oranje lampje brand

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

22 feb 2018 21:06

gfgf schreef:Het heeft echt geen zin om met z'n allen te gaan gokken waarom dat lampje gebrand heeft. Er zijn tientallen, zo niet honderden mogelijke oorzaken voor een check engine. Als het goed is, heeft de garage een foutcode uitgelezen. Weten we die, dan kunnen we meedenken.
Ik vind het veel spannender om nog even niet gericht naar de oorzaak op zoek te gaan maar gewoon mogelijkheden van de storing te bedenken waar vervolgens toch niets mee wordt gedaan.

Dit topic heeft de potentie om een soort van "Wie is de Mol" te worden 8-)
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
motorhan
Donateur
Berichten: 2288
Lid geworden op: 21 nov 2009 15:10
Mercedes-Benz: e207 250 CGI Cabrio avantgarde 2013
Locatie: Cranendonck

22 feb 2018 23:38

mr. Michel schreef:
gfgf schreef:Het heeft echt geen zin om met z'n allen te gaan gokken waarom dat lampje gebrand heeft. Er zijn tientallen, zo niet honderden mogelijke oorzaken voor een check engine. Als het goed is, heeft de garage een foutcode uitgelezen. Weten we die, dan kunnen we meedenken.
Ik vind het veel spannender om nog even niet gericht naar de oorzaak op zoek te gaan maar gewoon mogelijkheden van de storing te bedenken waar vervolgens toch niets mee wordt gedaan.

Dit topic heeft de potentie om een soort van "Wie is de Mol" te worden 8-)
Wat een vreemde opmerking, Het is toch niet zo'n gekke vraag om aan de ervaringsdeskundigen hier te vragen wat een mogelijke oorzaak kan zijn.

En waarom zou er niets mee worden gedaan. Als je goed hebt gelezen zie je dat de auto maandag terug gaat voor verder onderzoek. Ze willen onderdelen demonteren om te zien of de ketting (rek) de oorzaak is. Ik vind het dan weer vreemd dat er in het instructieboek niks over een mogelijke ketting oorzaak wordt genoemd. Maar anderen suggereerde weer in een reactie dat er vele oorzaken kunnen zijn.
Dat maakt het dus wel wat wazig waardoor je veel onnodige kosten zou kunnen krijgen.
Met vr gr
E207 Cabrio Avantgarde prestige 2013. W168 A160 Avantgarde 2002
Gebruikersavatar
Sneaky Pete
Donateur
Berichten: 1972
Lid geworden op: 08 mar 2014 19:18
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Locatie: Zuid-Oost Brabant

23 feb 2018 00:19

Vandaar dat die foutcode essentieel is. Heb ook zo iets aan de hand gehad. Garage dacht in eerste instantie ook aan de distributieketting. Aan de hand van die foutcode wat verder gezocht en bleek een bekend probleem met de nokkenasversteller te zijn. De magneet hiervan vervangen en probleem opgelost. Kosten,een paar tientjes. Zonder te weten wat voor foutcode ie geeft kun je er echt niks van zeggen. Aan je instructieboekje heb je echt geen moer in dit geval. Koop een OBD scanner van een paar tientjes,lees de volgende keer due code uit en je weet iets meer. Nog niet alles maar iig iets. Dat lampje kan zoals gezegd van alles betekendn. Geen zinnig woord over te zeggen.
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

23 feb 2018 01:08

motorhan schreef:
En waarom zou er niets mee worden gedaan. Als je goed hebt gelezen zie je dat de auto maandag terug gaat voor verder onderzoek.
Dat 'er niets mee doen' sloeg op jou omdat je blijft vragen (helemaal prima), hoopt dat mensen je aan een oplossing helpen maar die je tegelijkertijd geen informatie geeft.

Dan merkt gfgf terecht op dat er meer informatie nodig is. Informatie die je bijvoorbeeld in het gesprek met de monteur had kunnen achterhalen?? Het enige dat het gele lampje namelijk aangeeft is dat er "iets" onder de motorkap niet goed is.

