Hallo,
Bij het gasgeven (benzine en lpg) duurt het 1 a 2 seconden voordat de auto/motor reageert (en het toerental omhoog gaat)
Heb pas dit weekend tijd om de motorkap te openen maar mss kan ik via deze vraag een headstart krijgen.
Auto heeft sinds deze week weer APK na anderhalf jaar stilgestaan te hebben.
Start en rijdt als vanouds, loopt ruim over de 200 km/h maar bij het loslaten van het gas (tot stilstand of alleen afremmend) duurt het dus even voordat de auto reageert; koude of warme motor maakt niet uit alhoewel met de temperaturen van maandag en dinsdag was de motor nooit echt koud.
Maakt niet uit of ik het gaspedaal diep intrap of lichtjes (bij diep ingetrapt gaat ie er - na de wachtperiode - vervolgens als een speer vandoor); auto start prima en bokt of schokt niet en ook branden er geen lampjes van het motormanagement oid.
Iemand die het herkent?
W208 320 vertraagde reactie op gasgeven
- plorie
- Berichten: 20882
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Heeft hij na die 1,5j al onderhoud gehad? Ik zou eens beginnen met een frisse start, en dan zoeken naar eventuele afwijkingen.
Logboek S500.
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
In welke stand staat de bak, als het een automaat is ? Toevallig in de winterstand ?
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- René SLK230
- Berichten: 11254
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Ook wel eens meegemaakt. Wat bij mij hielp was aut bak reset.
A. instappen deur dicht contact op 2 gaspedaal vloeren tot voorbij kickdown gedurende >15 sec dan met onveranderd ingetrapt pedaal sleutel 2 klikken terug naar 0. Sleutel laten zitten pedaal los.
B. >2 min wachten zonder iets te bedienen en ramen en deuren dicht laten. Daarna sleutel er uit en er weer in en starten.
Misschien helpt het.
A. instappen deur dicht contact op 2 gaspedaal vloeren tot voorbij kickdown gedurende >15 sec dan met onveranderd ingetrapt pedaal sleutel 2 klikken terug naar 0. Sleutel laten zitten pedaal los.
B. >2 min wachten zonder iets te bedienen en ramen en deuren dicht laten. Daarna sleutel er uit en er weer in en starten.
Misschien helpt het.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
Nee, gewoon stil gestaan en ja, dat is idd het plan maar zoals gezegd, ben wat ongeduldig dus ik dacht alvast via het forum 'beginnen'.plorie schreef:Heeft hij na die 1,5j al onderhoud gehad? Ik zou eens beginnen met een frisse start, en dan zoeken naar eventuele afwijkingen.
Dank voor de reactie.
PK van je auto is het resultaat van je koppel vermenigvuldigt met het aantal toeren dat je rijdt gedeeld door 5252
Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt
Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt
Sorry, vergeten te vermelden, doet het zowel in zomer als winterstand. Dank voor je reactieCornelis schreef:In welke stand staat de bak, als het een automaat is ? Toevallig in de winterstand ?
PK van je auto is het resultaat van je koppel vermenigvuldigt met het aantal toeren dat je rijdt gedeeld door 5252
Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt
Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt
Dank!René SLK230 schreef:Ook wel eens meegemaakt. Wat bij mij hielp was aut bak reset.
A. instappen deur dicht contact op 2 gaspedaal vloeren tot voorbij kickdown gedurende >15 sec dan met onveranderd ingetrapt pedaal sleutel 2 klikken terug naar 0. Sleutel laten zitten pedaal los.
B. >2 min wachten zonder iets te bedienen en ramen en deuren dicht laten. Daarna sleutel er uit en er weer in en starten.
Misschien helpt het.
Ga het vanmiddag gelijk proberen
PK van je auto is het resultaat van je koppel vermenigvuldigt met het aantal toeren dat je rijdt gedeeld door 5252
Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt
Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt
ha, helemaal gelijk maar ik denk dat je mn post nog een keer moet lezen of snap je het woord headstart niet?plorie schreef:Klachten oplossen terwijl het onderhoud niet op orde is lijkt mij een onlogische volgorde.
Dit betekent dat ik alvast wat aanwijzingen probeer te vinden voordat ik begin met onderhoud en daarna klachten oplossen; aangezien ik hoop dit weekend tijd te hebben (maar nog niet zeker) tracht ik de tijd voorafgaand te benutten met het posten op het forum zodat ik sneller kan werken. Moet nog best veel aan de auto gebeuren met helaas weinig tijd en vaak alleen in het weekend naast de andere klusjes in en rond het huis.
Om eventuele andere reacties voor te zijn: STAR heb ik zelf maar hij geeft niks aan...
Toch dank voor je reactie.
PK van je auto is het resultaat van je koppel vermenigvuldigt met het aantal toeren dat je rijdt gedeeld door 5252
Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt
Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt
- plorie
- Berichten: 20882
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Ik snap je woord wel, maar jij snapt mijn reactie kennelijk niet
Mijn headstart is: werk eerst je achterstallige onderhoud af, daarna kun je pas serieus naar klachten gaan kijken.
Mijn headstart is: werk eerst je achterstallige onderhoud af, daarna kun je pas serieus naar klachten gaan kijken.
Logboek S500.
- René SLK230
- Berichten: 11254
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Enne?c1k320 schreef:Ga het vanmiddag gelijk proberen
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
Net 2 maal geprobeerd maar helaas geen resultaat/verschil. Best wel vreemd want verder werkt alles prima inclusief airco, remmen, snelheid, cruise control en bijvoorbeeld gas bijgeven via de cruise control hendel gaat ook probleemloos. Helaas kan ik pas zaterdag als alles meezit onder de kap kijken, luie/vastgekoekte gasklephuis? Heb een reserve exemplaar liggen dus zit serieus te denken om die zaterdag eens te wisselen.
PK van je auto is het resultaat van je koppel vermenigvuldigt met het aantal toeren dat je rijdt gedeeld door 5252
Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt
Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt
Kleine update en sluiting, pas afgelopen weekend aan de CLK kunnen werken omdat andere auto's steeds voorgingen; helaas hebben we het niet kunnen vinden.
Heb blijkt niet te liggen aan de volgende zaken:
Luchtfilter schoon
Bougies, bobines en bougieskabels
We hoopten op (vacuum)slangen die slecht of gescheurd waren maar die bleken allemaal nog goed te zijn inclusief luchtinlaat en lmm.
Gasklephuis vervangen door een schoon gemaakt exemplaar (dit had ik zelf als 'schuldige' verwacht maar 0,0 verschil met oude vieze)
Gaspedaalsensor/positiesensor, geruild met een ander (ook Bosch) exemplaar maar ook geen verschil
Besloten om te stoppen met dit blok (heeft nu over de 650K kms gelopen) en het reserveblok in te bouwen (2 vliegen in 1 klap want ligt nu ook maar in de weg), wellicht volgende maand of in september. Dan willen we gelijk ook de distributieriem met waterpomp en spanners meenemen samen met de nieuwe voorschijven en blokken (remvloeistof is tijdens APK klaarmaken geheel ververst).
Hopelijk wordt het probleem gevonden/gezien tijdens de motorswap - zou anders wat onbevredigend zijn.
Heb blijkt niet te liggen aan de volgende zaken:
Luchtfilter schoon
Bougies, bobines en bougieskabels
We hoopten op (vacuum)slangen die slecht of gescheurd waren maar die bleken allemaal nog goed te zijn inclusief luchtinlaat en lmm.
Gasklephuis vervangen door een schoon gemaakt exemplaar (dit had ik zelf als 'schuldige' verwacht maar 0,0 verschil met oude vieze)
Gaspedaalsensor/positiesensor, geruild met een ander (ook Bosch) exemplaar maar ook geen verschil
Besloten om te stoppen met dit blok (heeft nu over de 650K kms gelopen) en het reserveblok in te bouwen (2 vliegen in 1 klap want ligt nu ook maar in de weg), wellicht volgende maand of in september. Dan willen we gelijk ook de distributieriem met waterpomp en spanners meenemen samen met de nieuwe voorschijven en blokken (remvloeistof is tijdens APK klaarmaken geheel ververst).
Hopelijk wordt het probleem gevonden/gezien tijdens de motorswap - zou anders wat onbevredigend zijn.
PK van je auto is het resultaat van je koppel vermenigvuldigt met het aantal toeren dat je rijdt gedeeld door 5252
Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt
Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt
Kleine update en helaas sluiting was te snel gedacht...probleem is er nog steeds.
Blok en bak (plus een hoop aanbouwdelen, bougies, bobines en alle slangen etc.) zijn ondertussen vervangen - duurde erg lang ivm geen tijd door druk op het werk - maar alles doet het weer, loopt mooi op benzine en op LPG.
Helaas is het probleem van het vertraagd reageren gebleven.
Andere zelfde CLK320 erbij gekocht -ook makkelijk als je vergeten bent hoe alles zat na maanden geen tijd te hebben - en eerst alles wat met gasgeven vanaf luchtfilter te maken heeft uitgewisseld maar niks geholpen (andere CLK320 heeft het vertraagd reageren uiteraard niet).
Laatste idee om tot een oplossing te komen: een andere, zelfde kabelboom proberen om te zien of daar het probleem in zit (doormeten van de kabels gaf geen kabelbreuk of iets dergelijks aan maar je weet het nooit). Kabels liggen beneden in de parafaanbak die misschien veel modder en prut heeft.
Via de computer uitlezen (P1542 B37) blijft hij geen reactie geven (hebben) van de 2e sensor, iemand een idee waar die zit? Hopelijk zit die niet in de ECU want de kabel loopt van de gaspedaalsensor/positiesensor naar de ECU en vandaar naar het gasklephuis.
Als iemand nog een idee heeft, heel graag!
Blok en bak (plus een hoop aanbouwdelen, bougies, bobines en alle slangen etc.) zijn ondertussen vervangen - duurde erg lang ivm geen tijd door druk op het werk - maar alles doet het weer, loopt mooi op benzine en op LPG.
Helaas is het probleem van het vertraagd reageren gebleven.
Andere zelfde CLK320 erbij gekocht -ook makkelijk als je vergeten bent hoe alles zat na maanden geen tijd te hebben - en eerst alles wat met gasgeven vanaf luchtfilter te maken heeft uitgewisseld maar niks geholpen (andere CLK320 heeft het vertraagd reageren uiteraard niet).
Laatste idee om tot een oplossing te komen: een andere, zelfde kabelboom proberen om te zien of daar het probleem in zit (doormeten van de kabels gaf geen kabelbreuk of iets dergelijks aan maar je weet het nooit). Kabels liggen beneden in de parafaanbak die misschien veel modder en prut heeft.
Via de computer uitlezen (P1542 B37) blijft hij geen reactie geven (hebben) van de 2e sensor, iemand een idee waar die zit? Hopelijk zit die niet in de ECU want de kabel loopt van de gaspedaalsensor/positiesensor naar de ECU en vandaar naar het gasklephuis.
Als iemand nog een idee heeft, heel graag!
PK van je auto is het resultaat van je koppel vermenigvuldigt met het aantal toeren dat je rijdt gedeeld door 5252
Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt
Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5671
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
De 2e sensor zit gezellig samen met de 1e in het positiesensor. De ME ECU vergelijkt beide signalen. Dat is voor de veiligheid zodat je bij een defect geen ongewenste verrassingen krijgt. Kan best zijn dat de ECU wat minder snel reageert als een van beide signalen niet klopt.
Je zou denken dat je het toch in die richting moet zoeken. Als je een sensor hebt die op de ECU de goede meetwaarden geeft op sensor 1 en 2 (kun je met een multimeter gemakkelijk testen), dan zou het niet aan de sensor en bekabeling moeten liggen en kan de ECU verdacht zijn.
De positiesensor had je dus ook uitgewisseld? En is dat hetzelfde type? Had je de ECU ook gewisseld of is die nog van het oorspronkelijke blok? Heb je uitgelezen met Star (DAS/HHT) of met iets anders?
Je zou denken dat je het toch in die richting moet zoeken. Als je een sensor hebt die op de ECU de goede meetwaarden geeft op sensor 1 en 2 (kun je met een multimeter gemakkelijk testen), dan zou het niet aan de sensor en bekabeling moeten liggen en kan de ECU verdacht zijn.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"