De titel zegt het al zowat. bij het starten van de koude motor schommelt de vrijloop/ralenti. Eens warm is alles stabiel.
Iemand hier ondervinding mee. Is er een specifieke reset procedure?
Begin ik met gasklephuis te reinigen?
Alvast bedankt
Chris
CL 203 Coupe 180 Schommelende ralenti/vrijloop bij koude motor
- René SLK230
- Berichten: 11247
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Het is denk ik daarom lastig antwoord geven doordat het kan worden veroorzaakt door verschillende dingen.
Mijn eerste gedachte is dat een (van de 2?) lambda sondes een te rijk mengel vaststelt, er minder brandstof wordt ingespoten, waarna vervolgens een andere sensor vaststelt dat het toerental te laag is en/of de LMM te veel lucht ziet bij die hoeveelheid brandstof en het commando geven meer brandstof in te spuiten waarna de cyclus zich herhaalt. Een zgn instabiel proces.
Je komt daar denk ik alleen achter door of op basis van ervaring (waarnaar je vraagt, nl heb ik ook gehad is de...) iets op goed geluk te vervangen of door elk van de waarden te bemeten / uit te lezen en die met een referentie te vergelijken wat specialistenwerk is.
Hier houdt mijn fantasie op
Niettemin suc6
Mijn eerste gedachte is dat een (van de 2?) lambda sondes een te rijk mengel vaststelt, er minder brandstof wordt ingespoten, waarna vervolgens een andere sensor vaststelt dat het toerental te laag is en/of de LMM te veel lucht ziet bij die hoeveelheid brandstof en het commando geven meer brandstof in te spuiten waarna de cyclus zich herhaalt. Een zgn instabiel proces.
Je komt daar denk ik alleen achter door of op basis van ervaring (waarnaar je vraagt, nl heb ik ook gehad is de...) iets op goed geluk te vervangen of door elk van de waarden te bemeten / uit te lezen en die met een referentie te vergelijken wat specialistenwerk is.
Hier houdt mijn fantasie op
Niettemin suc6
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
-
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 04 aug 2012 09:17
- Mercedes-Benz: Lancia Monte carlo, Mercedes SLK R171, Mercedes C180 Coupe
- Locatie: Belgie
Thanks Rene.
Ik kan je gedachten gang wel volgen maar vind het wel raar dat er geen enkele foutmelding is en dat het na 200 meter rijden , stilleggen opnieuw starten alles normaal klinkt. Echte de eerste koud start is niet om aan te horen.
Ook is de wagen 14 dagen geleden naar de technische controle geweest voor verkoop waar men ook een co test uitvoert. uiteraard was de wagen warm bij deze test maar toch zou ik denken dat ook warm het benzine/lucht mengsel niet optimaal zou zijn maar neen de waarde was normaal. Ook stnikt de uitlaat niet bij de koude start
Ik kan je gedachten gang wel volgen maar vind het wel raar dat er geen enkele foutmelding is en dat het na 200 meter rijden , stilleggen opnieuw starten alles normaal klinkt. Echte de eerste koud start is niet om aan te horen.
Ook is de wagen 14 dagen geleden naar de technische controle geweest voor verkoop waar men ook een co test uitvoert. uiteraard was de wagen warm bij deze test maar toch zou ik denken dat ook warm het benzine/lucht mengsel niet optimaal zou zijn maar neen de waarde was normaal. Ook stnikt de uitlaat niet bij de koude start
Als een vrouw zwijgt..........onderbreek haar niet!
- René SLK230
- Berichten: 11247
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Vacuumlekjes zijn ook berucht. Maar dat zou dan iets moeten zijn dat koud wel lekt en warm niet.
Kortom lastig om vanaf afstand te beoordelen.
Kortom lastig om vanaf afstand te beoordelen.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
-
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 04 aug 2012 09:17
- Mercedes-Benz: Lancia Monte carlo, Mercedes SLK R171, Mercedes C180 Coupe
- Locatie: Belgie
Lucht slangen heb ik na gelopen, geen lekken.
Ik heb hier de 200 blz over de CL 203 nagelopen en paar x t probleem tegen gekomen...................bij prive berichten/antwoorden kreeg ik van één persoon te horen dat hij de wagen voor dit probleem verkocht heeft!
Ik heb hier de 200 blz over de CL 203 nagelopen en paar x t probleem tegen gekomen...................bij prive berichten/antwoorden kreeg ik van één persoon te horen dat hij de wagen voor dit probleem verkocht heeft!
Als een vrouw zwijgt..........onderbreek haar niet!
- René SLK230
- Berichten: 11247
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Verkopen lijkt me een wat te drastische eerste stap... Een specialist moet in staat zijn (koud) alle relevante waarden uit te lezen. Kost wel het nodige schat ik. Heeft het ding een secundaire luchtpomp ovrgs en werkt die normaal? Zo niet zou dat bij koude start wellicht te rijk mengsel kunnen verklaren als dat het zou zijn. Aan de andere kant ruik je je uitlaat niet...
Verder heb ik wel eens wat gelezen over reigen lambda sonde. Je zou er ook tijdelijk op proef een andere in kunnen schroeven om te zien of dat helpt. Hier houdt mn kennis op.
Suc6
Verder heb ik wel eens wat gelezen over reigen lambda sonde. Je zou er ook tijdelijk op proef een andere in kunnen schroeven om te zien of dat helpt. Hier houdt mn kennis op.
Suc6
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
-
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 19 nov 2016 22:06
- Mercedes-Benz: W213 350e 2017 W211 320 CDI 2004
Probeer dit even:
Draai contact sleutel op 2de stand zonder te starten, wacht drie tot drie en een halve minuut. Haal de sleutel eruit, zet deze er weer in start de auto meteen.
Dit herstelt de gaspedaal positie sensor (in motor ruimte) , mocht het werken dat zou ik die vervangen. Dat ligt daar het probleem. Ook gelijk gasklep reinigen, kan nooit kwaad.
Draai contact sleutel op 2de stand zonder te starten, wacht drie tot drie en een halve minuut. Haal de sleutel eruit, zet deze er weer in start de auto meteen.
Dit herstelt de gaspedaal positie sensor (in motor ruimte) , mocht het werken dat zou ik die vervangen. Dat ligt daar het probleem. Ook gelijk gasklep reinigen, kan nooit kwaad.
-
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 04 aug 2012 09:17
- Mercedes-Benz: Lancia Monte carlo, Mercedes SLK R171, Mercedes C180 Coupe
- Locatie: Belgie
@ Vidjesh, deed ik reeds , gaf geen enkel verschil maar zonder gasklephuis te kuisen......had geen remmen reiniger bij de hand. Gaat iets worden voor het weekend. Ik veronderstel dat je sowieso terug moet inleren na kuisen?
@Rene, Onderhoud sinds 40 jaar mijn autos zelf ( en t waren er heel wat ) maar van die secundaire luchtpomp daar heb ik nog nooit van gehoort..............waar kan ik die vinden
@Rene, Onderhoud sinds 40 jaar mijn autos zelf ( en t waren er heel wat ) maar van die secundaire luchtpomp daar heb ik nog nooit van gehoort..............waar kan ik die vinden
Als een vrouw zwijgt..........onderbreek haar niet!
- René SLK230
- Berichten: 11247
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
René SLK230 schreef:Hier houdt mn kennis op.
Suc6
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
-
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 19 nov 2016 22:06
- Mercedes-Benz: W213 350e 2017 W211 320 CDI 2004
Na het loshalen en reinigen van het gasklephuis moet je deze inleren.ZENOBIE schreef:@vidjesh.
Wat is t verschil of wat doet de laatste inleren anders dan de vorige die je beschreef?
Het andere gaat over de gaspedaalsensor, is weer wat anders. Probeer even uit.