S211 hulpkoppeling wegklapbare trekhaak

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
motorhan
Donateur
Berichten: 2292
Lid geworden op: 21 nov 2009 15:10
Mercedes-Benz: e207 250 CGI Cabrio avantgarde 2013
Locatie: Cranendonck

28 mei 2018 15:19

E55amg schreef:
Chef-Benz schreef:Mijn S204mopf zelfde probleem! Ik rijd met de hulpkoppeling maar om de haak bij gebrek aan beter. De oplossing van lux lijkt me niet bruikbaar aangezien dat een dicht oogje is, toch? Prima voor de losbreekremkabel, dat wel... of je moet weer met een karabijnhaak gaan klooien of zo.
Boete kost overigens €90,- voor een niet (deugdelijk) bevestigde hulpkoppeling.
Weet je dat boetebedrag zeker? volgens mij stukje hoger, want valt denk ik onder:
"Niet deugdelijk bevestigde koppeling met aanhangwagen: 230 euro"
Veel mensen weten trouwens niet dat een breekkabel NIET met de karabijnhaak aan een oogje oid van de trekhaak bevestigd moet worden (dit omdat bij loskomen de karabijnhaak dan kan breken zonder de rem in werking te laten treden) maar er doorheen gelust moet zijn, de karabijnhaak dan weer om de breekkabel geklikt moet worden, dit kan dan een veel grotere kracht hebben voordat de kabel breekt, dus dan de rem zeker wel zal aantrekken.
In dat kader is zo'n klein aangegoten oogje aan de trekhaak niet optimaal, omdat doorheen lussen daarbij niet kan

https://static.webshopapp.com/shops/038 ... stigen.jpg

Een optie kan ook zijn om de breekkabel ergens aan een oog aan het trekhaakframe/ aan een sleepoog oid te bevestigen..
Dat is zeker bij een afneembare trekhaak aan te raden, omdat als de trekhaak kogel niet goed vergrendeld zou zijn/zelf zou loskomen, de breekinrichting dan aan de auto zelf vast zit en geactiveerd zal worden
Waar heb je dat gelezen dat de breekkabel niet met een karabijnhaak aan een oog bevestigd mag worden. Ik heb het dus niet over een advies maar over wettelijk.
Dat een oogje soms niet ideaal is klopt maar komt dan doordat de breekkabel te lang is. de breekkabel is bedoelt om een losgekomen aanhanger op te rem te trekken. en of de breekring of de karabijnhaak open buigt is niet van belang. dan staat de aanhanger allang op de rem. (mits goed afgesteld)
Met vr gr
E207 Cabrio Avantgarde prestige 2013. W168 A160 Avantgarde 2002
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20875
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

28 mei 2018 15:20

motorhan schreef:en of de breekring of de karabijnhaak open buigt is niet van belang. dan staat de aanhanger allang op de rem. (mits goed afgesteld)
Ik weet niet of de wetgever dat verstaat onder 'deugdelijk'.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

28 mei 2018 15:36

Dat denk ik wel, standaard stalen breekkabeltje heeft een lus aan het eind met een "dikke" sleutelhanger ring waar weer een karabijnhaakje
aanzit. Ben regelmatig gecontroleerd en vroeger 2x gehad dat in de haast de paardentrailer en een keer m'n tandemasser van de kogel
afdonderde :$ en dan staat de karabijnhaak open en is de sleutelring een recht staafje :lol:
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20875
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

28 mei 2018 15:46

Wat moet jij nou met een paardentrailer, onder je motorkap heb je veel meer paardjes :owja:
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3825
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

28 mei 2018 19:32

E55amg schreef: Een optie kan ook zijn om de breekkabel ergens aan een oog aan het trekhaakframe/ aan een sleepoog oid te bevestigen..
Mag dat wel als het bevestigingspunt niet centraal achteraan het trekkende voertuig is geplaatst? Bij koppeling aan bijvoorbeeld een oog voor een sleepkabel trekt de aanhanger direct scheef, wat in veel gevallen niet wenselijk is.
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

28 mei 2018 19:39

Maakt niet uit, enige doel is dat de aanhanger op de handrem wordt getrokken, bij karretjes zonder
handrem heb je sowieso al een hoop andere shit als die van de kogel loskomen ........
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20875
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

28 mei 2018 20:27

Als je 'm heel ver uit het midden vastmaakt, heb je best kans dat hij 'm aantrekt als je een scherpe bocht maakt...
Logboek S500.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11251
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

28 mei 2018 20:32

:lol:
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
hugos211
Berichten: 36
Lid geworden op: 08 apr 2018 20:36
Mercedes-Benz: S211 270 CDI

28 mei 2018 21:18

@elgriffo: dat zou fijn zijn, ik hoop dat je iets kunt vinden dat past.

