Onverklaarbaar hoge CO uitstoot C180 Kompressor 2004 (5,0% i.p.v. toegestane 0,5%)

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
myrthe_04
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 jun 2018 10:05
Mercedes-Benz: Nu: S205 C180 AMG (2017) Ex: S203 C180 Kompressor (2004)

02 jun 2018 10:16

Goedemorgen,

Wellicht heeft iemand hier een idee hoe verder met dit probleem: ik heb een Mercedes C180 Kompressor (stationcar) uit 2004.
Voor de APK (in NL) moet de uitstoot van CO maximaal 0,5% zijn i.p.v. de huidige 5,0%. Deze stappen zijn al genomen:

* uitlezen motorcomputer: geen foutmeldingen. Er heeft in het verleden wel olie in dit onderdeel gelekt maar computer functioneert goed.
* motor is bekeken door hoofdmonteur, leverde geen bijzonderheden op.
* uitlezen auto: geen foutmeldingen.
* garage heeft katalysator en lambdasondes doorgemeten (kwam niets uit) en ter controle vervangen door nieuwe onderdelen. Ook dit leverde geen enkele verbetering in de uitstoot op.

Ook overigens is er niets bijzonders aan de auto te merken (branden geen lampjes etc.).

Heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn? De auto is perfect onderhouden en rijdt heel goed. Het zou dan ook erg jammer zijn als deze niet meer door de APK keuring komt :'(
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

02 jun 2018 13:25

Welkom op het forum.

Ik denk dat de eerste vraag zal zijn door wie de auto is uitgelezen. Een algemene garage of een Mercedesdealer danwel -specialist met Mercedes apparatuur? Die laatste twee kunnen namelijk veel gedetailleerder in een auto en alle meetwaarden kijken en kunnen zo ook nauwkeuriger zeggen waar iets mis gaat (alles is ingericht op nominale waarden en een toelaatbare tolerantie daarop).

Zijn die katalysator en lambdasondes vervangen voor originele onderdelen? Weet je zeker dat je geen lek ergens hebt in vacuumleidingen of het inlaattraject?
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25766
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

02 jun 2018 14:29

Zoek op dit forum (of met Google) eens op Carbon Cleaning.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

02 jun 2018 17:33

Wat is je benzineverbruik?
Lijkt mij dat ie op een te rijk mengsel loopt... / er in verhouding voor een volledige verbranding te weinig lucht wordt toegevoerd...
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
myrthe_04
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 jun 2018 10:05
Mercedes-Benz: Nu: S205 C180 AMG (2017) Ex: S203 C180 Kompressor (2004)

02 jun 2018 18:02

Bedankt voor jullie reacties!

De auto is tot nu toe bij een gewone garage geweest, maar gaat volgende week naar Mercedes om daar uitgelezen te worden. Er zijn wel originele onderdelen geplaatst. Hopelijk komt er daar dan wat uit. Ik zal daar nog navragen over jullie andere tips :)

Het verbruik is: snelweg 1 op 14-14,5, combi 1 op 12 en stad 1 op 9 a 1 op 10. Vorig jaar was er een lambadasensor kapot, toen reed de auto veel minder zuinig, in de stad soms 1 op 6,5 a 7, op de snelweg 1 op 10.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

02 jun 2018 18:19

Die waarden wijken niet echt veel af van de verbruikscijfers volgens bijvoorbeeld Autoweek. Dit betekent echter wel dat hij dus nog steeds rijk kan lopen en misschien door een kapotte leiding/afdichting of iets dergelijks niet genoeg lucht daadwerkelijk de motor in stuurt. En zoals Jeroen aangaf zou er ook eens een reiniging gedaan kunnen worden want in de loop der tijd kan zich op heel veel plaatsen troep ophopen.

Wat is de kilometerstand van de auto? Hoe is het onderhoud tot nu toe geweest?
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
myrthe_04
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 jun 2018 10:05
Mercedes-Benz: Nu: S205 C180 AMG (2017) Ex: S203 C180 Kompressor (2004)

02 jun 2018 18:22

OK dank, ik ga het met ze bespreken!

