In 2015 hebben wij een Mercedes A (W169) 2.0 A-200 CDI uit december 2004 aangeschaft met toen 209.000 km op de teller. Tot op heden hebben wij er 74.000 km mee gereden.
Het probleem wat wij hebben is dat de multi riem inmiddels 6 x (!) gebroken is. Dat heeft ons naast flinke kosten ook nog veel frustratie, sleepkosten en gevaren op de snelweg opgeleverd.
Vervangen zijn inmiddels:
- 1e Dynamo (op 31-08-2016)
- Looprol multi riem (op 17-01-2017)
- Aircopomp (op 10-05-2017)
- 2e Dynamo (op 01-12-2017) vervanger van 1e dynamo die kapot was gegaan (garantie)
- Multi riem (op 07-04-2016 en 31-08-2016 en 17-01-2017 en 10-05-2017 en 16-11-2017 en 06-02-2018)
Een andere auto kopen is voor ons helaas geen optie, en daarnaast is het een fijne auto om in te rijden....als hij rijdt. De riemen zijn er door diverse garages (een vaste garage en een garage hier in de buurt) opgezet en de garage die de laatste riem heeft gemonteerd geeft aan dat alles "op het oog in lijn loopt’.
Wij hebben zelf geen kennis van zaken maar wellicht dat jullie op dit forum adviezen hebben die wij kunnen aandragen als er volgende week opnieuw door de vaste garage naar het probleem wordt gekeken?
Alvast hartelijk dank voor het meedenken.
6 gebroken multi riemen in 32 maanden W169
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 07 feb 2018 17:09
- Mercedes-Benz: Mercedes A (W169) 2.0 A-200 CDI
Laatst gewijzigd door elly a-klasse op 12 feb 2018 08:15, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tom
- Donateur
- Berichten: 7277
- Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
- Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
- Specialisatie: Taxi/Onderhoud
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Weten ze 100% zeker dat de spanner nog lekker werkt en in lijn loopt. Dat heb ik bij een 245 ooit gehad. Die had ook een riem die niet bijster lang mee ging en daar bleek de spanner van defect.
-
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 20 nov 2011 19:09
- Mercedes-Benz: V250d. + Ducati SS600 + Ducati 749s
- Specialisatie: beroeps oplichter
- Locatie: Bippen (de)
Zo als splunder tikt. Als je zo veel multiriemen in zo een korte tijd gebruikt. Is er gewoon iets niet goed.
En op het oog is 1° scheefstand niet zichtbaar. Maar kan wel gevolgen hebben op de slijtage.
En op het oog is 1° scheefstand niet zichtbaar. Maar kan wel gevolgen hebben op de slijtage.
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11520
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Laat de riem na 2 maanden eens controleren. Mogelijk dat de slijtage dan verklaarbaar is.
Greetz Raimon
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
- Borgmonster
- Berichten: 3825
- Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
- Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
- Locatie: Flevopolder
Binnen drie tot zes maanden breekt de riem... Dat valt hopelijk toch onder garantie, lijkt me.
Hoe is dat geregeld.
Lopen alle geleiders wel recht ten opzichte van de riem? Zoals Raimon zegt, dat dient gemeten te worden en “op het oog” te worden “gecontroleerd”.
Heb je een dealer er al naar laten kijken?
Edit: 22 maanden ipv 32 maanden. Toch?
Hoe is dat geregeld.
Lopen alle geleiders wel recht ten opzichte van de riem? Zoals Raimon zegt, dat dient gemeten te worden en “op het oog” te worden “gecontroleerd”.
Heb je een dealer er al naar laten kijken?
Edit: 22 maanden ipv 32 maanden. Toch?
Groet, Koos
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
- ElGriffo
- Berichten: 8350
- Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
- Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
- Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
- Locatie: Houten
- Contacteer:
Maakt de riem dan ook geluid ? Alsof hij piept of slipt ?
W126 specialist ElGriffo
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
- Jeroen
- Berichten: 25787
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Heb wel eens (na het vernieuwen van de distributieriem) 3 x een verse multiriem moeten laten omleggen. Was niet te zien, maar de dynamo zat door een verkeerd gemonteerd ringetje net niet in lijn.
gr J
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
-
- Berichten: 5889
- Lid geworden op: 17 apr 2006 19:46
- Mercedes-Benz: S205 C63 amg 2016 - bmw s1000xr 2022
- Specialisatie: Onderhoud en reparatie
- Locatie: noord-brabant
er is een serie geweest maar het spul net niet in lijn loopt , daar was een modificatie voor , een setje met was pasbussen
Hulp bij reparaties nodig ? Stuur me een Prive Bericht (PB) en ik kijk of ik je kan helpen.
voorwielaandrijving ??? ik loop toch ook niet op mijn handen......
http://www.vandunautomotive.nl
voorwielaandrijving ??? ik loop toch ook niet op mijn handen......
http://www.vandunautomotive.nl
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 07 feb 2018 17:09
- Mercedes-Benz: Mercedes A (W169) 2.0 A-200 CDI
Dank jullie wel voor alle reacties op mijn vraag over de steeds knappende multi riem. Ik ga vanmiddag naar mijn garage (geen merkdealer maar wel een gerenomeerd bedrijf waar ook andere garagebedrijven aankloppen met hun auto's voor analyse en reparatie).
Als ik de data van vervanging zie dan zie ik zelf ook een interval van een maand of 4 a 5 dus lijkt mij ook dat ongebruikelijke slijtage een oorzaak kan zijn.Een tip om de riem na 2 maanden te laten controleren lijkt mij een goede evenals de tip over de modificatie (setje met pasbussen).
Kan ik die modificatie zelf ergens terugvinden?
Is het gebruikelijk om een spanner mee te vervangen als er een nieuwe riem op moet? In de facturen lees ik wel wat terug over een looprol maar niet over een spanner dus dat zal ik na gaan vragen vanmiddag.
Bedankt zover en ik houd jullie op de hoogte,
Groet, Elly
Als ik de data van vervanging zie dan zie ik zelf ook een interval van een maand of 4 a 5 dus lijkt mij ook dat ongebruikelijke slijtage een oorzaak kan zijn.Een tip om de riem na 2 maanden te laten controleren lijkt mij een goede evenals de tip over de modificatie (setje met pasbussen).
Kan ik die modificatie zelf ergens terugvinden?
Is het gebruikelijk om een spanner mee te vervangen als er een nieuwe riem op moet? In de facturen lees ik wel wat terug over een looprol maar niet over een spanner dus dat zal ik na gaan vragen vanmiddag.
Bedankt zover en ik houd jullie op de hoogte,
Groet, Elly
-
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 13 nov 2016 18:06
- Mercedes-Benz: W204 Mopf
- Specialisatie: Technieker Mercedes-Benz
- Locatie: Waregem, België
Als ik het niet mis heb zitten de looprollen en spanner gemonteerd in één geheel.
Vb: NR. 10
http://www.iauto.lt/images/cache/EPC_Gr ... 80x364.gif
maw, als er vorige keer enkel een looprol werd vervangen, zal nu spanner en looprol verv. worden als een compleet onderdeel.
Vb: NR. 10
http://www.iauto.lt/images/cache/EPC_Gr ... 80x364.gif
maw, als er vorige keer enkel een looprol werd vervangen, zal nu spanner en looprol verv. worden als een compleet onderdeel.
Grts Roy
|Technicus bij Mercedes-Benz Ghistelinck te Deinze|
Owner : W204 Mopf http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 62&t=82066
|Technicus bij Mercedes-Benz Ghistelinck te Deinze|
Owner : W204 Mopf http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 62&t=82066
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 07 feb 2018 17:09
- Mercedes-Benz: Mercedes A (W169) 2.0 A-200 CDI
Beste allemaal,
Ik ben onlangs bij de garage geweest om de multi riem te laten controleren op slijtage. Er bleek idd slijtage en er werd bevestigend geantwoord op mijn vraag of dan de riem binnenkort weer zal breken. Met een voorstel kwam de garage helaas niet en verrast als ik was heb ik er ook niet om gevraagd. Inmiddels heb ik diverse lange afstanden (o.a. in buitenland) afgelegd maar elke keer werd ik zwetend wakker van de angst en zat ik met een zeer ongemakkelijk gevoel in de MB.
De auto rijdt perfect als de riem heel blijft.
Ik heb dus zojuist de garage gebeld met de vraag hoe nu verder. Dat gaan ze overleggen en ik wordt teruggebeld. Alleen de spanner en de krukaspouli zijn nog niet vervangen. Ik ga een voorstel krijgen maar de vraag is gaat dat de problemen oplossen?
Ik heb ook 2 mercedesgarages in de buurt op het oog. Ik wil daar best informeren maar wie geeft mij garanties dat dit vreselijke probleem opgelost kan worden. Ik kan het me niet veroorloven om honderden euro's kwijt te zijn aan een analyse, ik heb niet voor niets een 2e hands uit 2004....
De garage heeft gebeld en stelt voor om de spanner, rollen en multi riem te vervangen. Afspraak staat voor juli. Krukaspoulie kost minimaal 12 uur arbeidsloon als niks tegen zit dus dat moet ik maar laten.
Wordt het dan binnenkort toch een japanner of zijn er Mercedes experts die mij kunnen helpen???
Ik ben onlangs bij de garage geweest om de multi riem te laten controleren op slijtage. Er bleek idd slijtage en er werd bevestigend geantwoord op mijn vraag of dan de riem binnenkort weer zal breken. Met een voorstel kwam de garage helaas niet en verrast als ik was heb ik er ook niet om gevraagd. Inmiddels heb ik diverse lange afstanden (o.a. in buitenland) afgelegd maar elke keer werd ik zwetend wakker van de angst en zat ik met een zeer ongemakkelijk gevoel in de MB.
De auto rijdt perfect als de riem heel blijft.
Ik heb dus zojuist de garage gebeld met de vraag hoe nu verder. Dat gaan ze overleggen en ik wordt teruggebeld. Alleen de spanner en de krukaspouli zijn nog niet vervangen. Ik ga een voorstel krijgen maar de vraag is gaat dat de problemen oplossen?
Ik heb ook 2 mercedesgarages in de buurt op het oog. Ik wil daar best informeren maar wie geeft mij garanties dat dit vreselijke probleem opgelost kan worden. Ik kan het me niet veroorloven om honderden euro's kwijt te zijn aan een analyse, ik heb niet voor niets een 2e hands uit 2004....
De garage heeft gebeld en stelt voor om de spanner, rollen en multi riem te vervangen. Afspraak staat voor juli. Krukaspoulie kost minimaal 12 uur arbeidsloon als niks tegen zit dus dat moet ik maar laten.
Wordt het dan binnenkort toch een japanner of zijn er Mercedes experts die mij kunnen helpen???
- Jeroen
- Berichten: 25787
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Laat ze nou eerst controleren of echt alles in lijn zit. Zoals gezegd was het bij mij de dikte van een sluitring...
En als die krukaspoulie geen rubber hart (schokdempertje) heeft, kan ik me niet voorstellen dat ie versleten is en scheef trekt.
gr J
En als die krukaspoulie geen rubber hart (schokdempertje) heeft, kan ik me niet voorstellen dat ie versleten is en scheef trekt.
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- ElGriffo
- Berichten: 8350
- Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
- Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
- Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
- Locatie: Houten
- Contacteer:
Kijk even of er roest tussen het rubber (trillingsdemper) en poelie vandaan komt .
Piept de snaar ook met de (koud) start ? Dan is de poelie wel een verdachte ( als er roest zichtbaar is)
De motor moet zakken om bij de poelie te komen en dat is wel even werk inderdaad
Piept de snaar ook met de (koud) start ? Dan is de poelie wel een verdachte ( als er roest zichtbaar is)
De motor moet zakken om bij de poelie te komen en dat is wel even werk inderdaad
W126 specialist ElGriffo
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed