EGR softwarematig verwijderen?

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

14 mar 2018 06:39

splunder schreef:
w204estate schreef:Mocht je problemen hebben met je egr gewoon software matig verwijderen. Kost minder dan een nieuwe egr of dat ook. Als je aan de milieu denkt, rijd dan geen auto! Ga dan maar lekker fietsen. Sinds wanneer denken wij mensen aan het milieu?
Enige nuance zou niet misstaan.
Mee eens...
Dit soort opmerkingen kun je echter verwachten met dat hypocriete beleid onder de noemer milieu.
Maar zelfs met dat nep beleid ontslaat het niemand van de plicht om verantwoordelijk om te gaan met het milieu...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5665
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

14 mar 2018 09:56

Fuseekogel schreef:Als je een afblindplaatje of softwarematig de EGR uitschakelt is de pakkans te verwaarlozen. De APK houdt niets meer in dat bij de nieuwe eisen de roetmeting weer ingevoerd wordt. Een EGR die niet meer werkt zal niet veroorzaken dat de uitstoot te hoog is. Voor de interne vervuiling van de motor is er wel wat te zeggen om de EGR uit te schakelen.
Het is een kwestie van tijd dat er goede NOx-meters beschikbaar komen. Wordt volgens de kamerbrief van de minister aan gewerkt. Dan sta je daar langs de weg in een algemene verkeerscontrole met een voertuig zonder geldig kenteken. Ik vind prutsen aan auto's leuk, maar dat zou mijn hobby toch niet zijn.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
splunder
Forum Held
Berichten: 1504
Lid geworden op: 29 jul 2009 12:28
Mercedes-Benz: S211 220cdi
Locatie: Zeist

14 mar 2018 10:02

Dit is wel een interessant topic.
Als we als individu al proberen om te sjoemelen, regels te omzeilen enz, welk recht hebben we dan nog om met een bestraffende vinger te wijzen naar bijvoorbeeld VAG? Die doet precies hetzelfde, alleen op grotere schaal.
c1k320
Berichten: 1046
Lid geworden op: 05 mar 2015 15:15
Mercedes-Benz: Jup!
Locatie: Groningen

14 mar 2018 11:49

gfgf schreef: Het is een kwestie van tijd dat er goede NOx-meters beschikbaar komen. Wordt volgens de kamerbrief van de minister aan gewerkt. Dan sta je daar langs de weg in een algemene verkeerscontrole met een voertuig zonder geldig kenteken. Ik vind prutsen aan auto's leuk, maar dat zou mijn hobby toch niet zijn.
Wist ik niet maar als in de toekomst dus de juiste NOx-meters beschikbaar komen bij grote verkeerscontroles, betekent dit dan ook 'lopen' voor de diesels van bijv. VAG of wordt de soep niet zo heet gegeten als ie wordt opgediend?
Bedoel, hoor soortgelijke geluiden al 15? jaar over het chippen van je auto maar dit blijkt elke keer weer een broodje aap verhaal te zijn. Laatst nog een gesprek gehad met een motoragent over de chip in onze E met cdi omdat ie er net zo'n type had gekocht en benieuwd was naar het effect.
Weet wel dat bij de APK meeting soms (ook bij steekproef) de motor 30 minuten loopt om een goede meting te krijgen, kortom ik zie nogal wat praktische vragen. Kijk, rij je in een verlaagde Japanner met 3 inch uitlaatsysteem en bijbehorend petje op, ja dan ben en blijf je altijd de klos :'(
PK van je auto is het resultaat van je koppel vermenigvuldigt met het aantal toeren dat je rijdt gedeeld door 5252

Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt 8-)
Fuseekogel
Berichten: 454
Lid geworden op: 17 okt 2007 06:43
Mercedes-Benz: W211 200CDI '08

14 mar 2018 15:10

gfgf schreef:
Fuseekogel schreef:Als je een afblindplaatje of softwarematig de EGR uitschakelt is de pakkans te verwaarlozen. De APK houdt niets meer in dat bij de nieuwe eisen de roetmeting weer ingevoerd wordt. Een EGR die niet meer werkt zal niet veroorzaken dat de uitstoot te hoog is. Voor de interne vervuiling van de motor is er wel wat te zeggen om de EGR uit te schakelen.
Het is een kwestie van tijd dat er goede NOx-meters beschikbaar komen. Wordt volgens de kamerbrief van de minister aan gewerkt. Dan sta je daar langs de weg in een algemene verkeerscontrole met een voertuig zonder geldig kenteken. Ik vind prutsen aan auto's leuk, maar dat zou mijn hobby toch niet zijn.

Ik weet niet hoe de algemene ervaring hier is, maar ben al zeker 20 jaar niet aangehouden hier in Nederland. Maar alsnog geloof ik niet dat men diep gaat investeren in Nox meters voor politie, ze hebben bij politie denk ik wel andere prioriteiten dan een auto met afblindplaatje te pakken. Bovendien hoeft het zeker niet zo te zijn dat de waarden met afgesloten EGR niet gehaald worden.

Het verhaal is sowieso een grote poppenkast, als je wil weten of er nog een roetfilter onder de auto zit kan je gewoon je vinger door de uitlaat halen...?
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11246
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

14 mar 2018 16:40

Nog 10 jaar. Rijden en geen ouwe pkw diesels meer met al dan niet onklaar gemaakte EGR-kleppen...
Diesels naar de sloop.jpg
Diesels naar de sloop.jpg (129.71 KiB) 1276 keer bekeken
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Tomba1961
Berichten: 281
Lid geworden op: 12 feb 2018 21:45
Mercedes-Benz: W203 C200 Kompressor
Locatie: Noord Holland

14 mar 2018 18:44

Fuseekogel schreef: Ik weet niet hoe de algemene ervaring hier is, maar ben al zeker 20 jaar niet aangehouden hier in Nederland. Maar alsnog geloof ik niet dat men diep gaat investeren in Nox meters voor politie, ze hebben bij politie denk ik wel andere prioriteiten dan een auto met afblindplaatje te pakken. Bovendien hoeft het zeker niet zo te zijn dat de waarden met afgesloten EGR niet gehaald worden.

Het verhaal is sowieso een grote poppenkast, als je wil weten of er nog een roetfilter onder de auto zit kan je gewoon je vinger door de uitlaat halen...?
Dat ik nog bij de Alfa Romeo Club zat werden er bij heel veel JTD modellen de EGR -kleppen afgesloten en ik heb nog nooit iemand horen klagen over problemen bij de APK keuring, laat staan dat de Politie hun hiervoor gingen aanhouden.

Grappig is nog wel dat bij mijn vorige auto, een Opel Vectra GTS, de EGR klep (of is het een gasklep bij een benzine?) "uit het systeem werd gehaald" door de Opel garage zelf.
Mvrgr
Thomas
Ex rijder van een W202 C180 Elegance uit 1995 in de kleur "rozenholz"
BenzMercedes
Berichten: 420
Lid geworden op: 05 apr 2008 20:12
Locatie: Groningen

15 mar 2018 10:45

Het schijnt beter te zijn tegen roet in de motor zelf. Daarbij krijg je iets meer vermogen is mij gezegd. Dit heeft geen consequenties voor de APK keuring.
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44421
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

15 mar 2018 10:55

BenzMercedes schreef:......Daarbij krijg je iets meer vermogen is mij gezegd...
Ik lees mee :)
#doeslief
Fuseekogel
Berichten: 454
Lid geworden op: 17 okt 2007 06:43
Mercedes-Benz: W211 200CDI '08

15 mar 2018 13:45

Peter schreef:
BenzMercedes schreef:......Daarbij krijg je iets meer vermogen is mij gezegd...
Ik lees mee :)
IPV verbrande gassen krijg je nu meer lucht/zuurstof waardoor de verbranding beter wordt.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11246
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

15 mar 2018 14:03

En zich meer NOx vormt.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
BenzMercedes
Berichten: 420
Lid geworden op: 05 apr 2008 20:12
Locatie: Groningen

15 mar 2018 16:51

René SLK230 schreef:En zich meer NOx vormt.
Zal wel een beetje meevallen....
Headhunter07
Berichten: 1464
Lid geworden op: 19 aug 2015 16:19
Mercedes-Benz: G500

15 mar 2018 16:55

BenzMercedes schreef:
René SLK230 schreef:En zich meer NOx vormt.
Zal wel een beetje meevallen....
Dus niet. Dat is juist het probleem waar dieselmotoren mee kampen. Hoge druk en hoge temperatuur zorgen juist voor meer NOx. Het is dus steeds een compromis tussen zuinigheid, vermogen en milieueisen.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11246
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

15 mar 2018 17:20

Laten we het zo zeggen.
EGR kleppen leveren niet zelden door vervuiling op termijn ellende op. (Wel wat aan te doen met regelmatig onderhoud/schoonmaken, maar das een ander topic). Als het terugvoeren van uitlaatgassen aan de voor de verbranding benodigde lucht om emissie-eisen te realiseren niet nodig was, zouden fabrikanten ze niet toepassen. Lijkt mij. :)
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
BenzMercedes
Berichten: 420
Lid geworden op: 05 apr 2008 20:12
Locatie: Groningen

16 mar 2018 08:27

Plaats reactie