w210 klusjes waar wat hoe?

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Bo1982
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 apr 2017 20:11

22 feb 2018 13:23

Beste Mercedes liefhebbers,

Onze w210 elegance E320 heeft een aantal kleine problemen waar ik graag wat aan wil doen/laten doen. Nu snap ik dat het laten doen altijd duurder is, maar als ik ergens zelf 5 dagen mee bezig ben tov een middag bij de garage dan kies ik voor dat laatste omdat ik op het moment de tijd, plaats etc niet echt heb. Nu wil ik graag jullie advies en tevens wat informatie.

Waar gaat het dan om?
1. Multicontour stoelen. Als ik het goed heb hebben deze 4 opblaasbare kussens namelijk zitdeel voorstoel tpv knieeholte, lenden/flanksteun en 2 rugsteunen (laag en hoog). Bijrijder werkt goed (alle 4 de knoppen hebben een effect) bestuurder doet alles het behalve de lende/flanksteun ik hoor dan ook lucht ontsnappen bij het indrukken van de knop. Ik vermoed daarom geen kapotte luchtbalg maar ergens lekkage. Zelf doen/dealer/eigen (niet merkgebonden) garage?
2. Dashboard verlichting 2 lampjes kapot -> lijkt makkelijk als ik het zo zie (klok wip je er zo uit) maar kan me voorstellen dat het dan bij de garage ook niet ontzettend duur is.
3. Als ik de VIN invoer zou de auto ook uitgerust zijn met automat niveau regeling -> het lukt mij niet om dit te zien. Hoe kun je dit testen?
4. Automatische verstelbare spiegels met memory -> reset vaak niet naar uitgangspositie nadat ik kortdurend achteruit gereden heb (dus dan komt ie wel weer omhoog maar niet helemaal naar de positie zoals ie standaard ingesteld staat en moet ik hem dus weer bijstellen). Kwestie van programmeren of technisch defect?
5. Stoelverwarming: welk deel van de stoel wordt warm? ik voel namelijk met name warmte bij mijn onderrug maar mijn vriendin zegt dat het zitvlak bij haar met name opwarmt -> draadbreuk ergens? of wordt slechts een klein deel van de stoel warm?
6. Heb 2 sleutels bij de auto, reserve sleutel heeft een zeer beperkt bereik voor vergrendelen/ontgrendelen. Moet zowat naast de auto staan. Batterijen vervangen heeft niet geholpen (rode signaal lampje lijkt wel sterker op te lichten).
7. Stoelventilatie: gaat aan maar ik voel niks gebeuren (of voel je dit überhaupt niet?) is nog niet gebruikt bij warm weer (hebben de auto nu 4 maanden).

Ten slotte heb ik nog een vraag over dakdragers. Op Ebay worden ook veel originele W210 dragers aangeboden. Zit er dan verschil tussen dragers voor de kombi en de sedan?

Alvast dank voor het meedenken

Groet Bo
Gebruikersavatar
Ed
Moderator
Berichten: 6275
Lid geworden op: 26 nov 2006 20:15
Specialisatie: Alle soorten leidingwerk.
Locatie: Rotterdam

22 feb 2018 13:29

Bo,
Welke regio van het land zoek je iemand die wat voor je kan doen?
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Die with memories, not dreams
De beste manier om beloften na te komen, is door niet te veel te beloven.
splunder
Forum Held
Berichten: 1504
Lid geworden op: 29 jul 2009 12:28
Mercedes-Benz: S211 220cdi
Locatie: Zeist

22 feb 2018 18:15

Volgens mij past daar maar 1 woord bij : MBenzNL. (Steve)
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

22 feb 2018 18:27

splunder schreef:Volgens mij past daar maar 1 woord bij : MBenzNL. (Steve)
Een 210 begint Steve niet meer aan.... 8-)

En dakdragers voor een S210 op de dakrails zijn anders dan voor een W210 (sedan)
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Mercedesfreund
Berichten: 461
Lid geworden op: 10 dec 2015 21:47
Mercedes-Benz: S400d
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

22 feb 2018 21:31

-Qua stoelverwarming heb ik mijn bestuurderstoel gerepareerd: http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 46&t=84550
Ongeveer een dagje mee druk mee geweest. De zitting, wangen rugleuning en wangen daarvan moeten warm worden.
Je kunt dat zitvlak en idem de rugluning ook compleet vervangen, kostten iets van 200 per stuk, maar dan krijg je dus een nieuw uitziende stoel en ik denk niet dat je dat wilt naast je heel anders uitziende bijrijdersstoel..

-Qua lekkage in het multicontour gedeelte heb ik wat gezocht op internet maar niet veel foto's van gevonden. Vaak gaan die balgen lek en hebben wat mensen dit succesvol gerepareerd met TEARAID type A , al kun je natuurlijk ook die balgen vervangen door nieuwe en kan het ook in een aansluiting van een leiding zitten.

Al met al veel werk maar daarom ook financieel interessant om zelf te doen.

-Ik heb het sleutelhuis vervangen, deze was iets gescheurd. Hij reageerde daarna ook beter.
https://nl.aliexpress.com/wholesale?spm ... 2836354950
Bo1982
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 apr 2017 20:11

22 feb 2018 23:12

Dank voor de snelle reacties mensen. Klinkt al met al toch nog wel als flink wat werk als ik het zo lees. Regio is noord, Groningen om precies te zijn dus dat zal het ook niet makkelijker maken. Misschien moet ik toch maar op de blaren zitten en gewoon stap voor stap de via de dealer de problemen laten fixen. Stoelverwarming lijkt ook niet geheel werkend als al die delen warm moeten worden. Is dat ook te testen behalve op gevoel?

Groet Bo
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20872
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

23 feb 2018 00:39

Als je dit allemaal door de dealer wilt laten fixen, dan kun je serieus beter een andere kopen.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5665
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

23 feb 2018 10:41

Je niveauregeling kun je testen door met de motor uit je schoonmoeder of een ander zwaar voorwerp in de kofferbak te zetten en een duimstok naast je achterbumper te houden. Na het starten moet de wagen langzaam weer omhoog komen. Dat duurt best even. Eigenlijk merk je niks van het systeem als het goed werkt. Je olieniveau kun je controleren op het reservoir links voorin achter de koplamp. Als het echt stuk is, ben je ook je stuurbekrachtiging kwijt.

Dashboardverlichting stelt echt geen r*k voor: met het juiste haakje links en rechtsonder trekken en het KI komt eruit. Vervang de lampjes meteen allemaal. Op ebay kun je goedkoop de juiste lampjes bestellen, bij de dealer betaal je een paar € per stuk.

Wat betreft de memoryspiegels: ik heb ooit de rechterspiegel uit elkaar gehaald wegens het zelfde euvel, ik verwachtte een draadbreuk. Het bleek dat de connector los en weer vastmaken voldoende was. Soms heeft zo'n verbinding na een jaar of 15-20 even wat aandacht nodig. Zelfde gehad met parkeersensoren. Ook hier geldt: als je het zelf doet kost het niets, maar tegen uurloon loop je erop leeg.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Bo1982
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 apr 2017 20:11

28 feb 2018 15:10

Dank voor de aanvullingen. Samengevat lees ik: zeur niet zo en pak een aantal zaken zelf op ;). Zal eens beginnen door binnenkort de stoelen los te maken en de kabelbomen etc eens langs te lopen. Zag al vele youtube filmpjes /how'to's. Stoel verwarming vind ik wel wat spannend om mee te gaan klooien helemaal als ik er gaten in moet maken om de draadbreuk op te sporen. Hebben jullie een specifiek goedje waarmee jullie contactpunten reinigen? En hebben jullie een mooi overzicht van de benodigde dashboard lampjes zat snel al te zoeken maar kom met name topics tegen waar mensen LEDjes willen inbouwen.

@ gfgf Met schoonmoeder zal het niet gaan want die is niet zo zwaar maar is goed om te weten dat je niet ineens een stijging bemerkt. Had al wel eens zitten kijken bij belading en inschakelen van auto maar zag hem inderdaad niet omhoog gaan. Goed om te weten dat het dus nauwelijks merkbaar is. En wat betreft die spiegel heb je alles losgehaald of enkel de stekkers? Kan er namelijk zo bij als je ze inklapt lijkt het wel.

Ik hou jullie op de hoogte

Groet Bo
Gebruikersavatar
Mooster
Berichten: 1245
Lid geworden op: 19 dec 2012 11:28
Mercedes-Benz: W126 560SEL, S203 280, C219 CLS55AMG
Specialisatie: Delegeren
Locatie: Amersfoort

02 mar 2018 19:27

Wat betreft de multi contour. Ik heb bij de e55 de bedien units er even afgewipt, de aansluitingen die je dan ziet Kun je een klein stukje slang opzetten en daar simpelweg even oo blazen. Alle aansluitingen moeten druk opbouwen, doen ze dat niet is OF de slang in de vacuum aanvoer zijde lek OF slang(en)/ kussen(s) in de stoel. Diagnose is zo gesteld. Ikzelf had meerdere lekke aansluitingen in de stoel. Deze heb ik met een klein stukje tape afgedicht onder de bedien unit zodat hier geen vacuum verloren gaat. Vacuum pomp treed in storing bij teveel lucht lekkage.

Ventilatoren: controleer even op een losse stekker. Zie je deze niet zou ik de stoel er even uithalen, vier bouten los, stekkers en vacuum aansluiting aan voorkant los, gordel aansluiting op tunnel los en je hebt de stoel in je handen. Onder de stoel hangen twee ventilatoren welke duidelijk zichtbaar zijn. Kun je meteen zien of ze nog goed in de rubbers hangen en wat er evt aan mankeert.
Niet heel moeilijk om te doen. Is ook zo gedaan.
Mocht je er niet uitkomen Kun je me een PB sturen.
Alles went

ex: W203 270cdi, W211 E55, W210E55, S210 E55( 2x), W203 C55, W124 E500, W168 170CDI, W126 560SEL "Clinton", S203 220CDI( 2x)
Gebruikersavatar
Olivier1
Donateur
Berichten: 1690
Lid geworden op: 12 dec 2015 22:16
Mercedes-Benz: CLS 63 AMG & GLE 43 AMG (ex: E 55 AMG, E 500 4Matic)
Locatie: 030

07 mar 2018 23:33

Cornelis schreef:
splunder schreef:Volgens mij past daar maar 1 woord bij : MBenzNL. (Steve)
Een 210 begint Steve niet meer aan.... 8-)

)

Das niet waar, kan ik uit eigen recente ervaring vertellen ;)
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

08 mar 2018 08:30

Dat hangt helemaal van het type, leeftijd en het soort klus af , een standkachel in een nette youngtimer is daar
een voorbeeld van 8-)
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Olivier1
Donateur
Berichten: 1690
Lid geworden op: 12 dec 2015 22:16
Mercedes-Benz: CLS 63 AMG & GLE 43 AMG (ex: E 55 AMG, E 500 4Matic)
Locatie: 030

09 mar 2018 06:45

Die zat er al in hoor :lol:
Plaats reactie