W201 190E 1984, Geen IACV? Slaat af na start

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
GKJPS
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 mar 2007 22:15
Mercedes-Benz: ex. W201 2.5D, nu alleen de W201 2.0E uit 1984 nog.

18 mei 2018 16:32

De auto (190E aut.) slaat nu af direct na het starten. Bij warmweer is alles perfect. Maar onder de 10 gr. is het lastig starten.
De CO staat goed afgesteld en alle vacuum slangen en aansluitingen van het injectie deel zijn in orde.

Om de diagnose goed te kunnen doen zou ik de genoemde componenten wel moeten kunnen traceren.

Vragen:
- Ik kan nergens de IACV vinden. Uiteraard heb ik alle plaatjes nagezocht op: http://tikobv.nl/diagnose.html
Daar tref je de IACV klep rood gemarkeerd aan. Echter de iacv zit bij mijn auto niet op die plek.
- welke temp. sensor is er voor de verijking van het mengsel met koude motor, wellicht is deze defect.
- waar zit bij deze auto het brandstofpomp relais?



Het koude startventiel werkt tijdens het draaien v.d. startmotor en blijft daarna nog ca.1 sec. aangestuurd,
Laatst gewijzigd door GKJPS op 20 mei 2018 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
GKJPS
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 mar 2007 22:15
Mercedes-Benz: ex. W201 2.5D, nu alleen de W201 2.0E uit 1984 nog.

20 mei 2018 09:44

Update: deze (1984) versie heeft geen IACV, maar ook geen stappenmotor. Er is een stationair instelschroef op een luchtleiding. Op deze leiding zit ook een aftakking naar een vacuüm gestuurde klep (Y1). Zodra Y1 aangestuurd wordt, dan is er een verhoogd stationair toerental.

Aansturing Y1
In de wielkast naast de bobine, zit een elektrisch aangestuurd klepje (Y2), Y2 is verbonden met de centrale vacuüm leiding en met Y1. Als K2 niet aangestuurd wordt, wordt het vacuüm doorgestuurd naar Y1. Wordt K2 aangestuurd, dan wordt Y1 niet aangestuurd, dus geen verhoogd toerental.

Na de koude start wordt Y2 bij mij nu direct al van spanning voorzien en zal Y1 niet aangestuurd worden. Haal ik de stekker van Y2, dan heb ik direct verhoogd stationair toerental, doordat Y2 vacuüm doorlaat naar Y1 en deze extra lucht naar de inlaat brengt.

Nu ga ik op zoek naar de sensor die na de start Y2 nog niet zal aansturen totdat de motor voldoende warm is. Als Y2 aangestuurd wordt is er geen verhoogd stationair meer.

Opmerking:
Y1 en Y2 zijn hier alleen gekozen als codes om het meer leesbaar te maken De officiële MB codes hoop ik nog te achterhalen.
Mocht iemand die weten, dan graag.
Plaats reactie