Wat mij overigens ook vreemd overkomt is de verklaring van de receptionist dat de auto is afgekeurd op de motorstoring maar kennelijk wél door de APK kwam :?
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
motorhan
Donateur
Berichten: 2288
Lid geworden op: 21 nov 2009 15:10
Mercedes-Benz: e207 250 CGI Cabrio avantgarde 2013
Locatie: Cranendonck

23 feb 2018 09:29

mr. Michel schreef:
motorhan schreef:
En waarom zou er niets mee worden gedaan. Als je goed hebt gelezen zie je dat de auto maandag terug gaat voor verder onderzoek.
Dat 'er niets mee doen' sloeg op jou omdat je blijft vragen (helemaal prima), hoopt dat mensen je aan een oplossing helpen maar die je tegelijkertijd geen informatie geeft.

Dan merkt gfgf terecht op dat er meer informatie nodig is. Informatie die je bijvoorbeeld in het gesprek met de monteur had kunnen achterhalen?? Het enige dat het gele lampje namelijk aangeeft is dat er "iets" onder de motorkap niet goed is.

Wat mij overigens ook vreemd overkomt is de verklaring van de receptionist dat de auto is afgekeurd op de motorstoring maar kennelijk wél door de APK kwam :?

Bedankt voor je reactie, Ik verwacht echt geen oplossing hier te horen, maar gewoon wat ervaring van deskundigen te vernemen. En ja ik vind het ook vreemd dat de receptionist komt zeggen uw auto heeft afkeur, en vervolgens zegt loop even mee naar de monteur dan kan die uitleggen wat er mogelijk mis is.
Die zei we moeten een en ander demonteren en de ketting bekijken/controleren maar het kan ook een verstopping zijn. Vervolgens vond ik het opmerkelijk dat het lampje niet meer brandde gedurende de rit naar huis.

En toen ik het formulier bekeek en dat hier postte blijkt de wagen gewoon te zijn goed gekeurd. Ik wil echt geen struisvogel zijn en denken het is nu over dus ik doe niks meer. Morgen rijd ik ca 500km kan ik niet onderuit en dat zou volgens de monteur geen probleem zijn. dus daar hou ik me maar aan vast. en zeer waarschijnlijk zal het lampje dan wel weer branden.

Ik heb de receptionist een mailtje gestuurd en gezegd dat de auto wel is goedgekeurd en kreeg terug Oké tot maandag.

Iedereen bedankt voor de reacties.
Met vr gr
E207 Cabrio Avantgarde prestige 2013. W168 A160 Avantgarde 2002
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5624
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

23 feb 2018 10:34

Het punt is dat het echt van alles kan zijn. Je kunt pas beginnen met meedenken als er een foutcode bekend is. Het kan best iets eenmaligs zijn geweest, maar er kan ook iets ernstigs aan de hand zijn. En het is ook weer niet zo dat je met een foutcode meteen een diagnose kunt stellen. Als je het symptoom kent, weet je de oorzaak nog niet. Zo heb ik ooit een klepstoter gehad die vlak na het starten een paar slagen haperde en dan staan er meteen een heleboel misfires in het foutgeheugen. Stelt niets voor, maar bij misfires ga je eerder aan de ontsteking denken.

Uitlezen bij een dealer of specialist die over Stardiagnose beschikt is het (extra?) geld meer dan waard. Je hebt dan namelijk ook zicht op allerlei relevante gegevens van het moment dat de fout optrad en dat helpt enorm in het stellen van de diagnose. Verlang gerust dat je een uitdraai of ten minste een foto van de foutcodes mee krijgt. Je betaalt er immers voor dus waarom zou je dat niet mogen weten?
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
motorhan
Donateur
Berichten: 2288
Lid geworden op: 21 nov 2009 15:10
Mercedes-Benz: e207 250 CGI Cabrio avantgarde 2013
Locatie: Cranendonck

23 feb 2018 11:45

gfgf schreef:Het punt is dat het echt van alles kan zijn. Je kunt pas beginnen met meedenken als er een foutcode bekend is. Het kan best iets eenmaligs zijn geweest, maar er kan ook iets ernstigs aan de hand zijn. En het is ook weer niet zo dat je met een foutcode meteen een diagnose kunt stellen. Als je het symptoom kent, weet je de oorzaak nog niet. Zo heb ik ooit een klepstoter gehad die vlak na het starten een paar slagen haperde en dan staan er meteen een heleboel misfires in het foutgeheugen. Stelt niets voor, maar bij misfires ga je eerder aan de ontsteking denken.

Uitlezen bij een dealer of specialist die over Stardiagnose beschikt is het (extra?) geld meer dan waard. Je hebt dan namelijk ook zicht op allerlei relevante gegevens van het moment dat de fout optrad en dat helpt enorm in het stellen van de diagnose. Verlang gerust dat je een uitdraai of ten minste een foto van de foutcodes mee krijgt. Je betaalt er immers voor dus waarom zou je dat niet mogen weten?
Ik begrijp het helemaal. Jonkers Valkenswaard was vroeger onderdeel van Ema en heeft Stardiagnose en ze werken uitsluitend met originele onderdelen. Dus ik heb best vertrouwen in ze, maar ik wil nu eenmaal altijd zoveel mogelijk weten en dat is wel eens lastig.

Ik vraag maandag naar de foutcode en of ze het nog eens willen uitlezen.

Wordt vervolgd als ik meer weet.
Met vr gr
E207 Cabrio Avantgarde prestige 2013. W168 A160 Avantgarde 2002
Gebruikersavatar
janr
Berichten: 152
Lid geworden op: 11 sep 2011 18:59
Mercedes-Benz: Ex R170 320 automaat 2000-R171 SLK 280 automaat 2007 +Nissan Micra automaat bj 2021en een camper van 2011 Fiat Ducato 3L semi automaat

23 feb 2018 13:50

Hoi,
Bij mij heeft het motormanegment lampje ook heel lang gebrand ,meer dan een jaar. Vele malen bij mijn Mercedesspecialist geweest die lang gezocht heeft maar het lampje bleef branden. Motor geflusd en sensoren vervangen of van plaats verwisseld maar niets hielp. De elektronische magneetverstellers zouden stuk zijn! Ben naar een andere garage gegaan en daar hebbben ze de magneet drukventielen vervangen en de oliestopkabels ertussen gezet omdat ik dat wilde. Ik heb een M272 en die hebben het probleem van olie in het kabeltje. Mijn lampje is nu uit, heeft veel geld gekost maar ben tevreden. Het cabrioseizoen breekt aan en Lelystad wordt de eerste rit. Groet Jan.
Gebruikersavatar
Sneaky Pete
Donateur
Berichten: 1972
Lid geworden op: 08 mar 2014 19:18
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Locatie: Zuid-Oost Brabant

23 feb 2018 14:25

motorhan schreef: Ik begrijp het helemaal. Jonkers Valkenswaard was vroeger onderdeel van Ema en heeft Stardiagnose en ze werken uitsluitend met originele onderdelen. Dus ik heb best vertrouwen in ze, maar ik wil nu eenmaal altijd zoveel mogelijk weten en dat is wel eens lastig.
Sterker nog, Jonkers wás EMA. De overgrootvader (?) van de huidige directeur heeft de EMA destijds opgericht. Overigens, prima garage hoor, zit er zelf ook.
Gebruikersavatar
wseles
Berichten: 310
Lid geworden op: 28 nov 2014 15:03
Mercedes-Benz: R170 F.E.= ingeruild op Lexus. Succes & rijplezier, prima forum + bedankt.

