Coolant visit workshop

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Bertdeeerste
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 feb 2018 19:50
Mercedes-Benz: Mercedes C 220 CDI W204

18 jun 2018 19:53

Hallo allemaal,

Jullie raden het al ik krijg de melding coolant viste workshop.

De betreffende auto, een B 150 uit 2005 met nu 90000 km op de teller.

Ondernomen acties,

Uitlaten lezen met star geen foutmelding.
Koelven getest, werkt naar behoren op de verschillende toerentallen.
Koelvloeistof niveau gecontroleerd, deze is goed (sensor werkt is gecheckt).

Wat gebeurt er: bij het opwarmen van de motor tijdens versnellen/belasten (als de motor 75 graden is komt de melding op.
Bij het verminderen van de belasting verdwijnt de melding, ook als de motor 85 graden is verandert dit niet.
Tijdens het uitlezen waren er geen rare waardes te zien.
De auto rijdt goed, geen koel problemen, themperatuur komt niet boven de 90 graden.

Kan dit de water pomp zijn?
Zit er flow sensor in het koel systeem?
Ik kan maar 1 thempratuur sensor vinden, die op de thermostaathuis.
Is er maar 1 sensor aanwezig?
Of is het toch de koelventilator?

Ik hoop dat jullie een idee hebben van wat dit kan zijn.

Groeten Bert
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

18 jun 2018 20:08

Waarom had de "uitlezer' geen antwoord op deze vragen ?
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Bertdeeerste
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 feb 2018 19:50
Mercedes-Benz: Mercedes C 220 CDI W204

18 jun 2018 20:29

Die wist het ook niet wat dit kon zijn.
Hij dacht als eerst aan de koelven gelijk aan de star getest die bleek te reageren zoals het moest.
Waterpomp sloot hij uit omdat dit andere simtomen geeft (weet niet welke hij bedoelde)
En onderdelen wisselen zonder gegronde reden kan altijd nog.
Ik ben naar huis gegaan om toch te kijken onder welke omstandig heden het zich voor doet.
Nogmaals de auto rijdt goed en geeft geen koel problemen, de melding suggereert alleen iets anders.

Ik wil nu dus dit begrijpen en mijn kennis vergroten waarom dit nu gebeurt en wat dit kan zijn.
Ik ben in de veronderstelling dat dit een reden is waarom dit forum bestaat.
Gebruikersavatar
Dies
Berichten: 192
Lid geworden op: 10 apr 2016 12:31
Locatie: Amsterdam

18 jun 2018 20:48

Gooi er eens gewoon een klein beetje bij.
Bertdeeerste
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 feb 2018 19:50
Mercedes-Benz: Mercedes C 220 CDI W204

18 jun 2018 20:51

Al gedaan, loste niks op.
c1k320
Berichten: 1046
Lid geworden op: 05 mar 2015 15:15
Mercedes-Benz: Jup!
Locatie: Groningen

18 jun 2018 20:55

Wat je kan kijken of je mss ook een vlotter hebt die blijft haken ivm ouderdom/vervuiling? Heb dit eens gehad bij een R170, na het vervangen van de waterpomp moesten we kvs bijvullen en toen bleef de vlotter beneden vastzitten ivm vervuiling. Na het schoonmaken kwam ie weer omhoog en was de melding weg maar mss is dit niet bij jou van toepassing. Succes iig.
PK van je auto is het resultaat van je koppel vermenigvuldigt met het aantal toeren dat je rijdt gedeeld door 5252

Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt 8-)
Bertdeeerste
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 feb 2018 19:50
Mercedes-Benz: Mercedes C 220 CDI W204

18 jun 2018 21:13

Bij mij zit de sensor vast in het resvoir, als ik het goed gezien heb is deze zonder vlotter.
splunder
Forum Held
Berichten: 1504
Lid geworden op: 29 jul 2009 12:28
Mercedes-Benz: S211 220cdi
Locatie: Zeist

19 jun 2018 04:41

Gewoon mee doorrijden is ook een optie.
Bertdeeerste
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 feb 2018 19:50
Mercedes-Benz: Mercedes C 220 CDI W204

01 aug 2018 21:32

Probleem is opgelost!!
Het bleek een slecht werkende sensor boven op de expansie tank van de koelvloeistof te zijn.
Blijkbaar heeft deze sensor een dubbele functie.

Mag een slotje op
Plaats reactie