Werking abc bij r230 sl350

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
MercedesMark
Berichten: 109
Lid geworden op: 19 aug 2016 17:55
Mercedes-Benz: Een s212 diesel en een r230 sl
Locatie: Arnhem

24 mei 2018 10:50

Zojuist mijn auto bij de garage opgehaald. Naast wat kleinere dingen zijn de twee achterste ABC veerpoten vervangen omdat ze lekten.

Nu rijdt de auto merkbaar anders.

Waar ik voorheen eigenlijk nauwelijks verschil in rijgedrag kon opmerken bij de drie hoogte standen is dat nu wel duidelijk merkbaar. De laagste stand (alle lampjes uit) is merkbaar oncomfortabeler geworden. Ik voel alle hobbels en oneffenheden in de weg. Bij stand 1 lampje is dat weg en voelt het weer zoals vroeger. De sportstand staat uit.

Ik dacht altijd dat het ABC systeem nou juist zo mooi was omdat je altijd comfortabel rijdt maar alleen als het nodig is zorgt het systeem voor het level blijven van de auto (bijvoorbeeld in snelle bochten of bij remmen). De sportstand doet dat wat agressiever. De hoogte standen zijn precies dat: verschillende wagen hoogtes. Volgens het boekje slechts bedoeld om met sneeuwkettingen te rijden of om de grondspeling te vergroten bij slecht wegdek. De enige verandering in rijgedrag zou zitten in de verhoging van het zwaartepunt, verder niet.

Nergens kan ik terug vinden dat het bedoelt is dat er op de laagste stand een comfort verslechtering (en wellicht een sportiever weggedrag) zou kunnen ontstaan.

Weliswaar waren mijn oude schokbrekers lek, maar dat was minimaal en kan de werking van het systeem niet beïnvloed hebben. Er waren ook geen meldingen.

Heeft iemand hier ervaring mee en of kan iemand hier wat logische opmerkingen over maken?
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20841
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

24 mei 2018 12:06

Bij Airmatic moet er na vervanging van een veerpoot ook een test/inleerprocedure gedaan worden, anders staat hij op de harde stand. Ik vermoed dat bij jou hetzelfde aan de hand is.
Logboek S500.
MercedesMark
Berichten: 109
Lid geworden op: 19 aug 2016 17:55
Mercedes-Benz: Een s212 diesel en een r230 sl
Locatie: Arnhem

24 mei 2018 13:13

Ik had inmiddels al mijn icarsoft uitleesparaat eraan gehangen en het blijkt dat tussen links en rechts achter 14mm verschil in hoogte zit volgens de sensoren. Buiten het feit dat de hoogte links achter -6mm is (wat me te laag lijkt?) is het verschil natuurlijk sowieso niet goed.

Net terug van de Mercedes dealer: ze hadden hem na de vervanging niet aan star gehangen voor calibratie omdat dat niet in de werkplaats instructie staat. Met alle liefde wilden ze dat alsnog doen, maar ze hadden een storing in het werkplaats internet dus daar moet ik volgende week voor terug.

Wordt vervolgt, en bedankt voor het meedenken plorie.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20841
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

24 mei 2018 13:36

Als hij niet 100% vlak staat is zo'n hoogteverschil makkelijk bereikt hoor.
Laat je volgende week nog weten of het gelukt is?
Logboek S500.
MercedesMark
Berichten: 109
Lid geworden op: 19 aug 2016 17:55
Mercedes-Benz: Een s212 diesel en een r230 sl
Locatie: Arnhem

04 jul 2018 10:31

Gister bij de dealer geweest. Auto aan star en calibratie uitgevoerd. Dat ging nog niet meteen goed want het hoogteverschil bleef. Toen eerst in een ander menu de plunjersensors gekalibreerd door de auto helemaal omhoog en omlaag te bewegen. Aardig om te zien hoe hoog die dan komt:) Daarna weer automatische calibratie en jawel toen was het goed. De auto nog even omhoog om met de inclinometer tegen de aandrijfassen te meten wat de hoek was. Die bleek links en rechts hetzelfde en precies in het midden van de marge.

Terug naar huis rijdt de auto weer merkbaar comfortabeler, hoe dat kan is me nog steeds een raadsel maar het heeft echt effect.
Plaats reactie