Beste forumleden,
Sinds kort heb ik een probleem met mijn E klasse S212.
Nadat ik mijn zomervelgen onder de auto gezet heb trilt hij. Ik heb de banden nu in 1 maand 3x laten balanceren.
Na het balanceren gaat het een paar dagen goed en daarna begint de auto weer te trillen. Laatst hebben ze de banden met balanceer plus apparaat gebalanceerd en weer het zelfde geval.
Voordat ik de velgen onder de auto gezet heb zijn hier 4 andere banden opgekomen.
Voor 245 40 18 Continental 7mm profiel zonder cupping
Achter 255 40 18 Pirelli 7mm profiel (runnflat) zonder cupping.
Wat ik niet begrijp is waarom verliezen de velgen de balans? Elke keer als hij gebalanceerd wordt heeft hij flinke afwijking.
Komt dit doordat de achtermaat iets hoger is en daardoor de luchtvering dit veroorzaakt?
Ik weet ook niet meer wat ik moet gaan doen. Dit komt mij de eerste keer voor.
Onbalans e350cdi S212
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Begin eens met 4 nieuwe banden van hetzelfde merk en type in XL en in de juiste maten........
Gebruikte banden zijn ingesleten op de sporing en het camber van de auto waar ze onder vandaan komen en wellicht
ook nog in een andere richting dan waar ze nu zitten....
De kans dat ze nog een keer inslijten op de instellingen van jouw auto zijn klein als je gevoelig bent voor trillingen en
trekken.
Run flat hoef ik sowieso niet, in mijn optiek staat het stugge gedrag niet in verhouding tot de kans dat je een keer een lekke
band hebt.
Mijn ervaring is dat nieuwe banden, zeker als ze breed zijn pas na ca. 1000 km lekker rijden onder een perfect uitgelijnde
auto, dit even ter indicatie.
Gebruikte banden zijn ingesleten op de sporing en het camber van de auto waar ze onder vandaan komen en wellicht
ook nog in een andere richting dan waar ze nu zitten....
De kans dat ze nog een keer inslijten op de instellingen van jouw auto zijn klein als je gevoelig bent voor trillingen en
trekken.
Run flat hoef ik sowieso niet, in mijn optiek staat het stugge gedrag niet in verhouding tot de kans dat je een keer een lekke
band hebt.
Mijn ervaring is dat nieuwe banden, zeker als ze breed zijn pas na ca. 1000 km lekker rijden onder een perfect uitgelijnde
auto, dit even ter indicatie.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
De banden zijn nog gecontroleerd door 3 verschillende bandenboeren.
Banden zijn niet ingesleten dot is 2017. Banden zijn zo goed als nieuw. De uitlijning is 14 dagen geleden gebeurd door Profile Tyre center dassen.
Maar hoe kan een velg continu de balans verliezen? Elke keer geeft ie een flinke afwijking.
Banden zijn niet ingesleten dot is 2017. Banden zijn zo goed als nieuw. De uitlijning is 14 dagen geleden gebeurd door Profile Tyre center dassen.
Maar hoe kan een velg continu de balans verliezen? Elke keer geeft ie een flinke afwijking.
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Kokop schreef:De banden zijn nog gecontroleerd door 3 verschillende bandenboeren.
Banden zijn niet ingesleten dot is 2017. Banden zijn zo goed als nieuw. De uitlijning is 14 dagen geleden gebeurd door Profile Tyre center dassen.
Maar hoe kan een velg continu de balans verliezen? Elke keer geeft ie een flinke afwijking.
Gecontroleerd op wat ?
En zijn het XL (extra load) banden ?
Cornelis schreef: Gebruikte banden zijn ingesleten op de sporing en het camber van de auto waar ze onder vandaan komen en wellicht
ook nog in een andere richting dan waar ze nu zitten....
De kans dat ze nog een keer inslijten op de instellingen van jouw auto zijn klein als je gevoelig bent voor trillingen en
trekken
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
En dan nog iets, ik heb in het verleden wel eens 4 nieuwe (A merk) banden na een paar duizend kilometer
onder m'n auto uit laten halen en laten vervangen door nieuwe uit een andere productieserie omdat ze niet
in balans te krijgen waren.
onder m'n auto uit laten halen en laten vervangen door nieuwe uit een andere productieserie omdat ze niet
in balans te krijgen waren.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- Jeroen
- Berichten: 25801
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Platte kantjes door stilstaan? Bij een (te) lage loadindex heb je dat sowieso.