De stand is 190.000. Het onderhoud is altijd regelmatig geweest (vorig jaar grote beurt, o.a. bougies vervangen) alleen 8 jaar geleden is er een keer een interval van 50.000 km geweest zonder onderhoud. Ik zelf rij er circa 13000 per jaar mee.
Gebruikersavatar
Evan
Berichten: 6601
Lid geworden op: 15 jun 2008 12:01
Mercedes-Benz: S212 - W169 - C126
Specialisatie: Hijsen
Locatie: noord limburg

02 jun 2018 18:29

Hebben ze hem alsvoren de uitstoot te meten een keer goed gebruikt? Of wordt de auto altijd redelijk “lui” gereden?
greetings Evan
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

02 jun 2018 18:37

Het verbruik lijkt me normaal zoals Helmy zegt... Apart :S En het oliegebruik, want dat kan ook nog meespelen als ie olie verbrandt...
Bij MB verkopen ze ook injectorcleaners e.d. Zou ns een busje van dat spul kopen, er in kiepen bij bijna lege tank, dan half vol tanken en 'm ns (goed warm en na eerst olie te hebben gepeild) goed op zn staart trappen. Eenmaal op gang flink accelereren en op hoge snelheid in zn 4 ipv 5 rijden; schoonbranden.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

02 jun 2018 18:50

En laat voor de zekerheid de apparatuur ook ff op een andere auto testen. Heb eens zo'n gevalletje gehad dat het apparaat zelf ontregeld was...
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

02 jun 2018 20:18

Dat is inderdaad ook een goede! Net als wat wel eens met snelheidsmetingen van de politie gedaan wordt: vraag om bewijs dat het meetapparaat deugt!
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
myrthe_04
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 jun 2018 10:05
Mercedes-Benz: Nu: S205 C180 AMG (2017) Ex: S203 C180 Kompressor (2004)

04 jun 2018 20:36

De slang/leiding die lucht toevoert naar de motor bleek kapot. Ook een aantal andere slangen/leidingen waren in niet al te beste conditie. Morgen worden de nieuwe slangen gemonteerd en dan kunnen ze opnieuw testen maar naar alle waarschijnlijkheid heeft dit de hoge uitstoot veroorzaakt!

De auto wordt idd wel redelijk lui gereden, en het is ook nog een automaat :)
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

04 jun 2018 20:40

Bedankt voor de terugkoppeling :goedzo:
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
myrthe_04
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 jun 2018 10:05
Mercedes-Benz: Nu: S205 C180 AMG (2017) Ex: S203 C180 Kompressor (2004)

06 jun 2018 18:22

Het vervangen van de kapotte leidingen blijkt niets geholpen te hebben: de uitstoot van CO is nog steeds 5,0% i.p.v. 0,5%. Ook een reiniging lost het probleem niet op :( Iemand wellicht toch nog een idee?
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

06 jun 2018 18:44

Balen zeg... Tsja, ideeën...

Als je de auto voor meting aanbiedt, is die dan wel geheel op bedrijftemperatuur?
Is de auto zoals je eerder aankondigde nu bij een MB garage geweest? Heeft ie aan de diagnose gehangen en wat kwam daar uit?
En is de apparatuur waarmee is gemeten in orde?

Het is denk ik zaak grondig diagnose te laten stellen en ook meetwaarden van lambda sensoren, gasklep, luchtmassameter, benzinedruk, turbo als die er op zit, carterventilatie en je ECU etc etc etc te laten bekijken. Geen overmatig oliegebruik? Druppelt er misschien een injector waardoor onvolledige verbranding? Echt alle (vacuum) slangen in orde en filters schoon? Het kan kortom van alles zijn.

Je schreef ovrgs dat er vorig jaar nieuwe bougies zijn ingezet. Van het goede type?

Misschien een idee contact op te nemen met Ruttchen in Gorinchem. Vraag naar Raimon of stuur hem een PB.
Suc6
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Plaats reactie