W203 loopt slecht/maakt raar geluid.

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
w203rijdert
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 mei 2018 22:01
Mercedes-Benz: Mercedes benz C180 kompressor w203 2003 handgeschakeld

25 mei 2018 17:20

René SLK230 schreef:Daar is door een derde natuurlijk geen goed antwoord op te geven.
Een tand die verder afbrokkelt, breuk of verspringen van een ketting komt natuurlijk altijd onverwacht.
Tanden zien er niet bepaald gezond meer uit. Er zijn ook al stukken afgesprongen die zich ergens bevinden...

De meest veilige optie is m.i. dus de boel demonteren, grondig schoonmaken van distributie gedeelte en carter, vervangen van tandwielen, ketting, kettingspanner en geleiders, nieuwe filter en olie. Das niet goedkoop, maar het alternatief is (als het zich voordoet) dat je timing in de soep loopt, je komt stil te staan, en je kleppen je zuigers raken. Das nog duurder waarschijnlijk.

Inspecteer zoals eerder gepost bij een M271 blok ook de stekkers en kabelboom op evt olie voordat je aan de gang gaat, want ook dat kan problemen geven en wil je misschien weten voordat je de knip trekt.
Top ik ben nu in ieder geval een stuk wijzer.
Over de stekkers, deze zitten inderdaad vol met olie. Ik was van plan dit aan te pakken door een oliestop kabel te plaatsen, de nokkenasmagneten te vervangen en de lamdasonde en kabels grondig te reinigen, maar ik wou eerst zien of de tandwielen er nog goed uitzagen.
w203rijdert
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 mei 2018 22:01
Mercedes-Benz: Mercedes benz C180 kompressor w203 2003 handgeschakeld

28 mei 2018 11:10

Op de foto is het niet erg goed te zien inderdaad. Wij zijn nog even goed gaan kijken in het licht en er is echt zeer weinig slijtage. De motor is wel erg bruin van binnen en dit vuil is op de plekken waar de ketting de tandwielen raakt weg. 

Na grondig te hebben gevoeld kunnen wij concluderen dat er ook geen stukjes weg zijn en dat er op de meeste stukjes geen oppervlakteverlies is ontstaan en op sommige kommetjes echt zeer weinig oppervlakteverlies zit.

Dit zijn de originele tandwielen vanuit de fabriek en de auto heeft 250000 kilometer gelopen. 
Geprobeerd de ketting midden op het tandwiel op te tillen maar deze staat goed op spanning en er is vrijwel geen beweging in te krijgen.

Mvg Stefan
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

28 mei 2018 13:47

Ha, leuk zo’n terugkoppeling. Het is op de foto’s idd onvoldoende goed te zien. Dan ben je kennelijk bezitter van wel voldoend taaie tandwielen en goede ketting. Komt nl lang niet bij al die blokken voor. Zit het probleem ms dus toch (ook?) in die olie in stekkers en kabelboom. Kan ook printplaten en sensoren bereiken...
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
w203rijdert
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 mei 2018 22:01
Mercedes-Benz: Mercedes benz C180 kompressor w203 2003 handgeschakeld

02 jun 2018 17:45

Vandaag de auto eindelijk terug. De nokkenasmagneetverstellers zijn vervangen, oliestopkabels zijn geplaatst daarnaast zijn vrijwel alle stekkers en aansluitingen ingespoten met elektra reiniger en een paar dagen uit laten dampen. De ecu is gereset, motor geflusht en voorzien van nieuwe olie en oliefilter. De ketting is gecheckt op timing, spanning en de tandwielen zijn nagekeken op slijtage.(dit was allemaal in orde)
De zuurstofsensoren zijn ook gereinigd, deze waren nog schoon eigenlijk. En er is injector reiniger toegevoegd aan de brandstof en op een andere tank is er katalysator reiniger toegevoegd aan de brandstof.
De volgende onderdelen zijn dus vervangen de afgelopen drie maanden:
LMM
Mapsensoren
Bobine
Bougies
Olie
Oliefilter
Uitlaat (middendemper +einddemper
Accu
Magneetverstellers
Oliestopkabels geplaatst
Kleppendekselpakking

En het eind resultaat van dit alles is nog steeds niks. Er is nog steeds geen verandering, de auto schokt nog steeds en houdt in.
Het geluid komt ook bij een warme motor terug. Het rare is nog steeds dat als je de stekker van de map-sensor loskoppelt alle problemen weg zijn en de auto dus niet schokt, in houdt of rare geluiden maakt.

Gr Stefan
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20841
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

02 jun 2018 18:52

Lambdasondes zijn gereinigd, maar dat zegt niet zoveel. Zijn ze doorgemeten of uitgelezen op waardes?
Logboek S500.
w203rijdert
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 mei 2018 22:01
Mercedes-Benz: Mercedes benz C180 kompressor w203 2003 handgeschakeld

04 jun 2018 11:23

plorie schreef:Lambdasondes zijn gereinigd, maar dat zegt niet zoveel. Zijn ze doorgemeten of uitgelezen op waardes?
Nee zij zijn niet doorgemeten wel is de auto uitgelezen uiteraard en geeft hij geen storing weer op de lamda sondes.
bedankt voor de tip ik ga ze nu nog even door laten meten.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

04 jun 2018 11:34

Dat is wel heel irritant zeg, als ik zie wat allemaal aangepakt is. Je zou idd willen weten (maar hoe?) of alle “sensoren” betrokken bij de mix lucht benzine ontstekingstijdstip de juiste waarden aangeven of niet... Maar ja, dan eindig je ms bij een diagnose specialist...

