Distr ketting tandwielen

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

16 jun 2018 08:55

Oh dus je denkt dat dit soort issues bij andere merken niet voorkomen? 8-)
Logboek S500.
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8346
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

16 jun 2018 10:04

Niet meer mee rijden !!!!!!!


Nokkenastandwielen zijn 500 per stuk
Ik denk dat je zeker 1500 tot 2000 kwijt bent
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
MDK
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 jul 2018 21:00

10 jul 2018 06:29

Via een ander topic hier terecht gekomen.
Maak me nu toch echt wel zorgen en stel me de vraag of ik voor een W204 wil gaan....

Is het echt zo erg allemaal en zijn de meeste W204's met een M271 blok vroeg of laat aan de beurt of betreft het hier uitzonderingen/ maandagochtend auto's.
Het klinkt op dit moment alsof je naar het casino gaat met 2 a 3 duizend euro en je moet kiezen tussen zwart en rood...

En de bedragen van 2 a 3 duizend euro die ik voorbij zie komen zijn dit de standaard prijzen voor vervanging van ketting en tandwielen bij de dealer of zijn dit de worstcase scenario's...?
Munky711
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:23
Mercedes-Benz: C200

10 jul 2018 08:08

Ik heb enkele pagina's terug mijn verhaal gedaan, M271 EVO van 2011 met 70.000KM. Ketting, ketting spanner, nokkenas verstellers en nog wat dichtingen en leidingen vervangen. Factuur moet ik nog krijgen maar de offerte lag rond de 1600€. Dat is met tussenkomst Mercedes. Normaal zit je dus idd dik tussen de 2000 à 3000€.

Ik heb ergens gelezen dat het probleem bij de EVO's zit in de nokkenas verstellers. Die verstellers krijgen sleet waardoor er speling op komt? Die speling zorgt er voor dat deze verspringen (ratel geluid dat je hoort bij koude start). Dat verspringen zet zich dan weer over op de ketting waardoor die oprekt...

Er zijn vanaf 2013 nieuwe nokkenas verstellers die dit probleem niet meer zouden hebben. Die zouden er normaal gezien nu ook bij mij in moeten zitten, dus de laatste revisie hiervan.

Ik duim dat het probleem niet meer voorkomt. Als het zich terug zou voordoen zou dit ronde de 140.000KM moeten zijn. Ik rijd momenteel maar ongeveer 10.000KM op een jaar, dus zit ik nog 7 jaar goed. En dan is de wagen wss al vervangen. :)
MDK
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 jul 2018 21:00

10 jul 2018 16:17

Ja had je verhaal gelezen, bizar gewoon met 70.000KM op de teller.
Valt me vies tegen, en had ik niet van MB verwacht.

Optie bij aanschaf van een W204 is om duidelijk in de garantie de ketting en tandwielen te laten opnemen en vervolgens bij een MB-dealer niet alleen een aankoopkeuring (+/- 95,-) te laten uitvoeren maar ook een controle op de ketting en tandwielen (geen idee wat zo'n "kijkoperatie" zou kosten).

Of bij aankoop in de het onderhoudsboekje terug vinden dat de ketting en tandwielen 5000KM terug zijn vervangen :)
Gebruikersavatar
Heluke
Donateur
Berichten: 258
Lid geworden op: 23 mar 2014 20:56
Mercedes-Benz: ex.S203 C180 K. Aut. 2006, ex.S204 C180 K. Aut. 2010, nu.S212 E200 CGI Aut. 2011
Specialisatie: kliederen met verf
Locatie: Stonecity

11 jul 2018 00:05

Volgens mij zit dit blok ook in de 211 en de 212 kompressor en CGI. Is dit juist?
Gr. Henk

Yes, This is my Mercedes.
Yes, I know it's Awesome.
NO, you cannot drive it!
Gebruikersavatar
Kemmo
Berichten: 436
Lid geworden op: 06 sep 2014 14:29
Mercedes-Benz: C180 CGI BlueEfficiency Avantgarde 2012 Facelift Sedan
Locatie: Overijssel

11 jul 2018 18:39

Munky711 schreef:Ik heb enkele pagina's terug mijn verhaal gedaan, M271 EVO van 2011 met 70.000KM. Ketting, ketting spanner, nokkenas verstellers en nog wat dichtingen en leidingen vervangen. Factuur moet ik nog krijgen maar de offerte lag rond de 1600€. Dat is met tussenkomst Mercedes. Normaal zit je dus idd dik tussen de 2000 à 3000€.

