S204 SAM module onder motorkap waterschade

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
mercedess204
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 mei 2018 18:52
Mercedes-Benz: S204

27 mei 2018 19:00

Hoi, mijn S204 heeft waterschade als gevolg van een hevige regenbui. Hierdoor is er water onder de motorkap gekomen, en blijkbaar is uiteindelijk de SAM-module (linksvoor?) nat geworden. Dit gaf (begrijpelijk) een veelvoud aan foutmeldingen.

Nadat de boel weer gedroogd was, en de wegenwacht de auto had gereset, kon hij weer worden gebruikt. Echter er blijven geregeld bij het starten foutcodes opkomen. Advies van de Mercedes-dealer: vervangen SAM module. Dit is best een kostbare grap (circa 1000 euro).

Vraag 1: hoe groot is de kans dat bij een volgende hoosbui weer dezelfde schade optreedt? Het lijkt mij een beetje een ontwerpfout van Mercedes dat zo'n essentieel ding redelijk eenvoudig nat kan worden.
Vraag 2: is het mogelijk zo'n module te vervangen met een exemplaar van een schade-auto? Dus een used exemplaar uit een andere S204? Of is dat allemaal streng typegebonden?
Vraag 3: wat is een manier om de kosten te drukken voor reparatie? (behalve verkoop van de hele auto, die verder al jaren fantastisch rijdt) Weet iemand een Mercedes-specialist, niet zijnde de merkdealer (de prijzen van de officiële Mercedes-onderhoudswerkzaamheden zijn nogal fors) die een degelijke module goedkoper kan vervangen?

Alle tips zijn welkom!
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

27 mei 2018 19:08

Zijn alle waterafvoeren wel open ? Onder de paravan en als je dat hebt ook die van het schuifdak ?
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8354
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

27 mei 2018 19:28

In het onderhouds overzicht van de officiële merkdealer staat dat je de waterafvoeren dient te reinigen.
Is hij dealer onderhouden ? Dan zouden de waterafvoeren schoon moeten zijn.

Soms kiezen klanten alleen assist A en uit te laten voeren en slaan de B over. Bij het B onderhoud staan de waterafvoeren reinigen op het service blad. Bij de service A staan deze werkzaamheden volgens mij niet op het formulier
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
mercedess204
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 mei 2018 18:52
Mercedes-Benz: S204

27 mei 2018 19:32

Ja die zijn nagekeken bij de Mercedes stealer. Is gewoon een echt stevige bui geweest waardoor de afvoer het niet aankon. Ik heb trouwens geen schuifdak, maar wel een goede tip voor anderen. En omdat de auto veel in de stad wordt gebruikt, krijgt hij geen Assist A maar altijd B (met eventueel bijkomende zorg zoals oliewissel automaat, vervangen remschijven etc). Op onderhoud wordt niet bezuinigd.
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8354
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

27 mei 2018 19:35

Heeft jouw dealer de waterafvoeren goed bekeken ?
Of de oorzaak van de “waterschade”
Bij schone afvoeren zou dit in mijn ogen bijna niet mogelijk kunnen zijn.
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
benzkepower
Berichten: 3854
Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
Locatie: Oost Vlaanderen

27 mei 2018 19:37

Of het klepje zat gewoon niet goed dicht.... Heb er zo al gezien....
mercedess204
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 mei 2018 18:52
Mercedes-Benz: S204

27 mei 2018 19:41

Advies van de onvolprezen wegenwacht was inderdaad de dealer de waterafvoeren laten nakijken. Dat is gebeurd, evenals het diagnostiseren van de bron van de foutmeldingen. Daarvoor heeft hij een dag bij de dealer gestaan, waaronder ook een tijdje in de wasstraat. Maar toen ik verleden week zelf door de wasstraat ging, en na afloop de motorkap opende, had hij toch ook weer gelekt als gevolg van overlopen van het verzamelpunt links. Op de een of andere manier is die afwatering toch niet goed.
Martin190E
Berichten: 173
Lid geworden op: 26 dec 2013 09:20
Mercedes-Benz: Volvo XC70 2.5 Turbo Automaat LPG
Specialisatie: Leasing
Locatie: Nijmegen

27 mei 2018 19:42

http://tikobv.nl/SAM.html

Voor tips over Mercedes specialisten is het handig te weten in welke regio je zoekt.
mercedess204
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 mei 2018 18:52
Mercedes-Benz: S204

27 mei 2018 19:54

Regio Rotterdam.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

27 mei 2018 19:54

mercedess204 schreef:

Vraag 1: hoe groot is de kans dat bij een volgende hoosbui weer dezelfde schade optreedt? Het lijkt mij een beetje een ontwerpfout van Mercedes dat zo'n essentieel ding redelijk eenvoudig nat kan worden.
Geen ontwerpfout maar gebrekkig onderhoud......
ElGriffo schreef:Heeft jouw dealer de waterafvoeren goed bekeken ?
Of de oorzaak van de “waterschade”
Bij schone afvoeren zou dit in mijn ogen bijna niet mogelijk kunnen zijn.
Dat ja !
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20703
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

27 mei 2018 19:57

mercedess204 schreef:Vraag 1: hoe groot is de kans dat bij een volgende hoosbui weer dezelfde schade optreedt? Het lijkt mij een beetje een ontwerpfout van Mercedes dat zo'n essentieel ding redelijk eenvoudig nat kan worden.
Vraag 2: is het mogelijk zo'n module te vervangen met een exemplaar van een schade-auto? Dus een used exemplaar uit een andere S204? Of is dat allemaal streng typegebonden?
Vraag 3: wat is een manier om de kosten te drukken voor reparatie? (behalve verkoop van de hele auto, die verder al jaren fantastisch rijdt) Weet iemand een Mercedes-specialist, niet zijnde de merkdealer (de prijzen van de officiële Mercedes-onderhoudswerkzaamheden zijn nogal fors) die een degelijke module goedkoper kan vervangen?
1) heeft weinig met een ontwerpfout te maken maar meer met een deksel die er niet goed op zat (kom dat vaak zat tegen) of een afvoer die (half) dicht zat/zit
2) de voorste SAM van de 204 is tevens de centrale gateway en die is modeljaar gebonden en er zitten optie afhankelijke verschillen in - je moet dus zondermeer een juiste modeljaar SAM hebben en ten alle tijde een ingebruikname doorvoeren (met een verkeerde SAM start de auto niet eens meer)
3) ergens langs gaan waar ze weten wat ze doen en waar ze gebruikte SAMs op voorraad hebben liggen - dan ben je voor minder dan de helft van wat de dealer quote al klaar

greetingz,
mercedess204
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 mei 2018 18:52
Mercedes-Benz: S204

27 mei 2018 20:02

Ik begrijp dat men denkt dat er sprake is van gebrekkig onderhoud, maar ik heb de afgelopen 12 maanden circa 3000 euro uitgegeven aan regulier onderhoud en vervanging van onderdelen, bij een auto van 6 jaar oud met 100.000 km op de teller. Ik geloof niet dat ik beknibbel op onderhoud, want een auto moet primair veilig en betrouwbaar zijn. Of de dealer het onderhoud juist uitvoert kan ik als leek niet beoordelen. Ik word alleen geconfronteerd met de gevolgen van...
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

27 mei 2018 20:12

Gebrekkig onderhoud is geen verwijt maar een reactie op “ontwerpfout”....

De eerste reactie was van mij ...
Cornelis schreef:Zijn alle waterafvoeren wel open ? Onder de paravan en als je dat hebt ook die van het schuifdak ?
....omdat verstopte afvoeren een veelvoorkomende oorzaak zijn van lekkages en oorzaak van storingen, je bent
echt de eerste en enige niet en zeker niet de laatste...
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8354
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

27 mei 2018 21:17

mercedess204 schreef:Ik begrijp dat men denkt dat er sprake is van gebrekkig onderhoud, maar ik heb de afgelopen 12 maanden circa 3000 euro uitgegeven aan regulier onderhoud en vervanging van onderdelen, bij een auto van 6 jaar oud met 100.000 km op de teller. Ik geloof niet dat ik beknibbel op onderhoud, want een auto moet primair veilig en betrouwbaar zijn. Of de dealer het onderhoud juist uitvoert kan ik als leek niet beoordelen. Ik word alleen geconfronteerd met de gevolgen van...
Ik zeg niet dat je slecht of geen onderhoud laat uitvoeren.
Vind alleen vreemd dat bij schone waterafvoeren dit toch nog gebeurd, dan zou een andere oorzaak niet ondenkelijk zijn. Soms haalt men de rubbere thules helemaal weg ( met name bij de w211)
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
mercedess204
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 mei 2018 18:52
Mercedes-Benz: S204

27 mei 2018 21:42

Om toekomstig onheil te voorkomen: wat is de routine om zelf de waterafvoer te reinigen? (en dan in mijn geval alleen aan de linkerkant)
Plaats reactie