Hallo allemaal,
Ik heb een S210 E270cdi uit 2000. Toen het 2 weken terug ineens kouder werd stond ik ineen met een auto die niet meer wilde starten. Ging wel rond maar te langzaam dus sloeg niet aan. Andere accu ernaast en opgelost. Ik had dit echter al eerder gehad en had de accu toen ook vervangen dus de huidige accu (bosch 100amp) is nog geen jaar oud. De vorige accu zou ook niet oud geweest zijn. Vervangingsdatum stond er wel op maar auto komt van een autohandelaar dus daar hecht ik niet zo heel veel waarde aan.
Meter eraan en wat blijkt, laadspanning is laag 13.6V. Ik rij lange stukken maar ook vaak wat korte stukken achtereen dus mijn vermoedden is dat de accu gewoonweg te weinig bijgeladen wordt. Met knap weer komt dat nog wel goed (hoewel ik natuurlijk wel mijn accu naar de vernieling help) maar met kou geeft hij dus de geest.
Geen lampjes oid op dashboard overigens.
Iemand ervaring met dit fenomeen? Nieuwe dynamo of regelaar?
Hoor graag van jullie
Groeten
S210 E270 CDI start/laad probleem
Die 13.8V is opzich voldoende om te laden, al is ie wel aan de lage kant. Normaal moet je denken aan een laadspanning tussen de 13.8V - 14.4V.
Uiteraard kan het aan de dynamo liggen, je zou als je er een beetje bij kunt ook nog even rechtstreeks op de dynamo kunnen meten.
Als een dynamo defect is, bv versleten koolborstels dan zakt de laadspanning na enkele dagen slecht laden al snel helemaal weg omdat ze dan helemaal geen contact meer maken.
Ben je alle contacten als eens langsgelopen?
Na zo’n 18 jaar kunnen ook die oxidatie laagje gekregen hebben waardoor de laadspanning op de accu lager uitvalt.
Uiteraard kan het aan de dynamo liggen, je zou als je er een beetje bij kunt ook nog even rechtstreeks op de dynamo kunnen meten.
Als een dynamo defect is, bv versleten koolborstels dan zakt de laadspanning na enkele dagen slecht laden al snel helemaal weg omdat ze dan helemaal geen contact meer maken.
Ben je alle contacten als eens langsgelopen?
Na zo’n 18 jaar kunnen ook die oxidatie laagje gekregen hebben waardoor de laadspanning op de accu lager uitvalt.
Ga er morgens eens onder liggen en kijken wat ik op de dynamo zelf meet en dan loop ik gelijk de contacten even na.
Ik denk dat de lage laadspanning de vorige accu ook fataal geworden is. Als de vervangingsdatum die er stond wel juist is, was die accu een kleine 2 jaar en dat is op zich niet echt oud maar met slecht laden en diep ontladen gaat het wel hard natuurlijk.
Morgen maar eens de handen vies maken, dan weet ik wellicht meer.
Ik denk dat de lage laadspanning de vorige accu ook fataal geworden is. Als de vervangingsdatum die er stond wel juist is, was die accu een kleine 2 jaar en dat is op zich niet echt oud maar met slecht laden en diep ontladen gaat het wel hard natuurlijk.
Morgen maar eens de handen vies maken, dan weet ik wellicht meer.
-
- Berichten: 815
- Lid geworden op: 03 jan 2016 14:56
- Mercedes-Benz: W210 320 cdi combi
Koud weer zeg je he,
Haal de stekker van de schakelaar van de voorverwarmer in het asbakje er maar eens af.
Haal de stekker van de schakelaar van de voorverwarmer in het asbakje er maar eens af.
Is dit een bekende verbruiker dan?023designo schreef:Koud weer zeg je he,
Haal de stekker van de schakelaar van de voorverwarmer in het asbakje er maar eens af.
Ik heb inmiddels even onder de auto gelegen. Kon dr slecht bij maar heb wel één en ander schoon gemaakt.
Ik wilde voornamelijk weten wat voor dynamo ik had om te weten welke regelaar ik moet hebben. Staat echter niets op de dynamo dus ben wat dat aangaat niet veel verder. Beetje googlen en het lijkt erop dit ik een type heb als de bosch 0986048980 maar daar kan ik weer geen regelaar van vinden (althans niet met zekerheid de juiste). Moet de wagen echt even omhoog hebben om er goed bij te kunnen en de achterkant van de dynamo eraf te pakken. Als het goed is kan ik dan wel de regelaar zien.
Laadspanning was na het schoonblazen overigens wel ineens 14v dus dat leek goed, echter na het eerste ritje weer terug naar 13.7v 13.8v dus de vrolijkheid was van korte duur.
Als ik zoek op type krijg ik overigens 2 type dynamo's voor de wagen. Een watergekoelde die de stekker aan de voorkant heeft en één met de stekker aan de achterkant (die ik dus heb). Ook deze heeft vaak aanduiding watergekoeld maar volgens mij is dat niet zo.
Weet iemand hoe dit zit?
- Tom
- Donateur
- Berichten: 7278
- Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
- Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
- Specialisatie: Taxi/Onderhoud
- Locatie: 's-Hertogenbosch
als het gewoon de originele dynamo is kun je gewoon bij MB een spanningsregelaar bestellen op chassisnummer. zo duur zijn die dingen niet en je hebt dan zeker de juiste.
-
- Berichten: 815
- Lid geworden op: 03 jan 2016 14:56
- Mercedes-Benz: W210 320 cdi combi
Er zijn ook dynamo types op een w 210 waar geen regelaar in zit maar diodes inwendig.
Vaak is dit de gekoelde dynamo.
Vaak is dit de gekoelde dynamo.
-
- Berichten: 815
- Lid geworden op: 03 jan 2016 14:56
- Mercedes-Benz: W210 320 cdi combi
En die halve stand kachel heb ik al 4x mee gemaalt bij een 210 dat deZe amperes verbruilt
In rust stand.
In rust stand.