Ik heb ergens gelezen dat het probleem bij de EVO's zit in de nokkenas verstellers. Die verstellers krijgen sleet waardoor er speling op komt? Die speling zorgt er voor dat deze verspringen (ratel geluid dat je hoort bij koude start). Dat verspringen zet zich dan weer over op de ketting waardoor die oprekt...

Er zijn vanaf 2013 nieuwe nokkenas verstellers die dit probleem niet meer zouden hebben. Die zouden er normaal gezien nu ook bij mij in moeten zitten, dus de laatste revisie hiervan.

Ik duim dat het probleem niet meer voorkomt. Als het zich terug zou voordoen zou dit ronde de 140.000KM moeten zijn. Ik rijd momenteel maar ongeveer 10.000KM op een jaar, dus zit ik nog 7 jaar goed. En dan is de wagen wss al vervangen. :)


Hmm oke. Ik dacht dat de EVO verbeterd zou zijn met dit probleem. Ben ook van plan om een w204 aan te schaffen maar twijfel heel erg tussen het m271 of m274 blok. Het nadeel daarvan is dat het een 1.6 blok is en dus minder sterk zou zijn en onrustiger loopt , wel zou hier meer aan verbeterd zijn..

De vraag die paar pagina's terug is gevraagd stel ik zelf dan ook maar even. : die tandwielen en ketting ,zijn die NU in goede kwaliteit te krijgen of zijn die vanaf een bepaald datum/ jaar al verbeterd ? Of is het nog steeds niet gemodificeerd ?


Heeft mercedes geen garantie optie voor dit probleem onderhand ? Dacht dat een ketting beter zou zijn dan een riem maar dat lijkt er niet echt op met vervangingen voor de 100.000 km.

Maja wat al paar keren gemeld is. Moest in die tijd en waarschijnlijk nog steeds ( hoop van niet) zo goedkoop mogelijk ( slechte kwaliteit, simplex i.p.v. duplex) Vandaar de vraag als dit nu gemodificeerd is.
:applaus: :D
Foetske
Berichten: 902
Lid geworden op: 21 jan 2010 06:58
Mercedes-Benz: W108-280SEL4.5,W460.2-G320cdi,Suzuki LJ80,Volvo C306 met OM613,2xE320CDI combi's,Fordje F100pickup 1964'(6.2d)W220-S500. Puch Haflinger, W123 240D.
Specialisatie: dieselinspuiting
Locatie: Netersel (NB)
Contacteer:

12 jul 2018 06:45

Heb dit topic nu net gelezen. Mercedes-Benz zou zich echt moeten schamen. Schamen voor de Chinese kwaliteit die ze hier lijkt te leveren en dan hoop ik dat ik de Chinezen niet beledig. Deze tandwielen zijn blijkbaar niet eens gehard. Ik vermoed dat als ik in een machinefabriek de 3 tandwielen laat maken, harden, slijpen en er een goede ketting bij lever dat je dan nog geen 1000 euro kwijt bent. En volgens de WTB regels minstens 10.000 uur kunt rijden, dat is 600.000 km. De ketting rekt op als de tandwielen niet nauwkeurig zijn en ongehard met deze schokbelasting gaat dat gebeuren. De ketting rekt en de slijtage is een feit. Echt, Mercedes, dit is een belabberde kwaliteit, en volgens mij bedoeld om je eigen handel te laten draaien. Prima, maar ik vind t hier veel te ver gaan!
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed
Munky711
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:23
Mercedes-Benz: C200

12 jul 2018 09:11

Kemmo schreef:
Munky711 schreef:Ik heb enkele pagina's terug mijn verhaal gedaan, M271 EVO van 2011 met 70.000KM. Ketting, ketting spanner, nokkenas verstellers en nog wat dichtingen en leidingen vervangen. Factuur moet ik nog krijgen maar de offerte lag rond de 1600€. Dat is met tussenkomst Mercedes. Normaal zit je dus idd dik tussen de 2000 à 3000€.

Ik heb ergens gelezen dat het probleem bij de EVO's zit in de nokkenas verstellers. Die verstellers krijgen sleet waardoor er speling op komt? Die speling zorgt er voor dat deze verspringen (ratel geluid dat je hoort bij koude start). Dat verspringen zet zich dan weer over op de ketting waardoor die oprekt...

Er zijn vanaf 2013 nieuwe nokkenas verstellers die dit probleem niet meer zouden hebben. Die zouden er normaal gezien nu ook bij mij in moeten zitten, dus de laatste revisie hiervan.

Ik duim dat het probleem niet meer voorkomt. Als het zich terug zou voordoen zou dit ronde de 140.000KM moeten zijn. Ik rijd momenteel maar ongeveer 10.000KM op een jaar, dus zit ik nog 7 jaar goed. En dan is de wagen wss al vervangen. :)


Hmm oke. Ik dacht dat de EVO verbeterd zou zijn met dit probleem. Ben ook van plan om een w204 aan te schaffen maar twijfel heel erg tussen het m271 of m274 blok. Het nadeel daarvan is dat het een 1.6 blok is en dus minder sterk zou zijn en onrustiger loopt , wel zou hier meer aan verbeterd zijn..

De vraag die paar pagina's terug is gevraagd stel ik zelf dan ook maar even. : die tandwielen en ketting ,zijn die NU in goede kwaliteit te krijgen of zijn die vanaf een bepaald datum/ jaar al verbeterd ? Of is het nog steeds niet gemodificeerd ?


Heeft mercedes geen garantie optie voor dit probleem onderhand ? Dacht dat een ketting beter zou zijn dan een riem maar dat lijkt er niet echt op met vervangingen voor de 100.000 km.

Maja wat al paar keren gemeld is. Moest in die tijd en waarschijnlijk nog steeds ( hoop van niet) zo goedkoop mogelijk ( slechte kwaliteit, simplex i.p.v. duplex) Vandaar de vraag als dit nu gemodificeerd is.
Dit zijn geen harde feiten, maar wat ik gelezen heb op verschillende sites. En ik heb er veeeel gelezen.

De M271 Kompressor's lijken te lijden aan inferieure tandwielen, die zeker bij gebrekkig onderhoud stevig kunnen slijten waardoor er zelfs tanden kunnen afbreken, met ketting slip tot gevolg en dus eventueel ernstige motor schade. Goed onderhouden Kompressor modellen lijken het goed te doen en kunnen gemakkelijk 150.000km of meer doen zonder dat er ook maar iets gemerkt wordt. Maar als je een ratel hoort, is dit meestal de ketting, dus zo snel mogelijk diagnose laten stellen!

De M271 EVO's lijken dan weer te lijden aan inferieure nokkenas verstellers. Deze werken met een vergrendeling op oliedruk. Door slijtage duurt het even voor deze op druk staan en kan het zijn dat je bij koude start en ratel hoort. Dit zijn meestal de nokkenas verstellers die verspringen. In dit filmpje zie je dit goed: https://www.youtube.com/watch?v=qZd50ybqsns De slechte werking van de nokkenas verstellers zorgt er dan weer voor dat de ketting oprekt. Maar meestal hier, hoor je een ratel bij koude start, zijn dit de nokkenas verstellers. Minder kritisch dan bij de Kompressor modellen, maar toch, zo snel mogelijk diagnose laten stellen.

Die ratel bij mij bij koude start waren dus de nokkenas verstellers. Diagnose laten stellen bij Mercedes, en ik kon er volgens hen nog even met doorrijden. Uiteindelijk zijn deze na een maand vervangen.

Oh, wat ook een teken is van opgerekte ketting, slecht werkende nokkenas verstellers, is dat bij de eerste koude start het even kan duren eer de motor aanslaat. Was bij mij ook het geval. Normaal is het tikken en wegwezen. Toen ik het probleem had was dit gemakkelijk 3 tot 5 seconden voor de motor aansloeg.

Wat ik verder lees ivm de EVO modellen, hebben die nokkenas verstellers ergens in 2013 een laatste revisie gehad. Deze zouden die problemen niet meer hebben.