En inderdaad... Die maten corresponderen niet met elkaar. Grijpt je ESP niet in? Of een ABSstoring?
gr J
En inderdaad... Die maten corresponderen niet met elkaar. Grijpt je ESP niet in? Of een ABSstoring?
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ik heb zojuist gekeken voor hebben ze 93Y en achter 95Y.
Ik neem aan dus geen XL load.
Is het ook belangrijk dat ik voor xl load moet hebben? Of alleen achter is voldoende?
En overigens had een bandenboer al gezegd dat ik achter eigenlijk lager had moeten. Echter kon hij niet verklaren waarom de balans verloren ging.
Is dan achter 255 35 18 goed? Of beter 245 40 18 zoals voor?
Ik neem aan dus geen XL load.
Is het ook belangrijk dat ik voor xl load moet hebben? Of alleen achter is voldoende?
En overigens had een bandenboer al gezegd dat ik achter eigenlijk lager had moeten. Echter kon hij niet verklaren waarom de balans verloren ging.
Is dan achter 255 35 18 goed? Of beter 245 40 18 zoals voor?
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Bij een breedset zijn de achterwielen breder bijvoorbeeld 8 en 8,5 J en normaal gesproken achter een 2 maten bredere band dan voor.Bert69 schreef:Volgens mij is de afwijkende maatvoering bedoeld voor auto's met breedset velgen er onder, bij 4 dezelfde velgen is het doorgaans normaal 4 banden met dezelfde maatvoering aan te houden.
Mijn S211 staat met een breedset op 245/40/18 voor en 265/35/18 achter
XL extra load staat op de wang van de band vermeld (iig wel bij Conti's en Michelins)
De S212 en S211 staan op XL extra load banden vanwege het hogere eigen gewicht en laadvermogen.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Rondom of met name achter onbalans ?
Bij auto's met veel koppel en/of vermogen willen de velgen nog weleens "doorslaan" in de band
als deze met veel bandenvet is gemonteerd.
Bij auto's met veel koppel en/of vermogen willen de velgen nog weleens "doorslaan" in de band
als deze met veel bandenvet is gemonteerd.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Hoeveel gram lood zit er eigenlijk op per velg ?
Bij A+ merkbanden 1e keus of MO en rechte schone velgen heb je meestal aan 15-30 gram genoeg. Als dat fors
meer is zegt het ook wel iets over de kwaliteit van de band.
Bij A+ merkbanden 1e keus of MO en rechte schone velgen heb je meestal aan 15-30 gram genoeg. Als dat fors
meer is zegt het ook wel iets over de kwaliteit van de band.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Hoi, zit mee te lezen en best wel vervelend probleem voor je.
Neem aan dat je de tips van Cornelis ff checkt, mijn 'bandenman' verplaatst de band een halve omtrek als er veel afwijking wordt geconstateerd bij het balanceren.
Omdat het na een paar dagen gebeurt, mss kan je de volgende zaken overwegen/afstrepen:
1. ben je de enige berijder, zo niet, vermijdt de andere rijder(s) stoepen en/of verkeersdrempels?
2. zijn er veel drempels/stoepen bij je in de buurt die je elke dag moet nemen
3. remmerij is verder 100% top - dwz geen enkele trilling in het stuur of rempedaal als je vanuit 130 hard terugremt naar bijvoorbeeld 40 km/h (snelweg afrit zonder iemand achter je)?
Succes en hopelijk kom je snel achter de reden!
Neem aan dat je de tips van Cornelis ff checkt, mijn 'bandenman' verplaatst de band een halve omtrek als er veel afwijking wordt geconstateerd bij het balanceren.
Omdat het na een paar dagen gebeurt, mss kan je de volgende zaken overwegen/afstrepen:
1. ben je de enige berijder, zo niet, vermijdt de andere rijder(s) stoepen en/of verkeersdrempels?
2. zijn er veel drempels/stoepen bij je in de buurt die je elke dag moet nemen
3. remmerij is verder 100% top - dwz geen enkele trilling in het stuur of rempedaal als je vanuit 130 hard terugremt naar bijvoorbeeld 40 km/h (snelweg afrit zonder iemand achter je)?
Succes en hopelijk kom je snel achter de reden!
PK van je auto is het resultaat van je koppel vermenigvuldigt met het aantal toeren dat je rijdt gedeeld door 5252
Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt
Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt