Zoektocht SLK - R171

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Pauletto
Berichten: 119
Lid geworden op: 01 feb 2014 17:28
Mercedes-Benz: SLK200K automaat R171 BJ 2004
Locatie: Haarlemmermeer

28 feb 2018 10:21

Mercedes SLK

Hallo allemaal,

Na een dikke 4 jaar en met bijna 50dkm extra op de teller (deze week de 197dkm aangetikt) wil ik afscheid gaan nemen van mijn SLK (R170) uit 2000. Niet vanwege technische problemen maar doordat het bij mij geen binnenslaper is, ook niet in de winter, zo langzamerhand de roest meer begint op te spelen. Dus de zoektocht naar een mooie R171 200K automaat is begonnen. Geen zilvere of zwarte, maar of een donkerblauwe met licht interieur of een beige/champagne met rood interieur. En dat wordt best een uitdaging gezien het huidige aanbod. BJ graag vanaf 2006, KM stand bij voorkeur max 150dkm en een prijs van rond de 13/14k bij voorkeur met nog een beetje garantie. Mijn minimale extra optie wens is stoelverwarming, want de meeste auto’s zijn verder al vrij compleet, en ik wil geen rare grote velgen.

Inmiddels heb ik op dit forum al verschillende hints en tips gevonden maar daar wil ik toch wat meer over weten:
- De interne lekkage van de nokkenasmagneetversteller, geldt dat ook voor de 200K blokken en hoe kan je zien of dit is gemodificeerd? Net zoals bij de R170 met een oliestop kabeltje?
- De rand onder de rubberen afdichting van de bagageruimte kan soms roesten. Dat is de rubberen rand rondom de bagageruimte langs de afwatering gootjes?
- Is het dak storingsgevoeliger dan bij een R170 omdat ook de achterruit draait? Is er meer kans op lekkages?
- Hoe storingsgevoelig zijn de ramen die automatisch zakken als de deuren worden geopend? Hoe gaat dat in de winter als de ramen met ijs zijn bedekt?
- Iemand ervaring met lichte interieuren en het schoonmaken/houden ervan?
- Passen de winterbanden/velgen van mijn R170 ook onder een R171?
- Nog andere serieuze aandachtspunten?

Mijn keuze voor een 200K is trouwens doordat ik nu ook een 200K rijd en deze mij prima bevalt. Over de 280 en 350 lees ik alweer wat meer aandachtspunten zoals balans as en de automatenbak. Daarnaast vallen deze weer in een hogere wegenbelasting en verbruik. Maar ik laat mij graag overtuigen waarom ik het wel moet doen :lol: .

Uiteraard overweeg ik een aankoopkeuring bij een MB dealer maar dat ligt een beetje eraan waar ik mijn droomauto ga aantreffen. Alle informatie is welkom. Dank alvast daarvoor. :goedzo:

Groeten, Paul
bofkont
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 apr 2011 11:00
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Specialisatie: Detailing/R170/OEM freak
Locatie: Nederland

28 feb 2018 12:31

Natuurlijk de 280/350 nemen, zoveel fijner blok, souplesse geluid etc etc
Natuurlijk duurder in gebruik.
Ben zelf momenteel ook op zoek naar eentje.
Pauletto
Berichten: 119
Lid geworden op: 01 feb 2014 17:28
Mercedes-Benz: SLK200K automaat R171 BJ 2004
Locatie: Haarlemmermeer

28 feb 2018 17:07

Ja Bofkont ik zag jouw item al vanochtend. Heb ook even naar de linkjes gekeken van de reacties in jouw bericht maar het autobedrijf ziet mij al aankomen met een momentsleutel en doppie 27 om even de as te checken :D . En naast de balans as kan er ook nog iets mis zijn met de 7G (?) automatenbak bij de 280/350. Dus op dit moment denk ik veiliger te zijn om te kijken naar een 200K zeker ook omdat ik er voor woonwerk verkeer van afhankelijk ben. Ik hou jou ervaringen in de gaten wellicht dat ik toch nog overstag ga. Ook hoop ik dat er nog reacties komen op mijn vragen.

Succes met je zoektocht Bofkont :goedzo:
bofkont
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 apr 2011 11:00
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Specialisatie: Detailing/R170/OEM freak
Locatie: Nederland

28 feb 2018 18:50

:goedzo:
Gebruikersavatar
HD dutch
Berichten: 327
Lid geworden op: 03 mei 2017 21:21
Mercedes-Benz: SLK 320
Locatie: Hoekse Waard

28 feb 2018 18:52

Hey Pauletto,

Geweldig dat je weer op zoek gaat naar een andere SLK. :goedzo:
Natuurlijk is een 280/350 een veel prettigere auto om mee te rijden.
De soepelheid en het zachte van een zwaardere motor zijn, als je er van houd, onverslaanbaar.
Rustig in de toeren, en altijd vermogen tot je beschikking, zonder al te veel te moeten op toeren.
Ben heel erg benieuwd wat het gaat worden, en nog meer benieuwd naar je postings.

Good luck met je zoektocht, ik vond het erg leuk om te doen.

Greetz Dutch 8-)
Gebruikersavatar
Mercedes-Benz W168
Berichten: 4651
Lid geworden op: 25 mei 2014 21:52
Mercedes-Benz: C200 Kompressor • 2003 (W203)
Locatie: Brabant

28 feb 2018 20:19

Heb zelf meerdere malen gereden in een R171 SLK 200 met automaat. Ik vind het persoonlijk helemaal niks, zelfs niet met de kompressor.
Wagen reed/rijdt gemiddeld 1 op 10 over een gemiddelde van 10.000 km.. Dat is zelfs met rustig rijden.

V6 is persoonlijk voor mij de enige versie. Afgezonderd van de AMG ofcourse.

Maarja, makkelijk gezegd allemaal natuurlijk. Ik zou een testrit maken met een SLK200, wellicht vindt jij het meer dan voldoende.
Iedereen zijn eigen gevoel, smaak en beleving :goedzo:. Dingen sturen wel serieus fijn.
Groeten, Florent

Uiteindelijk komt een Mercedes-Benz bij de échte liefhebber terecht.

Instagram:
allard.benz


Logboeken:
huidig: W203 • C200 Kompressor Elegance
ex: W168 • A160 Elegance
Gebruikersavatar
wseles
Berichten: 310
Lid geworden op: 28 nov 2014 15:03
Mercedes-Benz: R170 F.E.= ingeruild op Lexus. Succes & rijplezier, prima forum + bedankt.

28 feb 2018 22:58

De R170 200k is een 2liter en de R171 200k een 1.8 , allebei 163pk. Eerste wat meer koppel onderin en de 1.8 wat minder dorstig.
Persoonlijk zou ik dan eerder voor de latere 2008 versie met 184pk gaan om het gevoel te hebben, dat je er wat op vooruit gaat voor al het geld dat je erbij moet leggen.

Gewoon in april loeren op gaspedaal.nl en autoscout24 ,waarbij ik op een controleerbare km.stand zou gaan letten. Geen aanlokkelijke import met lage km.stand? En beter kopen bij een forumlid dan een onbekende inruiler bij een willekeurig autobedrijf.

gr.
Pauletto
Berichten: 119
Lid geworden op: 01 feb 2014 17:28
Mercedes-Benz: SLK200K automaat R171 BJ 2004
Locatie: Haarlemmermeer

01 mar 2018 09:21

Bedankt voor de reacties tot zover. :goedzo:

Uiteraard ga ik, als het wat beter weer wordt, proefrijden in een 200K. De facelift modellen vanaf 2008 is, zover ik heb kunnen lezen, ook verder doorontwikkeld en heeft minder problemen. Maar zijn wel weer wat hoger in prijs en dat is een afweging.

Maar los van de discussie over welke motorversie het lekkerste rijdt, wat zijn de verdere belangrijkste aandachtspunten van de R171 (zie mijn vragen)? Hoewel ik eigenlijk ook wel benieuwd ben hoe mensen die nu naar tevredenheid een 280/350 hebben te werk zijn gegaan bij de zoektocht. Hebben ze de onderhoudshistorie nagetrokken voor zover dat mogelijk was, hebben ze zelf tijdens een proefrit de controle gedaan, zijn ze bij een MB dealer geweest voor een aankoopkeuring, etc.?

