Waar heb je dat gelezen dat de breekkabel niet met een karabijnhaak aan een oog bevestigd mag worden. Ik heb het dus niet over een advies maar over wettelijk.E55amg schreef:Weet je dat boetebedrag zeker? volgens mij stukje hoger, want valt denk ik onder:Chef-Benz schreef:Mijn S204mopf zelfde probleem! Ik rijd met de hulpkoppeling maar om de haak bij gebrek aan beter. De oplossing van lux lijkt me niet bruikbaar aangezien dat een dicht oogje is, toch? Prima voor de losbreekremkabel, dat wel... of je moet weer met een karabijnhaak gaan klooien of zo.
Boete kost overigens €90,- voor een niet (deugdelijk) bevestigde hulpkoppeling.
"Niet deugdelijk bevestigde koppeling met aanhangwagen: 230 euro"
Veel mensen weten trouwens niet dat een breekkabel NIET met de karabijnhaak aan een oogje oid van de trekhaak bevestigd moet worden (dit omdat bij loskomen de karabijnhaak dan kan breken zonder de rem in werking te laten treden) maar er doorheen gelust moet zijn, de karabijnhaak dan weer om de breekkabel geklikt moet worden, dit kan dan een veel grotere kracht hebben voordat de kabel breekt, dus dan de rem zeker wel zal aantrekken.
In dat kader is zo'n klein aangegoten oogje aan de trekhaak niet optimaal, omdat doorheen lussen daarbij niet kan
https://static.webshopapp.com/shops/038 ... stigen.jpg
Een optie kan ook zijn om de breekkabel ergens aan een oog aan het trekhaakframe/ aan een sleepoog oid te bevestigen..
Dat is zeker bij een afneembare trekhaak aan te raden, omdat als de trekhaak kogel niet goed vergrendeld zou zijn/zelf zou loskomen, de breekinrichting dan aan de auto zelf vast zit en geactiveerd zal worden
Dat een oogje soms niet ideaal is klopt maar komt dan doordat de breekkabel te lang is. de breekkabel is bedoelt om een losgekomen aanhanger op te rem te trekken. en of de breekring of de karabijnhaak open buigt is niet van belang. dan staat de aanhanger allang op de rem. (mits goed afgesteld)