PS: Ik ben er volledig mee akkoord dat dit Mercedes onwaardig is. Ik heb meerdere keren contact gehad met Mercedes België. Hun antwoord? Wagen is niet meer onder garantie dus pech blabla. Eigenlijk zeiden ze heel, echt heeel vriendelijk, go f*ck yourself... :roll:
MDK
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 jul 2018 21:00

12 jul 2018 16:04

Via Australiancar.reviews het onderstaande gevonden:

(originele link: http://australiancar.reviews/reviews.ph ... an&gen=604 ).

********************************************************************************************************************************

Mercedes-Benz W204 C 200 Kompressor, C 200 CGI, C 200 and C 250: camshaft adjuster/sprocket failure
Background
For the M271 and M271 EVO engines, each camshaft has a camshaft adjuster/sprocket mounted to the front of it. The camshaft adjuster is mounted on a bearing so that it can rotate separately from the camshaft and is driven by timing chain. Furthermore, a solenoid is bolted onto the camshaft adjuster and attached to the end of the camshaft. As the camshaft adjuster is rotated by the timing chain, the sprocket can control the offset of the camshaft.

While camshaft adjuster failures are a recognised problem for the M271 engine, there have also been reports for the M271 EVO engine. For the post-2009 M271 EVO engine, however, it is understood that Mercedes-Benz changed the design of the camshaft adjuster, the aluminium cover for the camshaft adjuster and solenoid for the 2012 model year. As such, post-2012 M271 EVO engines should not experience this problem.

Camshaft adjuster/sprocket failure
The camshaft adjuster for the M271 engine is made from cast iron and its operation against the single-row steel timing chain causes the teeth to wear prematurely; while the teeth can potentially break off, this is relatively rare. Wear to the camshaft adjuster can cause:
The engine’s valve timing to be advanced or retarded;
The timing chain to stretch; and,
At worst, changes to engine timing can cause the pistons and valves to collide – such engine damage is extremely serious.

Merc271 provides re-manufactured camshaft adjusters in which the original gear face has been removed and a high-tensile, surface hardened steel gear profile has been applied to make it significantly stronger. Some owners, however, recommend replacing the timing chains and camshaft adjusters as a preventative measure every 130,000 kilometres.

Symptoms
Symptoms of camshaft adjuster failure include:
A rattling noise on start-up caused by play of the timing chain and camshaft adjuster teeth;
Uneven running and a rough idle;
Diagnostic trouble codes (DTCs) related to camshaft timing.

Replacement
Replacing the camshaft adjuster requires:
The solenoid and valve cover to be removed;
The tension on the timing chain to be released; and,
The camshaft adjuster to be removed from the camshaft.

**********************************************************************************************************************************

Zoals al eerder werd geopperd lijkt het probleem dus in de nokkenas verstellers te zitten en zijn het uitrekken van de ketting en afslijten van de tandwielen gevolgschade hiervan.

Wat ik er vluchtig van begrijp is dat Mercedes dus wel deze nokkenas versteller heeft verbeterd maar het niet nodig vindt om een terugroepactie voor de oude nokkenas verstellers in te voeren.



- Iemand een idee wat een controle op ketting en tandwielen zou kosten bij de dealer?

- En (mochten de ketting en tandwielen nog in orde zijn) het preventief vervangen van de vernieuwde nokkenas verstellers zou kosten?
Gebruikersavatar
Kemmo
Berichten: 436
Lid geworden op: 06 sep 2014 14:29
Mercedes-Benz: C180 CGI BlueEfficiency Avantgarde 2012 Facelift Sedan
Locatie: Overijssel

12 jul 2018 19:05

MDK schreef:Via Australiancar.reviews het onderstaande gevonden:

(originele link: http://australiancar.reviews/reviews.ph ... an&gen=604 ).

********************************************************************************************************************************

Mercedes-Benz W204 C 200 Kompressor, C 200 CGI, C 200 and C 250: camshaft adjuster/sprocket failure
Background
For the M271 and M271 EVO engines, each camshaft has a camshaft adjuster/sprocket mounted to the front of it. The camshaft adjuster is mounted on a bearing so that it can rotate separately from the camshaft and is driven by timing chain. Furthermore, a solenoid is bolted onto the camshaft adjuster and attached to the end of the camshaft. As the camshaft adjuster is rotated by the timing chain, the sprocket can control the offset of the camshaft.

