Hallo iedereen. Na jaren weer terug* omdat ik overweeg een Viano 3.0 CDI uit 2008 te kopen. De auto heeft 165 dznd gelopen is altijd dealer onderhouden.
Mijn vraag is eigenlijk simpel: hoe goed zijn deze auto’s? Volgens de verkoper is de motor onverwoestbaar. Maar op internet zie ik ook allerlei andere berichten. En hoe zit het met de kosten voor onderhoud?
Een alternatief zou een 2.2 zijn, is die net zo betrouwbaar en - zoals ik hoor - goedkoper in onderhoud?
Ben een beetje verliefd op de 3.0 die ik op t oog heb maar hij zit wel aan de Max van mijn budget.
Graag hoor ik van jullie, alvast bedankt.
* w123 toen, een heel ander verhaal.
Advies gevraagd: viano 3.0 2008
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 14 feb 2018 20:45
- Mercedes-Benz: Viano 3.0 CDI 2008
-
- Berichten: 815
- Lid geworden op: 03 jan 2016 14:56
- Mercedes-Benz: W210 320 cdi combi
Ik stuur elke dag in een 319 cdi met een 3 asser er achter,
Word zodra hij warm is echt wel gebruikt en soms mishandeld maar een ton probleemloos in een jaar tijd.
Word zodra hij warm is echt wel gebruikt en soms mishandeld maar een ton probleemloos in een jaar tijd.
-
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 14 jul 2013 21:00
- Mercedes-Benz: V250d Marco Polo
- Locatie: Delft
Vooraf een aankoopkeuring laten uitvoeren incl uitlezen bij een mercedes dealer. De types van voor 2006 zijn erg roestgevoelig, die van na 2006 zijn een stuk beter.
De automaat schijnt wat zwak te zijn voor het sterke blok, dan is het belangrijk hoe ermee is omgegaan. Ik heb begrepen dat 6 ton km geen uitzondering hoeft te zijn.
Ik heb er eentje in de camperuitvoering en het is een hele fijne reisauto waar je lange afstanden mee kunt afleggen, met zeer acceptabel verbruik (7.5L/100km). Motorblok is heel stil en de auto rijdt echt als een normale auto, stil en hard als het mag.
De klachten over auto's op internet zijn heel verschillend, sommige mensen die iets hebben klagen op diverse fora en dan lijkt het alsof er veel aan de hand is. (al is bij VW transporteer structureel wel iets aan de hand met de 180pk blokken, die zou ik echt laten staan)
Ik zou jezelf verwennen en voor de 3liter gaan...
De automaat schijnt wat zwak te zijn voor het sterke blok, dan is het belangrijk hoe ermee is omgegaan. Ik heb begrepen dat 6 ton km geen uitzondering hoeft te zijn.
Ik heb er eentje in de camperuitvoering en het is een hele fijne reisauto waar je lange afstanden mee kunt afleggen, met zeer acceptabel verbruik (7.5L/100km). Motorblok is heel stil en de auto rijdt echt als een normale auto, stil en hard als het mag.
De klachten over auto's op internet zijn heel verschillend, sommige mensen die iets hebben klagen op diverse fora en dan lijkt het alsof er veel aan de hand is. (al is bij VW transporteer structureel wel iets aan de hand met de 180pk blokken, die zou ik echt laten staan)
Ik zou jezelf verwennen en voor de 3liter gaan...
- Cornelis
- Berichten: 11200
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Over de V6 cdi wordt veel geschreven, soms terecht en in vergelijking met de voorganger de lijn 6 cdi is de V6 cdi i.i.g. in de personenauto's kostbaarder qua onderhoud en reparaties. Vergeet ook niet dat negatief nieuws altijd breder uitgemeten wordt dan goed nieuws.
Er zullen ongetwijfeld ook veel V6 cdi's probleemloos tonnen draaien.
Verder heb ik hier op het forum een aantal malen gelezen dat de V6 cdi in de Vito/Viano een andere opbouw heeft en schijnbaar betrouwbaarder is
dan de versie in de personenauto's.
Er zullen ongetwijfeld ook veel V6 cdi's probleemloos tonnen draaien.
Verder heb ik hier op het forum een aantal malen gelezen dat de V6 cdi in de Vito/Viano een andere opbouw heeft en schijnbaar betrouwbaarder is
dan de versie in de personenauto's.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- Lecram
- Berichten: 2053
- Lid geworden op: 21 aug 2005 20:10
- Mercedes-Benz: Viano Marco Polo V6 cdi 2011 | BMW 330e 2020
- Locatie: Barendrecht
Ik heb er veel gezeik mee gehad, maar dat kwam voornamelijk door een vervuild brandstofprobleem. Verder:
EGR verstopt
Airco pomp vervangen
airco slang vervangen
lekke waterslang
EGR verstopt
Airco pomp vervangen
airco slang vervangen
lekke waterslang
Laatst gewijzigd door Lecram op 16 feb 2018 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- pascalvd
- Berichten: 5148
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
Ik rijd sinds april in een 2014 Vito 122 dus met de om642 (v6) en ik ben er zeer tevreden over heb er intussen al ruim 50 000 km er op zitten
in het begin had ik een trilling in de aandrijving dit bleek de koppelomvormer van de automaat te zijn en deze was onder garantie vervangen bij de verkopende dealer en een bijna defecte lucht toevoer slang ook onder garantie
Maar voor de rest eigenlijks wat onderhouds dingetjes gehad
De motor en bak valt en staat met het verkregen onderhoud dus kijk of er een mooie/ sluitend onderhoud bij zit
Om de 120 000/60 000 km (afhankelijk van gebruik ) bak olie en filter wissel dit natuurlijk met de juiste olie
En op tijd de juiste motor olie en olie filters verversen
De rest van de bus is eigenlijks gelijk aan de andere vitos / vianos
Achter veren willen nog wel eens breken
Succes gr Pascal
in het begin had ik een trilling in de aandrijving dit bleek de koppelomvormer van de automaat te zijn en deze was onder garantie vervangen bij de verkopende dealer en een bijna defecte lucht toevoer slang ook onder garantie
Maar voor de rest eigenlijks wat onderhouds dingetjes gehad
De motor en bak valt en staat met het verkregen onderhoud dus kijk of er een mooie/ sluitend onderhoud bij zit
Om de 120 000/60 000 km (afhankelijk van gebruik ) bak olie en filter wissel dit natuurlijk met de juiste olie
En op tijd de juiste motor olie en olie filters verversen
De rest van de bus is eigenlijks gelijk aan de andere vitos / vianos
Achter veren willen nog wel eens breken
Succes gr Pascal