mobridge dab+ adapter voor ntg2.5 (r171)

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
slakkie
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 mar 2017 22:14
Mercedes-Benz: '09 SLK 350
Locatie: Rijswijk

18 feb 2018 22:47

Hoi,

Heeft iemand hier toevallig ervaring met de Mobridge MOST DAB+ adapter? Gaat om http://www.mobridge.eu/products/most-dab . Er wordt geschreven dat het ding compatibel is met de NTG2.5 zoals die ook in de R171 zit, maar ik vraag me af hoe ver de integratie met de headunit dan gaat. Is het helemaal echt, dus komen de zenders in het scherm en dashboard, of is het nog beter en integreert het ding in de radio en schakelt zelf heen en weer tussen FM en DAB al naar gelang de kwaliteit van de ontvangst?

Ik heb nog nergens online filmpjes of plaatjes gevonden daarvan (wel een paar screenshots in de documentatie, maar dan alleen met andere Comand versies dus het houdt niet over) en ik ben eigenlijk heel benieuwd of het wat is.

(Daarnaast vraag ik me op deze zondagavond af of dealers het bitje voor DAB met STAR mogen aanzetten, want voor de R171 is DAB bij mijn weten geen officiele optie, of dat ik daarvoor naar een niet-dealer moet.)
Benzrijder
Berichten: 155
Lid geworden op: 22 feb 2015 15:04
Mercedes-Benz: C220 CDI 2006

19 feb 2018 16:26

Er zijn er meer die het kunstje kennen.

https://www.youtube.com/watch?v=sUSy4MOmP64
https://www.commandonline.co.uk/in2digi-D-MB-2.html

Hier en daar een beetje info inwinnen voor het beste resultaat :-).

Mvgr,
slakkie
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 mar 2017 22:14
Mercedes-Benz: '09 SLK 350
Locatie: Rijswijk

19 feb 2018 21:16

Die beide opties had ik inderdaad al eens gezien, maar die zijn een stukje duurder dan de Mobridge - en er zit geen verkooppunt van in de buurt.

Wat ook nog her en der beschreven wordt is om de oplossing van Mercedes zelf erin te prikken (onderdeel A2219000100) maar volgens mij doet die geen DAB+. Maar goed, als het zo werkt als dat Zwitserse ding uit het filmpje dan ben ik gelukkig.
Gebruikersavatar
Sneaky Pete
Donateur
Berichten: 1972
Lid geworden op: 08 mar 2014 19:18
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Locatie: Zuid-Oost Brabant

20 feb 2018 01:08

In de VS is satelliet radio geen ongewoon verschijnsel. Die hebben dan ook een zgn SDARS unit in de MOST ring opgenomen. Kun je dan gewoon via de Comand bedienen en is helemaal geintegreerd in je auto. Zoiets zal dit ook wel zijn. Geen ervaring mee, maar Mobridge is dacht ik een gerenommeerde fabrikant van dit soort spul dus ik schat dat dit prima gaat werken. Activeren moet je dan doen met DAS/STAR in developer mode denk ik. Weet ik zelf te weinig van maar MBenzNL hier op het forum is de authoriteit hier op dat gebied.
slakkie
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 mar 2017 22:14
Mercedes-Benz: '09 SLK 350
Locatie: Rijswijk

22 feb 2018 19:14

Ja! Maar daar ontbreken dus wat screenshots, dus vandaar de vraag. Heb het ding besteld, als het goed is kan ik hem morgen afhalen bij de lokale auto-audio-zaak. Dan maar dit weekend inbouwen en iemand met DAS/STAR in de buurt vinden die dit wil en kan coderen.
Sneaky Pete schreef:In de VS is satelliet radio geen ongewoon verschijnsel. Die hebben dan ook een zgn SDARS unit in de MOST ring opgenomen. Kun je dan gewoon via de Comand bedienen en is helemaal geintegreerd in je auto. Zoiets zal dit ook wel zijn. Geen ervaring mee, maar Mobridge is dacht ik een gerenommeerde fabrikant van dit soort spul dus ik schat dat dit prima gaat werken. Activeren moet je dan doen met DAS/STAR in developer mode denk ik.
Precies. Ik denk dat ik het internet maar ga vol spammen met plaatjes en filmpjes als ik de boel aan de praat krijg :)
Gebruikersavatar
Sneaky Pete
Donateur
Berichten: 1972
Lid geworden op: 08 mar 2014 19:18
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Locatie: Zuid-Oost Brabant

22 feb 2018 22:11

Volgens mij moet dat wel lukken. DAB is volgens mij gewoon een optie voor de facelift R171,optiecode 537.
Althans wel volgens dit documentje. Volgens mij moet je die optie gewoon aan kunnen zetten.
Die Mobridge zal wel min of meer hetzelfde doen als die DAB control unit van mercedes.
Ben benieuwd, hou ons op de hoogte!
slakkie
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 mar 2017 22:14
Mercedes-Benz: '09 SLK 350
Locatie: Rijswijk

23 feb 2018 23:03

Sneaky Pete schreef: Digital Audio Broadcasting control unit, component description.pdf
Dank! Mijn speurtocht in WIS was minder succesvol... bijzonder dat het ding achterin zou moeten, dat gaat mij op het moment niet lukken want zulke lange glasvezels heb ik niet liggen. Hij komt dus nu onder de Comand te wonen.

De voortgang log ik hier: http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 62&t=88986
Plaats reactie