En als iemand op dit forum overweegt om zijn mooie, betrouwbare en goed onderhouden R171 weg te doen (bij voorkeur in de door mij gezochte kleurstellingen), mag hij of zij mij altijd een PB-tje sturen. 8-)
Gebruikersavatar
Sneaky Pete
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 08 mar 2014 19:18
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Locatie: Zuid-Oost Brabant

01 mar 2018 12:56

Pauletto schreef: Inmiddels heb ik op dit forum al verschillende hints en tips gevonden maar daar wil ik toch wat meer over weten:
- De interne lekkage van de nokkenasmagneetversteller, geldt dat ook voor de 200K blokken en hoe kan je zien of dit is gemodificeerd? Net zoals bij de R170 met een oliestop kabeltje?
- De rand onder de rubberen afdichting van de bagageruimte kan soms roesten. Dat is de rubberen rand rondom de bagageruimte langs de afwatering gootjes?
- Is het dak storingsgevoeliger dan bij een R170 omdat ook de achterruit draait? Is er meer kans op lekkages?
- Hoe storingsgevoelig zijn de ramen die automatisch zakken als de deuren worden geopend? Hoe gaat dat in de winter als de ramen met ijs zijn bedekt?
- Iemand ervaring met lichte interieuren en het schoonmaken/houden ervan?
- Passen de winterbanden/velgen van mijn R170 ook onder een R171?
- Nog andere serieuze aandachtspunten?

Mijn keuze voor een 200K is trouwens doordat ik nu ook een 200K rijd en deze mij prima bevalt. Over de 280 en 350 lees ik alweer wat meer aandachtspunten zoals balans as en de automatenbak. Daarnaast vallen deze weer in een hogere wegenbelasting en verbruik. Maar ik laat mij graag overtuigen waarom ik het wel moet doen :lol: .

Uiteraard overweeg ik een aankoopkeuring bij een MB dealer maar dat ligt een beetje eraan waar ik mijn droomauto ga aantreffen. Alle informatie is welkom. Dank alvast daarvoor. :goedzo:

Groeten, Paul
Heb ze alle 3 gehad,een 200K, een 280 en mijn huidige, de 350.

- De interne lekkage van de nokkenasmagneetversteller, geldt dat ook voor de 200K blokken en hoe kan je zien of dit is gemodificeerd? Net zoals bij de R170 met een oliestop kabeltje?
Nooit geen last van gehad maar schijnt ook een kwaaltje van het m271 blok te zijn. Is een oliestopkabel voor, onderdeelnr A2711502733.

- De rand onder de rubberen afdichting van de bagageruimte kan soms roesten. Dat is de rubberen rand rondom de bagageruimte langs de afwatering gootjes?
Ook nooit geen last van gehad maar de mijne staat altijd geparkeerd in een ondergrondse garagebox dus geen idee of dat een goede referentie is....

- Is het dak storingsgevoeliger dan bij een R170 omdat ook de achterruit draait? Is er meer kans op lekkages?
Heb een R171 vanaf 2012 en in 6 jaar nooit een enkel probleem met het dak gehad. Enigste onderhoud wat ik er aan doe/deed is af en toe wat Krytox of Gummipflege op de rubbers. Een enkel druppeltje wil er wel eens binnenkomen na wassen met de hogedrukspuit of hevige regen bui, maar ik doe daar nooit moeilijk over. Hoort bij een cabrio vind ik. Bovendien heb ik het letterlijk over een énkel druppeltje.

- Hoe storingsgevoelig zijn de ramen die automatisch zakken als de deuren worden geopend? Hoe gaat dat in de winter als de ramen met ijs zijn bedekt?
Ook nooit problemen mee gehad, maar zoals gezegd staat ie 's nachts altijd vorstvrij binnen. Heb 'm wel jaren voor woon/werk verkeer gebruikt en ook in de winter nooit een probleem mee gehad.

- Passen de winterbanden/velgen van mijn R170 ook onder een R171?
Past. Let wel op als je een R171 met sportpakket hebt, de grotere remschijven voor vereisen minimaal 17" velgen dacht ik. maar verder zijn R170/171 volledig uitwisselbaar. Geld ook voor velgen van de W203 trouwens. Passen ook gewoon op de R171.

- Nog andere serieuze aandachtspunten?
De stoelverwarming, met name de zitting, is een zwak punt. Die breekt nogal eens doordat iemand met zijn knie op de zitting leunt. Reparatie kan maar is een lastig klusje.
Verder had ik bij mijn eerste 2 exemplaren last van een airco die spontaan uitgeschakeld werd. Binnen een mum van tijd (een seconde of 10) zijn je ramen dan beslagen. Uitermate onprettig in druk verkeer op de snelweg. "Christine mode" noemde ik het altijd, Google maar eens met Christine en John Carpenter, dan snap je het wel. Oorzaak bleek de voorste SAM te zijn. Was wel een kostbaar grapje. Bypass was om als het zich voordeed de complete klimaatregeling volledig een keer uit/aan te schakelen. Dan werd blijkbaar de A/C compressor weer ingeschakeld en waren de ramen ook zo weer zuiver. Latere exemplaren hebben blijkbaar een gemodificeerde SAM, bij mijn huidige (facelift) heb ik er nooit last van gehad.

Verder kan ik zo niks bedenken. Balansas is gemakkelijk te controleren aan de hand van het motornummer, heb ik bij de 280 ook gedaan. De 350 is een facelift en toen was het probleem allang bekend/opgelost. 7G versnellingsbak is idd een zwak punt zoals je al aangaf. Hoewel ik er zelf tot nog toe nooit last van heb gehad, snel afkloppen. Oorzaak schijnt de elektronika van de automaatbak te zijn. Er zijn bedrijfjes die het kunnen repareren in veel gevallen en dan vallen de kosten nog wel mee. Dealer vervangt meestal gewoon de TCU en dan wordt het inderdaad prijzig.

Als ik jou was zou ik toch serieus een 6 cylinder overwegen. Rijd een stuk fijner kan ik je uit eigen ervaring vertellen en verbruik verschilt nauwelijks. Met de 200K reed ik ongeveer 1 op 11 en met de 280/350 ongeveer 1 op 10. Bij normaal gebruik dus, ik ben geen scheurneus. Balansasproblemen zijn adhv het motornummer gemakkelijk te vermijden. 7G automaat is inderdaad zoals al gezegd een puntje maar in 4 jaar en 60.000 km ben ik er nog niet tegen aangelopen.
Pauletto
Berichten: 119
Lid geworden op: 01 feb 2014 17:28
Mercedes-Benz: SLK200K automaat R171 BJ 2004
Locatie: Haarlemmermeer

01 mar 2018 20:31

Bedankt Sneaky Pete voor het delen van al je ervaringen.Daar kunnen we wat mee :applaus:.
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8145
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

02 mar 2018 21:26

Paul, ik heb sinds een paar jaar een R171 SLK350 uit 2004. Ge-wel-dige auto :goedzo:

Ik kwam er na een tijd achter waar dan eigenlijk die roest "onder het kofferbakrubber" zit, en dat zie je dus pas met de klep open (vlak naast de achterlichten). Zie hier in het logboek van mijn SLK.
Verder bleek bij mij de accubak te roesten :S en toen ik mijn SmartTop dakmodule installeerde (ABSOLUTE must om te hebben) zag ik dat er een piepklein beetje roest onder de instaplijsten zat.
Ik heb mijn SLK naar een plaatwerker gebracht om de roest te laten stralen en daarna te laten spuiten, om er zo echt vanaf te zijn.

Over de balansas... Ik weet dat het een risico is, maar ik vond de pre-facelift echt supermooi, en hij was destijds ook een stuk betaalbaarder dan de facelift. Als je een M272 motor uit de "risicoserie" hebt, dan wil dat niet zeggen dat je gegarandeerd aan de beurt komt... er is alleen een (behoorlijke) kans.
Ik heb van meerdere mensen begrepen dat het probleem van de balansas was dat het gemaakt was van een aluminiumlegering die op zich perfect was, maar die erg slecht kan tegen te zure motorolie. Het punt is dat als je te lang doorrijdt met de motorolie ("penny wise, pound foolish", zoals de Britten zeggen) dat er op een gegeven moment vocht in de motorolie komt, waardoor de zuurgraad daalt.
Het scheelt dus al (even afkloppen :$ ) om braaf ieder jaar de olie te vervangen; geen garantie, maar je kansen worden gunstiger. Voortbordurend op die logica zou ik zeggen dat als je een mooi exemplaar ziet dat binnen je budget past, en de auto is REGELMATIG onderhouden op een interval van max. 2 jaar, dat ik daar meer vertrouwen in zou hebben dan in een exemplaar wat zo af-en-toe een beurt heeft gehad.

Voordeel van het balansasprobleem: Je hebt iets om over te praten/onderhandelen met de verkoper :owja:

Kijk even op de eerste blz. van het logboek van mijn SLK... wellicht doe je inspiratie op qua opties waar je zeker eens naar moet kijken (wat mij betreft in ieder geval parameterbesturing, stoelverwarming, een Airscarf (nekverwarming), en stuurwielflippers bij een automaat).

