Roetfilter en Regeneratie C200 CDI S203

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Tsuru
Berichten: 36
Lid geworden op: 26 jan 2018 22:29
Mercedes-Benz: C200 CDI

23 mei 2018 20:15

Goedenavond medeforumers,

Het was mij bekend dat het roetfilter vol kan raken, nu kwam ik een DPF reiniger tegen tijdens het zoeken naar een additief om het motorsysteem te reinigen. Ik kom er nu na een beetje speuren achter dat waarschijnlijk door regeneratie het filter wordt schoongebrand.

Ik heb de volgende vragen waar jullie hopelijk een antwoord op weten:
1. Klopt het dat de regeneratie automatisch plaats vindt bij mijn C200 CDI s203 bj 2007? Zo niet kan ik dit zelf inschakelen?
2. Als de regeneratie plaats vindt merk je daar iets van? Gaat er een lampje branden op het dashboard of iets dergelijks?
3. Is de regeneratie van de auto normaal gesproken voldoende of is een DPF reiniger toevoeging raadzaam?

Ik heb de auto nu een kleine zes maanden en ik heb nog geen regeneratie meegemaakt voor zover ik weet, heb iig niets opgemerkt.
Als deze plaats vindt wil ik m wel graag herkennen 8-)

Alvast bedank voor de reacties
benzkepower
Berichten: 3853
Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
Locatie: Oost Vlaanderen

23 mei 2018 20:19

Ben je zeker dat je een DPF hebt in je 203?
Tsuru
Berichten: 36
Lid geworden op: 26 jan 2018 22:29
Mercedes-Benz: C200 CDI

23 mei 2018 20:49

Heel eerlijk nee daar ben ik niet zeker van, hoe kan ik dit nagaan?

Ik ben er misschien ten onrechte vanuit gegaan dat ik een DPF erop heb. Er bestaan dus ook roetfilters die anders werken?
Tijdens mij zoektocht naar een c klasse op diverse autosites werd er vrijwel altijd vermeld dat deze een DPF had.

Dan stel ik mijn volgende vraag ook meteen maar hoe kom ik erachter welk type roetfilter er gemonteerd is?
benzkepower
Berichten: 3853
Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
Locatie: Oost Vlaanderen

23 mei 2018 21:02

DPF = roetfilter, allemaal dezelfde benaming...
Dit kan je zien als je een verschildruksensor hebt aan het luchtfilterhuis.
Het is niet omdat het in de advertentie staat dat het er op zit...
Banne
Berichten: 307
Lid geworden op: 28 nov 2010 00:03
Mercedes-Benz: E63S AMG + S63 AMG + Maserati Quattroporte V

23 mei 2018 21:07

Regenereren merk je ook niets van, dit gebeurt volautomatisch tijdens het rijden op snelheid en gebeurt afhankelijk van de tegendruk. Dit ivm koeling omdat ze zo heet kunnen worden dat als er iets onder zou waaien het in de fik zou kunnen vliegen. Het enige wat je zou kunnen merken áls er een DPF onder zit is dat het verbruik echt achterlijk hoog is voor zo'n auto :lol:
benzkepower
Berichten: 3853
Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
Locatie: Oost Vlaanderen

23 mei 2018 21:08

Of dat hij stationair iets hoger draait. En als hij niet wil regenereren een knipperend motorlampje.
Eelco77
Berichten: 842
Lid geworden op: 28 jun 2016 20:44
Mercedes-Benz: S205 C200 C klasse 2015, voor heen Alfa Romeo (145, 147, 156 en 159)
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

23 mei 2018 21:09

Als het een Nederlandse auto is, dan moet een 2007 model een DPF hebben. Dat was in die tijd verplicht.

Regeneratie gaat inderdaad automatisch en hoe vaak hangt sterk af van de grootte van de roetfilter. Mijn vorige alfa 159 1.9 jtd deed dit zo om de 850 km. Maar de 2.4 jtdm die ik daarna had deed dit om de 350km, mede door het eigenlijk te kleine roetfilter. In principe verschilt het dpf systeem van de jtd en de diesel van MB niets van elkaar.

Regenereren merk je aan een iets donkerder geluid, tijdelijk hoger verbruik en een sterke brandlucht buiten. Dit laatste omdat het filter heel heet wordt. Regeneratie duurt meestal 10 minuten.