While camshaft adjuster failures are a recognised problem for the M271 engine, there have also been reports for the M271 EVO engine. For the post-2009 M271 EVO engine, however, it is understood that Mercedes-Benz changed the design of the camshaft adjuster, the aluminium cover for the camshaft adjuster and solenoid for the 2012 model year. As such, post-2012 M271 EVO engines should not experience this problem.

Camshaft adjuster/sprocket failure
The camshaft adjuster for the M271 engine is made from cast iron and its operation against the single-row steel timing chain causes the teeth to wear prematurely; while the teeth can potentially break off, this is relatively rare. Wear to the camshaft adjuster can cause:
The engine’s valve timing to be advanced or retarded;
The timing chain to stretch; and,
At worst, changes to engine timing can cause the pistons and valves to collide – such engine damage is extremely serious.

Merc271 provides re-manufactured camshaft adjusters in which the original gear face has been removed and a high-tensile, surface hardened steel gear profile has been applied to make it significantly stronger. Some owners, however, recommend replacing the timing chains and camshaft adjusters as a preventative measure every 130,000 kilometres.

Symptoms
Symptoms of camshaft adjuster failure include:
A rattling noise on start-up caused by play of the timing chain and camshaft adjuster teeth;
Uneven running and a rough idle;
Diagnostic trouble codes (DTCs) related to camshaft timing.

Replacement
Replacing the camshaft adjuster requires:
The solenoid and valve cover to be removed;
The tension on the timing chain to be released; and,
The camshaft adjuster to be removed from the camshaft.

**********************************************************************************************************************************

Zoals al eerder werd geopperd lijkt het probleem dus in de nokkenas verstellers te zitten en zijn het uitrekken van de ketting en afslijten van de tandwielen gevolgschade hiervan.

Wat ik er vluchtig van begrijp is dat Mercedes dus wel deze nokkenas versteller heeft verbeterd maar het niet nodig vindt om een terugroepactie voor de oude nokkenas verstellers in te voeren.



- Iemand een idee wat een controle op ketting en tandwielen zou kosten bij de dealer?

- En (mochten de ketting en tandwielen nog in orde zijn) het preventief vervangen van de vernieuwde nokkenas verstellers zou kosten?

Kijk daar worden we dus al wat wijzer van.

Maar nog weten we niet als er nu verbeterde kettingen en of tandwielen zijn bij Mercedes of universeel. Nokkenasverstellers is dus sowieso al een must.
:applaus: :D
Gebruikersavatar
Siddartha
Berichten: 528
Lid geworden op: 13 jul 2011 15:41
Mercedes-Benz: S204 C180 2009
Specialisatie: Guilty pleasures
Locatie: Midden-Limburg
Contacteer:

14 aug 2018 13:54

Hoe zit het eigenlijk met de V6 blokken, hebben deze ook last van inferieure kwaliteit tandwielen?
Always follow the star...
Marian Chirila
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 jan 2016 20:53
Mercedes-Benz: Mercedes Benz w210 280 v6 w906 311cdi w220 3.7 mopf 316 CDI Vito 110 cdi
Specialisatie: chauffeur
Locatie: Haarlem

14 aug 2018 18:37

Siddartha schreef:Hoe zit het eigenlijk met de V6 blokken, hebben deze ook last van inferieure kwaliteit tandwielen?
Nee....die hebben een balansas probleem :stom:
Maar niet allemaal,bepaalde series...gebruik zoekfunctie of even Google vragen,vol met verhalen.
Gebruikersavatar
Siddartha
Berichten: 528
Lid geworden op: 13 jul 2011 15:41
Mercedes-Benz: S204 C180 2009
Specialisatie: Guilty pleasures
Locatie: Midden-Limburg
Contacteer:

14 aug 2018 23:32

Marian Chirila schreef:
Siddartha schreef:Hoe zit het eigenlijk met de V6 blokken, hebben deze ook last van inferieure kwaliteit tandwielen?
Nee....die hebben een balansas probleem :stom:
Maar niet allemaal,bepaalde series...gebruik zoekfunctie of even Google vragen,vol met verhalen.
Het wordt er niet bepaald gemakkelijker op om voor een Benz te kiezen.... straks ga ik nog een diesel nemen :lol:
Always follow the star...
Plaats reactie