Veel plezier met de zoektocht... Is een erg leuke (en naar mijn mening ook leerzame) fase. Als je een aantal "scheckheft gepflegte" exemplaren bent tegengekomen die er echt niet uitzagen ga je vanzelf de exemplaren van de echte liefhebbers nog meer waarderen. :)
Zie hier overigens het onderwerp dat ik destijds had gestart om aankooptips te krijgen... wellicht zit er nog iets tussen voor je qua tips.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Pauletto
Berichten: 119
Lid geworden op: 01 feb 2014 17:28
Mercedes-Benz: SLK200K automaat R171 BJ 2004
Locatie: Haarlemmermeer

03 mar 2018 13:50

Bedankt Arjan voor alle info en linkjes :goedzo:

Ik heb al een 200, 280 en 350 in mijn favorieten lijstje staan. Gelukkig heb ik altijd de mazzel dat ik ze nooit ‘s op een kwartiertje rijden tegenkom :( . Hopelijk kan ik niet komende week maar die week erop gaan kijken als ze nog beschikbaar zijn. Zal dan ook mijn ervaringen delen.

Groeten, Paul
Pauletto
Berichten: 119
Lid geworden op: 01 feb 2014 17:28
Mercedes-Benz: SLK200K automaat R171 BJ 2004
Locatie: Haarlemmermeer

17 mar 2018 11:07

HD dutch schreef: Hoi pauletto, ik weet even niet het verschil tussen zeg maar de reguliere zilveren kleur, en het Cubanito zilver waar jij over spreekt.
Maar maakt jouw interieur keuze je zoektocht moeilijk, of is het de combinatie van kleur moeilijk, en dan ook nog eens een lastig interieur?
Dat was bij mij ook een beperkende factor, geen doorsnee kleur, en ook de interieur kleur had ik een voorstelling.
Dat bracht mij uiteindelijk naar het buitenland, waar ik deze 320 al een poosje in de smiezen had.
Tot op heden heb ik sinds ik mijn in zoektocht geslaagd ben, in Nederland nog geen goede kleur gezien.
Daarmee bedoel ik maar te zeggen, dat je binnen Nederland, met een iets bijzondere of afwijkende keuze of smaak, waarschijnlijk al snel richting buitenland moet.

Het mooie is dan weer bij jouw, je hebt geen haast.
Met een beetje mazzel loop je er misschien wel opeens tegen aan.
Er zijn wel gekkere dingen gebeurt.

Dutch 8-)
Cubaniet zilver is de crème/champagne versie tov gewoon zilver. Samen met een rood interieur vind ik dat wel heel chique staan. Ik weet alleen niet hoe gangbaar dit is. Twee weken gelden stond er een 350 met die combi in de kop van Noord-Holland, origineel NL 2005 met 165dkm op de teller. Ik had geen tijd die week en binnen een week was hij ook weg. Misschien duikt de persoon die m gekocht heeft wel op op dit forum :P .

Voor de combi donkerblauw met licht interieur heb ik wel eens in Duitsland gezocht maar daar staan er ook niet echt veel. Dus wellicht is dat helemaal kansloos. Er staat er nu wel een te koop in NL maar daar zit een LPG installatie in met 2 ton op de teller :? . Dat wordt ‘m dus echt niet 8-) .

Als ik bij beide exterieur kleuren kies voor zwart lederen bekleding dan wordt de keuze mogelijk wat groter. Doen we op dit forum ook ervaringen uitwisselen over autobedrijven? Ik zie op dit moment wel een aardige auto ergens staan maar de reviews over het bedrijf lopen nogal uiteen. Binnenkort maar eens een dagje op pad om meerdere auto’s te bekijken en gevoel te krijgen bij de diverse aanbieders.

Goed weekend!
Gebruikersavatar
Poppel180
Forum Held
Berichten: 3193
Lid geworden op: 27 jun 2016 12:49
Mercedes-Benz: 2014 X218 CLS 400 Shooting Brake, 2010 Mini Cooper, ex: 2005 S203 200CDI
Locatie: Zuidplas

17 mar 2018 15:46

bofkont
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 apr 2011 11:00
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Specialisatie: Detailing/R170/OEM freak
Locatie: Nederland

18 mar 2018 17:10

" Twee weken gelden stond er een 350 met die combi in de kop van Noord-Holland, origineel NL 2005 met 165dkm op de teller"

Die was idd erg snel weg, mooi exemplaar ook, heb sterk getwijfeld om te gaan kijken, heb zelfs gebeld met het bedrijf.
Maar de kmstand vond ik zelf iets te hoog om nu nog aan te beginnen, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Qua prijs was hij vrij scherp.

Benieuwd met wat je gaat komen, leuk zo'n zoektocht :goedzo:
Plaats reactie