Een Europa.....alleen als het in den haag uitkomt. Met trekhaken dus niet.
Gebruikersavatar
E55amg
Berichten: 2949
Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
Specialisatie: Commentaar leveren
Locatie: Groene Hart

28 mei 2018 21:38

motorhan schreef:
Waar heb je dat gelezen dat de breekkabel niet met een karabijnhaak aan een oog bevestigd mag worden. Ik heb het dus niet over een advies maar over wettelijk.
Dat een oogje soms niet ideaal is klopt maar komt dan doordat de breekkabel te lang is. de breekkabel is bedoelt om een losgekomen aanhanger op te rem te trekken. en of de breekring of de karabijnhaak open buigt is niet van belang. dan staat de aanhanger allang op de rem. (mits goed afgesteld)
Op sites van aanhanger specialisten, ANWB, caravan clubs ed staat overal dat het wenselijk is de breekkabel door de trekhaak losbreek bevestiging heen te lussen omdat het anders KAN gebeuren dat de bevestigingskarabijn openbreekt voordat de rem erop getrokken wordt, want is vaak vrij dun ding (wettelijk voldoe je, maar in de praktijk wil dat wel eens niet goed gaan, breekt het haakje al af voordat de rem erop getrokken wordt).
Bij een lus kan de kabel een veel grotere kracht uitoefenen voordat die breekt, weet je zeker dat de rem aangetrokken wordt.
Borgmonster schreef: Mag dat wel als het bevestigingspunt niet centraal achteraan het trekkende voertuig is geplaatst? Bij koppeling aan bijvoorbeeld een oog voor een sleepkabel trekt de aanhanger direct scheef, wat in veel gevallen niet wenselijk is.
Ja dat mag, gaat er om dat het een vast aan de auto zittend bevestigingspunt is.
Scheeftrekken is nauwelijks van toepassing/ van belang, want de rem zal er dan als het goed is al op slaan/ kabel breken voordat die scheef kan trekken.
Bovendien beetje creativiteit: breekkabels heb je in 2 of 3 lengtes, dan neem je gewoon een langere breekkabel, lust die om je trekhaak kogel heen en haakt dan vast aan bevestigingspunt aan de auto..
Dan voldoe je aan de eis EN loopt kabel recht vanaf de kogel naar de aanhanger.. 8-)
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20875
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

28 mei 2018 21:58

Dat laatste geldt wel voor eigen materieel, met een huur-aanhanger heb je niet zoveel keuze aan kabellengtes.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

28 mei 2018 23:08

plorie schreef:Als je 'm heel ver uit het midden vastmaakt, heb je best kans dat hij 'm aantrekt als je een scherpe bocht maakt...
Aan een achterwiel bedoel je ?
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
E55amg
Berichten: 2949
Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
Specialisatie: Commentaar leveren
Locatie: Groene Hart

28 mei 2018 23:09

plorie schreef:Dat laatste geldt wel voor eigen materieel, met een huur-aanhanger heb je niet zoveel keuze aan kabellengtes.
Koop je voor paar euro stukje dunne ketting met 1 of 2 harpsluitingen, kan je lengte breekkabel van elke huuraanhanger aanpassen zoals je wilt (A)
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
timcapri
Berichten: 74
Lid geworden op: 31 jul 2011 18:47
Mercedes-Benz: 2013 X218 350CGI
Locatie: Kapellebrug

01 jun 2018 12:54

Gebruikersavatar
wallietax
Berichten: 6395
Lid geworden op: 04 jul 2005 22:42
Mercedes-Benz: W211 E270 CDI
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

01 jun 2018 13:34

Goeie tip,

Ik heb er 1 besteld en laat het hier wel weten of het daadwerkelijk wat is


Gr. wallietax 8-)
Gr.wallietax 8-)
Plaats reactie