Hallo Allemaal,
Helemaal blij met mijn nieuwe Benz, maar nu ben ik erachter gekomen dat de koppakking lekt.
Heb er een dikke 3000 km mee gereden en toen ging af en toe het lampje van de kvs banden, dus ik dacht dit is niet goed. Ruik bij stationair lopen ook de zoete kvs geur.
Goed, het kan meer oorzaken hebben, maar toen ik de rekening van het laatste grote onderhoud erbij nam, stond daar bij de opmerkingen 'lekkage koppakking'... en dit heb ik totaal niet gezien bij de aankoop.
Rare is wel dat er nauwelijks druk staat op het systeem (tenminste niet megagrote druk, als je de dop losdraait dan hoor je wel een sis), er zit geen mayo aan de olievuldop, geen witte rook of vocht uit de uitlaat. Wel zie ik dat de kvs bruinig van kleur is, dus er zal olie inzitten.
Vervangen zal wel rond de 1000 euro liggen denk ik? En de vraag is of dat zin heeft natuurlijk. Lees ook verhalen over een gaatje boren in de vuldop. Maar kun je hier e=mee blijven rijden of is dat echt voor tijdelijk?
Hoor graag jullie advies!
W202 C180 lekke koppakking
-
- Berichten: 3245
- Lid geworden op: 25 apr 2011 11:00
- Mercedes-Benz: R171 SLK 350
- Specialisatie: Detailing/R170/OEM freak
- Locatie: Nederland
Tja wat is het je waard, en hoe is de overige staat van de auto?
Is het die investering waard, dat moet je jezelf afvragen.
Maar niet netjes van de verkopende partij om dit te verzwijgen.
Zo doorrijden lijkt mij geen optie, gaat van kwaad tot erger.
Is het die investering waard, dat moet je jezelf afvragen.
Maar niet netjes van de verkopende partij om dit te verzwijgen.
Zo doorrijden lijkt mij geen optie, gaat van kwaad tot erger.
- Poppel180
- Forum Held
- Berichten: 3198
- Lid geworden op: 27 jun 2016 12:49
- Mercedes-Benz: 2014 X218 CLS 400 Shooting Brake, 2010 Mini Cooper, ex: 2005 S203 200CDI
- Locatie: Zuidplas
Helaas weet je nu waarom de auto te koop stond. Ik vermoed dat er een "stop leak" spul bij de kvs is gedaan om het lekken te stoppen dat kan het probleem enige tijd "oplossen" anders had je er iigv niet reeds 3000km meer mee kunnen rijden. Wat de reparatiekosten kunnen zijn weet ik niet, hangt er ook vanaf of de cilinderkop nog goed is
- berendd
- Berichten: 367
- Lid geworden op: 01 sep 2011 16:18
- Mercedes-Benz: 1968 W114 E280 (M110)
- Locatie: Bergen op Zoom
- Contacteer:
Bekend issue bij de 180, ze zijn allemaal een keer aan de beurt, meestal kun je er nog wel een stukje mee doorrijden maar uiteindelijk moet je toch voor de bijl.
Meestal achteraan bij cylinder 4 een lekkage tussen het olie en waterkanaal op de hoek van het blok.
kop lichten, vlakken, klepjes gelijk even opnieuw inslijpen, klepsteelrubbers vervangen en als je toch bezig ben de thermostaat, multiriem vv hij kan weer 150.000km zonder problemen mee.
Nu bezig met die van mijn zwager, langzaam maar gestaag. Tis een hoop werk om zelf te doen, dus de kosten als je t uitbesteed zijn niet gek.
Controleer ook gelijk zaken als je dynamo, waterpomp, gasklep, kabelboom etc het ligt er toch allemaal af en kan in 1 moeite mee.
met name 95 en 96 ers hebben veel last van slechte motorkabelbomen, en als alles los ligt kan je er goed bij.
Meestal achteraan bij cylinder 4 een lekkage tussen het olie en waterkanaal op de hoek van het blok.
kop lichten, vlakken, klepjes gelijk even opnieuw inslijpen, klepsteelrubbers vervangen en als je toch bezig ben de thermostaat, multiriem vv hij kan weer 150.000km zonder problemen mee.
Nu bezig met die van mijn zwager, langzaam maar gestaag. Tis een hoop werk om zelf te doen, dus de kosten als je t uitbesteed zijn niet gek.
Controleer ook gelijk zaken als je dynamo, waterpomp, gasklep, kabelboom etc het ligt er toch allemaal af en kan in 1 moeite mee.
met name 95 en 96 ers hebben veel last van slechte motorkabelbomen, en als alles los ligt kan je er goed bij.
