w126 verwarming te koud bij snelheid boven 100km/h ??

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
flipski
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 mar 2018 11:29
Mercedes-Benz: w126, w124 cabrio

02 mei 2018 18:09

ok,
zo op t eerste zicht te zien wordt dus alles geregeld in de N18/1.
Misschien ga ik eens proberen met een occasie regeling,en dan verder bekijken;
flip
Gebruikersavatar
leeflang
Berichten: 329
Lid geworden op: 30 okt 2010 13:25

02 mei 2018 18:19

Nog een stukje schema dat een klein beetje met de verwarming te maken heeft: de ventilator.
ventilator.gif
ventilator.gif (57.84 KiB) 583 keer bekeken
Ik vermoed dat het probleem in je kachelventiel (Y21) zit.
Dat is het enige onderdeel dat iets zou kunnen merken van een hoge snelheid, of beter gezegd van een hoog toerental.
Bij een hoog toerental pompt de waterpomp harder, het zou kunnen dat de stroming dan zo sterk wordt dat de ventielen daar niet tegenop kunnen.
flipski
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 mar 2018 11:29
Mercedes-Benz: w126, w124 cabrio

02 mei 2018 19:30

Ja,
bedankt om mee te denken,
maar dan zou het "te warm" moeten zijn bij hogere toerentallen.
ik heb getest met de stroom(fiche)los vh duoventiel,dan blijft hij vollebak warm geven.
Dus het moet iets te maken hebben met de aansturing vd duoventielen.

gr,Flip
Gebruikersavatar
leeflang
Berichten: 329
Lid geworden op: 30 okt 2010 13:25

02 mei 2018 21:18

Dat is een logische gedachte, maar:
In de ventielen zit een kern (transparant rood op onderstaand plaatje) die elektromagnetisch uitgeschoven kan worden (rode pijl), waardoor de warmwatertoevoer naar de kachel wordt afgesloten.
Om het ventiel weer te openen zit een tamelijk klein veertje (groen) in het ventiel.
Als de kracht van het veertje (groene pijl) niet is opgewassen tegen de druk van het water (blauwe pijlen), zal het ventiel gesloten blijven (koud) ook al is de elektromagneet uitgeschakeld, totdat de druk van het water (blauwe pijlen) genoeg afneemt voor het veertje om het ventiel weer te openen (groene pijl) en weer warm water toe te laten in de kachel.
Ik denk dat bij jou dit scenario van toepassing is.
ventiel.jpg
ventiel.jpg (13.43 KiB) 555 keer bekeken
flipski
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 mar 2018 11:29
Mercedes-Benz: w126, w124 cabrio

03 mei 2018 09:41

De redenering kan ik volgen tot een bepaalde hoogte.
Bij de "fiches" los op het duoventiel: dus open(warme)stand,blijft de kachel warm,dus toevoer van warm water.Daaruit redeneer ik dat de ventielen op zich wel correct werken.Trouwens ik heb er 2 nieuwe ingestoken, en ook bij de oude (versleten dichting) is de werking hetzelfde.
Ik zou bijna durven zeggen,de ventielen die ik geplaatst heb zijn NIET origineel,maar zoals ik al aangeef,bij "fiche losgekoppeld" voortdurende warmte.
Via jouw elektrisch schema zie ik dat de sturing naar de duoventielen via de temperatuurregelaar gaan,misschien moet ik die toch maar eens vervangen.
Mvgr,Flip
Gebruikersavatar
leeflang
Berichten: 329
Lid geworden op: 30 okt 2010 13:25

03 mei 2018 14:38

Er is een belangrijk verschil tussen de stekker wel en niet aangesloten.
Is de stekker niet aangesloten, dan worden de ventielen nooit gesloten.
Als de stekker wel aangesloten is (en de wieltjes niet op MIN of MAX staan), dan worden de ventielen altijd elke 3 à 4 seconden even gesloten.
Afhankelijk van de te bereiken temperatuur is de duur van het sluiten een groter of kleiner deel van die 3 à 4 seconden.

Als een ventiel nooit gesloten wordt, kan het ook niet door de waterdruk gesloten gehouden worden.
Zodra hij ook maar één keertje gesloten wordt - en dat gebeurt dus iedere 3 à 4 seconden - kan dat wel.

Je kunt het wel uitproberen.
Zet de volgende keer dat hij tijdens het rijden koud blijft de wieltjes maar eens op MAX.
Dat komt op hetzelfde neer als de stekker van het ventiel afhalen.
In de temperatuurwieltjes (R20/1 en R20/2) zitten namelijk ook schakelaars (bij "min" en "max" in het schema).
Schakelaar "min" is gesloten als het wieltje in de MIN stand staat en in iedere andere stand geopend.
Schakelaar "max" is geopend als het wieltje in de MAX stand staat en in iedere andere stand gesloten.
In de MAX stand is het ventiel dus niet met de temperatuurregelaar verbonden!

Op MAX zetten komt dus op hetzelfde neer als de stekker eraf trekken, met het voordeel dat je het tijdens het rijden kunt doen.
Het ventiel zou dan meteen open moeten gaan en vervolgens constant open moeten blijven.
Ik denk dat bij jou het ventiel pas open gaat als je weer langzaam genoeg rijdt.
flipski
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 mar 2018 11:29
Mercedes-Benz: w126, w124 cabrio

03 mei 2018 16:31

Dat is inderdaad het geval.
Tijdens rijden met toerental ongeveer + 2500 blijft de kachel koud,zelfs met de wieltjes op max.
In deze redenering is jouw foutanalyse juist? maar nu de "hamvraag": wat zou ik daar tegen kunnen doen , en oplossen ?

Te veel waterdruk bij hogere toerentallen, of te weinig kracht van de veertjes?
mvgr,Flip
Gebruikersavatar
leeflang
Berichten: 329
Lid geworden op: 30 okt 2010 13:25

03 mei 2018 17:27

Ja, op MAX is de temperatuurregelaar buiten gebruik, zouden de ventielen meteen moeten openen en zou het vlot knap warm moeten worden.

Ik denk dat het aan te slappe veertjes ligt.
Een betere kwaliteit zoeken dus.
Helaas is aan de buitenkant de kwaliteit niet te zien, laat staan op een foto en de prijs zegt ook al niet altijd iets.

Ik denk dat je het beste uit bent met oude originele.
Vaak zijn daarvan de rubbers versleten / gescheurd, maar wellicht kun je de rubbers van je nieuwe transplanteren.

Bij Mercedes zijn ook helemaal nieuwe te koop, ze kosten helaas iets van 180 euro per stuk.
Ik weet niet of die goed zijn, maar als dat niet zo is kun je er in ieder geval mee terug gaan lijkt me.

Misschien kun je ze nog van Bosch vinden, ook een gerenommeerd merk.
Hun nummer is 1 147 213 007, maar die zijn al 5 jaar uit productie, zal dus niet meevallen die te vinden.
En als je ze al vindt, zullen ook die niet goedkoop zijn.

Dergelijke ventielen zijn ook in BMW's toegepast, het BMW nummer is CD6683 of 64-11-8-390-132.
Ik heb geen idee wat ze daar kosten en of die deugen.
flipski
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 mar 2018 11:29
Mercedes-Benz: w126, w124 cabrio

03 mei 2018 18:17

Zoals ik aangegeven heb ,heb ik reeds nieuwe ventielen geplaatst.Deze waren een aftermarket,en laat ons er dan vanuit gaan dat deze niet sterk genoeg zijn.
Dan zou ik de rubbers vd nbieuwe kunnen overplaatsen naar mijn originele oude.Da's een optie.
Maar ik weet t niet meer heel zeker,ik denk dat voor ik die nieuwe geplaats heb ,de fout toen reeds aanwezig was.
Ik vind het ook wel sterk dat er zo weinig anderen dit voor hebben.Als de auto op leeftijd komt,en je zou denken de veertjes gaan verslappen,dan moeten er toch veel meer w126 rijders zijn die dit meemaken??

Ik zou ook een drukvermindering kunnen plaatsen op de toevoerleiding vh duoventiel ??

gr,Flip
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

03 mei 2018 18:19

Bij max. staan ze continue open, als je dat doet bij stilstand/stationair en dan gaat planken, dan kan het toch nooit aan die veertjes liggen?
Logboek S500.
flipski
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 mar 2018 11:29
Mercedes-Benz: w126, w124 cabrio

03 mei 2018 18:42

toch wel zoals "leeflang" aangeeft,
bij de wieltjes op max blijven de ventielen open,
gr,Flip
Gebruikersavatar
leeflang
Berichten: 329
Lid geworden op: 30 okt 2010 13:25

03 mei 2018 19:29

flipski schreef:Ik vind het ook wel sterk dat er zo weinig anderen dit voor hebben.Als de auto op leeftijd komt,en je zou denken de veertjes gaan verslappen,dan moeten er toch veel meer w126 rijders zijn die dit meemaken??
Een paar reviews her en der van het net geplukt:

After installing this part I had no heat at all no matter what the control settings.

Just like the other reviewer I had to rebuild my old valve with the new one.

Do not buy this mono valve, it will not solve your problem. I tried two of them. Both caused more problems then they were worth. The spring is too weak. When the engine revs up, it sucks the valve down and turns off the heat.

The problem is not the fit. A large percentage of these new units don't work. It's better to remove the rubber seal from the new one and repair your old one.

Please do yourself a favor and find another manufacturer.

I agree that the return spring force is the problem.

I measured the spring tension of the MTC part and found it took about 0.38 lb. of force to pull the plunger 1/4" out of the housing. [...] on the old, presumably 25 year old original [...] about 0.60 lbs. for the same 1/4" pull

seems like a perfect replacement. Not so! Bought and installed several and NONE worked longer than a couple of days.

I should have listened to the reviews

I replace the unit, it worked for the first 1/2 hour and then the problem re-appeared

I spoke with my trusted MB shop (only works on MBs for over 30 years). I was told that MTC mono valve kits simply don't work! MB shop tried on multiple cars and several MTC mono valve kits on each car. Never worked.

on my last HWY run over 70 mph I lost heat. They usually get cold around 50 mph when they go bad.
flipski
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 mar 2018 11:29
Mercedes-Benz: w126, w124 cabrio

03 mei 2018 19:37

ok,
bedankt voor de info,
dit helpt me op de goede weg,
mvgr,Flip
flipski
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 mar 2018 11:29
Mercedes-Benz: w126, w124 cabrio

19 mei 2018 19:54

He,beste mensen allemaal.
ik denk(ben nu wel voorzichtiger geworden) dat het probleem opgelost is.
Ik heb van de nieuwe(aftermarket)ventielen, de rubber dichtingen overgezet naar de oude originele ventielen.
Wat me opviel bij de nieuwe tov de oude ventielen is dat de aftermarket ventielen verder uitgetrokken kunnen worden dan de originele.
Dus nu met mijn oude magneetventielen en nieuwe dichtingen erop werkt de verwarming weer zoals het moet.... :D

ik wil iedereen bedanken voor het mee denken en uiteindelijk oplossen van de fout,
groeten ,Flip
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5671
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

19 mei 2018 21:05

Mooi zo. En goede timing, want warm is het niet echt vandaag!
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Plaats reactie