Vraagje: Had je nou veel olie in je boom? Alles is wel schoongemaakt begrijp ik maar was er olie op de aansluitingen van het motormanagement? Want (hoop het niet voor je) ik las ooit dat in t slechtste geval die elektronica alsdan kan gaan spoken... Om dat als oorzaak uit te kunnen sluiten zou je eig tijdelijk een andere leenunit moeten kunnen plaatsen.

P.s. Is die vervangen LMM OEM MB?
En moet zo’n ECU als ie nu andere meetwaarden aangeboden krijgt nog worden gereset misschien?
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
w203rijdert
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 mei 2018 22:01
Mercedes-Benz: Mercedes benz C180 kompressor w203 2003 handgeschakeld

05 jun 2018 01:11

René SLK230 schreef:Dat is wel heel irritant zeg, als ik zie wat allemaal aangepakt is. Je zou idd willen weten (maar hoe?) of alle “sensoren” betrokken bij de mix lucht benzine ontstekingstijdstip de juiste waarden aangeven of niet... Maar ja, dan eindig je ms bij een diagnose specialist...

Vraagje: Had je nou veel olie in je boom? Alles is wel schoongemaakt begrijp ik maar was er olie op de aansluitingen van het motormanagement? Want (hoop het niet voor je) ik las ooit dat in t slechtste geval die elektronica alsdan kan gaan spoken... Om dat als oorzaak uit te kunnen sluiten zou je eig tijdelijk een andere leenunit moeten kunnen plaatsen.

P.s. Is die vervangen LMM OEM MB?
En moet zo’n ECU als ie nu andere meetwaarden aangeboden krijgt nog worden gereset misschien?
Er zat niet veel olie in de boom. Er was eigenlijk alleen olie te zien bij de aansluitingen op de nokkenasmagneten. De aansluiting op de Ecu was nog geheel schoon. Dat van die leenunit is misschien wel een goed idee. Ecu is gereset en ook de accu is een nacht van de stroom af geweest. De LMM is origineel. Hij geeft bij uitlezen geen lamdasondes aan enkel klopsensor. Met stekker van LMM los rijden heb ik ook geprobeerd, blijft dan gewoon schokken.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

05 jun 2018 01:39

Blijven toch die lambda sondes over. Wat Plorie zegt dwz ik heb geen verdere clou
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

05 jun 2018 14:43

En die antipingel sensor die je noemt...
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Don-W211
Berichten: 324
Lid geworden op: 20 feb 2018 18:37
Mercedes-Benz: Mercedes E320 elegance 2002
Specialisatie: Hele dagen niets doen
Locatie: Zaandam

15 jun 2018 12:44

Inhouden en schokken, dit komt mij bekend voor.. Laat me raden, hij doet dit ook pas nadat hij warm is toch? Dit had ik met mijn Seat enige tijd geleden. Bij mij was het de krukassensor, (nokkenassensor kan ook) Beide sensoren zijn volgens mij niet duur dus kan geprobeerd worden? Begin bij krukassensor.

Deze sensoren doen iets met het toerental ofzo.
Laatst gewijzigd door Don-W211 op 15 jun 2018 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Don-W211
Berichten: 324
Lid geworden op: 20 feb 2018 18:37
Mercedes-Benz: Mercedes E320 elegance 2002
Specialisatie: Hele dagen niets doen
Locatie: Zaandam

15 jun 2018 12:46

Soms weten monteurs het probleem gewoon niet.. Ik ben toen ook door de molen heen gegaan, ik heb mijn hele ontstekingsset vernieuwd (bobine bougiekabels en bougies) lmm was ook vervangen (kost ook wat) gasklephuis gereinigd en opnieuw ingeleerd... Toch wel een paar €100.. En de oplossing, een krukassensor van €40 incl montage....
w203rijdert
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 mei 2018 22:01
Mercedes-Benz: Mercedes benz C180 kompressor w203 2003 handgeschakeld

19 jun 2018 13:26

Don-W211 schreef:Inhouden en schokken, dit komt mij bekend voor.. Laat me raden, hij doet dit ook pas nadat hij warm is toch? Dit had ik met mijn Seat enige tijd geleden. Bij mij was het de krukassensor, (nokkenassensor kan ook) Beide sensoren zijn volgens mij niet duur dus kan geprobeerd worden? Begin bij krukassensor.

Deze sensoren doen iets met het toerental ofzo.
Als hij gereset is en alle fouten er met star-diagnose uit zijn gehaald, heb hij de eerst 10 kilometer nergens last van. Daarna als hij warm is wordt het inderdaad steeds erger. Nu hij al een tijd niet gereset is schokt hij vrijwel altijd en maakt hij ook dit rare geluid. https://www.youtube.com/watch?v=23X5MT2TYO0 [youtube] na het lostrekken van de map sensor is het geluid weg en heeft hij weer vermogen en geen schokken.
Don-W211
Berichten: 324
Lid geworden op: 20 feb 2018 18:37
Mercedes-Benz: Mercedes E320 elegance 2002
Specialisatie: Hele dagen niets doen
Locatie: Zaandam

20 jun 2018 16:38

Dus wat u zegt is dat er alleen een nieuwe map sensor op moet/moest?
w203rijdert
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 mei 2018 22:01
Mercedes-Benz: Mercedes benz C180 kompressor w203 2003 handgeschakeld

21 jun 2018 14:58

Don-W211 schreef:Dus wat u zegt is dat er alleen een nieuwe map sensor op moet/moest?
Dat heb ik geprobeerd maar dat had geen resultaat.
Het probleem ligt hem ergens in de motoraansturing vermoed ik.
Iets zorgt ervoor dat de motor arm loopt. Ik vermoed dat als de map-sensor losgekoppelt wordt, hij rijker gaat lopen en dus een soort van kompenseert.
Plaats reactie