-
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 01 feb 2011 13:28
- Mercedes-Benz: '07 W211-E200CDI Avantgarde / '79 3.0 Toyota BJ40 / '91 Kawasaki ZZR1100 / '03 Citroën C3-14i
Ik denk dat het een lekkage naar buiten toe is en niet naar de cilinders. Dat verklaart denk ik waarom er geen grote druk op je koelsysteem komt en er geen mayo in de olie zit.
Kijk eens of er kvs lekt langs de zijkanten van je blok.
Bruinige kvs kan idd door zo'n "stop leak" product.
Herstelling hangt idd af van de totale staat van de wagen, wat het je nog waard is en hoelang je er nog wil mee blijven rijden.
Een klein lek naar buiten gaat je motor niet van stuk op voorwaarde dat je het kvs-niveau op peil houdt...
Als je de investering niet wil of kan doen dan kan zo'n stopleak je daarbij helpen maar zou ook fijne kanaaltjes kunnen verstoppen...
Voor er mensen gaan roepen : dit is geen herstelling maar een lapmiddel om "voort te kunnen".
Dat middeltje kan geluk hebben en werken of niet ...
Bij breuk naar de olie of cilinders is dit niet van toepassing natuurlijk.
Daar zijn ook middeltjes voor maar geloof ik niet in.
Kijk eens of er kvs lekt langs de zijkanten van je blok.
Bruinige kvs kan idd door zo'n "stop leak" product.
Herstelling hangt idd af van de totale staat van de wagen, wat het je nog waard is en hoelang je er nog wil mee blijven rijden.
Een klein lek naar buiten gaat je motor niet van stuk op voorwaarde dat je het kvs-niveau op peil houdt...
Als je de investering niet wil of kan doen dan kan zo'n stopleak je daarbij helpen maar zou ook fijne kanaaltjes kunnen verstoppen...
Voor er mensen gaan roepen : dit is geen herstelling maar een lapmiddel om "voort te kunnen".
Dat middeltje kan geluk hebben en werken of niet ...
Bij breuk naar de olie of cilinders is dit niet van toepassing natuurlijk.
Daar zijn ook middeltjes voor maar geloof ik niet in.
- Siddartha
- Berichten: 528
- Lid geworden op: 13 jul 2011 15:41
- Mercedes-Benz: S204 C180 2009
- Specialisatie: Guilty pleasures
- Locatie: Midden-Limburg
- Contacteer:
Thanx voor de reacties zover!
De staat van de auto is opmerkelijk goed. Weinig tot geen roest, van binnen nog erg netjes. Heeft dus groot onderhoud gehad waarbij alle filters, bougies, draagarmen en remmen zijn vervangen.
Heb de auto nodig voor dagelijks woon-werk en elke dag dat ik niet werk kost me ook geld (zzp), dus uitbesteden is sowieso het idee. Zou het wel zelf kunnen, maar heb er geen tijd voor.
Vandaag na aankomst op het werk (37 km rijden) gecheckt en totaal geen druk op het systeem. Alle slangen kon ik zo inknijpen. En de vuldop van het reservoir eraf met een zachte 'poeffff'.
Het feit dat ik kvs ruik als ik stil sta, geeft wel aan dat het buiten het blok lekt, toch? De kleur in het reservoir na de rit van vanochtend was ook nog steeds roze (heb gisteren kvs bijgevuld) dus vooralsnog geen olie.
Zal idd eens zo'n stop leak spul erin doen, kijken of dat wat helpt. Nog tips voor een bepaald merk?
Verder is het idd niet netjes dat het bedrijf het niet actief heeft gemeld, (dus ik ga hun ook nog mailen of ze me tegemoet willen komen in de reparatiekosten) maar het stond wel op de factuur die ik heb kunnen inzien, dus helemaal verzwegen is het niet.
De staat van de auto is opmerkelijk goed. Weinig tot geen roest, van binnen nog erg netjes. Heeft dus groot onderhoud gehad waarbij alle filters, bougies, draagarmen en remmen zijn vervangen.
Heb de auto nodig voor dagelijks woon-werk en elke dag dat ik niet werk kost me ook geld (zzp), dus uitbesteden is sowieso het idee. Zou het wel zelf kunnen, maar heb er geen tijd voor.
Vandaag na aankomst op het werk (37 km rijden) gecheckt en totaal geen druk op het systeem. Alle slangen kon ik zo inknijpen. En de vuldop van het reservoir eraf met een zachte 'poeffff'.
Het feit dat ik kvs ruik als ik stil sta, geeft wel aan dat het buiten het blok lekt, toch? De kleur in het reservoir na de rit van vanochtend was ook nog steeds roze (heb gisteren kvs bijgevuld) dus vooralsnog geen olie.
