppelen ze 'm gewoon aan jouw auto. Geen idee of ze daar de hoofdprijs voor vragen maar zoveel werk is het niet volgens mij, dus als ze daar een absurd bedrag voor vragen zou dat niet helemaal reëel zijn. Maar je hebt toegang dat dat systeem bij MB nodig dus dealer of erkend servicepartner. Ik dacht die beveiliging pas in werking treed na de eerste 50 keer uit/aan zetten zodat je altijd kunt testen of ie het doet. Maar heb je een NTG2.5 die gefrabiceerd is vóór oktober 2010 heb je volgens mij geen last van die diefstalbeveiling.
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Zet hier dan ook correct neer wat je krijgt als je bedrijven/namen en prijzen noemtdamydyo1 schreef:Nou Kees, daar komt vlgs de garage nog wel kosten bij voor het compliant maken met mijn systeem ECU/boordcomputer. Het schijnt dat een vreemde unit niet zomaar plug and play is.plorie schreef:Da's toch geen rare prijs voor een complete vervanging.
Zo is het een incompleet verhaal wat mbnaviworldnl jou aanbiedt en wek je nu de indruk dat ze
alleen maar een nieuwe losse unit monteren en zoek het verder maar uit, wat ik me niet voor kan stellen.
Vergeet niet dat je hier op een forum zit met heel veel (ervarings)kennis van leden en professionals die
overal doorheen prikken als het verhaal niet klopt........
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Daar heb je een punt. Ik heb inderdaad niets te verliezen. Ik ga het proberen en laat het even weten. Thanx!Sneaky Pete schreef:Ik zou eerst eens gewoon zo'n reinigings CD proberen. Hij doet het nou toch al niet meer berijp ik dus heb je weing te verliezen. helpt dat niet kun je 'm ook even demonteren en kijken of je het lensje niet schoon kunt maken. Als dat allemaal niks helpt kun je die drive altijd nog laten vervangen.
Wat betreft vervangen door een ander goedwerkend exemplaar, als ik me goed herinner heeft MB miv okt 2010 een antidiefstal beveiling in die NTG2.5 units aangebracht. Dat betekent dat die NTG2.5 gekoppeld is aan de VIN van de auto. MB houdt een bestand bij van units die gejat zijn. Als jij een gebruikte unit in wil laten bouwen moet ie gekoppeld worden aan de VIN van je auto. Eerst wordt dan gekeken of ie in de lijst van gestolen units voorkomt. Zoja heb je pech en gaat het feest niet door. Zo nee, koppelen ze 'm gewoon aan jouw auto. Geen idee of ze daar de hoofdprijs voor vragen maar zoveel werk is het niet volgens mij, dus als ze daar een absurd bedrag voor vragen zou dat niet helemaal reëel zijn. Maar je hebt toegang dat dat systeem bij MB nodig dus dealer of erkend servicepartner. Ik dacht die beveiliging pas in werking treed na de eerste 50 keer uit/aan zetten zodat je altijd kunt testen of ie het doet. Maar heb je een NTG2.5 die gefrabiceerd is vóór oktober 2010 heb je volgens mij geen last van die diefstalbeveiling.
In dit onderwerp las ik trouwens, dat ik ook op het nummer moet letten, mocht er een security code op zitten: http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... ig#p829764 Ik zal hem eens uitbouwen. Ik heb daar speciale trekhaakjes voor gekocht van MB.
-
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 14 jul 2013 21:00
- Mercedes-Benz: V250d Marco Polo
- Locatie: Delft
Hier ook nog wat informatie over het verschil tussen oude en nieuwe serie:
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 46&t=87378
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 46&t=87378
Dank voor jullie reacties tot zover. Ik ben naar MBnaviworld gegaan om de drive uit te wisselen. Dat is gelukt en de CD/DVD doet het weer. De unit is er netjes uitgehaald en met een frisdrankje op het buitenterras konden we er op wachten. Het belangrijkste voor ons, de navigatie, doet het echter niet, helaas . De firmware van de unit laad de originele navigatie DVD niet. Dat kan alleen als de firmware opnieuw geladen wordt en daar was ten eerste niet op gerekend en er zat ook een risico aan vast, dat hij het daarna helemaal niet meer deed. Een "vreemde" unit om uit te wisselen heeft het risico, dat de auto hem niet ziet of hij zou gestolen kunnen zijn. Vooralsnog zijn we in deze situatie huiswaarts gegaan om e.e.a. nog eens te overdenken, hoe nu verder te handelen. Zijn er experts onder ons, die ons hiermee verder kunnen helpen?