C220 CDI van 2006, koppakking of oliekoeler of ...

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
degma
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 feb 2018 21:45
Mercedes-Benz: S203 C220CDI
Locatie: België, Oost-Vlaanderen

10 feb 2018 21:58

Hallo,

Sinds een week of 3 ben ik de eigenaar van een S203 van 02/2006 (motor 646.963, manuele 6-bak). Hij heeft 207.000 km op de teller.

Er is een probleem met de opwarming van de motor: de temperatuur gaat nooit boven de 50 graden. Ook de binnenruimte wordt met dit weer nooit comfortabel warm. Na even googlen had ik al gauw door dat waarschijnlijk de thermostaat defect was.

Toen ik vandaag de thermostaat wou vervangen, merkte ik bij het aftappen van de koelvloeistof op dat er bovenop de koelvloeistof een laagje olie drijft. Het is geen 'vieze prut', gewoon een filmpje olie als 'toplaag'.

Ik heb de thermostaat dan maar niet vervangen; ben gelijk weer aan het googlen geslagen. Ik vind eigenlijk twee mogelijke oorzaken: de koppakking of de oliekoeler.

Er komt enkel maar 'cleane' damp uit de uitlaat. Een beetje wit misschien, bij koude motor. Maar bij stevig accelereren met warme motor komt er zeker geen rookpluim uit de uitlaat.

De olievuldop is proper. Niks aan te zien.

Als ik met de motorkap open even gas geef, dan kan ik een vreemd geluid horen ter hoogte van het oliefilter (dat had ik eerder al vervangen, samen met luchtfilter en brandstoffilter). Het klinkt als een stevige golf die te pletter slaat op een keienstrand (romantisch). Dat geluid komt eigenlijk pas op, als het toerental terugloopt naar stationair. Eénmaal stationair, merk ik niets abnormaals meer.

Ik vind ook dat de auto een vrij hoog verbruik heeft. Vandaag heb ik 2 * 14 km afgelegd (naar de garage van een vriend en terug). Ik heb geen verkeerslichten, geen file gehad. Secundaire wegen, snelheid tussen 50 en 70 km/h. Het gemiddeld verbruik was 9 l/100km. En ik rijd als een goede huisvader ...

Heeft iemand een idee hoe die olie in de koelvloeistof terecht komt?

Alvast bedankt voor de tijd en de moeite!
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

10 feb 2018 22:58

Ik zou in ieder geval de thermostaat vervangen. Verbruik bij een motor die niet warm wordt
is altijd fors hoger.
Wellicht dan ook alle koelvloeistof vervangen en daarna checken of er weer een oliefilm
op de koelvloeistof in het expansie tankje ligt na een rit waarbij de motortemperatuur wel
boven de 80 graden komt
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11251
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

10 feb 2018 23:02

Is / was het koelvloeistof -peil- precies goed?
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

10 feb 2018 23:07

René SLK230 schreef:Is / was het koelvloeistof -peil- precies goed?
Haal (voorzichtig !! ) het dopje eens van het expansievaatje bij warme draaiende motor en kijk of
er belletjes/bubbeltjes naar boven komen. Zo ja, dan moet je het zoeken richting een lekke koppakking
of nog erger een scheurtje in de kop of onderblok.......
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8354
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

11 feb 2018 09:55

Mogelijk dat je zuheizer defect is .

Die nodig is om je temperatuur op nivo te krijgen
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11251
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

11 feb 2018 10:05

Kan een kapotte "Zuheiser"(?) zorgen voor olie in de koelvloeistof?
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8354
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

11 feb 2018 10:09

Niet echt maar wel dat ie niet boven de 50 graden komt .
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
degma
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 feb 2018 21:45
Mercedes-Benz: S203 C220CDI
Locatie: België, Oost-Vlaanderen

11 feb 2018 14:34

Bedankt voor de vele reacties!
Cornelis schreef:Ik zou in ieder geval de thermostaat vervangen. Verbruik bij een motor die niet warm wordt
is altijd fors hoger.
Wellicht dan ook alle koelvloeistof vervangen en daarna checken of er weer een oliefilm
op de koelvloeistof in het expansie tankje ligt na een rit waarbij de motortemperatuur wel
boven de 80 graden komt
Dat moet ik dan inderdaad maar doen.
Al zal het even wachten zijn op het resultaat, tot vrijdag 16/2.
Ik meld me dan wel weer.
degma
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 feb 2018 21:45
Mercedes-Benz: S203 C220CDI
Locatie: België, Oost-Vlaanderen

11 feb 2018 14:36

René SLK230 schreef:Is / was het koelvloeistof -peil- precies goed?
Het koelvloeistofpeil was goed.
Na aftappen en weer opvullen, had ik wat vloeistof verloren. Dat heb ik weer bijgevuld.
degma
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 feb 2018 21:45
Mercedes-Benz: S203 C220CDI
Locatie: België, Oost-Vlaanderen

11 feb 2018 14:38

Cornelis schreef:
René SLK230 schreef:Is / was het koelvloeistof -peil- precies goed?
Haal (voorzichtig !! ) het dopje eens van het expansievaatje bij warme draaiende motor en kijk of
er belletjes/bubbeltjes naar boven komen. Zo ja, dan moet je het zoeken richting een lekke koppakking
of nog erger een scheurtje in de kop of onderblok.......
Dat heb ik net nagekeken: eerst een ritje gemaakt, bij thuiskomst de dop eraf: ik zie geen belletjes of bubbels naar boven komen.
(Misschien dan toch geen te ernstig probleem?)
degma
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 feb 2018 21:45
Mercedes-Benz: S203 C220CDI
Locatie: België, Oost-Vlaanderen

11 feb 2018 14:41

ElGriffo schreef:Mogelijk dat je zuheizer defect is .

Die nodig is om je temperatuur op nivo te krijgen
Als ik het goed begrepen heb, dan is die zuheizer een elektrische weerstand die bij koude motor de koelvloeistof mee 'helpt' op te warmen.
Ik veronderstel dat die niet de hele tijd aangeschakeld is...

Enig idee waar die zich bevindt, en hoe ik die best kan uitmeten?
degma
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 feb 2018 21:45
Mercedes-Benz: S203 C220CDI
Locatie: België, Oost-Vlaanderen

21 feb 2018 18:36

Een beetje later dan verwacht en gehoopt: ik heb vandaag pas de thermostaat kunnen vervangen. Het ziet er redelijk goed uit. Al na enkele km stond de thermometer net iets boven de 80 graden. En dat bleef zo de hele rit.

Ik heb alle 'oude' koelvloeistof vervangen door nieuwe. Ik ben zeer benieuwd of er nog olie gaat bovenop drijven. Ook benieuwd naar het verbruik ... Daar zal ik zaterdag of zo iets over kunnen zeggen.

Het 'klotsende water' geluid is ook verdwenen. Maar de motor maakt wel een 'trrrr' geluid bij een toerental dat vermindert naar stationair. Voor zover ik kan beoordelen gaat het om een motorsteun aan de passagierszijde.
degma
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 feb 2018 21:45
Mercedes-Benz: S203 C220CDI
Locatie: België, Oost-Vlaanderen

26 feb 2018 15:23

Gisteren met de wagen naar de Ardennen gereden. Voor mij is dat een traject van 170 km.
Op de heenweg op de E40 had de motor plots geen vermogen meer. Versnellen ging tergend traag. Ik vermoed dat het over 'noodloop' gaat. Ben aan een tankstation gestopt en een koffie gaan drinken. 20 minuten later weer vertrokken. Nog steeds niet met het volle vermogen. Bergop ging het aan 90 km/h.
's Avonds op de terugweg echter bleek het probleem geheel verdwenen en ben ik zonder enig probleem thuisgeraakt.

Ik zou ook nog iets melden ivm het verbruik:
Op de heenweg was het verbruik 6,3 l/100 km.
Op de terugweg was het 5,8 l/100 km (blijkt toch wel zuinig te rijden ...)
Ik reed telkens met cruise control om en bij de 120 km/h. Vanwaar het verschil dan wel mag komen, is me niet helemaal duidelijk ...

De nieuwe thermostaat doet z'n werk wel goed: de hele weg was de motortemp net iets boven de 80 graden.

Ik kan me niet van de indruk ontdoen, dat ik iemands brokkenpak heb gekocht ... die noodloop baart me echt wel zorgen. Al bij al zou ik met deze wagen niet op reis willen vertrekken.

Ik kijk straks nog even naar de koelvloeistof, om te zien of er nog steeds olie op drijft ...
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25800
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

26 feb 2018 17:58

Als de ECU nog brandstof inspuit op basis van de fout aangeleerde waardes door te lage motortemperatuur, kan het alleen maar beter worden.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
degma
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 feb 2018 21:45
Mercedes-Benz: S203 C220CDI
Locatie: België, Oost-Vlaanderen

28 feb 2018 11:09

"Als de ECU nog brandstof inspuit op basis van de fout aangeleerde waardes door te lage motortemperatuur, kan het alleen maar beter worden."

Dat klinkt goed, in ieder geval.

Voor de zekerheid heb ik een OBD2 reader aangeschaft. Gisteren even snel uitgelezen. Er waren 2 verschillende foutmeldingen: P2632 en P2511.
Zonder echt te weten wat ze betekenen, heb ik ze gewist. De komende dagen ga ik nog eens uitlezen.
Plaats reactie