Zal idd eens zo'n stop leak spul erin doen, kijken of dat wat helpt. Nog tips voor een bepaald merk?
Verder is het idd niet netjes dat het bedrijf het niet actief heeft gemeld, (dus ik ga hun ook nog mailen of ze me tegemoet willen komen in de reparatiekosten) maar het stond wel op de factuur die ik heb kunnen inzien, dus helemaal verzwegen is het niet.
Always follow the star...
- plorie
- Berichten: 20882
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
NEEEEEEEEEEEEEEE!!!!!!!!!Siddartha schreef:Zal idd eens zo'n stop leak spul erin doen, kijken of dat wat helpt. Nog tips voor een bepaald merk?
Leuk als je iemand anders wilt oplichten bij verkoop. Als je zuinig bent op je spullen en er langer mee wilt doen dan gebruik die troep NIET.
Zo... dat is mijn mening
Logboek S500.
- Siddartha
- Berichten: 528
- Lid geworden op: 13 jul 2011 15:41
- Mercedes-Benz: S204 C180 2009
- Specialisatie: Guilty pleasures
- Locatie: Midden-Limburg
- Contacteer:
Ja, ik heb hem al een mail gestuurd om te vragen wat hij kan/wil betekenen hierin. Zeker niet aanvallend ofzo, maar gewoon om te kijken wat er mogelijk is. Uiteraard ook al andere lijntjes uitgegooid voor een prijsopgave.
@plorie, wat is er zo schadelijk aan?
@plorie, wat is er zo schadelijk aan?
Always follow the star...
Ik zou het toch ook niet doen, ........ die troep daar ingieten! Dat spul kruipt en dicht ook andere plaatsen af net daar waar het zeker niet mag of nodig is. Eens je het erin doet, heb je geen controle er meer over die smeurie.
Het is beter en echt wel veel beter van een juiste diagnose te laten stellen door mensen die hier in thuis zijn. Dan het juiste werk te doen en zo ..................heb je nog jaren nut van jouw Benz!
Een goede reparatie betaalt zichzelf terug op termijn.
Het is beter en echt wel veel beter van een juiste diagnose te laten stellen door mensen die hier in thuis zijn. Dan het juiste werk te doen en zo ..................heb je nog jaren nut van jouw Benz!
Een goede reparatie betaalt zichzelf terug op termijn.
Laatst gewijzigd door ababbel op 20 mar 2018 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Alleen sterren fonkelen aan de hemel!
ex W202 C200CDI Elegance 2000
ex W202 C250D Elegance 1995
ex Mercedes 230CE 1989
ex W124 1984
Meer dan 750000 km achter een sterretje gereden!
ex W202 C200CDI Elegance 2000
ex W202 C250D Elegance 1995
ex Mercedes 230CE 1989
ex W124 1984
Meer dan 750000 km achter een sterretje gereden!
- Siddartha
- Berichten: 528
- Lid geworden op: 13 jul 2011 15:41
- Mercedes-Benz: S204 C180 2009
- Specialisatie: Guilty pleasures
- Locatie: Midden-Limburg
- Contacteer:
ja, ik ga het natuurlijk ook laten repareren, maar was meer voor de time being... rijd 350 km per week, en eer ik tijd heb om een afspraak te maken c.q. de auto te brengen, ben je weer even verder, vandaar.
Always follow the star...
-
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 01 feb 2011 13:28
- Mercedes-Benz: '07 W211-E200CDI Avantgarde / '79 3.0 Toyota BJ40 / '91 Kawasaki ZZR1100 / '03 Citroën C3-14i
In dat geval zou ik een vaatje kvs meenemen en regelmatig afvullen in plaats van die leakstop erin te doen.
Allemaal onder voorbehoud dat het alleen maar naar buiten toe lekt..
Allemaal onder voorbehoud dat het alleen maar naar buiten toe lekt..
- Siddartha
- Berichten: 528
- Lid geworden op: 13 jul 2011 15:41
- Mercedes-Benz: S204 C180 2009
- Specialisatie: Guilty pleasures
- Locatie: Midden-Limburg
- Contacteer:
ja, had een liter gekocht, maar die ging er helemaal in
Dus wil even kijken hoelang het duurt voordat ik weer een melding krijg ook.
Dus wil even kijken hoelang het duurt voordat ik weer een melding krijg ook.
Always follow the star...
- René SLK230
- Berichten: 11254
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Zou echt zsm die koppakking laten maken. Als je water in je cylinder krijgt en waterslag (water/koelvloeistof is niet samendrukbaar) krijg je vervolgschade ben je veel duurder uit.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings