Goedenmiddag,
Mijn W203 C180 Kompressor loopt sinds kort zeer slecht. Bij stilstand schudt de motor en bij accelereren schokt hij en houdt hij in.
Daarnaast verbruikt hij veel meer dan normaal en maakt hij bij een warme motor dit rare geluid: https://www.youtube.com/watch?v=23X5MT2TYO0
Recent zijn de midden+einddemper vervangen omdat deze lek waren en de accu omdat deze kuren begon te krijgen na 15 jaar.
Tijdens het rijden met de lekkende uitlaat begon dit allemaal. Na een diagnose bij de garage zijn bobine 3, de luchtmassameter, 4 bougies, en een map sensor vervangen, telkens zonder resultaat. Wel ben ik erachter gekomen dat als ik de map-sensor stekker loskoppel dat alle problemen weg zijn. (deze sensor ook vervangen maar had geen resultaat)
Is er iemand die dit geluid herkent of weet welke stappen ik het beste kan nemen?
het betreft een Mercedes w203 C180 Kompressor uit 2003 met 250.000 op de teller.
Bij voorbaat dank,
Stefan
W203 loopt slecht/maakt raar geluid.
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 02 mei 2018 22:01
- Mercedes-Benz: Mercedes benz C180 kompressor w203 2003 handgeschakeld
- ElGriffo
- Berichten: 8357
- Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
- Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
- Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
- Locatie: Houten
- Contacteer:
Betreft het een M271 motor ?
W126 specialist ElGriffo
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 02 mei 2018 22:01
- Mercedes-Benz: Mercedes benz C180 kompressor w203 2003 handgeschakeld
Ja klopt het betreft een M271 motor.ElGriffo schreef:Betreft het een M271 motor ?
- ElGriffo
- Berichten: 8357
- Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
- Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
- Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
- Locatie: Houten
- Contacteer:
Ik zou dan even je tandwielen van de nokkenassen controleren .. dit geluid had ik ook toen ik 2 verkeerde verstellers had gekregen
Lijkt op een nokkenasversteller
Lijkt op een nokkenasversteller
W126 specialist ElGriffo
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 02 mei 2018 22:01
- Mercedes-Benz: Mercedes benz C180 kompressor w203 2003 handgeschakeld
Oke top dan ga ik dat zo snel mogelijk doen. Mag ik vragen hoe je dit heb opgelost? was het in jouw geval nieuwe verstellers erin of moesten de tandwielen plus ketting vervangen worden?ElGriffo schreef:Ik zou dan even je tandwielen van de nokkenassen controleren .. dit geluid had ik ook toen ik 2 verkeerde verstellers had gekregen
Lijkt op een nokkenasversteller
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 02 mei 2018 22:01
- Mercedes-Benz: Mercedes benz C180 kompressor w203 2003 handgeschakeld
Wat ik wel kan zien is dat er aan de voorzijde van de motor een lekkage in de stekkers is voorgekomen, waardoor deze helemaal vet van de olie zijn,ElGriffo schreef:Ik zou dan even je tandwielen van de nokkenassen controleren .. dit geluid had ik ook toen ik 2 verkeerde verstellers had gekregen
Lijkt op een nokkenasversteller
de monteur dacht dat dit kwam door een lekkende kleppendeksel pakking.
- René SLK230
- Berichten: 11252
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Als je met de stekkers bedoelt die dingen die op die ronde schijfjes voor op het blok zitten, dan zijn dat de nokkenasmagneten.
Die willen op den duur wel gaan lekken, waardoor olie door capillaire werking tussen de isolatie en de aders van de draden via de kabelboom naar elders kruipt. Dat kan ook allerlei nare storingen gaan geven als het aan de andere kant een stuurunit (zit in een kunststof doos in het motorcompartiment geloof ik) en/of sensoren bereikt. Bij MB is om dat tegen te gaan een nokkenaskabeltje (te plaatsen als de boom en aangedane onderdelen én de magneten schoongemaakt of vervangen zijn) te koop.
Naast die nokkenastandwielen en ketting ook dat grondig onderzoeken dus.
Suc6.
Die willen op den duur wel gaan lekken, waardoor olie door capillaire werking tussen de isolatie en de aders van de draden via de kabelboom naar elders kruipt. Dat kan ook allerlei nare storingen gaan geven als het aan de andere kant een stuurunit (zit in een kunststof doos in het motorcompartiment geloof ik) en/of sensoren bereikt. Bij MB is om dat tegen te gaan een nokkenaskabeltje (te plaatsen als de boom en aangedane onderdelen én de magneten schoongemaakt of vervangen zijn) te koop.
Naast die nokkenastandwielen en ketting ook dat grondig onderzoeken dus.
Suc6.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- ElGriffo
- Berichten: 8357
- Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
- Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
- Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
- Locatie: Houten
- Contacteer:
Zeg niet dat dit jouw probleem is , maar ik zou het preventief controleren .
