SLK R170 Automaat / Compressor problemen

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Luukl
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 feb 2018 02:40
Locatie: Omgeving Utrecht

09 feb 2018 03:29

Beste liefhebbers,

Kort geleden heb ik mijzelf geïntroduceerd in de andere topic, echter heb ik een aantal problemen ondervonden sinds de aankoop van mijn SLK 230 Kompressor uit 1997.

Ik zit met een 2tal technische problemen waar ik zelf niet uit kom en graag jullie mening over zou willen weten. Ten eerste even de punten, daarna licht ik het toe.

1; Kompressor draait niet meer op vol vermogen ( van 193pk naar 130 gevoelsmatig )

2; Automaatbak schakelt in principe moeiteloos en ineens slaat hij vast in de 3e versnelling.

Ter toelichting;

1; Bij een kilometerstand van zo’n 180.000 merkte ik ineens dat er minder vermogen beschikbaar was. Eerst reed de auto op gps zo’n 248km/h, later kwam ik met moeite naar de 200. Foute boel dus. De auto rijdt verder fantastisch, geen bokken of inhouden of iets dergelijks, het lijkt gewoon alsof ik maar 130pk uit Stuttgart mee heb gekregen haha. Op dat moment reed ik 200 km per dag voor woon/werk, dus heb het even gelaten voor wat het is. Nu ik verander van baan, wil ik dit gaan oplossen. Mijn auto heeft als het goed is een elektromagnetische koppeling, schijnbaar een vergelijkbaar systeem als de aircopomp. Ik heb op forums gelezen dat deze vaker stuk gaan. Voor mijn gevoel draait hij niet op volle toeren mee. Tevens heb ik op eBay een soort reparatie/onderhoudskit gezien voor de compressor? Daarbij zit tevens olie, kan het dat de koppeling hierdoor niet volledig bekrachtigd wordt?
Mits de koppeling stuk is, zou het dan een oplossing zijn om er een vaste koppeling/polie op te monteren zodat de compressor non stop mee draait?
Indien de hele unit stuk is, zal hij vervangen moeten worden. Nu blijkt het dat de 230 voorzien is van een eaton supercharger, helaas kan ik weinig verdere info hierover vinden.

2; Eind december is mijn diff stuk gegaan, van binnen totaal verwoest. Ik voelde dit al wel aankomen, gezien het diff wel eens geluid gaf tijdens het gas loslaten. We hebben op de sloop een diff gevonden van een C230 uit hetzelfde jaar, en deze onder de SLK gemonteerd. Alles sloot netjes op elkaar aan. Daarna proef gereden met de auto en tot de conclusie gekomen dat de bak een mankement vertoont. De auto schakelt soms haarfijn en moeiteloos, maar schiet ineens in de 3e versnelling. Wanneer je de keuzehendel bijvoorbeeld in de 2 zet, blijft de auto gewoon in de 3e versnelling. Ook duurt overschakelen van de D naar bijvoorbeeld de R langer dan normaal. Ter verduidelijking ( wanneer de auto normaal schakelt, werken de keuzemogelijkheden voor de 1,2,3,4 gewoon zoals her hoort ). Een kapot mechanisch onderdeel lijkt mij dus sterk. Tijdens uitlezen oid geeft hij wel een storing aan, maar gezien de uitleesstekker nog geen OBD2 is kun je weinig. Nou heb ik op dit forum bij tips gelezen iets over een bakreset, werkt dat voor het gehele systeem? Wellicht dat door de klap die het diff heeft gemaakt ( en daardoor de volledige aandrijving wegviel ) de bak in de war is en in een soort noodloopsituatie gaat? Ik heb ook van een bakspecialist gehoord dat wellicht het diff een andere overbrenging heeft en daardoor wellicht de bak in de noodloop schiet. Een ander denkt dat het brein stuk is ( hoewel er geen olielekkage bij het brein te vinden is)....

Ik weet echt niet wat ik hiermee aan moet en hoop echt dat jullie mij kunnen helpen. Super bedankt alvast!!!

Met vriendelijke groet,

Een autofanaat in hart en nieren
Met vriendelijke groet,

Luuk
- autoliefhebber in hart en nieren
- eigenaar van een SLK230 Kompressor 97
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25801
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

09 feb 2018 10:20

LMM ok?
Geen olie in de stekker van de automaat? Af en toe wel en niet lijken mij eerder een electronisch aansturingsprobleem dan een mechanisch probleem.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Luukl
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 feb 2018 02:40
Locatie: Omgeving Utrecht

09 feb 2018 11:38

Hi Jeroen,

Bedankt voor je reactie! Denk niet dat het luchtmassa is.
Heb eerder een 200 gehad ( toen ik nog wat handel deed )
en die had luchtmassa stuk, dan houdt ie ook veel meer in op een bepaald toerental en stottert hij veel meer.

In ieder geval bedankt voor het meedenken!
Met vriendelijke groet,

Luuk
- autoliefhebber in hart en nieren
- eigenaar van een SLK230 Kompressor 97
Gebruikersavatar
Johan Turbo
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 602
Lid geworden op: 08 apr 2013 16:36
Mercedes-Benz: ex C 32 AMG ex CLK 200 Kompressor Cabrio ex Sprinter 312D nu Sprinter 906 316CDI Ex Unimog 411
Locatie: regio Brussel

12 feb 2018 16:58

Heeft die diff dezelfde verhouding?
Daarop slaat een automaat ook tilt
ndrmini
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 feb 2017 11:19
Mercedes-Benz: SLK230 kompressor
Specialisatie: kompressor tuning

13 feb 2018 11:17

Johan Turbo schreef:Heeft die diff dezelfde verhouding?
Daarop slaat een automaat ook tilt
+1
trek de stekker eens uit de ABS box onder de motorkap, als de wagen dan zijn volle vermogen heeft kan dat idd aan de diff overbrenging liggen (1 van de manieren om ASR/ESP 100% uit te schakelen)


andere mogelijkheden ivm vermogenverlies
-luchtlek voorbij de lmm
-magneetkoppeling op de compressor stuk (deze durven soms wel eens doorbranden) => te testen door gewoon eens gas te geven met het geshendeltje onder de motorkap
zie hier:
https://youtu.be/3-O5_LfeT2c
(dit is wel met een luide uitgeboorde compressor maar je ziet de magneet netjes aantrekken)

edit: welke codes geeft ie aan tijdens het uitlezen?
Laatst gewijzigd door ndrmini op 13 feb 2018 12:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Volg me op instagram: http://www.instagram.com/ndrmini/
youtube: http://www.youtube.com/c/ndrmini
w203 C200K 222pk 300nm met roestpakket (verkocht)
r170 SLK230 met kras/blutspakket
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20878
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

13 feb 2018 11:53

Johan Turbo schreef:Heeft die diff dezelfde verhouding?
Daarop slaat een automaat ook tilt
Hoe zou een automaat daar last van moeten hebben als de wielsnelheden met elkaar overeen komen?
Logboek S500.
ndrmini
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 feb 2017 11:19
Mercedes-Benz: SLK230 kompressor
Specialisatie: kompressor tuning

13 feb 2018 12:20

plorie schreef:
Johan Turbo schreef:Heeft die diff dezelfde verhouding?
Daarop slaat een automaat ook tilt
Hoe zou een automaat daar last van moeten hebben als de wielsnelheden met elkaar overeen komen?
Als de wielsnelheden niet kloppen tenopzichte van de gekozen versnelling, motortoerental = problemen
Volg me op instagram: http://www.instagram.com/ndrmini/
youtube: http://www.youtube.com/c/ndrmini
w203 C200K 222pk 300nm met roestpakket (verkocht)
r170 SLK230 met kras/blutspakket
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20878
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

13 feb 2018 12:33

Is die koppeling er wel? Als je met te grote/kleine banden rijdt is er ook niets aan de hand.
Logboek S500.
Slk230K
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 feb 2018 18:22
Mercedes-Benz: SLK230K bj.2000

13 feb 2018 13:05

Als er al naar gekeken Word dan Word er gekeken naar de ABS krans snelheid. Wielomtrek is niet relevant.
Maar dan zal de de traction control continu aanslaan.
Gebruikersavatar
Chef-Benz
Berichten: 969
Lid geworden op: 13 feb 2011 22:06
Mercedes-Benz: S204 C200CDI en W245 B200 turbo
Specialisatie: Het menselijk brein
Locatie: Noord Brabant

13 feb 2018 20:28

Slk230K schreef: Maar dan zal de de traction control continu aanslaan.
Zou het? Alleen je snelheidsmeter zal afwijken van de werkelijke snelheid maar zou de tc hierop ageren?
Slk230K
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 feb 2018 18:22
Mercedes-Benz: SLK230K bj.2000

13 feb 2018 20:32

Nee die kijkt naar de ABS krans.
Luukl
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 feb 2018 02:40
Locatie: Omgeving Utrecht

21 feb 2018 15:30

De 2 problemen staan niet in verband met elkaar...
Het vermogensverlies heeft al een stuk eerder plaats gevonden, er is niks merkbaars aan de auto.
Niet inhouden of iets dergelijks, alleen het vermogen is gezakt naar zo'n 130 pk gevoelsmatig.
Ik denk dat het de magneetkoppeling is, deze wordt wel bekrachtigd maar niet volledig lijkt het wel.

Wat betreft de bak zou het kunnen zijn dat de verhoudingen anders zijn, echter gaat er tijdens het rijden geen abs/esp lampje branden dus denk dat het daarmee wel goed zit.
De auto schakelt in het begin zoals het hoort maar slaat naar veloop van tijd in de 3e versnelling.
Zijn er mensen hier die een goede SLK specialist kennen? Wellicht dat ik hem daarheen kan brengen voor diagnose.

Bedankt alvast!
Met vriendelijke groet,

Luuk
- autoliefhebber in hart en nieren
- eigenaar van een SLK230 Kompressor 97
Plaats reactie