Ha MB(SLK) fans,
Ik heb onlangs één van de twee lambdasondes, die voor de katalysator zitten, met de multimeter gemeten op weerstand.
De twee witte polen zijn de draden van de verwarmingselement van de sonde. Deze weerstand zou bij een goed functionerende sonde tussen 1 en 15 Ohm moeten zijn (deze waarden heb ik uit een ouder topic van het forum). Ik meet echter ongeveer 95 Ohm.
Mag ik nu concluderen dat deze sonde niet meer goed functioneert?
Ik heb nl. eerder mijn SLK320 uit laten lezen en daarbij kwamen oa. foutcodes P200F en P2082 naar voren, zijnde de linker en rechter opwaartse lambdasondes. Is het gebruikelijk dat links en rechts tegelijkertijd defect raken?
In het kader van preventief onderhoud....: is er ook enigzins te zeggen hoe lang luchtfilters in de SLK320 meegaan? Of is dat vast aangegeven in de servicebeurten (ik heb helaas geen onderhoudsboekje)?
Groet,
Johan
Lambdasondes SLK320 defect?
- berendd
- Berichten: 367
- Lid geworden op: 01 sep 2011 16:18
- Mercedes-Benz: 1968 W114 E280 (M110)
- Locatie: Bergen op Zoom
- Contacteer:
Ik lees hier dat een weerstandswaarde van meer dan 30 Ohm betekend dat het verwarmingsdeel kapot is.
https://www.ngkntk.co.uk/index.php/tech ... a-sensors/
de witte draden zijn inderdaad voor de verwarming van een 3 of 4 draads sensor.
Als de sensoren even oud zijn en nooit vervangen kan het goed zijn dat ze nu beide aan hun einde zijn, vaak zijn ze niet ineens kapot maar verlopen ze tot ze op een gegeven moment buiten de specs terecht komen. Aangezien het motormanagement dit mee corrigeert zal je dus niet ineens merken dat de motor slechter gaat lopen maar gaat dit vaak geleidelijk. 95 Ohm betekend dat er een stuk minder warmte in de sensor gaat en deze veel slechter meet, er zal echter nog steeds wel een waarde uit komen, die inmiddels zo ver buiten spec valt dat deze een foutcode genereert.
https://www.ngkntk.co.uk/index.php/tech ... a-sensors/
de witte draden zijn inderdaad voor de verwarming van een 3 of 4 draads sensor.
Als de sensoren even oud zijn en nooit vervangen kan het goed zijn dat ze nu beide aan hun einde zijn, vaak zijn ze niet ineens kapot maar verlopen ze tot ze op een gegeven moment buiten de specs terecht komen. Aangezien het motormanagement dit mee corrigeert zal je dus niet ineens merken dat de motor slechter gaat lopen maar gaat dit vaak geleidelijk. 95 Ohm betekend dat er een stuk minder warmte in de sensor gaat en deze veel slechter meet, er zal echter nog steeds wel een waarde uit komen, die inmiddels zo ver buiten spec valt dat deze een foutcode genereert.
Ha berendd,
Dank voor je snelle en nuttige reactie!
Het kan bij mijn SLK, denk ik, heel goed zijn als jij beschrijft. Uit twee andere errorcodes blijkt nl. dat, de motormanagement correctie op de menging voor het rechterblok aan de limietwaarde zit en die voor het linkerblok nog binnen de grenzen van correctie zit. Dat duidt dus ook al op een niet optimaal functioneren van de beide opwaartse lambdasondes. Ik heb, ook al heb ik de SLK nog maar pas, niet de indruk dat de motorloop hier al merkbaar onder lijdt.
De NGK/NTK brochure is een uitgebreid en nuttig document waarin mooi duidelijk is gemaakt hoe de lambdasonde functioneert en waar je bij defecten en (de)montage op moet letten. Dank!
Dank voor je snelle en nuttige reactie!
Het kan bij mijn SLK, denk ik, heel goed zijn als jij beschrijft. Uit twee andere errorcodes blijkt nl. dat, de motormanagement correctie op de menging voor het rechterblok aan de limietwaarde zit en die voor het linkerblok nog binnen de grenzen van correctie zit. Dat duidt dus ook al op een niet optimaal functioneren van de beide opwaartse lambdasondes. Ik heb, ook al heb ik de SLK nog maar pas, niet de indruk dat de motorloop hier al merkbaar onder lijdt.
De NGK/NTK brochure is een uitgebreid en nuttig document waarin mooi duidelijk is gemaakt hoe de lambdasonde functioneert en waar je bij defecten en (de)montage op moet letten. Dank!
- plorie
- Berichten: 20841
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Bosch geeft in principe een vervangingstermijn van 160dkm op, maar over het algemeen gaan ze langer mee en worden pas vervangen bij defecten.
Als je motor goed loopt en je brandstofverbruik in de lijn der verwachting zit, dan kun je er vanuit gaan dat ze nog (redelijk) goed zijn.
Als je motor goed loopt en je brandstofverbruik in de lijn der verwachting zit, dan kun je er vanuit gaan dat ze nog (redelijk) goed zijn.
Logboek S500.
Ha Plorie,
Dank voor je reactie!
Bij de aankoopkeuring heb ik het systeem uit laten lezen (check engine lampje aan). Er kwamen verschillende errorcodes naar boven, oa. P2016 en P2085 en P200F en P2082. Volgens de bijbehorende info, was dat op volgorde "automatische aanpassing van de menging voor het rechterblok is de limietwaarde (met deellast); automatische aanpassing van de menging voor het linkerblok bij minimale waarde (met deellast); opwaartse rechter lambdasonde en opwaartse linker lambdasonde'', respectievelijk. De gevolgtrekking door de specialist was : beide lambdasondes vervangen. Ik heb de weerstand gemeten van het verwarmingselement en dat gaf in beide gevallen 95 a 100 Ohm. De SLK heeft 137.000 km gereden. Het zijn inderdaad Bosch sondes, ik heb de codering op de sondes bekeken. Geen Bosch naam, maar wel een MB ster!
Daar ik de SLK nog maar 2,5 maand heb en vanwege winterse omstandigheden (pekel) maar weinig heb gereden, kan ik nog niet veel zeggen over het brandstofverbruik, wel denk ik dat de motor goed loopt.
Ik ga toch maar beide sondes vervangen.
Groet,
Johan
Dank voor je reactie!
Bij de aankoopkeuring heb ik het systeem uit laten lezen (check engine lampje aan). Er kwamen verschillende errorcodes naar boven, oa. P2016 en P2085 en P200F en P2082. Volgens de bijbehorende info, was dat op volgorde "automatische aanpassing van de menging voor het rechterblok is de limietwaarde (met deellast); automatische aanpassing van de menging voor het linkerblok bij minimale waarde (met deellast); opwaartse rechter lambdasonde en opwaartse linker lambdasonde'', respectievelijk. De gevolgtrekking door de specialist was : beide lambdasondes vervangen. Ik heb de weerstand gemeten van het verwarmingselement en dat gaf in beide gevallen 95 a 100 Ohm. De SLK heeft 137.000 km gereden. Het zijn inderdaad Bosch sondes, ik heb de codering op de sondes bekeken. Geen Bosch naam, maar wel een MB ster!
Daar ik de SLK nog maar 2,5 maand heb en vanwege winterse omstandigheden (pekel) maar weinig heb gereden, kan ik nog niet veel zeggen over het brandstofverbruik, wel denk ik dat de motor goed loopt.
Ik ga toch maar beide sondes vervangen.
Groet,
Johan