Die middelen moet je alleen gebruiken indien je problemen hebt, het verlaagt de regeneratie temperatuur waardoor het filter altijd geforceerd regenereerd.
benzkepower
Berichten: 3853
Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
Locatie: Oost Vlaanderen

23 mei 2018 21:10

Op een 203 was toen een roetfilter nog optioneel, niet verplicht.
Banne
Berichten: 307
Lid geworden op: 28 nov 2010 00:03
Mercedes-Benz: E63S AMG + S63 AMG + Maserati Quattroporte V

23 mei 2018 21:17

benzkepower schreef:Of dat hij stationair iets hoger draait
De eerste generatie 2013 vrachtwagen DAF XF106 regenereerde stationair. Tot er een complete schuur in vlammen op ging omdat er een beetje stro onder waaide wat in de fik vloog. Oh en een schutting van iemand die ergens stond waarnaast een 106 stationair stond te regenereren :lol: Vanaf 2014 doen ze het alleen nog op snelheid gelukkig...
benzkepower
Berichten: 3853
Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
Locatie: Oost Vlaanderen

23 mei 2018 21:18

DAF'jes en hun problemen :D Ik sleutel er regelmatig aan...
Tsuru
Berichten: 36
Lid geworden op: 26 jan 2018 22:29
Mercedes-Benz: C200 CDI

23 mei 2018 21:24

Precies maar daar ben ik gemakshalve wel vanuit gegaan mede omdat er verder nooit een rookpluim te bekennen is.
Heb me er nooit in verdiept maar, wil nu het van toepassing lijkt, wel weten hoe het zit vandaar mijn vragen.

De auto is in 2007 geleverd in Belgie en heeft er tot eind 2009 op kenteken gestaan. Was in Belgie nog niet verplicht dus?

Ik heb er er ruim 15dkm meegereden in dus bijna 6maanden maar nog nooit iets opgemerkt. Dat is wel vreemd als het eens in de 1000km gebeurt.
Eelco77
Berichten: 842
Lid geworden op: 28 jun 2016 20:44
Mercedes-Benz: S205 C200 C klasse 2015, voor heen Alfa Romeo (145, 147, 156 en 159)
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

24 mei 2018 08:21

België had volgens mij net als Nederland een subsidie regeling voor een roetfilter, maar dan vanaf 2009.
In Nederland kreeg je vanaf 2005 bpm korting op een auto met dpf, wat er in de praktijk op neer kwam dat de meeste diesels wel met dpf geleverd werden.

Als de auto in België is geleverd in 2007, is de kans klein dat er een dpf nader zit. Alhoewel er ook subsidie was voor het later laten plaatsten van een dpf.
Tsuru
Berichten: 36
Lid geworden op: 26 jan 2018 22:29
Mercedes-Benz: C200 CDI

24 mei 2018 13:51

Hoe kom ik er achter of ie erop zit of niet?

Afgaande op de informatie lijkt het dus logisch dat de auto destijds niet met dpf is afgeleverd. Wat ook zou verklaren waarom ik geen regeneratie heb meegemaakt.

Maar anderzijds heb ik toch sterk het gevoel dat er wel een opzit omdat ik dus nooit een dieselwalm tijdens het starten of rijden heb waargenomen.

Heb even onder de motorkap gekeken naar het luchtfilterhuis zoals Benzkepower aangaf. Daar zie ik de luchtmassameter en nog iets waarvan ik niet kan zeggen waar het voordient, hoe ziet een verschildruksensor eruit Benzke?
Gebruikersavatar
Poppel180
Forum Held
Berichten: 3192
Lid geworden op: 27 jun 2016 12:49
Mercedes-Benz: 2014 X218 CLS 400 Shooting Brake, 2010 Mini Cooper, ex: 2005 S203 200CDI
Locatie: Zuidplas

24 mei 2018 14:24

Op de rdw.nl en je kenteken onder milieu prestaties kan je wellicht zien of een retro roetfilter is geregistreerd
Op mijn S203 C200CDI staat dat op Nee:
Bijlagen
roet.JPG
roet.JPG (13.58 KiB) 1584 keer bekeken
Tsuru
Berichten: 36
Lid geworden op: 26 jan 2018 22:29
Mercedes-Benz: C200 CDI

25 mei 2018 11:56

Dat staat er bij mij net zo Poppel alleen ik heb Euro4.
De RDW zal denk ik alleen registreren als er een retrofit geplaatst is in Nederland. Mijn auto heeft zijn eerste 2 jaar in Belgie gebivakkeerd, ik weet niet of ie daar geleverd is met een roefilter of later is gemonteerd. Misschien wel helemaal niet maar dan heb ik wel een hele schone motor die nooit rookt of walmt :owja:

Ik heb een foto gemaakt van het luchtfilterhuis misschien dat jullie dan kunnen zeggen of jullie een drukverschilsensor zien.
Mercedes Luchtfilterhuis (Copy).jpg
Mercedes Luchtfilterhuis (Copy).jpg (105.81 KiB) 1513 keer bekeken
Plaats reactie