Distr ketting tandwielen

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11239
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

14 mei 2018 23:59

Een van de foto’s uit ElGriffo’s topic met hier dus die gloednieuwe tandwielen ter vergelijk:
Bijlagen
5A2559C3-D593-4389-9B50-A07DF576DD81.jpeg
5A2559C3-D593-4389-9B50-A07DF576DD81.jpeg (200.96 KiB) 1543 keer bekeken
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3825
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

15 mei 2018 00:40

De tandwielen lijken om en om iets beschadigd te zijn. Kan luchtverstrooing zijn, maar de vorm van de dalen is niet mooi rond. Sommige toppen lijken nog wel redelijk afgerond te zijn, maar helemaal fris zijn ze niet.
FACFE3D6-0392-4196-968D-B2EE885BCF51.jpeg
FACFE3D6-0392-4196-968D-B2EE885BCF51.jpeg (99.63 KiB) 1534 keer bekeken
Of het aanvaardbaar is? Kijk eens hoe de ketting erop ligt met hoeveel speling.

Wat de fietsketting betreft: toen ik nog fietste zette ik er om de paar duizend kilometer een nieuwe ketting op waardoor de tandwielen erg lang meegingen. Een tandwiel slijt namelijk alleen met een versleten ketting...
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11239
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

15 mei 2018 00:50

Interessant. Die “dalen” lijken wat gesleten, vooral aan de kant. Ook dat mn de ketting de aanstichter is. D.w.z. is dat zo? Klinkt logisch. Als de ketting te lang wordt, neemt de wrijving van de schakels op de helling van de tanden toe. O.i.d.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11239
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

15 mei 2018 08:36

Ik kwam al lezend door de post van o.a. Borgmonster een paar interessante artikelen over de distributie(ketting) en slijtage tegen op:
https://www.driving-dutchman.nl/?s=distributieketting
Leerzaam dit/zo'n forum :goedzo:
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3825
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

15 mei 2018 11:21

René SLK230 schreef:Ik kwam al lezend door de post van o.a. Borgmonster een paar interessante artikelen over de distributie(ketting) en slijtage tegen op:
https://www.driving-dutchman.nl/?s=distributieketting
Leerzaam dit/zo'n forum :goedzo:
Inderdaad een informatieve website. Dank je wel voor het delen!
Goede tip ook dat vervuilde olie ook duidelijk invloed heeft op de smering van de ketting vanwege de kleine oliedoorvoergaatjes in dat deel van het smeersysteem.

Zo kan zelfs het niet tijdig verversen van de olie, vooral in combinatie met het “nieuwe rijden” zelfs leiden tot gebroken kettingen en wat dies meer zij (“Wat zij dies dan meer?”, aldus Wilhelmina K. uit de radioprogramma’s van Jacques Plafond). :D
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

15 mei 2018 12:47

Borgmonster schreef:Zo kan zelfs het niet tijdig verversen van de olie, vooral in combinatie met het “nieuwe rijden” zelfs leiden tot gebroken kettingen
Het nieuwe rijden, wa's da?
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
c1k320
Berichten: 1046
Lid geworden op: 05 mar 2015 15:15
Mercedes-Benz: Jup!
Locatie: Groningen

15 mei 2018 13:55

Net als bij zeilen: De regel is dat als je denkt dat je moet reven, je dit ook onmiddellijk moet doen!
Dus als je je afvraagt of je je ketting en tandwielen moet vervangen, je dit ook onmiddellijk moet doen...een uur te laat kan erg duur uitvallen.
PK van je auto is het resultaat van je koppel vermenigvuldigt met het aantal toeren dat je rijdt gedeeld door 5252

Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt 8-)
Casanova
Berichten: 211
Lid geworden op: 15 jan 2010 09:09
Mercedes-Benz: W163 ML 320 bj 2000

15 mei 2018 15:11

Dat lijkt me te kort door de bocht. Eerst de ketting controleren en die eventueel vervangen.
Gebruikersavatar
Sneaky Pete
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 08 mar 2014 19:18
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Locatie: Zuid-Oost Brabant

15 mei 2018 16:16

Persoonlijk zou ik,net zoals bij mijn motorfiets, ketting en tandwielen altijd samen vervangen. Vervang je alleen de ketting dan slijt die extra hard.
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3825
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

15 mei 2018 17:22

Sneaky Pete schreef:Persoonlijk zou ik,net zoals bij mijn motorfiets, ketting en tandwielen altijd samen vervangen. Vervang je alleen de ketting dan slijt die extra hard.
Wel als er al speling is gekomen. Zodra de ketting is gesleten, tot buiten de grens waar bij belasting de ketting nog op alle tanden steunt, moeten beide worden vervangen. Nu is die grens wel een beetje rekbaar. Bovendien is een (motor)fietsketting niet altijd optimaal gesmeerd maar een distributieketting wel (mag ik hopen). Dus dan kun je beter wel beide gelijktijdig vervangen.