23 feb 2018 14:46

Hoi @motorhan & @janR,

3 keer dat oranjelampje gehad. Eén keer toen ik volgas van een helling af een Luxemburgs snelwegP-terrein afreed en voor vervaarlijk aandenderende vrachtwagens moest invoegen. Overboost op de compressor. Resetten en daar nooit meer last van gehad. Eén keer een lambdasonde en een keer de Cat slecht en vervangen. In alle gevallen was bij het branden van het lampje het benzineverbruik zeker 35% hoger. Reed bijv. op vakantie 1 op 13 op een tank en na die storing (merkte er wat betreft rijden/prestaties niets van) 1 op 9 bij hetzelfde tempo ,weg en buitentemperatuur.

Jan, het cabrioseizoen start in Delden (Overijssel). Jullie hadden je al opgegeven ,zag ik. Wij twijfelen nog.
https://www.openingcabrioseizoen2018.nl/

mvg,
Jarno1111
Berichten: 938
Lid geworden op: 09 jan 2008 21:31
Specialisatie: Techniek
Locatie: Culemborg
Contacteer:

23 feb 2018 19:25

Afgekeurd vanwege dat lampje? Ben dan toch wel benieuwd naar de foutcode. Er zijn maar een paar codes waarop de auto afgekeurd word dan. Brandend lampje op zichzelf is nooit apk afkeur.
http://www.jagerautomotive.nl Hét adres voor uw auto-onderhoud
| Onderhoud | APK | Reparatie | Airco-service | Automatische versnellingsbak spoelen |
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

23 feb 2018 20:01

Hij is niet afgekeurd.............
Logboek S500.
Gebruikersavatar
motorhan
Donateur
Berichten: 2288
Lid geworden op: 21 nov 2009 15:10
Mercedes-Benz: e207 250 CGI Cabrio avantgarde 2013
Locatie: Cranendonck

24 feb 2018 14:51

Vandaag ca 450 km gereden en er is geen oranje lampje gaan branden. Wat is nu verstandig wachten op dat het weer gaat branden en dan opnieuw laten uitlezen, of kunnen ze het ook uitlezen zonder dat de storing nu zichtbaar (lampje) is.
Met vr gr
E207 Cabrio Avantgarde prestige 2013. W168 A160 Avantgarde 2002
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5624
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

24 feb 2018 15:19

Gewoon doorrijden. Als het lampje gaat branden is het vroeg genoeg. Voor hetzelfde geld is ook de opgeslagen storing gewist.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
motorhan
Donateur
Berichten: 2288
Lid geworden op: 21 nov 2009 15:10
Mercedes-Benz: e207 250 CGI Cabrio avantgarde 2013
Locatie: Cranendonck

25 feb 2018 10:28

rgcintveld schreef:Ik vermoed dat ze hem eerst hebben uitgelezen en toen de storingen hebben gewist.
De storing is er nog wel maar die komt na een aantal km weer naar voren.

Ik denk dat ze na het wissen van de storing de apk hebben uitgevoerd en hierna wel is goedgekeurd.

Echter hebben ze dan een vervolg afspraak met jou gemaakt op het probleem definitief op te lossen.
Een apk is maar een moment opname. En tijdens dat moment heeft er geen storing in de computer gestaan.
Als je zelf de storing had gewist met een obd apparaat dan had de garage niet gezien dat er een storing was.

Als het goed is staat er rechts boven op het keurings rapport tot wanneer de wagen gekeurd is.
Wat voor obd apparaat zou ik dan "moeten" kopen om wat wijzer te worden, Ik bedoel dus om een foutcode te krijgen niet dat ik dan weet wat er aan moet gebeuren. en dan kun je wellicht onderweg gelijk uitlezen of het zinvol is door te rijden of te stoppen.
iemand een tip welk apparaat betaalbaar en geschikt is voor Mercedes. als ik Google zie ik er veel te veel om een keus te kunnen maken.
Aan de andere kant lees ik hier heel vaak dat je alleen maar met Star een juiste diagnose kan stellen, of vergis ik me.
Met vr gr
E207 Cabrio Avantgarde prestige 2013. W168 A160 Avantgarde 2002
Gesloten