W203 220cdi automaat slipt bij koude toestand.

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Sander230ce
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 apr 2016 18:11
Mercedes-Benz: 230ce w124

14 feb 2018 15:07

Goedemiddag mede forum leden,

Ik heb geruime tijd een probleem met mijn c klasse (W203 220cdi bouwjaar 2004)
Als de temperatuur buiten beneneden de 10 graden is, en ik start in de auto en zet hem in zijn D, rolt hij dus in zijn 1e versnelling weg tot een km of 10 per uur, maar zodra ik gas bij geef slipt de automaat en versnelt en schakelt hij heel traag, deste meer gas ik geef hoe hoger hij in toeren gaat maar van versnellen is weinig sprake. Zodra ik het dorp ik gereden ben (heel traag) maakt de aandrijving een hele harde schok en dan schakelt hij weer als nieuw. Dit probleem doet zich alleen voor bij een koude start. Ik dacht misschien is oude olie de boos doener, vorige maand de bak laten spoelen maar dit zonder resultaat.

Ik hoop via deze weg een oplossing te vinden aangezien het me erg stoort en de auto met koude motor dus hoge toeren maakt door de slippende automaat.

Groet, Sander
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20872
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

14 feb 2018 15:10

Zijn de klachten exact hetzelfde als voor de spoeling?
Wat ik pasgeleden al in een spoel-topic vroeg, of het peil wel goed op de bak wordt gemeten na het spoelen (en incl. warmrijden!). Die vraag staat voor mij nog steeds open, en als in jouw geval het peil het probleem is, dan kan dat na spoelen nog steeds zo zijn. Ik ga er nog steeds vanuit dat er wordt gevuld hoeveel er wordt afgetapt.
Mijn eerste stap zou zijn: laat op de juiste manier het peil controleren.
Logboek S500.
Sander230ce
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 apr 2016 18:11
Mercedes-Benz: 230ce w124

14 feb 2018 15:16

De klachten zijn inderdaad exact het zelfde als voor de spoeling.
De monteur heeft na het spoelen de bak wel gepeild en zei dat het peil goed was.
Er staat ook een Topic op dit forum wat gaat over de peilstok van de automaat bak en hoe die zelf te maken, heb ik gedaan en als ik daar vanaf lees is het peil correct.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20872
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

14 feb 2018 15:23

Heb je hem al laten uitlezen? Als het peil in orde is, dan lijkt het in het kleppenblok te zitten.
Gaat het beter als je handmatig schakelt?
Logboek S500.
Sander230ce
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 apr 2016 18:11
Mercedes-Benz: 230ce w124

14 feb 2018 15:28

Ik heb heb laten uitlezen maar ook dit zonder resultaat...
Hij reageert wel op handmatig schakelen, alleen zodra ik gas geef slipt de automaat gewoon en gaat hij alsnog niet vooruit.
Benzrijder
Berichten: 157
Lid geworden op: 22 feb 2015 15:04
Mercedes-Benz: C220 CDI 2006

15 feb 2018 17:41

Het komt mij wel bekend voor. Ik heb hetzelfde euvel maar dan niet zo erg zoals jij beschrijft.
Ik rijd dan ook altijd rustig totdat de motor warm is.

Mijn vermoeden is een versleten torque converter.

Mvgr,
Benzrijder
Berichten: 157
Lid geworden op: 22 feb 2015 15:04
Mercedes-Benz: C220 CDI 2006

19 feb 2018 16:03

Ik neem aan dat je ook een 722.6 automaat hebt. Dus misschien heb je hier iets aan:

http://www.benzworld.org/forums/w211-e- ... inter.html


Mvgr,
TheoWee
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jul 2021 18:08
Mercedes-Benz: SLK 55AMG

27 feb 2022 09:25

Ik heb exact hetzelfde euvel.
Heb je de oplossing voor dit probleem al kunnen ontdekken?
JantjeV8
Berichten: 2215
Lid geworden op: 30 sep 2020 08:05
Mercedes-Benz: s211 E500, s210 E430, w123 230TE, Unimog 416

27 feb 2022 10:45

Een beetje afpellen:
Koud niet in orde, warm wel. Daaruit trek ik de conclusie dat het mechanische gedeelte van de bak in orde is, het werkt immers. Dan volgt de bediening en aansturing.
Filter in de bak ook vernieuwd?
Stekker op de bak ook vernieuwd toen je olie ververst hebt?
Computer onder de voeten van de bijrijder al eens bekeken? Kan zijn dat het ding (vanwege die lekke stekker op de bak) ook zeiknat is van de olie.
Als dat uitgesloten is, dan is het brein in de bak aan de beurt. Daar zit een bedieningsplaat met solenoids op, die kunnen/kan er 1 van kapot zijn. Er zitten daar een paar sensoren die vanwege vuilafzetting niet goed meer kunnen lezen, en er kan klein vuil in de hydraulische klepjes in dat labyrint zitten.
Plaats reactie