M’n fietsketting verving ik zelf dus dat was geen probleem om dat een paar keer per jaar te doen.
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
courske
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 aug 2013 22:15
Mercedes-Benz: R171 SLK 200 Kompressor 2007
Specialisatie: lassen
Locatie: Aalter, België

15 mei 2018 19:30

Bedankt voor alle reacties.

Hoe kun je juist de ketting controleren, Gewoon de ketting omhoog trekken?

Zijn de tandwielen en ketting van Mercedes verbeterd, of zijn er betere alternatieven en wat is de prijs hiervoor?

Mvg
w203rijdert
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 mei 2018 22:01
Mercedes-Benz: Mercedes benz C180 kompressor w203 2003 handgeschakeld

25 mei 2018 16:10

Goedendag mensen,
Ik zit met een soortgelijk probleem, vandaag de kleppendeksel er afgehaald en dit is wat er werd aangetroffen. Is dit nog rijdbaar of echt geen meter meer verder?
IMG-20180525-WA0001.jpg
IMG-20180525-WA0001.jpg (106.09 KiB) 1237 keer bekeken
Vr gr Stefan
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11239
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

25 mei 2018 16:53

Daar is door een derde natuurlijk geen goed antwoord op te geven.
Een tand die verder afbrokkelt, breuk of verspringen van een ketting komt natuurlijk altijd onverwacht.
Tanden zien er niet bepaald gezond meer uit. Er zijn ook al stukken afgesprongen die zich ergens bevinden...

De meest veilige optie is m.i. dus de boel demonteren, grondig schoonmaken van distributie gedeelte en carter, vervangen van tandwielen, ketting, kettingspanner en geleiders, nieuwe filter en olie. Das niet goedkoop, maar het alternatief is (als het zich voordoet) dat je timing in de soep loopt, je komt stil te staan, en je kleppen je zuigers raken. Das nog duurder waarschijnlijk.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3825
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

25 mei 2018 20:53

Volgens mij zijn de tanden nog wel heel maar, inderdaad, wel in zekere mate gesleten.

Zo te zien zal er niet direct breuk gaan optreden, gezien de goede smering; de olie houdt goed op de tandwielen en de ketting. Overmatige verhitting zal dus waarschijnlijk ook wel meevallen.

Probeer de ketting iets op het midden van een tandwiel op te tillen. Als je een goed beeld van meerdere dalen van het tandwiel krijgt is er aanzienlijke slijtage. Afhankelijk van de grootte van het tandwiel kan dat overigens erg variëren...

Maar zoals altijd: vanaf een foto kan je geen oordeel vellen of iets okay is of niet. “Aan deze reactie kunnen geen rechten worden ontleend.”

Hoelang zitten de ketting en tandwielen erop?
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
w203rijdert
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 mei 2018 22:01
Mercedes-Benz: Mercedes benz C180 kompressor w203 2003 handgeschakeld

28 mei 2018 02:17

Borgmonster schreef:Volgens mij zijn de tanden nog wel heel maar, inderdaad, wel in zekere mate gesleten.

Zo te zien zal er niet direct breuk gaan optreden, gezien de goede smering; de olie houdt goed op de tandwielen en de ketting. Overmatige verhitting zal dus waarschijnlijk ook wel meevallen.

Probeer de ketting iets op het midden van een tandwiel op te tillen. Als je een goed beeld van meerdere dalen van het tandwiel krijgt is er aanzienlijke slijtage. Afhankelijk van de grootte van het tandwiel kan dat overigens erg variëren...

Maar zoals altijd: vanaf een foto kan je geen oordeel vellen of iets okay is of niet. “Aan deze reactie kunnen geen rechten worden ontleend.”

Hoelang zitten de ketting en tandwielen erop?
Zoals je zegt is het op de foto niet erg goed te zien inderdaad. Wij zijn nog even goed gaan kijken in het licht en er is echt zeer weinig slijtage. De motor is wel erg bruin van binnen en dit vuil is op de plekken waar de ketting de tandwielen raakt weg.

Na grondig te hebben gevoeld kunnen wij concluderen dat er ook geen stukjes weg zijn en dat er op de meeste stukjes geen oppervlakteverlies is ontstaan en op sommige kommetjes echt zeer weinig oppervlakteverlies zit.

Dit zijn de originele tandwielen vanuit de fabriek en de auto heeft 250000 kilometer gelopen.
Geprobeerd de ketting midden op het tandwiel op te tillen maar deze staat goed op spanning en er is vrijwel geen beweging in te krijgen.

Mvg Stefan
Plaats reactie