W204 - C220 CDI 2013 - P0299

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
endy
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 feb 2018 12:08

16 feb 2018 12:27

Beste,

Mijn auto is een: Mercedes W204 C220 CDI Bluetech uit het bouwjaar November 2013.

Al geruime tijd zit ik met het volgende probleem.

- Auto schiet vanaf de 4e versnelling tot de 6e versnelling vanaf ongeveer 120 tot 170 in noodloop met foutcode p0299 turbodruk te laag.
- Eerst zat er een foutcode van een defecte EGR in en deze is vervangen en sindsdien is deze code erin gekomen.
- Enorm vermogen verlies wat optreed zodra die in noodloop schiet, dit bouwt zich langzaam op maar de auto gaat niet harder dan 170 meer en trekt voor geen enkele meter.

Mijn garage komt er zelf niet meer uit, heeft zowat alles nagekeken maar kan niks vinden.
Omdat hij vermoed dat het een lek ergens kan zijn heeft hij een smoke apparaat gehuurd en deze op mijn auto aangesloten, tot verbazing lijkt alles potdicht te zitten en is er nergens een lek te zien !

De auto schiet dus constant in noodloop, zodra je de code wist en je gaat een stuk rijden over de autosnelweg en je gaat vermogen vragen van de auto boven een x aantal km per uur dit varieert tussen de 120 en 170 km per uur schiet hij in noodloop, je voelt ook dat hij dan in gaat houden.

Nou ben ik gisteren bij een chip tuner geweest om te kijken of het ergens aan de software ligt of dat de marges veruimd kunnen worden, deze constateert dat het toch echt een mechanish probleem is en geen software probleem.
Deze heeft voor mij contact opgenomen met een mercedes specialist, deze geeft aan dat er gekeken moet worden naar de bouten van het inlaatspruitstuk, dat vermoedelijk 1 is afgebroken en bij te hoge druk dat er speling ontstaat en hij vacuum verliest en de foutcode p0299 erin schiet, ik en mijn garage vragen dan af was dit dan niet te zien geweest bij de rooktest die is uitgevoerd?

Vanaf zn 1 tot en met in zn 3e versnelling geen problemen met vol gas geven, zodra die in noodloop schiet dit gebeurt dus vanaf de 4e versnelling treed deze foutcode op.

Mijn garage heeft er al zoveel uren ingestoken en mij uren kwijtgescholden anders word het veels te duur om dit probleem op te lossen, een hele lijst zijn ze dus bij nagegaan en die rooktest doen ze eigenlijk alleen maar als ze er echt zelf niet meer uit komen, dit apparaat moest gehuurd worden.

Hier nog een aantal weetjes.

- EGR is vervangen
- Turbodrukregelaar als ik me goed weet te herinneren
- Slangen etc zijn nagekeken op lekkages, niks te vinden
- Turbo is eraf gehaald, nagekeken, ziet er als nieuw uit.
- Rooktest uitgevoerd, alles zit potdicht.
- Computers op aangesloten, verder geen meldingen te bekennen alleen p0299
- LMM is gemeten en die geeft een correcte waarde door

Verder zegt mijn garage nog het volgende:

In het spruitstuk zitten zogenaamde wervelklepjes. Eentje zou eruit kunnen liggen, maar de computer geeft hier geen foutcode voor. Dus kan het dat bijna niet zijn.

Wie oh wie kan mij uit de brand helpen en mij en mijn garage op de goede richting brengen?
Omdat ik er zo gek van word loof ik 25 euro uit naar degene die het probleem gelijk weet te benoemen! Want nu zit ik met x aantal partijen die elkaar alleen maar tegen spreken.
Laatst gewijzigd door endy op 16 feb 2018 14:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Wallac
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 jan 2018 20:04

16 feb 2018 13:06

Egr vervangen ? Is bij deze ook vacum gedeelte van de egr koeler bekeken ?
endy
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 feb 2018 12:08

16 feb 2018 13:43

Aankomende week ga ik weer langs bij mijn garage, die gaat de bouten bij het inlaatspruitstuk controleren of er 1 van is afgebroken waar een Mercedes specialist het over heeft gehad telefonisch om dat na te controleren. Iedereen die zijn ideeen kan en wil delen met mij maak ik een lijstje van en die overhandig ik aan mijn garage. Alvast bedankt voor je input Wallac, naar mijn idee is de EGR helemaal vervangen ik weet niet of dat los staat van het vacuum gedeelte? EGR kostte volgens mij rond de 350 euro, complete set?
splunder
Forum Held
Berichten: 1504
Lid geworden op: 29 jul 2009 12:28
Mercedes-Benz: S211 220cdi
Locatie: Zeist

16 feb 2018 14:55

" Mijn garage heeft er al zoveel uren ingestoken en mij uren kwijtgescholden anders word het veels te duur om dit probleem op te lossen, een hele lijst zijn ze dus bij nagegaan en die rooktest doen ze eigenlijk alleen maar als ze er echt zelf niet meer uit komen, dit apparaat moest gehuurd worden."

Tip: ga snel naar een specialist. Dat zou uiteindelijk wel eens goedkoper en een stuk sneller kunnen zijn. Ik heb weinig vertrouwen in een garage waar ik zelf langs moet met een briefje met tips en adviezen.
En met zon nieuwe wagen zou ik geen risico's nemen.
endy
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 feb 2018 12:08

16 feb 2018 15:05

splunder schreef:" Mijn garage heeft er al zoveel uren ingestoken en mij uren kwijtgescholden anders word het veels te duur om dit probleem op te lossen, een hele lijst zijn ze dus bij nagegaan en die rooktest doen ze eigenlijk alleen maar als ze er echt zelf niet meer uit komen, dit apparaat moest gehuurd worden."

Tip: ga snel naar een specialist. Dat zou uiteindelijk wel eens goedkoper en een stuk sneller kunnen zijn. Ik heb weinig vertrouwen in een garage waar ik zelf langs moet met een briefje met tips en adviezen.
En met zon nieuwe wagen zou ik geen risico's nemen.
Dank voor je reactie, gelukkig heb ik een goeie band met m'n garage en vallen de kosten reuzen mee, word aan vele uren kwijtgescholden, iemand met passie voor z'n vak, 30+ jaar ervaring en kan het niet uit staan dat hij het probleem zelf niet kan vinden maar helaas valt dat eens in de zoveel tijd voor vandaar dat ik al naar een chip tuner ben geweest om het software gedeelte te bekijken maar die verwijst weer naar dat het echt een mechanisch probleem moet zijn. Deze chip tuner heeft een mercedes specialist gebeld en die komt met het verhaal dat het kan zijn dat bij deze auto het inlaatspruitstuk van kunstof is en dat er een boutje kan afgebroken zijn, dat bij te hoge druk er vacuum verlies optreed waardoor foutcode p0299 erin in knalt op hogere snelheid. Mijn eigen garage heeft een rooktest uitgevoerd, dit zou dan te zien moeten zijn? Alles zit potdicht, nergens een lekkage te vinden met de rooktest.
Wallac
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 jan 2018 20:04

16 feb 2018 18:38

350 € is enkel de klep vervangen koeler niet inbegrepen imo.
splunder
Forum Held
Berichten: 1504
Lid geworden op: 29 jul 2009 12:28
Mercedes-Benz: S211 220cdi
Locatie: Zeist

16 feb 2018 20:20

endy schreef:
splunder schreef:" Mijn garage heeft er al zoveel uren ingestoken en mij uren kwijtgescholden anders word het veels te duur om dit probleem op te lossen, een hele lijst zijn ze dus bij nagegaan en die rooktest doen ze eigenlijk alleen maar als ze er echt zelf niet meer uit komen, dit apparaat moest gehuurd worden."

Tip: ga snel naar een specialist. Dat zou uiteindelijk wel eens goedkoper en een stuk sneller kunnen zijn. Ik heb weinig vertrouwen in een garage waar ik zelf langs moet met een briefje met tips en adviezen.
En met zon nieuwe wagen zou ik geen risico's nemen.
Dank voor je reactie, gelukkig heb ik een goeie band met m'n garage en vallen de kosten reuzen mee, word aan vele uren kwijtgescholden, iemand met passie voor z'n vak, 30+ jaar ervaring en kan het niet uit staan dat hij het probleem zelf niet kan vinden maar helaas valt dat eens in de zoveel tijd voor vandaar dat ik al naar een chip tuner ben geweest om het software gedeelte te bekijken maar die verwijst weer naar dat het echt een mechanisch probleem moet zijn. Deze chip tuner heeft een mercedes specialist gebeld en die komt met het verhaal dat het kan zijn dat bij deze auto het inlaatspruitstuk van kunstof is en dat er een boutje kan afgebroken zijn, dat bij te hoge druk er vacuum verlies optreed waardoor foutcode p0299 erin in knalt op hogere snelheid. Mijn eigen garage heeft een rooktest uitgevoerd, dit zou dan te zien moeten zijn? Alles zit potdicht, nergens een lekkage te vinden met de rooktest.
Mooi en lang verhaal, maar ik blijf lekker bij mijn advies: Specialist of dealer
manuel.dingen
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mei 2020 22:20
Mercedes-Benz: fout code

09 mei 2020 22:24

endy schreef: 16 feb 2018 12:27
mijn vraag is of dat probleem al is verholpen en zo ja weet u nog wat het was want ik heb nu het zelfde probleem met mijn auto??

vriendelijke groet
Plaats reactie