Lees deze topic maar even door :
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 46&t=87650
Lees deze topic maar even door :
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 46&t=87650
W126 specialist ElGriffo
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 02 mei 2018 22:01
- Mercedes-Benz: Mercedes benz C180 kompressor w203 2003 handgeschakeld
Top ontzettend bedankt voor de info! Een maat van me gaat hem openmaken en dit allemaal nakijken. Als dit er allemaal nog goed uitziet dan gaan we het olieprobleem aanpakken.René SLK230 schreef:Als je met de stekkers bedoelt die dingen die op die ronde schijfjes voor op het blok zitten, dan zijn dat de nokkenasmagneten.
Die willen op den duur wel gaan lekken, waardoor olie door capillaire werking tussen de isolatie en de aders van de draden via de kabelboom naar elders kruipt. Dat kan ook allerlei nare storingen gaan geven als het aan de andere kant een stuurunit (zit in een kunststof doos in het motorcompartiment geloof ik) en/of sensoren bereikt. Bij MB is om dat tegen te gaan een nokkenaskabeltje (te plaatsen als de boom en aangedane onderdelen én de magneten schoongemaakt of vervangen zijn) te koop.
Naast die nokkenastandwielen en ketting ook dat grondig onderzoeken dus.
Suc6.
Vr groet Stefan
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 02 mei 2018 22:01
- Mercedes-Benz: Mercedes benz C180 kompressor w203 2003 handgeschakeld
Bedankt we gaan dit gelijk ook preventief controleren!ElGriffo schreef:Zeg niet dat dit jouw probleem is , maar ik zou het preventief controleren .
Lees deze topic maar even door :
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 46&t=87650
Vr groet Stefan
- René SLK230
- Berichten: 11252
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Hoe is dit afgelopen?
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 02 mei 2018 22:01
- Mercedes-Benz: Mercedes benz C180 kompressor w203 2003 handgeschakeld
Hoi even een update de kleppendeksel is eraf en dit is wat wij aantroffen, de tandjes zijn niet versleten maar de kommetjes wel redelijk. Nu weet ik alleen niet of dit ervoor zorgt dat de motor slecht loopt.
- ElGriffo
- Berichten: 8357
- Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
- Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
- Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
- Locatie: Houten
- Contacteer:
Ziet er niet heel mooi uit ... ik zou het vervangen
W126 specialist ElGriffo
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 02 mei 2018 22:01
- Mercedes-Benz: Mercedes benz C180 kompressor w203 2003 handgeschakeld
Ziet er inderdaad niet echt mooi uit.ElGriffo schreef:Ziet er niet heel mooi uit ... ik zou het vervangen
Alleen is het voor mij een beetje gissen, de auto komt uit 2003 en heeft 250000 op de teller en de dagwaarde staat niet tegen de reparatie op. Ik hoorde ergens dat die tandwielen 500 per stuk kosten. En dat de ketting en spanners dan ook gelijk vervangen moeten worden.
Zou dit nog rijdbaar zijn of kan ik hier echt geen meter meer mee verder?
Bij voorbaat dank,
Vr gr Stefan
- René SLK230
- Berichten: 11252
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Daar is door een derde natuurlijk geen goed antwoord op te geven.
Een tand die verder afbrokkelt, breuk of verspringen van een ketting komt natuurlijk altijd onverwacht.
Tanden zien er niet bepaald gezond meer uit. Er zijn ook al stukken afgesprongen die zich ergens bevinden...
De meest veilige optie is m.i. dus de boel demonteren, grondig schoonmaken van distributie gedeelte en carter, vervangen van tandwielen, ketting, kettingspanner en geleiders, nieuwe filter en olie. Das niet goedkoop, maar het alternatief is (als het zich voordoet) dat je timing in de soep loopt, je komt stil te staan, en je kleppen je zuigers raken. Das nog duurder waarschijnlijk.
Inspecteer zoals eerder gepost bij een M271 blok ook de stekkers en kabelboom op evt olie voordat je aan de gang gaat, want ook dat kan problemen geven en wil je misschien weten voordat je de knip trekt.
Een tand die verder afbrokkelt, breuk of verspringen van een ketting komt natuurlijk altijd onverwacht.
Tanden zien er niet bepaald gezond meer uit. Er zijn ook al stukken afgesprongen die zich ergens bevinden...
De meest veilige optie is m.i. dus de boel demonteren, grondig schoonmaken van distributie gedeelte en carter, vervangen van tandwielen, ketting, kettingspanner en geleiders, nieuwe filter en olie. Das niet goedkoop, maar het alternatief is (als het zich voordoet) dat je timing in de soep loopt, je komt stil te staan, en je kleppen je zuigers raken. Das nog duurder waarschijnlijk.
Inspecteer zoals eerder gepost bij een M271 blok ook de stekkers en kabelboom op evt olie voordat je aan de gang gaat, want ook dat kan problemen geven en wil je misschien weten voordat je de knip trekt.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings